Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 90.050 km |
KM-stand laatst | 417.003 km |
Toyota nr. 3
- 417.003 km
Plaatsen review 18-07-2011 / 270.000 km
Dit is alweer Toyota nummer 3: na de Carina TD (1996 – 359.000 km) en de Avensis I D4D (2001 – 334.000 km, zie andere review) rijden we na alweer bijna 3 jaar een Avensis II 2.0 D4D uit 2006. In die tijd is de kilometerstand opgelopen van 90.000 km naar 270.000 km.
We hebben bewust gekozen voor een Avensis II met de oude 116 pk dieselmotor. Dit gezien de vele problemen met de nieuwere dieselmotoren. We hebben een van de laatsten: er rijden al nieuwe modellen met een ouder kenteken rond.
Ten opzichte van de vorige Avensis is dit toch een heel andere auto. Ondanks dat hij maar iets groter is, voelt hij een stuk groter. Hij rijdt comfortabeler en is nog stiller doordat de motor veel minder toeren draait. Het is daardoor een heerlijk relaxte reisauto. De stoelen zitten een stuk beter als in de vorige, maar het zou nog wel beter kunnen. De prestaties zijn ruim voldoende: de auto is snel genoeg en de motor is erg soepel (1.200 toeren in 3 of 4 en zonder terugschakelen optrekken is geen probleem).
De binnenruimte is ideaal: veel beenruimte voor en achterin en een riante bagageruimte. Aan het houtrandje in het dashboard moet je even wennen, evenals aan de kleur van de dashboardverlichting. Het interieur is mooi afgewerkt en blijkt ook na de vele kilometers mooi.
De sol-uitvoering heeft enkele prettige extra’s zoals cruise-control, radiobediening vanaf het stuur, mistlampen, inklapbare spiegels, een tweede 12V-aansluiting achterin, automatisch dimmende binnenspiegel en (links en rechts apart regelbare) climate control. De radio heeft een goed geluid, maar de ontvangst houdt niet over (geen dakantenne). Helaas heeft de auto ook een regensensor. Deze functioneert eigenlijk alleen goed als het niet of nauwelijks regent. Voor mij gaat hij, zelfs in de minst gevoelige stand, veel te snel van interval naar continue en naar de snelle stand. Ik mis de regelbare interval uit de vorige Avensis. Andere nadelen zijn de grotere draaicirkel (maar daar wen je wel aan) en het slechte overzicht naar achteren (bij het laten monteren van de trekhaak hebben we daarom ook parkeersensoren laten plaatsen).
Met de komst van de eerste winter zijn de winterbanden op de standaard stalen velgen gelegd en de zomerbonden op nieuwe lichtmetalen velgen. Inmiddels liggen ook de winterbanden om lichtmetaal (via Marktplaats gebruikt gekocht). In de titanium zilver kleur is het al een mooie auto, maar het lichtmetaal doet toch nog iets extra.
De betrouwbaarheid is tot dusver prima. Aangezien we vooral lange stukken rijden, krijgt de auto alleen beurtjes om de 30.000 a 35.000 km. De enige reparaties tot dusver zijn een nieuwe startmotor (bij 228.000 km) en een nieuw wiellager rechtsvoor (bij 239.000 km). Gezien de ervaringen met de vorige twee Toyota’s zijn beide reparaties wat te snel. Bij de vervanging van de distributieriem bij 98.000 km zijn ook de remblokken voor vervangen, bij de riemvervanging van 203.000 km de remblokken achter. Er is regelmatig een lampje defect: er zijn inmiddels 5 H7-koplampjes, 2 achterlichtjes, 3 kentekenlampjes en 2 stadslampjes vervangen. Verder zijn de wielen uitgelijnd omdat bleek dat de achterbanden wel erg hard afsleten. Ik gaf het eerst de schuld aan de banden die er omlagen toen we de auto kochten, maar de nieuwe banden gingen al net zo hard: de Michelins waren na nog geen 47.000 km compleet versleten terwijl de huidige nu al meer dan 85.000 km meegaan. Na een inbraak is de achterruit en het rolscherm vervangen en de voorruit na een barst door een niet gezien sterretje. Op dit moment stinkt de airco nogal muf, deze moet toch maar eens worden gereinigd en het interieurfilter worden vervangen.
