Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 88.145 km |
Ervaring met de Avensis Wagon
- 76.905 km
De auto wordt morgen precies 1 jaar en de actuele km stand is 76.905 km, dus genoeg redenen om de ervaringen van 1 jaar op te sommen.
Uitvoering:
Toen de auto in april 2008 besteld werd viel de keuze op de meest
complete uitvoering met de 177 pk sterke dieselmotor.
De auto is een bedrijfsauto en gelukkig viel deze uitvoering binnen het budget.
Standaard op de executive mooie lederen bekleding i.c.m. te verwarmen en volledig electrisch te verstellen voorstoelen.
Tevens is dit ook nog eens de business uitvoering wat een perfect
werkend touch screen navigatie systeem met geheel Europa en TMC
omvat. Gezien het hoge kilometrage en ook de nodige reisjes over
de grens zeker geen overbodige luxe.
Voor de rest gewoon een erg complete auto en het mooie is dat tot nu toe alles zonder een enkele storing perfect heeft gewerkt.
De opties beperken zich tot de metallic lak, de parkeersensoren achter in kleur gespoten, beschermstrips in kleur gespoten op de zijkant, slotenset op de lichtmetalen velgen, een rubberen beschermmat in de kofferruimte, een kledinghanger aan de bestuurdersstoel en uiteraard een originele Toyota carkit met een lederen telefoonconsole.
Uiterlijk:
Smaken verschillen, maar in de kleur Platinum Silver staat er mijns inziens een good looking auto voor de deur.
De aluminium kleurige dakraling, het donker getinte privacy glass achter en de 215 banden met 17" lichtmetaal geven de auto een prima look.
Motor:
Ronduit fantastisch , de trekkracht , de soepele loop (ook koud)
en de stilte in het interieur blijven verbazen.
En tot nu toe ondanks het intensieve gebruik werkt het allemaal
perfect.
2 weken geleden in Duitsland iets boven de 230 km/h op de teller gereden en dan nog een rust in het interieur.
Wat me enigzins tegenvalt is het verbuik, weegt voor mij minder zwaar omdat ik de kosten niet privé op hoef te hoesten, maar er zijn zuinigere diesels in deze klasse.
Gemiddeld zo tussen de 1 op 12 en 1 op 15.
Ook heeft de motor een licht olieverbruik van 1 liter op 10.000 km, maar zeker voor een diesel is dit geen punt.
Alleen in de gaten houden om tussen de beurten door een keer bij te vullen.
Maar voor de rest , een tien met een griffel, een sublieme motor.
Schakeling :
De zesbak schakelt perfect , geen klachten.
Ook de koppeling werkt prima met een goed gevoel.
Ook de overbrengingsverhoudingen zijn prima afgestemd op het vermogen en hoge koppel van de motor.
En bij 120 km/h in zes 2.000 toeren, heerlijk rustig en zonder
problemen.
Remmen:
Werken prima, zouden wij mij betreft ietsje bijteriger mogen zijn.
Geen scheeftrekken, geen merkbare fading.
Wegligging/besturing.
Goede wegvastheid, spoort prima, nauwelijks gevoelig voor zijwind ook niet bij hoge snelheden.
Wat mij betreft zou het stuurgevoel nog wat directer mogen, maar
er is uitstekend mee te leven.
Vering:
Prima, de brede, platte banden slaan iets op korte oneffenheden,
maar e.e.a. is een goed compromis tussen comfort en wegligging.
Interieur:
Somber zwart, maar wel met een hoogwaardige afwerking en alles
functioneert zonder haperen en er is tot nu toe geen enkel spoor
van slijtage te constateren.
Geen rammels e.d. gewoon een goed en degelijk gebouwde auto.
Ruimte zowel voorin als achterin volop, stoelen zitten prima, ben van normaal postuur (1,78 meter, 73 kg).
Alles is goed in te stellen en door de regelmatig lange ritten van
tussen de 500 en 1.000 km op 1 dag kan ik beamen dat je fris uitstapt en totaal geen klachten van ledematen, een betere reclame is er niet denk ik.
Onderhoud tot nu toe:
In totaal 4 onderhoudsbeurten gehad (officieel elke 15.000 km) met alleen de obligate punten.
Er is wel door de dealer op eigen initiatief bij de 30.000 km beurt een motor management update geweest.
Alleen bij de laatste beurt bij 70.000 km (officieel de 60.000 km beurt dus) preventief de ruitenwisserbladen laten vervangen en de remmen voor zijn vernieuwd, de gebruikelijke slijtage dus.
Verder geen bijzonderheden en geen enkele klacht en /of storing.
Resumé :
Ik heb geen aaandelen bij Toyota en in sommige reviews lijkt het wel of de kwaliteit van Toyota achteruit gaat, maar ik ben zeer
tevreden over het 1e jaar en de probleemloze 77.000 km.
Rijd zeer regelmatig lange afstanden naar bijv. Zuid-Duitsland, Frankrijk, Zwitserland & Italië en geniet nog steeds van iedere
kilometer !!
Ik zal de review blijven updaten.
- 88.145 km
I.v.m. beëindiging functie 08.06.2009 afscheid moeten nemen van de
Avensis bij km. stand 88.145 km.
Rest mij te melden dat de auto volledig storingsvrij heeft gefunctioneerd.
Geen enkel probleem gehad.
Even afwachten m.b.t. nieuwe functie en evt. nieuwe auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren