Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 182.000 km |
ERVARINGEN
Vorige auto BMW 320d 150pk(2003). Daarvoor Audi A4 TDI 90pk (2000). Daarvoor Passat TDI 110pk highline (1997). Daarvoor BMW 316i (1993). Daarvoor BMW 324d (1989). Daarvoor 2 Peugeots 205 XRD. Daarvoor Opel Kadett 1.6D (1986).
Afwerking: zeer stevig. Ongeveer zo goed als de vorige auto’s. Iets meer rammels en resonanties dan Audi, BMW en VW. Wel hebben alle Avensissen de fout dat bij regen er een soeplepel water binnenkletst als je een deur opent (op de zetel).
Veiligheid: zeer zware deuren, 9 airbags. Nog niet getest doch de indruk is zeer veilig.
Audio: beduidend beter dan al de vorigen. Een waar (ongekleurd) genot.
Prestaties: iets beter dan de Audi A4 TDI 90 (Avensis is zwaarder), doch beter als je op zijn staart trapt. Wel in alle stilte maar vanaf 145km/h (3000 toeren) is hij luidruchtiger dan de laatste wagens die ik gehad heb. Vanaf km 80.000 lijkt die luidruchtigheid te minderen. Nu pas ingereden ?
Comfort: zeer stil onder de 145, zetels veilig voor whiplash maar qua zitcomfort was de Passat met sportzetels veel beter. Afstelling is vrij gebruiksvriendelijk. Audio/airco bediening makkelijker dan de vorige auto’s (bv goeie oude draaiknop voor volume). Interieur is ook mooier (beige interieur met houtlook). De beige kleur had echter nog mooier gekund. Op betonnen autosnelweg (Namen-Luxemburg) vrij veel rolgeluiden (zoals bij de meeste wagens).
Stuur: het leder ziet er plastiekachtig uit ipv lederachtig. Het stuurt licht en aangenaam zonder zeer licht te zijn (bv Punto met City knop aan). Heb last van zwakke polsen (verdomde PC !) en de BMW 320d stuurde net iets te zwaar (m.i. om niet overbekrachtigd te zijn op snelweg). Vanaf 150.000 km lijkt de besturing zwaarder te worden.
Koffer: voldoende maar de Wagon valt wat tegen (mijn fout, te hoge verwachting). Had de 5 deurs een lichte kont face lift zou gekregen zou ik die prefereren.
Verbruik: 6.5 l/100km, tegen 5.5 voor de BMW 320d 150pk en de Audi 90 pk en 6 voor de Passat TDI 110. Na 100.000 km is het verbruik eerder 6 l. Na 135.000 en diesel injectie cleaning zit ik rond de 5.8. Daarna terug naar 6.1.
*** 04/2010 Rit naar Oostenrijk 120 - 125 gereden met verbruik van 5.3 l/100km. Op de terugreis 130 - 135 met verbruik van 5.9 l/100km. Wel een groot verschil ...
Olie: nog nooit moeten toevoegen. In tegenstelling met Peugeot, BMW en VAG. Ik kijk het zelfs niet meer na. De meetstok komt er trouwens meestal compleet besmeurd uit zodat aflezen moeilijk gaat. Op 157.000 km voor het eerst eens olie moeten toevoegen. Rij nu wel veel minder km.
Wegligging: goed in alle omstandigheden. Dus niet zo scherp als een BMW 320d. Beter dan de Passat die een beetje bootachtig was.
Schakelen: als boter. Zachte koppeling (dus weinig geschok), in tegenstelling met BMW 320d. Achteruit inschakelen echter moeilijk (2e maal ontkoppelen en dan gaat het steeds).
Kosten: kan ik niet vergelijken. Vorige wagens waren firmawagens. Ik doe de kwotering omlaag als er beduidende kosten komen.
PROBLEMEN onder grantie
Op 30.000 km : spiegelontdooiing stuk.
Op 45.000 km : constructiefout waardoor koplamp stuk ging
Op 59.000km: krakende ontkoppeling, rammelende armsteun, piepende kofferdemping, piepende remmen en achteruit inschakelen lukt niet altijd.