Het olieverbruik is wat hoger dan bij de vorige Avensis. Daar hoefde nooit geen olie bij, hier moet iedere 10.000 km ongeveer 0,5 liter bij. Het brandstofverbruik is niet slecht, maar ook iets hoger dan de vorige Avensis terwijl dit op papier hetzelfde zou moeten zijn). Door de cruise control rij je toch wat rustiger, maar het verbruik is duidelijk hoger. Gemiddeld over de gereden kilometers nu 1:17,8 (5,6 l/100 km, gebaseerd op de werkelijk getankte liters). De boordcomputer is wat optimistisch (afwijking ongeveer 5%).
De totale kosten zijn tot dusver 19,5 cent/km. Ten opzichte van de vorige Avensis wat aan de hoge kant, maar de afschrijving telt nog hard mee (zeker omdat de prijzen van dit soort dieselauto’s sterk zijn gedaald nadat we de auto gekocht hebben) en natuurlijk ook de dure diesel. De kosten zien er als volgt uit:
- afschrijving (geschat): 8,5 ct/km
- verzekering en belasting: 2,8 ct/km
- diesel: 6,5 ct/km
- onderhoud: 1,7 ct/km
Het mag duidelijk zijn: de Avensis bevalt ons erg goed. We hopen er dan ook nog veel betrouwbare kilometers mee te rijden.
Update 25-01-2012 / 301.000 km
Afgelopen week is de Avensis de grens van 300.000 km gepasseerd. Sinds het plaatsen van de review heeft de auto een kleine beurt gehad en is de airco behandeld tegen het muf ruiken (ook interieurfilter vervangen). De frisse geur was echter van korte deur: na enkele weken was de muffe geur weer terug. Bij het kouder worden aan het begin van de winter bleek de stuurbekrachtiging na een koude start wat opstartproblemen te hebben. Dit bleek te komen door een defecte spanrol van de multiriem. Helaas een (belachelijk) duur onderdeel (iets meer dan 300 euro inclusief montage), maar het probleem is wel weg. Verder 3 H7-lampen en een stadslichtje vervangen. Ik had van iemand 2 H7 lampen gekregen, maar deze hebben het ieder maar 6.000 km uitgehouden. Dat was dus geen succes. Wel goed geoefend in het vervangen ervan (blijft toch lastig het afdekkapje er weer goed op te krijgen). Rond de kerst eens gekeken bij enkele belastingvrije diesels (Citroen C3 en Ford Fiesta), maar van de ruimte op de achterbank en in de kofferbak wordt je niet blij. We zijn nog steeds tevreden over de Avensis en rijden er dus voorlopig nog mee door.
Update 17-08-2012 / 331.500 km
Inmiddels zijn we ruim 30.000 km verder en eigenlijk zijn er geen bijzonderheden. De Avensis blijft een comfortabele, ruime en betrouwbare auto. De auto heeft bij 314.000 km een grote beurt gehad waarbij ook de distributieriem, multiriem en waterpomp zijn vervangen. Verder hebben we de bekleding laten reinigen: de stof was erg smerig en enkele pogingen van onszelf hielpen niet echt. Het ziet er van binnen nu ook weer netjes uit. Wel net een jaar na de vorige keer opnieuw de voorruit vervangen: na een enorme knal van een steen zat de ruit direct vol scheuren. Verder alleen een ruitewisserblad voor de achterruit en een paar lampjes vervangen (1x H7, 1x stadslicht en 1x remlicht). Het olieverbruik en brandstofverbruik blijft gelijk. Zolang het zo blijft gaan, rijden we mooi door met onze Avensis.
Update 22-11-2012 / 345.678 km
Eigenlijk is er niet veel te melden: het mooie rijtje van de km.stand is de aanleiding van de update. Sinds de vorige update alleen een half litertje olie bijgevuld en het doorgesleten rubber van de koppelingspedaal vervangen. Ik zag gisteren ook dat er een kentekenplaatlampje defect is. Vandaag maar even vervangen.
Update 14-02-2013 / 360.096
Vandaag de 360.000 km gepasseerd. De hoogste stand die we met een auto bereikt hebben. Hoe is het sinds de vorige update gegaan? Eigenlijk zonder problemen, de auto rijdt net als altijd: comfortabel, betrouwbaar en zuinig (gemiddeld op basis van de tankbonnen net iets zuiniger dan na de eerste review met 1:17,9 of 5,6 l/100 km).
