Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 198.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Toyota Aygo 2006, Luxe studentenbak
- 215.000 km
Dames en Heren,
Woensdag avond, 7 november 2018 heb ik spontaan zin gekregen om dan eindelijk mijn autoweek account te maken. Wat is er dan nog mooier om dan ook meteen te mogen schrijven over je auto? Ik heb misschien wel 100 reviews gelezen van anderen en dus lijkt het me heel leuk om nou mijn ervaringen te delen :)
Maar eerst over mijzelf, ik ben een student van 21 jaar, heb mijn vader heel vaak ( eisend ) aan zijn wagens geholpen. Ik ben gek op auto's ,en gelukkig mijn vader ook. Hij heeft bijvoorbeeld de xc90 2004, de e60 5 serie 2004 & de Passat 2005 Sedan gehad de afgelopen jaren.
We kopen vrijwel nooit nieuwe auto's, de afschrijving vinden wij namelijk puur zonde. Liever een tijdloze, iets oudere auto dus. ( De xc90 & de e60 5 serie zijn daar perfecte voorbeelden van, toch?)
Mijn huidige auto is een Toyota Aygo uit 2006 die ik in Februari 2018 heb aangetikt nadat mijn kleine lieve Ford Ka 2005 verongelukte. Het is een zwarte 4 deurs, met airco, elektrische ramen en aux aansluiting. Precies de opties die ik nodig heb als student.
Waarom Aygo?
De Aygo is sociaal zeer geaccepteerd in ons land. Ieder kent het en iedereen heeft er wel eentje ergens in de familie. Ongeveer net zoals de Ford Ka jaren terug! Waarom nog meer? Omdat de geruchten gingen dat deze zeer onderhoudsvriendelijk en zuinig zou zijn. Lees verder voor meer hierover.
Ik heb het gekocht met 198.000 kilometer op de teller en dat is nu ongeveer 215.000. Ik rij dus behoorlijk veel, sowieso elke dag naar de universiteit maar ook gewoon naar het sporten, boodschappen, uitgaan etc etc. De Aygo is voor mij dus echt een MaxiGo. Lekker maximaal gaan met dat ding.
Na heel wat te hebben rondgereden in dit autootje valt me eigenlijk op dat deze auto gigantisch veel voordelen heeft voor een student, allereerst het verbruik. Bij mij 1op 17 terwijl ik niet al te voorzichtig rij. Snelweg/binnendoor gecombineerd. Dat is toch prima? Belasting en verzekering zijn samen nog geen 60/70 Euro. Of terwijl, je rijdt echt goedkoop!
Andere voordelen zijn de 4 deuren, de standaard aux aansluiting en de mogelijkheid tot airconditioning. Bovendien zit ik ook best lekker op de passagiersstoel met een lengte van 1.84, als er iemand achter me moet gaan zitten dan schuif ik de stoel gewoon wat naar voren en dat zitten we ook allebei ''prima''.
Onderhoud?
Een keertje liet ik zelf de airco en alle muziek aan staan terwijl de motor uit stond. Accu was al zwak, en ging nu kapot. Nieuwe accu van Bosch kost je ongeveer 60 Euro. Ik heb de banden verwisseld, maar ook dat is eigenlijk geen technische mankement. Mijn olie moet ik wel om de 5000 kilometer ongeveer bijvullen, maar dat snap ik wel omdat deze auto met 2 ton natuurlijk al over de helft van zijn leven is.
Wie raad ik deze auto aan?
Mensen die vooral in hun stad of dorp autorijden, of alle studenten van heel Nederland. Zo'n ding heb je voor iets meer dan de prijs van je iphone en je andere gadgets and fashionista hipster spullen gewoon lekker voor de deur staan. 60/70 euro per maand. En hij rijdt echt kek. Afschrijving is ook niet gek veel gezien de auto's echt gewild en toch al zowel bij aankoop als in gebruik goedkoop zijn.
Wie raad ik deze auto niet aan?
deze auto is natuurlijk niet zeer snel en eigenlijk ook totaal niet gemaakt voor de snelweg. Voor een budget snelweg auto zou ik bijvoorbeeld eerder naar een golf 5 kijken. Meer vermogen en meer comfort voor maar iets meer geld.
Dit was het dan, mijn eerste review, geschreven in 15 minuten. Ik hoor graag jullie reacties! Zowel verhaaltechnisch als over mijn auto. Ook vragen over de auto zijn welkom! ( ook over mijn vorige ford ka ).
Groetjes,
Ab
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.