Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 242.000 km |
Mijn eerste Toyota
- 34.000 km
In juni 2010 waren wij, veel eerder dan gepland, toe aan een andere auto. Onze oude auto, een Peugeot 307SW, was helaas betrokken geraakt bij een ongeval en was door de verzekering total-los verklaard. Eigenlijk ging ik weer op zoek naar een Peugeot maar er was op dat moment niets aantrekkelijks op de markt. De nieuwe 5008 was nog te nieuw, de 508 moest nog uitkomen en de 308 vind ik geen mooie auto.
Met de 307 ben ik nog wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan tijdens de APK. Eigenlijk wilde ik dit niet meer en ben toen eens op internet gaan speuren naar een......Toyota!
Via internet kwam ik een aantrekkelijke occassion tegen bij de Gebr. Van Gent in Ede. Keurig nette auto met maar 34000 kilommeter op de teller. Vorige auto was een LPG maar deze kwam toch op sommige momenten vermogen tekort. Daarnaast wilde ik graag weer een 6 bak. Tevens was deze Toyota voorzien van een navigatiesysteem. Dit is hetzelfde systeem als in de nieuwe Avensis.
Dealer gebeld of de auto nog beschikbaar was en door de telefoon kreeg ik direct 1000 Euro korting aangezien ik niets had in te ruilen. De volgende dag naar Ede gereden en een proefrit gemaakt. Wat comfort betreft verschilt het niet eens zoveel wat mijn vorige auto betreft. De staat van de auto was perfect, hij reed lekker en Toyota staat bekend om z'n kwaliteit, dus eigenlijk was de keuze snel gemaakt. Nog wel even getwijfeld over de nieuwe Mazda 6, maar deze was prijstechnisch minder interessant. Terug bij de Dealer de auto aangekocht. Tot op heden ben ik zeer tevreden met deze heerlijke reisauto
Met de Japanner op vakantie
- 40.000 km
Zoals ik al eerder heb gemeld, is dit een heerlijke reisauto. De kinderen hebben megaruimte op de achterbank en ook voorin de auto is het heerlijk comfortabel. Wel jammer dat de bestuurdersstoel niet voldoende genoeg laag is in te stellen. Op de laagste stand zit je toch nog redelijk hoog achter het stuur.
Het navigatiesysteem heeft een USB aansluiting. Via een USB stick moet het zo mogelijk zijn om maximaal 999 mp3 bestanden te lezen. Helaas leest het systeem maar 255 bestanden, daar moet ik dus nog even met de Dealer in conclaaf of hier misschien een update voor beschikbaar is.
De auto heeft geen enkele moeite met de caravan (Adria 390 DS van 1000 kg). Heerlijk cruisen op de Duitse autobahn op weg naar Kroatie. Constant 100 km p/u gereden en nog genoeg vermogen over voor inhaalacties.
Winterbanden en kleine beurt
- 50.000 km
Tijdens de eerste kleine beurt de winterbanden van de Peugeot over laten zetten op de Toyota. Kreeg als leenauto een nieuwe Avensis mee. De enige "klacht" die ik had was dat het handvat waarmee de stoel in hoogte is te verstellen was afgebroken. Dit onderdeel was niet op voorraad, dus moest besteld worden. Heb ik 4 weken op moeten wachten, dat vond ik wel een beetje lang, maar zie ik als een incident. Vergeten om de dealer op de hoogte stellen betreffende het USB probleem. Maar even wachten tot de grote beurt eraan komt. Afspraak hiervoor gemaakt voor eind april 2011. Na de grote beurt zal ik deze review updaten. Tot op heden geen (grote) problemen gehad met deze Toyota.
Zomerbanden en grote beurt
- 74.000 km
Auto is inmiddels naar Van Gent in Ede geweest voor de geplande grote beurt en het omleggen van de zomerbanden. Buiten de kosten voor de beurt zelf, is er in overleg het interieurfilter vervangen. Ook de ruitenwisserbladen aan de voorkant werden slecht dus die zijn ook vervangen. Totale kosten van deze beurt 489,61. Nog steeds uitermate tevreden met deze auto!
