Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna (2005)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota betrouwbaar?

  • 162.000 km

‘Nieuwe’ lease-auto
In januari 2007 ben ik in dienst gekomen bij een nieuwe werkgever. Dit betekende voor mij ook een "nieuwe auto". Overeenkomstig het bedrijfsbeleid werd er eerst gekeken of er een (diesel)auto in mijn categorie in de leasepool staat. Ik kreeg ik een zeer beperkte keuze voorgelegd, die bestond uit een Mazda 3 met 30.000km en een 307 SW (66KW) met ongeveer 100.000km. Het werd een Toyota Avensis D4D Wagon met een koppel van 310Nm en een vermogen van 110 KW (149pk) en met 52.000KM op de teller. De auto is gespoten in de kleur Night Hawk Black (zwart) en – tot mijn verrassing- met zwarte, bijna geblindeerde ramen vanaf de B-stijl naar achteren. Smaken verschillen, maar het geeft de auto wel wat stoers. Hoewel ik Toyota niet vind uitblinken in het ontwerpen van mooi auto’s, was ik best een soort trots op ‘mijn’ Toyota. Door zijn uiterlijk (station) met de donkere uitstraling, gecombineerd met zijn relatief pittige prestaties, toch best een klein beetje een wolf in schaapskleren.

Rijgedrag
Ik heb de Toyota ervaren als een allemansvriend. Je kunt er enerzijds rustig en comfortabel mee toeren, wat fijn is als je eens wat bijrijders vervoert of je gewoon geen zin hebt om je druk te maken. Je hebt eigenlijk altijd ruim voldoende vermogen voor een tussensprint als dat noodzakelijk is. Dit geeft een comfortabel en veilig gevoel. Je kan uren op de cruisecontrole rijden en dan prima met het verkeer meekomen omdat je als het nodig is snel, veilig en comfortabel kan inhalen. Het is dan een heel fijne comfortabele reisauto.

Aan de andere kant kan je de auto behoorlijk vaart laten maken. Tijdens mijn eigen metingen heb ik tijden geklokt van rond de 9 seconden van 0 tot 100. Zeker bij nat weer ervaar je dan een behoorlijke wielspin tot en het derde verzet. Ik ben niet het type dat dan de veiligheidssystemen gaat uitzetten om een tiende van een seconde te winnen. Veiligheid boven alles, niet in de laatste plaats de veiligheid van andere weggebruikers.

Voor snellere tussensprints leent de auto zich uitstekend. Op provinciale wegen en op de Nederlandse snelwegen is dat erg prettig. Op de Duitse Autobahn komt de Avensis ook prima tot zijn recht: langdurig snelheden van 140 tot 180 km/u zijn geen enkel probleem. Inhalen met al 180 km/u op de teller kan ook makkelijk. Het voertuig heeft dan nog voldoende pit. De naald heb ik eens op 218km/u gehad, maar dan lijkt het toch op te houden. Al met al prima prestaties voor een station van het formaat van een Avensis.

Op bochtige wegen kan de Avensis daarentegen wat “doods” overkomen, de informatie van de wielen en weg komt bij mij niet helemaal duidelijk over. Onveilig wordt het eigenlijk nooit, de veiligheidssystemen grijpen dan subtiel in.

In de bergen viel mij de Avensis een beetje tegen. Als ik het rijgedrag vergelijk met vorige auto’s (zoals Megane Grand Tour, 1.9 DCI of de VW Passat Variant 1.9 tdi 81 KW en met name de Seat Cordoba tdi met ong. 80Kw) heb ik wat minder ‘beleving’ ervaren bij de Avensis. Of dit nu komt omdat ik wat meer verwachtte van het hogere vermogen van de Avensis, of dat de Avensis zich zoals aangegeven wat ‘doods’ lijkt te gedragen, ik weet het niet. Om kort te gaan: ik werd er niet koud of warm van. Wat rijdersauto betreft is de Avensis geen uitblinker. Voor de lange afstanden is het een prima auto. Voor korte ritjes in de stad prefereer ik de fiets. De Avensis is echt geen stadsauto. M.i. zijn weinig diesels dat overigens.