Het bij de vorige update genoemde kentekenplaatlampje is vervangen en de auto heeft een beurtje gehad. Daarbij zijn ook enkele kunststof busjes in het mechanisme van het koppelingspedaal vervangen. Koppelen ging de laatste tijd gepaard met gekraak en dat gaat nu weer zonder bijgeluiden. Daarnaast heb ik het jaarlijkse busje verstuiverreiniger in de tank gegooid en 2 H7-lampjes vervangen.
Net voor vertrek naar de wintersport bleek er een voorband lek te zijn. Deze was niet te repareren met een plug. De band was niet op voorraad en niet meer te bestellen (het gebeurde enkele uren voor kerstavond). Gelukkig had mijn garage nog een redelijke gebruikte winterband liggen zodat de Avensis nu op 3 Michelin-banden en 1 Continental-band staat.
We hebben de Avensis nu precies 4,5 jaar en 270.000 km: 60.000 per jaar dus. De kosten per kilometer zijn wat gedaald sinds het vorige overzicht: deze liggen nu op 18,2 ct/km en zijn als volgt verdeeld:
- afschrijving (geschat): 6,7 ct/km
- verzekering en belasting: 3,0 ct/km
- diesel: 6,9 ct/km
- onderhoud: 1,6 ct/km.
De kosten van brandstof zijn inmiddels dus hoger geworden dan die van de afschrijving. Verzekering, belasting en diesel blijven duurder worden, maar de onderhoudskosten zijn iets gedaald. Bij het wisselen van de lekke band wel gezien dat de remschijven en -blokken minder worden. Deze zullen binnenkort vervangen moeten worden. Samen met 4 nieuwe zomerbanden in het voorjaar zullen de onderhoudskosten dus wat gaan stijgen. Het zijn echter normale slijtagezaken. Zolang het zo gaat, blijf ik een tevreden Avensis-rijder.
Update 05-07-2013 / 384.777
De Avensis heeft nu de afstand naar de maan afgelegd! De gemiddelde afstand aarde-maan (384.400 km) heeft de auto bereikt in 7 jaar en 7 dagen. Sinds de vorige update heeft de auto er probleemloos bijna 25.000 kilometer bij gereden. Zoals in de vorige update al aangekondigd, zijn de remschijven voor vervangen (2x aangezien de eerste set al na een paar honderd kilometer krom was, maar correct vervangen op garantie). Ook staat de Avensis op bijna nieuwe Michelin Energy's zomerbanden (voor ongeveer de helft van de normale nieuwprijs, dat scheelt toch mooi weer). De auto is probleemloos door de APK gekomen en verder is er twee keer 0,5 liter olie bijgevuld. Eigenlijk een beetje saai: er is niets bijzonders te melden. Ondanks de hoge kilometerstand blijft de Avensis even comfortabel, stil (en kraakvrij!), (relatief) zuinig en betrouwbaar als altijd. Zolang het zo gaat, rijden we lekker door!!
Update 05-10-2013 / 400.647
De grens van 4 ton is gisteren bereikt! Sinds de vorige update heb ik de auto zelf een beurtje gegeven (nieuwe olie, olie-, lucht en interieurfilter en ruitewissenbladen voor) en heb ik via Marktplaats een nieuwe originele mattenset op de kop getikt. De originele bestuurdersmat was na bijna 4 ton behoorlijk versleten. Ook heeft de Avensis voor de eerste keer dienst geweigerd: 's ochtend bleek de, nog originele, accu het na 396.000 km te hebben opgegeven. Er is een nieuwe door de Toyota-dealer geplaats. Na vervanging wel een paar instellingen weer goed zetten (klok op tijd, van l/100 km naar km/l, gordelpiepje uit). Helaas bleken ook de remschijven weer krom. Ze zijn wel voor de 2e keer netjes op garantie vervangen, maar ik hoop nu dat deze wel recht blijven. Verder 12.000 km na de beurt 0,4 liter olie bijgevuld.
Hoe staat de auto er nu bij na 4 ton? Je ziet het er niet aan af: van buiten en binnen ziet alles er nog goed uit en er kraakt of rammelt niets. Van binnen wordt alleen de linkerkant van het stuur iets gladder, verder is er niets te zien van de kilometers. Op een leeslampje na werkt alles (scheurtje in de printplaat, waarschijnlijk gekomen door inbouw microfoon parrot carkit). Wel begint de koppeling erg zwaar te gaan en af en toe zit er een trilling in bij het opschakelen. Vervanging van de koppeling en vliegwiel zit er dus wel aan te komen. De auto rijdt echter nog zo goed dat we van plan zijn er mee door te rijden, dus waarschijnlijk laten we dat binnenkort vervangen.