Op 60.000 km : verbruiksmeter vervangen (niet nodig want nieuwe is ook fout) en pompjes van achterklep vervangen
Op 62.000 km: piepende remmen en acheruit inschakelen moeilijk, niet verholpen. Rammelende armsteun slecht opgelost maar dit heb ik dan maar zelf opgelost met 2 mm dikke zelfklever.
Op 65.000 km : piepende remmen... nog steeds maar opgelost door garage, achteruit kiezen gaat wel als je de koppeling iets laat komen (constructiefout?).
Op 76.000 km : verbruikaanduiding blijft fout en garage zegt dat ze er niks aan kunnen doen. Idem voor achteruit inschakelen waar opnieuw ontkoppelen de oplossing brengt. Nieuw probleem : bestuurders zetel piept. De wagen moet hiervoor eens afzonderlijk voor binnen. Maar ging vanzelf weg na enkele maanden. Oud probleem met piepende remmen is terug van weggeweest.
Op 83.000 km : zetelbekleding van beide voorzetels hebben plooitjes gekregen. Dealer gaat aan Toyota advies vragen. Achterste banden nog steeds niet aan vervanging toe.
Op 86.000 km : zetelbekleding vervangen. Doch probleem kwam direct terug en de stof zit niet perfect. Is opnieuw binnen gemoeten voor 1 dag en nog geen beterschap. Koppeling die kraakte is opgelost (na 30.000 km!) door een pompje te vervangen.
Op 90.000 km : piepend stuur wordt opgelost door stuurhuis te vervangen. Piepende remmen (al 40.000 km !!!) zou opgelost worden door schijven + blokken te vervangen BUITEN garantie (vrij duur, dus ik rij verder).
Op 115.000 km : sleepgeluiden opgelost door een riem op te spannen, slecht starten en meeste lawaai opgelost door gloeibougies te vervangen, naar rechts trekken van de wagen door de 2 voorste wielen te verwisselen, sleutel gaat moeilijk in start contact opgelost door slot te vervangen. Nog steeds niet in orde zijn zetelbekleding, valt buiten de 5 jaar garantie (slechts 3 jaar op bekleding!) : zo laten dus. Remmen piepen nog steeds en armsteun begint er versleten uit te zien.
Op 120.000 km : na groot onderhoud start problemen. Dieselfilter had een constructiefout. Tevens gevraagd te kijken waarom ie zoveel lawaai maakte de laatste tijd. Geen antwoord. Ik heb dan zelf injectie cleaning additief toegevoegd aan de diesel. Is nu iets beter (tijdelijk).
Op 121.000 km : De volledige lamp unit vervangen te veel spanning, voordien heeft de andere ook al begeven). Voor rechtse ophanging maakt nu een raar geluid ...
Op 124.000 km : op vakantie in panne gevallen bij Ulm. Turboslang losgekomen. ADAC, hotel en reparatiekost betaald door Toyota. Zeer goed want nu bleek het toegenomen lawaai te liggen aan het zeer langzaam ontsnappen van de druk. Is nu opgelost.
Op 128.000 km : piepende remmen verergert. Is nu bijna altijd aan het piepen wanneer ik zachtjes rem. Vooral bij het tot stilstand komen. Gelezen dat dit zou kunnen liggen aan het stilstaan met voet op rem (ipv handrem). Kan iemand dit bevestigen?
Op 135.000 km : klein onderhoud. Remblokken voor (2e maal) vervangen en piepen is nu bijna volledig weg. Garage doet nu ook "diesel injection cleaning" aan 15 euro. Daarna is het verbruik met enkele procenten gedaald en is de motor stiller en soepeler geworden. Had zelfs verbruik van 5.5l bij eerste tankbeurt !.
Op 137.000 km : Nieuw probleem : koppeling kraakt terug. Zal nog net binnen garantie opgelost worden.
PROBLEMEN niet onder garantie (5 jaar in .be)
Op 55.000 km : voorste banden vervangen.