Afwerking, kwaliteitsbeleving & ruimte
De afwerking en de kwaliteitsbeleving van het interieur van de Avensis is prima te noemen. Geen spannende dingen, maar zoals je verwacht van een auto van Japanse origine, is het uitrustingsniveau goed. (standaard redelijke audio, cruisecontrol, automatische airconditioning met gescheiden temperatuurzones, stabiliteitsregeling, stuurbediening, lederen stuur). Alles functioneert prima.

Het zitmeubilair heb ik als matig tot redelijk ervaren. Voor lange mensen (ik ben zelf 1.97m lang) zijn de stoelzittingen te kort. Hoewel de voorstoelen in diverse standen kunnen worden gezet, duurde het altijd even voordat je ‘de juiste zit’ had gevonden. Dit ervaar je met name als je echtgenote niet ook 1.97m lang is. Wat de echtgenote betreft: zij klaagde soms over lage rugklachten bij de Avensis. Ik heb dit zelf ook ervaren, maar hierbij moet ik zeggen dat dit met name optrad bij ritten van ongeveer een uur, waarvan een deel file rijden of stadsritten. Bij echt lange ritten heb ik geen problemen ervaren.

De ruimte op de achterbank achter de berijderstoel is echt prima. Voor een gezin met twee grotere pubers een aanrader. Of een derde puber nog lekker kan zitten weet ik niet. De middenheuvel op de achterbank lijkt dan minder comfortabel. De achterbak is verder ruim, maar is niet van het niveau VW Passat. De ‘luikjes’ aan de zijkanten in de achterbak zijn van karige kwaliteit: als je iets los vervoert dat kan gaan schuiven, deuken deze ‘luikjes’ geheid in. Opbergruimte is er in de auto voldoende, de armsteun voor biedt bijvoorbeeld een behoorlijke ruimte. De bekerhouder voor is van een bedenkelijk ontwerpniveau (de meeste bekers zullen omvallen tijdens het rijden).

Betrouwbaarheid
Van Toyota wordt er altijd gezegd dat het een van de meeste betrouwbare auto’s is.
Mogelijk ben ik een uitzondering, maar de Avensis heeft mij een te vaak in de steek gelaten. Hierna volgt een opsomming van de ‘kwalen’:

· Maart 2007 (ruim 1 maand na ingebruikname van de auto). Ik reed van Utrecht richting Almelo (toenmalige woonplaats) en vanwege het late tijdstip reed ik ong 135km/u op de teller op de A1 toen vlak voor Deventer de trekkracht geheel wegviel: motorstoring. Op de zogenaamde noodloop (80km/u) nog thuis kunnen komen. De volgende dag is dit euvel door de plaatselijke dealer opgelost.

· In de nazomer van 2007 functioneerde de vijfde versnelling plotseling niet meer. Ik kreeg de auto al een week slecht in het vijfde verzet, maar nu hield het helemaal op. Omdat ik toen in Zwolle was, ben ik bij de locale dealer langsgereden. Resultaat: auto achtergelaten, een ruime week een vervangende auto, versnellingsbak gereviseerd (?). in elk geval: de vijfde versnelling functioneerde weer.

· Herfst 2007. De auto ‘trekt’ geheel niet meer. Oorzaak: defecte turbo. Vier dagen in een vervangende auto en turbo vervangen/gerepareerd (?).

· Startproblemen: na starten lijkt de motor te starten, maar daarna valt de motor stil (hij houdt het minimaal aantal toeren niet vast en valt vrij snel naar 0). Soms startte de auto direct wel, soms pas na drie of vier keer. Naar de dealer. Resultaat: motormanagement aangepast (althans dat beweren ze)

· Januari 2008. Een week op vakantie in Interlaken (CH). Startproblemen keren terug. Auto startte helemaal niet meer. Resultaat: weggesleept. Twee dagen geen auto. Fijn op vakantie. Toyota Drent bedankt!

· Februari 2008. Startproblemen nog niet verdwenen. Weer naar de dealer, weer een vervangende auto gekregen. Niets kunnen vinden. Je krijgt het idee dat ze zeggen: “u zeurt”. Dit beeld wordt bevestigd als collega’s met hetzelfde merk en type auto nooit problemen (b)lijken te hebben….

