Toyota Avensis Wagon 2.4 16v VVT-i D4 Executive (2007)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.4 16v VVT-i D4 Executive (2007)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.4 16v VVT-i D4 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Augustus 2006 de auto besteld en 5 januari 2007 kon ik de eerste kilometers er mee rijden. Je geduld wordt danig op de proef gesteld als je een populaire auto wilt kopen. Maar het geduld is beloond. De eerste indrukken zijn positief.

Na een aantal jaren een klein autootje te hebben gereden, de laatste was een Fiesta ST, werd het weer eens tijd voor een multifunctioneel voertuig. Eentje waar je niet alleen comfortabel van A naar B rijd maar ook nog spullen en een flinke aanhanger mee kan nemen.

Het moest dus een wagon worden met mimimaal een 2.0 liter motor en een automatische versnellingsbak. Prijsklasse rond de 40 mille. Met wat eigen kennis en daarna een rondgang over internet zijn er 5 merken voor mij interessant. Mercedes (C180), BMW (318), Ford Mondeo (2.5), Volvo (V50) en Toyota (Avensis 2.4). Peugeot (407) was ook nog even in de race maar op een of andere wijze zag (voelde) ik niets voor een Frans product. Dus ook geen Renault.

Mercedes en BMW vielen toch af. Goede auto’s met voldoende vermogen (ondanks de 1.8 motor) maar om op een redelijk uitrustingsniveau (vergelijkbaar met de overige voertuigen) te komen ga je al aardig richting de 50 mille en dat was niet de bedoeling. Met de overige drie een flinke proefrit gemaakt.

Na de proefritten was het wederom een beetje vergelijken. Alle drie reden prettig maar in de Toyota voelde ik mij meteen thuis. Bovendien is de prijs/kwaliteit oké en de reputatie goed. Maar dat laatste moet je maar afwachten. Je kan het ook slecht treffen. Het werd dus een Toyota.

Specificaties:
- Toyota Avensis 2.4 Wagon Executive Automaat
- Pacific blue
- Beige leder interieur
- Afneembare trekhaak (incl 13 polig)
- Toyota bluetooth
- Dakdragers en stootlijsten in kleur
- Wat meer houtaccenten rond de schakelpook
En nog wat kleine dingen.

De fabrieksopties heb ik niet genomen. Navigatie voor € 3000,= vind ik te veel en het zit nog vast in de auto ook. Mijn Tom-Tom past perfect in de dashboardklep en die zet ik er pas in als ik het apparaatje nodig heb. Xenon verlichting leek mij ook overbodig maar daar heb ik achteraf een beetje spijt van. Met de jaren worden de ogen wat minder en is wat meer (lees witter) licht misschien prettiger aan de ogen. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

De auto werd door Toyota Botman (= oké) afgeleverd op winterbanden, dit was een aanbieding van deze dealer ivm de opening van zijn nieuwe pand in Hoorn. Wel op lichtmetalen velgen die ik bij een ander bedrijf heb gekocht. De paar maanden winterbanden rijden op velgen die Toyota levert vond ik veel te duur.

De eerste indrukken:
Nog maar een paar honderd kilometer (dus nog rustig aan) op de teller maar ik ben niet teleurgesteld in hetgeen wat ik er van verwachtte. Rijd heerlijk stil en soepel. Alles werkt naar behoren en ik ben zeer tevreden met de werking van o.a. de automatische bak en het bluetooth systeem.

Toch even nog een paar kritische nootjes:
Afneembare trekhaak is inderdaad een afneembare trekhaak. Maar dan voor iedereen. Heb een slot besteld wat er op kan bevestigd kan worden. Zou gewoon standaard met slot moeten zijn.
Werking Toyota bluetooth oké maar dat het systeem nog een apart plakmicrofoontje nodig heeft is in mijn ogen een gemiste kans. Zou veel mooier weggewerkt mogen worden.