Foto's toegevoegd 27-10-2013 / 404.515
Gisteren door de wasstraat gereden en vandaag eindelijk een keer een foto van de auto gemaakt.
Afscheid 30-12-2013 / 417.003
Zo is er aan het eind van 2013 niet alleen het afscheid van het jaar, maar ook van de Avensis. Bij de vorige update schreef ik nog dat we van plan waren om door te rijden, maar had me bij het schrijven nog niet gerealiseerd dat ook de vervanging van de distributieriem er al weer aankwam. De prijsopgave van het vervangen van de koppeling en vliegwiel (vervanging door vast exemplaar) viel op zich mee, maar als je daar de distributieriem (met spanrol, multiriem en waterpomp) en de beurt bij telt, wordt het toch een behoorlijk bedrag. Gezien de kilometerstand moet je er eigenlijk van uit gaan dat bij doorrijden ook extra kosten komen. Daarom hebben we besloten om op zoek te gaan naar een andere auto. Maar daarover straks meer.
Eerst de laatste 12.000 km: eigenlijk zoals altijd probleemloos. Twee keer een half literje olie bijgevuld (408.000 en 415.000 voor de zekerheid in verband met een rit naar Duitsland), een busje verstuiverreiniger in de tank gegooid en een stadslichtje vervangen. Ook de koplampen laten polijsten in verband met de in de loop der jaren verminderde lichtopbrengst. Dit hielp maar beperkt, dus bij doorrijden zou ook daar iets aan gedaan moeten worden. Verder een setje gebruikte Michelin Alpin A4 winterbanden aangeschaft.
Het eindoverzicht van onze bijna vijf en een half jaar met de Avensis:
- bijna 327.000 km (60.835 per jaar)
- 17,2 ct./km
- brandstof 7,1 ct/km
- afschrijving 5,3 ct/km
- verzekering/wegenbelasting 3,0 ct/km
- onderhoud 1,8 ct/km
- gemiddeld verbruik (o.b.v. tankbonnen): 1:18,0 (5,56 l/100 km)
De kosten per kilometer lijken niet zo hoog, maar dit betekent toch € 870,- per maand en ruim € 56.000,- in totaal: een hoop geld.
Het mag duidelijk zijn: de Avensis is ons erg goed bevallen. Dat maakt alleen de keuze voor de opvolger moeilijk. In mijn hart was ik het liefst doorgereden. Maar je kunt niet in de toekomst kijken en die dure reparatie komt iedere dag een dag dichterbij. We hebben ons eerst wat breder geörienteerd en ook naar Duitse en Franse auto's gekeken. Gezien de vele kilometers die we rijden, is betrouwbaarheid een belangrijke eis. Uiteindelijk alleen naar Japanse auto's verder gezocht. De ervaring met de 3 Toyota's geeft toch wel aan dat deze beter zijn dan de eerder door ons gereden Volkswagens, Citroëns en Opels. Onze oudste zoon is inmiddels de deur uit, dus een slag kleinere auto zou kunnen. Gekeken bij een Auris en een Mazda 3(beide oude model). Dit blijkt toch behoorlijk tegen te vallen: de ruimte op de achterbank is kleiner dan in de Daihatsu Sirion2 van mijn vrouw. Van het lezen van reviews van auto's met moderne dieselmotoren met roetfilter wordt je ook niet blij: de storingsgevoeligheid en onderhoudskosten van dieselauto's zijn toch behoorlijk toegenomen. Mede op basis van de overwegend positieve Autoweek-reviews is het een hybride geworden: een Toyota Prius 3 Dynamic van 2010 met bijna 87.000 km. Van alle kanten een andere auto dan we eerder hebben gereden: na 6 stationcars een hatchback, na ongeveer 17 jaar en ±1 miljoen km diesel weer benzine, een automaat en ook nog een hybride. Nog wel gerekend aan LPG inbouwen in de Prius, maar dat verdien je pas na bijna 3 jaar terug en op het totaal van 4 a 5 jaar rijden, blijft het voordeel beperkt tot een paar tientjes per maand. Waarschijnlijk zal ik in de toekomst wel een review over de Prius plaatsen, maar ik zal eerst wat ervaring met de nieuwe auto opdoen.
Nog even terug naar de Avensis: het is de beste auto die we tot dusver hebben gereden! Ik hoop dat de nieuwe eigenaar (waar ter wereld dan ook) er nog veel plezier van zal hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.