· Maart 2008. Startproblemen verminderen. E.e.a. lijkt samen te hangen met de luchtvochtigheid en de temperatuur. Hoop?

· April. Weer startproblemen. Ik kom er niet uit met dealer. De kwestie vervolgens laten escaleren via de leasemaatschappij. De auto is vervolgens ‘grondig’ nagelopen. Na een paar dagen vervangend vervoer (Avensis 1.6.16v, niet doen als je de keuze hebt tussen diesel en benzine, motorisch niet te vergelijken met de diesel), kreeg ik ‘mijn’ Avensis retour.

· Hoera. Dik een half jaar geen problemen. De eerste maal dat de Avensis in aanraking komt met de dealer is op de 150.000km- beurt. Vanwege een privé-verhuizing is de dealer een andere geworden (Versteeg te Ermelo). Deze schijnt goed bekend te staan. Dit geeft de burger moed en hoop.

· 7 december 2008, 3.15uur AM. Op de A28 net voorbij Amersfoort gestrand nadat ik in Utrecht (na 2 uur wachten) vanwege kennelijke accuproblemen ben opgestart door de vanwege de leasemaatschappij ingeschakelde berger. Het verloop van de storing: uitval algehele elektrische systeem, totale uitval van de auto tot gevolg hebbende. Na weer wachten is de auto afgesleept. Service van deze bergingsmaatschappij is verder perfect. Vervangend vervoer (Ford Focus C o.i.d. )gekregen voor drie dagen. De volgende dagen is de accu door Toyota Versteeg vervangen. Het euvele leek verholpen. Ik heb nog telefonisch contact gehad met Versteeg en aangegeven dat de oorzaak van het euvel wellicht gezocht moet worden ‘in de historische staat van dienst van dit voertuig’ (?)…..

· “Gelet op de historische staat van dienst van dit voertuig” na een verzoek daartoe een inlog- en bestelcode gekregen voor een nieuwe lease-auto. De Avensis liep sowieso al richting einde contract.

· 18 januari, 13.00uur P.M., op bezoek bij vrienden in Twente. Auto start weer niet. De dagen daarvoor leek er al iets mis te zijn en ik had me net voorgenomen “maandag langs Versteeg te rijden”. Na 2 maal door hetzelfde bergingsbedrijf ‘op weg geholpen te zijn’, stopte de auto er weer volledig mee en werd de Avensis weer afgesleept. Vervangend vervoer gekregen. Twee dagen later stond de auto weer ‘goed functionerend’ bij Versteeg. Ze hadden helaas niets kunnen vinden. Onder protest de auto meegenomen. Ik zou toch snel een nieuwe auto krijgen…(geen Toyota dacht ik…).

· 21 januari, 17.15u P.M. op de terugweg van Purmerend naar mijn woonplaats Harderwijk. Om de file op de A1 te vermijden, besloot ik de dijk van Enkhuizen naar Lelystad te nemen. Regen, windkracht 6 op de dijk, donker. Net halverwege de dijk voorbij en nee,… storingslampjes branden en een gestage uitval van het gehele elektrische systeem begint. Omdat op deze 100 km/u weg nauwelijks veilige plaatsen zijn op te stoppen en het slechte weer het zicht belemmerde, ben ik zodra het kon op een veilige plaats gaan staan (Lelystad). Hetzelfde verhaal herhaalde zich: wachten, weggesleept, vervangende auto, Toyota Versteeg bedankt!

· Einde verhaal. Na overleg is besloten de auto terug te laten nemen door de leasemaatschappij. Mijn spullen heb nog uit het voertuig kunnen halen.

· Slotsom:
- de Avensis is een fijne, comfortabele en ruime reisauto (als ie rijdt);
- de Toyota kent een redelijk goed afwerkingniveau, met de nodige toeters en bellen;
- is mij onbetrouwbaar gebleken (of dit algemeen geldt voor het merk of juist dit TYPE toyota weet ik niet;
- ik heb de indruk dat Toyota-dealers geen slechte(re) auto’s zijn gewend, dit in tegenstelling tot Renault (kennis & service ervaar ik daar veel beter).





7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.