Met nieuwe caravan op vakantie in Nederland
- 74.000 km
In februari onze oude caravan vervangen voor een nieuwe (gebruikte) caravan. Caravan is een paar maatjes groter (5.02 ipv 3.90) en weegt 300 kg. zwaarder. Ook met deze caravan heeft de Toyota geen enkel probleem. Op de snelweg rond de 100 km p/u in de 5de versnelling. Zelfs even de 115 aangeraakt. In augustus een grote rit maken via Duitsland, Oostenrijk en Slovenie naar Kroatie.
Richting het warme zuiden
- 83.000 km
Begin augustus met de Avensis en Adria caravan richting Kroatie vertrokken. Via Duitsland, Oostenrijk en Slovenie en prima comfortabele rit gehad met deze heerlijke reiswagen. De auto heeft geen enkel probleem met de caravan van 1300 kg. Op de Duitse autobahn voornamelijk op de cruisecontrol gereden. In de vijfde versnelling geeft de naald van de toerentelleren bij een snelheid van 100 km per uur een keurige 2000 toeren aan. Dan voelt de Avensis zich het prettigst. Af en toe even terugschakelen naar de 4e versnelling om een vrachtwagen of andere weggebruiker te passeren. Het is zelfs opletten dat je dan niet de 120 km/pu voorbijstreeft want de Avensis doet dit met caravan ongemerkt. Kortom geen enkel probleem met de Toyota (zoals verwacht natuurlijk!)
Toch een klein probleempje.....
- 85.000 km
Eind augustus vol goede moed de terugweg aanvaard vanaf Kroatie terug naar ons koude kikkerlandje. Na 2 weken op Kroatische diesel te hebben gereden, was het tijd om in Oostenrijk de tank weer vol te gooien. Direct na wegrijden van het tankstation op de oprit van de snelweg een schakelfoutje gemaakt dus de motor begon luid te loeien. Vanaf dat moment begon het lampje van de Traction Control te branden en deze kreeg ik via de schakelaar op het daschboard ook niet meer uit. Na enige tijd begon ook het lampje van het motormanagement en het VSS lampje (Vehicle Stability System) te branden. Dan zit je oppeens niet meer zo relaxed achter het stuur. Er was echter niets aan de auto te merken. Toch maar even voor de zekerheid bij de eerst volgende parkeerplaats gestopt en contact opgenomen met de dealer in Nederland. Na de vraag of ik de verkeerde brandstof had getankt, wat ik overigens direct kon ontkennen, kreeg ik het advies om de auto bij een Dealer uit te laten lezen om te kijken wat er aan de hand was. Op het navigatiesysteem kon ik zien dat de dichtsbijzijnde dealer zich 350 km in Oostenlijke richting bevond. De monteur adviseerde mij toen om gewoon te blijven doorrijden, als de auto er mee zou stoppen kon ik altijd nog een beroep doen op Toyota Eurocare. Ik heb besloten de terugreis voort te zetten. Constant de auto goed in de gaten gehouden, maar ik kon geen gekke dingen ontdekken. Zonder al te veel problemen hebben we onze overnachtingsplek in Ulm (D) in de late namiddag bereikt. De volgende ochtend was het weer tijd om de tank vol te gooien. En wat bleek......alle lampjes op het dashboard ging weer uit. Zou mijn Toyota dan niet tegen Oostenrijkse Diesel kunnen? Ik beschouw dit alles maar een incident. We zijn nu al ruim twee maanden thuis en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Het is weer tijd voor de grote beurt en winterbanden.....ik verwacht geen bijzonderheden.
Kleine beurt en winterbanden en USB probleempje
- 91.000 km
Vorige week is de Toyota weer naar Van Gent in Ede geweest voor het omleggen van de winterbanden en een kleine beurt. