Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Eerste APK
- 129.000 km
Ik heb in 2006 gekozen voor deze auto vanwege de prijs/kwaliteit/performance verhouding. Dus veel auto, veel power voor 35000 euro. Ik heb weinig opties toegevoegd. Alleen een business-DVD navigatie met LCD schermpje, trekhaak en een plastic plaat in de laadruimte. Ook heb ik een op maat ASS-autostoel laten plaatsen.
Na bijna 130000km rijdt deze auto nog als een zonnetje. Ik ben erg tevreden. Vandaag is hij precies 3j oud en staat hij bij de dealer voor een APK. Ik lease deze auto en verwacht eind dit jaar op de 160000 te zitten. Ik overweeg om hem zelf nog 1 jaar door te rijden tot de 2ton. Ik moet nog uitzoeken wat de kosten worden. Iemand tips?
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad tot nu toe. Op een kleine brom na bij 1600 toeren/min bij 120000km. Dit bleek van het luchtfilter af te komen en was zo verholpen zonder kosten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
+ Pluspunten
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Vermogen en koppel zijn geweldig!
Fluisterstille motor.
Cruisen: daar is hij voor gemaakt. (ook door comfortabele vering)
Geen olieverbruik (Ik heb er tot nu toe 3l ingedaan).
Ruimte
Bediening, ergonomie
Afwerkingsnivo, geen rammels.
Navigatie werkt goed.
Nog steeds een representatief model (2009 model is wel een stuk strakker)
------------------------------------
- minpunten
------------------------------------
Het is geen Audi of BMW qua uitstraling. Maar dat is misschien smaak.
Stoelen zijn beter dan de Laguna. Maar je zit wel erg hoog. Ik kon geen prettige houding vinden (ik ben 1.95m) en heb een stoel op maat (merk ASS) laten maken.
Beenruimte is nu perfect (ook achter mij genoeg ruimte), maar het stuur is niet ver uitschuifbaar. Dus lange armen zijn gewenst. Ik denk dat mensen onder 1,85m hier geen last van zullen hebben.
Verbruik is hoog door die 177pk. Ik trek soms flink door en rij geregeld tussen 130-150km/h, maar toch veel volgens 'het nieuwe rijden'.
Concreet winter (zonder A/C): 1 op 14.2, zomer: 1 op 15 (met airco altijd aan). Ik lees ervaringen van 1 op 13, dus bij mij valt het nog mee.
Mijn vorige 120pk Laguna was een stuk zuiniger (tussen 1 op 16 en 1 op 17).
Auto stuurt niet strak. Hij voelt wat week bij bochten werk. Helt makkelijk over. Bij langzame bochten heeft hij duidelijk onderstuur.
Wanneer je gas blijft bij geven trekt het enorme koppel je de bocht wel door. Da's leuk, maar slecht voor je voorbanden.
Laatst ging ik stevig door een rotonde (3mm profiel op zomerbanden bij 4 graden buitentemp), toen greep het VSC hard in.
Waarschijnlijk was de achterkant van plan om me in te halen. Toch maar een slipcursus doen ;-)
Ik merk trouwens dat de auto gaat neigen naar overstuur, wanneer je een snelle bocht neemt (zeg 80 km/h bij advies 50km/h op een snelweg afrit).
Dus snel bochtenwerk kun je vergeten.
Cruisecontrol reageert wat traag wanneer je ineens een heuvel opgaat.
---------
kortom. Veel meer pluspunten en geen klachten. De kans is groot dat ik voor de nieuwe Avensis ga.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.