Momenteel waardeer ik alles met een gemiddelde, ik moet tenslotte nog (als alles gaat zoals het hoort) een tijdje mee met deze auto. Het kan vanaf nu dus alle kanten op. Ik hoop, zeker voor mijzelf, dat de waardering in de vorm van sterren in de loop der tijd meer wordt.


Ik houd u op de hoogte.

Update 27 mei:

Na bijna 10.000 kilometer gereden te hebben met de Avensis vind ik dat ik wel een gefundeerd oordeel kan vellen over mijn Toyota.

Ik heb met opzet in het begin geen 4 of 5 sterren gegeven. Dat zou enkel maar mijn keuze “rechtvaardigen” dat ik zo slim ben geweest om deze auto te kopen. Zoals andere reviews laten zien kan je daar toch nog best de mist mee in gaan.

Zo niet met deze auto. In het verleden moest ik met nieuw aangeschafte automobielen toch nog wel terug naar de dealer omdat het voertuig niet voldeed aan de beloofde en/of verwachtte eisen. Maar met deze Avensis ben ik alleen rond medio april naar de dealer gegaan om de originele velgen met zomerbanden te laten monteren!

Dus ik mag wel stellen dat deze auto zijn reputatie tot op heden waar maakt. Alles werkt naar behoren. Op een klein puntje na: de boordcomputer maakt er in mijn ogen maar een raadspelletje van. Volgens het apparaat heb ik nog maar 54 km te gaan maar als ik dan ga tanken en ik zie wat er nog in zat kan ik nog half Nederland door. Dit geldt ook een beetje voor de benzinemeter, hij lijkt leeg maar dat valt reuze mee. Ik tank 98 en heb het gevoel (zeker met Ultimate) dat ie het wel prettig vind. Motor loopt lekker soepel. Volgens de computer verbruik ik 9,4 liter op de 100 kilometer. Het zal wel……. en het interesseert mij ook niet zo veel. Als ik zuinig wil rijden had ik een ander keus moeten maken

De motor is sterk genoeg al vind ik het niet erg om een flink aantal peekaas onder de kap te hebben. Op de cruisecontrol in het glooiende landschap van Frankrijk en Spanje moet je eerder bedacht zijn dat je je voorganger geen duw geeft dan dat ie terugvalt als je de hoogte in gaan.

Dan het rijden: afstelling is gemaakt voor comfort. Dat merk je als je uit een andere iets sportiever afgestelde (o.a. Passat TDI) versie weer terug in je eigen auto stapt. Het geheel voelt wat meer limousineachtig aan. Dus ook wat sponzig maar niet zo dat je niet aanvoelt wat er in het onderstel gebeurd. Duidelijk is de neiging naar onderstuur maar de auto nodigt niet uit om dat ook regelmatig uit te testen. Na het viaduct van Millau (Zuid-Frankrijk) heb ik hem toch maar in een behoorlijk vaart bergafwaarts door lange bochten heen getrokken maar hij hield zich kranig. Ik zat volgens mij wel tegen het ingrijpingsmoment van de stabiliteitsregeling maar het gas bleef er op . Ik ben nog niet in Duitsland geweest maar even stiekem op een stil stuk 6 baans weg naar de 210 leverde geen problemen op, koersstabiliteit was naar verwachting.

De zetels en de ruimte in de Avensis zijn absoluut niet verkeerd. Toch kreeg ik bij een lange rit (dus echt meerder uren) enigszins kramp in mijn rechterbeen. In andere auto’s nooit gehad. En de cruisecontrol was toch echt mijn maatje. Wellicht is het voor Toyota toch interessant om de zetels ietsje langer te maken, maar ja, wij Nederlanders zijn wel de langste mensen ter wereld dus is onze afzetmarkt daar interessant genoeg voor?

Ik ben nog steeds van mening dat een full-map navigatie veel te duur is. Check mijn oplossing op de foto en het werkt perfect. Bovendien kan ik naar hartelust tijdens het rijden alles invoeren en veranderen

Al met al tevreden met mijn toenmalige keus. Dus krijgt ie een paar sterretjes meer.

PROBLEMEN

Geen

Nog steeds een goede keus.

