Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ga morgen mijn nieuwe auto halen en zal hier straks mijn bevindingen vertellen. Ik heb niet voor het navigatiesysteem van Toyota gekozen. Dat zwart wit display voor 990 euro vind ik, zeker qua uitsraling, nogal matig. Ik ga zelf iets aanschaffen voor minder geld. Het full-map systeem voor 3950 euro is te duur en kan alleen bij een nieuwe auto. Dan betaal je iets van 1000 Euro BPM mee. Daar denk ik niet over. Voor die prijs zit wel als combinatie koplampsproeiers en gasontladingslampen erbij. Ik zie die combinatie niet echt. Lijkt zoiets als een nieuwe haring eten bij de erwtensoep. Gasontladingslampen hoef ik sowieso niet meer. Had die dingen op mijn vorige auto, de Renault Laguna. Allebei kapot gehad. Voor iets van 180 euro had je een nieuw ’lampje’ Werkelijk afschuwelijk duur.

Verder zou ik graag van anderen horen hoe zij het telefoneren opgelost hebben. Is de bluetooth van Toyota met stuurbediening ’iets goeds’?

In ieder geval zal het reparatieniveau een stuk lager liggen (hoop ik) na mijn zeer slechte ervaringen met Renault Laguna 1.9 dci Gelukkig ben ik dat ellendige kreng kwijt. Pfffff.
=========================================================
Update 22.01.2007
Heb nu 625 km gereden. Brandstofverbruik weet ik nog niet. Hou het wel bij. Donderdag 18 januari was ik tijdens de zware storm de hele dag onderweg. De auto ligt echt als een blok op de weg. En de auto heeft echt wel vele zware windstoten te verduren gehad. Ook dwars. Geen moment angst gehad dat ik niet op de weg zou blijven. De versnelling moet wat wennen. Voor het schakelen heb ik wat meer kracht nodig dan ik gewend was. Gaat soms ietsje hakerig. Vooral in de achteruit schakelen moet je heel bewust doen. Verbeterd misschien nog wel. De auto is heerlijk stil tijdens het rijden. De motor hoor je niet of nauwelijks. De cruise control handle had voor mij iets hoger aan het stuur mogen zitten. Ik heb mijn handen normaal niet zo laag zitten. Maar, ik begin er al aan te wennen en hij werkt goed. Die piep van de gordel kan uitgeschakeld worden lees ik in een andere revieuw. Meteen bij de 1000 km beurt laten doen. Niet dat ik zonder gordel rij. Integendeel. Maar, als ik de auto even wil verzetten heb ik geen zin in die irritante piep.
=========================================================

Ruim 3 maanden en bijna 14000 km verder.
De auto bevalt in het algemeen heel goed. Superstille motor. Ik wil absoluut niet terug naar mijn vorige Renault Laguna, want Renault is qua mankementen echt brandhout van de slechtse soort, maar ik maak toch een paar vergelijkingen met de Laguna. Over de ergonomie in de ’cockpit’ is bij Renault iets meer nagedacht. Bij de bediening aan het stuurwiel van de radio en cruise control moet ik bij de Avensis steeds met mijn hand een beetje verschuiven. Bij Renault waren die beter gepositioneerd. De radio met de FM in 3 stukken verdeeld vind ik lastig en leidt de aandacht af; temeer ook omdat je alleen vooruit kunt scrollen en niet achteruit. Wil je de radio eevn uitzetten dan kun je de mute knop gebruiken. Die zit helemaal rechts. Gemakkelelijker is om de aan/uit knop te nemen en de radio gewoon uit te zetten als je even niets wilt horen. De radio en bediening is voor mij geen hoogvlieger.
De irritante piep van de gordels heb ik vlug met hulp van de dealer uitgeschakeld. Niet dat ik zonder gordels rij maar ik moest bijvoorbeeld mijn koffertje op de rechterstoel ook in de gordel leggen om geen gepiep te horen.
De kofferbak moet je echt goed sluiten anders blijft het deuralarm branden. De eerste keer heb ik met de deuren zitten klapperen, terwijl bleek dat de kofferbak niet goed dicht zat. Op de Renault kon ik iedere deur afzonderlijk zien. Bij de Avensis is er 1 alarm en moet je zelf uitproberen welke deur of klep het is.
Ik heb de 150 pk met 16’ wielen. Mijn ervaring is dat 17’ wielen, vooral bij oneffenheden in de weg, toch een stuk onconfortabeler zijn. De 177 pk is alleen met 17’wielen leverbaar. Die had ik wel willen hebben maar viel om het wielformaat dus af.Ik heb ook geen gasontladingslampen. Mis ze ook niet. Ik heb nooit veel licht nodig en gebruik zelden groot licht.
Het dashbord met zijn grauwgele kleur vind ik minder fraai. Een aantal cijfers zijn met puntjes opgebouwd zoals bij de ouderwetse naaldprinters. De cijfers zijn nogal dun en voor mij niet even duidelijk leesbaar. Het dasbord van de Laguna of de VW Passat vind ik echt duidelijker en fraaier.

Het olieverbruik is nihil. Brandstofverbruik ietsje slechter dan de Laguna. In het begin schakelde de auto een beetje hakerig. Dat is intussen over. Geen mankementen gehad. Bij een scherpe linkse bocht hoor ik de remschijven linksvoor licht schuren. Eens naar laten kijken. In het algemeen heb ik op wat puntjes na geen spijt van deze auto.

PROBLEMEN

Nog geen problemen ondervonden. Ja dat schreef ik in april.
Dat is nu bij 21000 KM even anders. De banden maken een sterk ronkend geluid dat boven het rijgeluid uitkomt en dus duidelijk het rijgenot verstoord. De dealer heeft er als proef 4 nieuwe wielen onder gezet en het was weg. Bij de aankoop zaten er Dunlop SP 3000 banden onder. Volgens de dealer komt dit ook met andere bandenmerken voor. Het is een geluid alsof er een wiellager defect is. Het profiel van de banden gaat enigszins open staan en ’hapt’ zodoende in de weg. Het zou veroorzaakt worden door bepaalde krachten die door de onafhankelijke wielophanging aan de achterwielen ontstaan. Bij auto’s met een starre achteras komt het niet voor. Als dit zo is (lijkt er op) dan is dit m.i. een constructiefout bij de Avensis. Ik schaam mij intussen ook om een passagier mee te nemen.
Hebben meer mensen dit probleem met een Avensis met onafhankelijke achterwielophanging???

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.