Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Luna (2006)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Luna (2006)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf127.700 km
KM-stand laatst206.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review van deze auto

  • 144.000 km

Op 127.700 kilometer deze ex-lease Avensis 2.2 D4D Wagon gekocht. Rij al bijna 10 jaar zakelijk/prive een Toyota en deze was een must. De vorige was na bijna 80.000 kilometer rijden met een stand van 243.000 kilometer geparkeerd om wederkerende bekende Avensis diesel inspuiting perikelen. Afslaan op meest niet wenselijke momenten en niet weten wat exact de te vervangen onderdelen zijn. Dit is de eerste maal dat ik door een technisch maleur besluit de auto in te ruilen.
Waarom dan toch weer een Avensis hoor ik u denken, simpel: het is een prijs/kwaliteit/ wat krijg je ervoor verhouding die lastig te verslaan is in dit segment. Ik rij de auto zakelijk/prive. Dit betekend dat ik zakelijke kilometers kan declareren (rijk zal je er niet van worden) en een aantal elementen zijn dan bepalend in mijn keuze. Wat kost de auto aanschaf, wat is zijn verbruik en kunnen er met goed fatsoen volwassenen achterin plaatsnemen. Qua zitcomfort en beenruimte is het een bijna niet te kloppen combinatie. Een Audi A4 is prachtig (A6 nog mooier maar te duur) en een zelfde segment auto is of niet, nauwelijks beter maar veelal eerder slechter in deze ijkpunten. Qua weggedrag maar helemaal qua rust is het een ideale reisgenoot. Qua power is het een een briljante optie: 150 pk en een koppel waarbij in elke versnelling vermogen aanwezig is, perfect. Ik moet zeggen dat na 2x een 2.0 D4D en 1x een benzine uitvoering dit de best verkrijgbare is (de 177 pk bezorgt menigeen ook kopzorgen lees ik wel). Wel adviseer ik u een goede betrouwbare garage te kiezen. Ook bij deze waren er een paar puntjes waarvan de belangrijkste: koppelingsplaten! Na bijna 5.000 kilometer bleek bij snel acceleren iets te slippen en na onderzoek was er een keerring in de bak lek. Hierdoor kwam er olie op de platen en die branden dan kapot. Zonder een cent pijn onder garantie vervangen, dat is zoals het hoort te zijn.

Ik lees net een Autoweek waarin iemand met een A3 weer een dikke 350.000 kilometer zelf heeft gereden in 8 jaar tijd. Er staat nu een 500.000 kilometer op de teller. Moet met een Avensis toch ook kunnen zou ik denken. Ik zie het wel, als deze het doet zoals nu blijf ik er rustig nog jaren in rijden. Als zich weer perikelen voordoen vertrouw ik op de dealer om met een goede inruiloptie te komen (gaat al dik 9 jaar goed) en anders: schrap ik alles bij elkaar voor een Audi A6.

Aanvullende informatie

  • 145.500 km

Bij het vorige verslag ´vergeten´ maar voor vele relevant:
Het verbruik van diesel en olie.

Qua rijstijl tussen mal en dwaas in met grote variatie van wegen en snelheden. Het gemiddelde verbruik ligt op circa 16,6-17,1 km/l en dat stemt mij tevreden. Overigens: kijken naar de meter ervoor is leuk maar deze overdrijft net zoveel als de gemiddelde Nederlander over zijn maandelijkse inkomen.

Qua olieverbruik is het eigenlijk nihil. De eerste beurt zou eigenlijk al een kleine 2.500 kilometer geleden gedaan moeten zijn maar ik wacht even tot zomerbanden er weer onder gaan. Dit in overleg met werkplaats dealer. Wel is het zelf oliepeilen bijzonder lastig want de peilstok aflezen staat (tenzij drooggelopen) gelijk aan de winkans van de een staatslot (het zou goed kunnen zijn maar...). In elk geval heeft de dealer er een halve liter bijgekieperd en dat na 17.500 is niet slecht dunkt mij.

