Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Klein maar fijn
- 110.000 km
De auto is sinds zomer 2019 in ons bezit. Deze is particulier aangeschaft in de wetenschap dat de airconditioning defect was. Airco was wel een vereiste, deze werd dus gerepareerd: nieuwe compressor. Daarmee hadden we dan een leuke nette Aygo met niet al te veel kilometers.
Comfort
En hoe rijdt dat? Vergelijkingsmateriaal is een Toyota Starlet waarvoor deze Aygo in de plaats is gekomen. De Aygo zit wat hoger dan de Starlet. Stoelen zijn mee te leven, materiaalgebruik kan ermee door. Dit was in de Starlet wel beter. Een zacht priemiejum dashboard hoef je in de Aygo niet naar te zoeken. Maar het werkt allemaal prima. De auto rijdt voldoende comfortabel, ook langere ritten van anderhalf tot twee uur zijn prima te doen. Daarna is het wel klaar en is even pauze wel erg fijn. Achterin is voldoende ruimte voor de kinderen, maar langere ritten waarderen ze niet. Hoewel, met de voorstoel wat naar voren gaat het nog best met de beenruimte achter. De wendbaarheid is ideaal. De kofferruimte is voldoende om... tja... een EHBO-koffertje en opvouwbare boodschappenkratjes in te leggen. De boodschappen zelf gaan op de achterbank... het mag de naam kofferruimte eigenlijk niet hebben, ik moet de eerste koffer die erin past nog zien.
Uitrusting
De auto is zeer basic uitgevoerd. Er zat geen toerenteller in, die heb ik er later alsnog ingebouwd. Dat was eenvoudig te doen. De fabrieksradio had een eigen willetje. Deze dan ook vervangen door een Pioneer. Ook dat was best eenvoudig te doen en zeker de moeite waard. Niet dat er ineens veel beter geluid uit komt, maar het is fijn als de radio geen eigen leven heeft en gewoon doet wat je van hem vraagt. Verder zit er airco, da's fijn, en electrische ramen voor. Verdere uitrusting hoef je niet lang naar te zoeken, behalve het noodzakelijke zoals koplampen en remlichten hoef je niet naar te zoeken.
Betrouwbaarheid
De airco was dus stuk, waarschijnlijk door te weinig gebruik (ik ken de vorige eigenaar). Na een paar maand begon de auto slechter te starten. Ging vaak goed, maar soms wilde de startmotor niet rond. Een nieuwe accu hielp niet. Op een gegeven moment was het helemaal klaar, zelfs de pechhulp kon er geen kant mee op behalve op de trailer. Nieuwe startmotor later was alles weer in orde. Verder tot nu toe niets geks gehad. Geen gedoe gehad (afkloppen?) met lekkage, wat een probleem schijnt te zijn met dit model.
Kosten
De auto is lekker zuinig. 5,36l/100km over 20000km gecombineerd verbruik. Waarschijnlijk kan het nog wel ietsje zuiniger, maar dit is al dikke prima. Het vervangen van de airco en de startmotor waren de kosten. Ik weet geen exacte bedragen meer, maar het was zeker schappelijk. Lang niet zo duur als de onderdelen van de Avensis...
Conclusie
Prima stadsautootje die ook op grotere afstanden wel eens meegaat in plaats van de Avensis; comfortabel genoeg en het drukt lekker de kosten. Ook prima boodschappenauto zolang je alleen boodschappen gaat doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.