Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008) #3

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf211.000 km
KM-stand laatst232.130 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Aygo!

  • 211.000 km

Juli 2024 211 000 km

Omdat mijn vriendin een klein autootje nodig had om naar haar werk te rijden hebben we een Aygo uit 2008 voor haar aangeschaft. Ze wilde er dolgraag een in een rode kleur en dus kwamen we deze tegen, met twee zwarte strepen over de auto heen. Volgens de verkoper was de auto van een oudere mevrouw geweest die het zat was om door iedereen herkend te worden als ze met de auto (met de strepen) naar de supermarkt reed dus heeft ze daarom verkocht. Of het waar was is weet ik niet maar ik vond het wel een grappig verhaal. De verkoper bood nog aan om op zijn kosten de APK uit te laten voeren. Daar kwam niets uit naar voren dus konden we de volgende dag de auto ophalen.

Ik had me op internet al ingelezen over mogelijke problemen met de Aygo. Lekkage was een van de dingen die naar voren kwam. Daarom gelijk een set deurrubbers gekocht online. Voor de zijportieren is dat een extra rubberen strip die het portier mooi van de bovenkant afsluit. Dit scheelt ook veel windgeruis. Daarnaast zaten er nieuwe rubbers bij voor de achterklep die veel dikker zijn. Het achterlicht aan de bovenkant was al afgekit dus daar hoefde ik niets aan te doen. Ook de knop van de airco was kapot waardoor je de knop ingedrukt moest houden om de airco werkende te houden. Voor een paar euro een nieuwe knop besteld en was dit ook weer verholpen.

De auto verbruikte ook wat olie. Zo tussen de 300 en 400 ml per 1000 km. Om de zoveel tijd controleerde ik het oliepeil. Op het motorblok stond een sticker dat er 5W40 olie in de motor zat. Dat vond ik eerst vreemd omdat er 5W30 olie voorgeschreven is voor dit type motor. Maar later begreep ik dat dit blijkbaar gedaan is tegen het olieverbruik.

Het autootje rijdt verder prima. Op bochtige binnenwegen is het een feest om met dit autootje te rijden. Hij voelt aan als een kart en stuurt heel direct. Op de snelweg rijdt de auto ook prima.

Even na laten kijken

  • 216.000 km

Oktober 2024 216 000 km

Volgens de sticker op het dashboard zou de auto een kleine beurt moeten krijgen bij 220 000 km. Daarom had ik de auto naar een lokale garage gebracht maar daar vonden ze het nog te vroeg om de auto een beurt te geven. Ze hebben de auto nagekeken en daaruit bleek dat de koppeling en de handremkabels vervangen moeten worden. Het olieverbruik was volgens hun redelijk normaal voor deze leeftijd en kilometerstand en het advies was om het goed in de gaten te houden. Afgesproken om de auto terug te brengen als de 220 000 km bereikt zijn.

Onderhoudsbeurt, koppeling en handremkabels vervan

  • 224.000 km

Januari 2025 224 000 km

In december moest ik voor een onderdeel van mijn eigen auto bij een sloperij in de buurt zijn. Daar een praatje gemaakt en het bleek dat ze daar ook onderhoud doen. Het waren sympathieke mensen en ik kreeg een goede indruk. Uiteindelijk besloten om de auto daarheen te brengen voor de onderhoudsbeurt. Eind januari ben ik daarheen gegaan. Ze hebben daar de koppeling even getest en hun advies was om deze zo snel mogelijk te vervangen. Ik kon de auto daar laten staan en ze zouden er gelijk aan beginnen en dan zou de auto morgen klaar zijn. Dat klonk mij als muziek in de oren want bij die andere garage moest ik een maand wachten als ik de auto wilde langsbrengen voor een beurt. Ze konden ook de handremkabels gelijk vervangen en een kleine beurt uitvoeren. Voor 770 euro totaal konden ze alles doen. De volgende dag werd ik s’ochtends gebeld dat de auto klaar was. Bij de garage aangekomen liet men mij de oude koppeling zien waar niets meer van over was. Ze hadden ook de olie ververst met 5W30 (de voorgeschreven olie) in plaats van de 5W40 die erin zat. Daar heb ik ook een beter gevoel bij. In de auto gestapt en de auto reed weer als nieuw. Het motortje draait veel rustiger. Volgens de monteur zag de auto er van onderen nog heel goed uit en hij gaf het advies om de auto aan te houden en niet te verkopen.

