Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vandaag de Storm Bronze Wagon opgehaald bij Toyota Lunenborg in Emmen. Naast het Executive pakket de TNS 310 navigatie i.c.m. een RDS/TMC tuner aangeschaft. Verder een eenvoudige trekhaak laten monteren.
Komende vanuit de eerste viercilinder met 400 Nm was ik erg nieuwsgierig naar de krachtbron in de Toyota. Voor de Mondeo heb ik al een Avensis gereden met de toemmalige D4D motor, een goede maar ietwat gezapige auto.
In vergelijk met de vorige Avensis valt naast het enorme verschil in vermogen en koppel ook de flink verbeterde wegligging op. De auto is behoorlijk wat straffer afgesteld en verwerkt snel genomen bochten aanzienlijk beter. De afwerking blijft onverminderd top en deze Avensis heeft geen rammelende afdekzeilhouder.
In vergelijking met de Mondeo valt de wegligging in een ander opzicht op, de afstelling lijkt strakker en harder maar heeft ook iets comfortabels (het Mondeo onderstel dus) echter bij korte oneffenheden na elkaar komt het wat ’rommelig’ over. In snelle bochten is hij meer onderstuurd dan de Ford maar gaat er net zo hard in en uit (het kan nog wel verder maar niet op de 1e dag).
Het vergelijk op motorisch vlak laat zich puntsgewijs omschrijven;
- Heel erg veel stiller dan de Ford (echt heel erg veel stiller)
- Meer souplesse, met name in het gebied 2500 - 3500 tpm
- Hij lijkt minder thuis onder de 2000 tpm maar ik ben er nog niet uit of dat ook echt zo is of dat er sprake is een groter verschil tussen onder en boven de 2000 tpm (turbogat)
- Veel sneller boven de 120 km/h, versnellen naar 180 km/h gaat veel gemakkelijker. Top heb ik nog niet gereden maar zal waarschijnlijk einde van de week wel gebeuren. Top Mondeo lag op 224 km/h op de teller.
- Tot 120 km/h kan ik niet veel verschil in acceleratie merken, de Toyota doet het veel rustiger, op papier ontlopen ze elkander niet veel tot 100 km/h, er boven zou de Toyota in het voordeel moeten zijn.
Genoeg vergeleken, de 1e indruk die de D-Cat geeft met zijn 17’ lichtmetaal (en vrij hoge band) is die van een chique auto die wat ingehouden toont. De lakkleur in combinatie met de donkere ramen ach
Update 4, 8800 km.
Groot deel van de tekst is verdwenen (3 updates)? Zat wel commentaar op VAG in dus eens kijken of dit er wel in komt.
Nou kort samengevat, de auto blijkt bijzonder rap. Het toerental waarop dit alles wordt beleefd ligt echter hoger dan normaal. Hier komt de beer pas boven de 2500 toeren uit z’n hol terwijl de meeste diesels proberen dat rond de 1750 te doen. In dit geval levert dat heel snelle acties op bij niet standaard tussenprintjes. Bijvoorbeeld 70-100 in z’n 3 of 110-160 in z’n 4. Maximum koppel en vermogen liggen dan wat gunstiger ten opzichte van elkaar, lijkt het. Dit lees je niet terug in de statistiekjes, de standaard tussensprintjes zijn aan dit blok niet echt besteed
Tja het lijkt wel geen echte diesel, hij is stil, je moet hem een beetje op toeren houden en hij rookt niet. Wellicht dat de nieuwe benchmark voor de VAG dieselafdeling die van Toyota wordt.
Verder nog steeds er tevreden over de wegligging, ook bij hoge snelheden. 225 km/h op de Autobahn en de boel blijft stabiel en rustig. Bochtenwerk is OK voor zo’n grote station maar hij blijft flink onderstuurd, gedrag is erg voorspelbaar. Te hard de bocht in en hij gaat over de voorwielen naar buiten, ga je nog verder dan grijpt de stabiliteitscontrole in, het gas gaat er af.
Stoelen zijn ook OK en navigatie begint te wennen (qua bediening).
Update 5. 11.000 km
We dieselen vrolijk door de Avensis en ondergetekende, Uiteindelijk toch een minpuntje gevonden. Ik woon in landelijk gebied, gebied waar niet overal lantaarnpalen staan. Achteruit rijden met privacyglass in het donker zonder buitenverlichting is waardeloos. Je voelt je net een molrat in een nieuw gegraven gang, je ziet werkelijk helemaal niets! PDC dus aanbevolen wat ik ga gegarandeerd ergens tegen aan rijden.
We (de Toyota en ik), hebben elkaar wat beter leren kennen inmiddels. We hebben al wat meer Autobahnkilometers gereden en de stabiliteit bij hoge snelheden is goed te noemen, natuurlijk is het geen BMW maar je hebt geen moment het idee dat je de boel niet onder controle hebt. 225 km/h is op dit moment haalbaar, zal nog wel wat toenemen in de loop van de tijd. Wat opvalt is dat de snelheid goed wordt vastgehouden, begin je met 225 km/h aan een viaduct of lichte helling dan blijft hij dat vasthouden tot je boven bent (let wel lichte helling). De eerder genoemde Ford liet dan al snel los.
De stoelen zijn een zegen op met name lange ritten, ik moet echter bij het instappen en wegrijden nog steeds wennen aan de hoge zit. Wat ook erg lekker is zijn de warme billetjes op koude ochtenden (als je net gekrabt hebt).
Het navigatiesyteem werkt erg goed alhoewel het jammer is dat men zo kort na de aankoop voor min of meer hetzelfde geld een Full map aanbiedt.
Nou genoeg geschreven ik ga hem eens wassen, wat me toch nog even brengt bij de kleur. Strom Bronze, niet meer leverbaar maar wat een goede ’ik wacht nog even met wassen’ kleur!
PROBLEMEN
Nog helemaal niets.
Update 3 , nog (na 3,5 weken ja, ja)helemaal niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.