Zal u op de hoogte houden van de onderhoudskosten die gaan komen.

1e onderhoudsbeurt

  • 148.000 km

Het eerste onderhoud (totale factuur incl. arbeidsloon circa € 250,00) na aanschaf is geweest. Buiten de standaard zaken als olie (inclusief het eerder vermelde litertje 7,1 liter en bijna € 100,00) en filter niets bijzonders. Zomerbanden met velgen er weer onder, paar lampjes en hij kan er weer tegenaan. Het 3e remlicht bleek kapot te zijn en is keurig onder garantie vervangen.

Het is zover, ook in deze een nieuwe motor

  • 152.900 km

Vorige week bij de garage bijna twee liter koelvloeistof erbij laten kieperen met het verzoek alles goed in de gaten te houden (olie eveneens bijgevuld). Gisteren maar even gekeken. Na vorige week circa 700 kilometer gereden en na een dag stil dop eraf en de lucht schiet om je oren. Goed kijken levert nog steeds een leeg reservoir op en de garage opgezocht. Conclusie, gaan claim bij Toyota neerleggen en er zal een transplantatie datum afgesproken gaan worden. Lekker, volgende week een verre reis voor de boeg maar dat zit er met deze niet meer in. Dealer is er een van de oude stempel met service in hoofdletters: gaan wij voor u regelen mijnheer. U krijgt een gelijkwaardige leenauto en de reparatie valt onder garantie! Het kan enkele weken duren allemaal want de motoren staan in back order maar oplossen doen wij het. Blijkt wederom dat je niet alleen naar de prijs bij aanschaf (occ. paleizen) maar nog veel beter naar de eigenaar-monteurs en service kunt kijken.

Update

  • 168.000 km

Weer probleemloos een stuk verder. Groot onderhoud is uitgevoerd en buiten standaard dingen geen bijzonderheden. De nieuw geplaatste motor begint inmiddels geheel los te komen. Qua rijden een feest, ook qua gebruik. Gemiddeld 1:16 / 1:17 is echt realiteit. Hierbij zijn af en toe flink doortrekken en invoegacties echt niet achterwege gelaten. De auto verkeerd gewoon in een perfecte staat en ik verwacht er dan ook nog heel veel probleemloze kilometers mee te gaan afleggen.

Update, bijna 30.000 kilometer verder

  • 196.000 km

Weer een probleemloze 30.000 kilometer verder.
Van de zomer op de autobaan is het lachen geblazen. Bij 110 terug naar zijn 4 en een 911 die in de hoogste versnelling zit moet echt knipperen met zijn ogen van ongeloof, pas bij 155/160 neemt hij afstand (ook omdat er rechtsvoor iemand zit die aangaf het wel genoeg te vinden :-))

Net een kleine beurt achter de rug en de garage heeft de EGR klep gereinigd. Het lijkt wel of er een nieuwe motor in hangt (nee niet alweer...). Diesel/tractor getok was mij voorheen niet opgevallen maar zelfs bij een koude start lijkt het wel een benzine auto. Hij pakt direct op (was echt nodig dat reinigen), en ik ga er lekker nog een poosje mee verder sturen.
Dit ondanks aanlokkende A6 stations en nieuwere 2.2 D4D modellen.

Toyota ingeruild op een Audi A6 Avant

  • 206.500 km

Na ruim 2,5 jaar de Avensis toch besloten in te ruilen op een Audi A6 Avant. De lezer van de reviews kon al zien dat deze hoog op het lijstje stond. De Avensis is qua rijden en comfort altijd goed bevallen. De nieuwe eigenaar zal er ongetwijfeld nog lang plezier van kunnen hebben. Motor is immers net 55.000 kilometer wakker....(!)

Zal van de Audi over enkele maanden de eerste ervaringen met u delen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.