Uiteindelijk zijn we nu weer een paar weken en zo'n 1000 km verder en wat opvalt is dat het verbruik is afgenomen. We houden het niet precies bij maar ik sta minder vaak bij het tankstation dan eerst. Ook het olieverbruik lijkt iets afgenomen te zijn. Ik heb nu zo'n 100 ml bijgevuld na de onderhoudsbeurt. Het plan is in ieder geval om de auto voor langere tijd te houden en goed onderhoud te plegen. In Juli is het weer tijd voor de APK en dan wil ik de remmen en airco na laten kijken. Afijn, we kijken wel wat er dan naar boven komt. Tot nu toe zijn we in ieder geval erg tevreden met de auto.

Kapotte airco

  • 230.390 km

Met het warme weer de afgelopen weken wilden we de airco weer gaan gebruiken maar helaas kwam er geen koude lucht uit. Daarom de afgelopen week een afspraak gemaakt met de garage. Mijn vermoeden was dat de airco bijgevuld moest worden. Ik had zelf via Amazon een busje aircogas en een drukmeter besteld maar het systeem bleek nog vol te zitten.

Ik kon gelukkig dezelfde dag nog terecht. Bij de garage hebben ze hem ook eerst geprobeerd bij te vullen. Maar er kwam nog steeds geen koude lucht uit. Daarna hebben ze een sensor vervangen, dit loste het probleem ook niet op. Uiteindelijk bleek dat de aircopomp kapot was. Gelukkig hadden ze nog een gebruikt exemplaar liggen. Ik laat de auto onderhouden bij een autodemontagebedrijf. Zodoende konden ze de aircopomp direct vervangen.

Het deurrubber van de linker achterdeur was aan vervanging toe en daar hadden ze ook nog een tweedehands exemplaar voor liggen. Ik heb ze ook nog gevraagd om de koplampen te vervangen voor LED-lampen die ik zelf van te voren besteld had. Ik kreeg zelf de stekker niet los. Gelukkig kunnen we nu de airco weer gebruiken. Totale kosten van dit alles was €400.

Binnenkort ga ik de koplampen aanpakken om ze weer mooi helder te krijgen. We rijden nog steeds met veel plezier in de auto. In juli komt de APK er weer aan en ik ben benieuwd wat er dan te voorschijn komt. Ik hoop dan weer met een nieuwe update te komen.

Tweemaal APK

  • 232.130 km

De APK loopt pas eind juli af maar ik las dat je twee maanden voor het aflopen de auto al kan laten keuren. Ik had gisteren een dag vrij dus vorige week een afspraak gemaakt en gelijk de auto laten keuren.

Bij de keuring vielen twee zaken op. De led-lampen die ik laatst had laten plaatsen gaven geen goed lichtbeeld. En de remblokken aan de voorkant waren versleten. De motor zweet een beetje olie maar dat mocht geen naam hebben. De remschijven waren volgens de monteur nog heel goed. De remblokken zijn in ieder geval gelijk vervangen door nieuwe originele remblokken. De halogeenlampen zijn weer teruggeplaatst in de koplampen en afgesteld. Een halogeenlamp is vernieuwd. Totale kosten waren €250.

Voorafgaand aan de keuring had ik de koplampen nog een beetje opgeknapt. Ik zag op Youtube meerdere filmpjes hierover. Ik heb de lampen opgeschuurd met nat schuurpapier. Eerst met 600 en daarna met 1200 grid. Daarna de lampen goed afgeplakt en heb ik ze in de blanke lak (2K) gezet. Het resultaat is niet perfect maar het ziet er in ieder geval beter uit. Zie bij de foto's voor het resultaat.

Toen de garage de auto wilde afmelden bleek dat er een steekproef kwam van de RDW. Na enige tijd kwam er iemand van de RDW die de auto nogmaals kwam keuren. Er waren geen bijzonderheden. De man van de RDW zei nog tegen me dat hij het een net autootje vond.

De monteur gaf me nog een aanbeveling mee om de auto te laten tectyleren voordat de winter begint. Anders zou ik op termijn roest gaan krijgen aan bijvoorbeeld de dorpels.

We hebben de auto nu bijna een jaar in bezit (en meer dan 20.000 km mee gereden) en is het tijd om de balans op te maken van de Aygo. Het is een leuk basic autootje wat ons probleemloos van A naar B brengt. We hebben er wel wat geld ingestoken (koppelingset, aircopomp enz) maar alles werkt nu probleemloos. Alleen is het regelmatig even olie peilen. Ik vind het autootje leuk rijden en mijn vriendin is er ook tevreden mee. Voorlopig blijven we er nog vrolijk mee rondrijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.