  • 37.000 km

Over twee dagen loopt de fabrieksgarantie af.

Kreeg begin december vorig jaar keurig een brief van Toyota Botman dat de garantie afliep en dat men de auto nog even wilde checken om eventuele probleempjes op te lossen.

Is een makkie voor ze geweest. Problemen in de afgelopen drie jaar: helemaal niets. Alles doet het zoals het zou moeten doen.

Wel twee opmerkingen: afstelling automaat, waarschijnlijk zodanig dat bij 70 km/u het motormanagement er voor zorgt dat de motor erg laag in de toeren blijft. Vind ik niet prettig, gevraagd of ze de auto niet wat sportiever konden afstellen. Was niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik volgens de monteur. Ja, ik koop een auto met een F label omdat het zuinigste van Nederland wil rijden.....comfort is dan toch het sleutelwoord? Helaas moest ik het met de huidige afstelling doen, simpele oplossing is minder in de D, maak ik het zelf wel uit.

Voorts de lampjes, ik had een kapot remlichtje. Ik dacht even op de parkeerplaats vlug het lampje te vervangen. Wat en ramp! Moest later (met schaamte) richting dealer. Maar de monteur had er ook nog een aardig klusje aan voordat het nieuwe lampje op zijn plaats zat. Moet toch voor een fabrikant niet zo moeilijk zijn om het wisselen van lampjes te vergemakkelijken? Heb daar nooit moeite mee gehad. Uit voorzorg bij de laatste jaarbeurt alle lampjes laten vervangen.....geen garantie maar ik heb dan wel het idee dat ik er alles aan gedaan heb om goed verlicht op weg te gaan.

Net gelezen dat VW weer aan de top stond met de meeste verkopen afgelopen jaar. Arme automobilisten die er voor zorgden dat Toyota net niet nummer 1 stond.

Voorzichtig op de weg.....winterbanden zijn een topper met dit weer!

Gewoon door blijven rijden

  • 75.000 km

Inmiddels 75000 km op de teller. Ik ben geen kilometervreter maar gebruik de auto regelmatig. Elke maand een week niet ivm verplicht gebruik dienstvoertuig, vandaar…
Wordt binnenkort wat meer kilometers per maand.
Maar dan nog kom ik nog niet aan de standaard van 15000 km die men hanteert.

Heb vorig millennium 8 jaar lang in een Nissan Bluebird (2.0 Wagon) gereden en die was bijna onverwoestbaar. Behalve een defecte startmotor nooit problemen mee gehad. Werkte perfect. De bedoeling is nu om dat met deze auto sowieso te evenaren en zelfs te overtreffen.

Het voertuig heeft voldoende mogelijkheden om mij voorlopig te blijven plezieren. Alles op de automatische stand en het rijdt zeer relaxt. Dan is de reden om een andere te kopen niet echt aanwezig.

Onderstaand een zeer beknopt overzicht van het gebruik en ik kan er helaas niets meer van maken.

Afgezien van een defecte ABS-sensor is er geen probleem geweest met de auto. Ik heb alle onderhoudsbeurten bij de dealer op jaarbasis laten uitvoeren en de rekening was van te voren bekend. Geen uitschieters behalve dan de sensor. Twee keer terug naar de dealer (onder garantie) voor een terugroepactie. Eerste was een kleine benzineleiding, tweede de afneembare trekhaak. Leiding stelde (qua tijd) niets voor en met de trekhaak heb ik een nieuwe gekregen met slot. Goed geregeld!

Dus kan ik rustig stellen dat het voertuig nog steeds dat doet wat er door mij van verwacht wordt. Ik heb nog alle originele onderdelen er op zitten. Zelfs de accu, uitlaat, etc. Comfort krijgt toch een sterretje meer want er is nog steeds geen kraak of piep te horen. Ik wil er dus mee doorrijden en dan straks kijken hoe het er mee staat in januari 2017. Kom ik weer in de lucht….of het moet anders lopen dan ik gepland heb.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.