Op 60.000 km : voorste lamp vervangen, remblokken voor (betwijfel ik, hebben ze m.i. gedaan om piepende remmen proberen op te lossen). Achterste ruitenwisser vervangen.
Op 105.000 km : 4 nieuwe banden (was iets te vroeg doch in promotie aan halve prijs) en de normale vervanging van distributieriem.
Op 110.000 km : wieldeksels van nieuwe model laten monteren (110 eur). Was wel niet nodig maar veel mooier.
Op 121.000 km : voorste lamp vervangen.
Op 135.000 km : remblokken voor vervangen om het piepen op te lossen. Achterste ruitenwisser vervangen.
Op 142.000 km : Vroegtijdig voorste banden vervangen. 1 had een nagel opgelopen en was door te weinig druk sneller versleten. En er waren lichte trillingen in het stuur. En ze waren net in promotie. 20% goedkoper dan vorig jaar.
Op 150.000 km : Groot onderhoud gedaan. Tractor geluiden terug weg. 1 lampje vervangen. Deze keer hopelijk definitief. Verbruik 6l +- 0.1. Tapijtjes vervangen.
Op 158.000 km : Achterlamp stuk en vervangen. 3 op 4 dakrail uiteinden beginnen plotseling hun vernis te verliezen (vervellen zou ik zeggen). Geen garantie meer. Oplossen kost meer dan 200 eur. Zo laten dus en hopen dat het op iets lijkt als alle vernis er af is.
Op 162.000 km : De vernis valt er niet verder af ... betrouwbaarheid trek ik op want toch al lang geen echte problemen meer.
Onderhoud 165.000 km zonder problemen. Nog steeds eerste batterij.
Op 172.000 km : vervanging 1 gloeibougie wegens slecht starten bij koud weer (was stuk). Start nu beter maar geratel is toegenomen. Ook 2 maal een sleepend geluid gehad uit het vooronder. Garage heeft het nagekeken, niks gevonden en een factuur van 50 EUR afgedrukt.
Op 176.000 km : het geluid is nog niet terug en lawaai is terug beter.
Op 177.000 km : piepend geluid bij het starten, zelfs bij warme motor.
Wat kan beter
1) cruise control met bediening op het stuur
2) automatische lichten
3) betere (sport)zetels & kwaliteit van bekleding
4) electrische bijverwarming/quickclear voorruit
5) Manuele regeling der ruitenwissers (interval, automatiek is niet altijd ok)
6) Bij beige interieur zou de koffer beter in het zwart afgewerkt worden (zoals bv bij skoda).
7) Optiepolitiek is eigenlijk koppelverkoop. Je kan niet kiezen voor bv cruise control zonder leder interieur.
8) De signalen voor gordel niet aan en parkeersysteem zouden wel minder luidruchtig mogen zijn. Gordel is nu afgezet (op 100.000 km). Veel beter.
9) onderhoudinterval is 15.000. Zou 30.000 mogen zijn.
10) een premium geluidsinstallatie zou ook wel leuk zijn, maar dan wel als optie en niet via de SOL versie.
Na levering ontdekt dat cruise control aan 700 EUR leverbaar is. Had de garage moeten vermelden. Wel zeer duur.
The End
- 182.000 km
Tijd voor een nieuwe wagen. Er is niets stuk aan de avensis maar ik vrees voor stukken, dure stukken (nog niets vervangen na 7,5 jaar). Dus geprofiteerd om aan een heel scherpe prijs een Megane Estate 1.5 dci Bose Edition te bestellen. In Belgie heb je daarop 15% staatskorting.
Vandaag de Megane in ontvangst te nemen. Bye bye Avensis. Goede wagen geweest maar begon lawaaierig te worden en kreeg last van zware besturing.
Hoe kijk ik er op terug
- 182.000 km
Gemengede gevoelens. Een zachte motor, aangenaam. Maar log. Veel kleine problemen. De Megane had die niet. Dus is de Megane betrouwbaarder. Had ik niet verwacht.
Nu weer verder naar een A3.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.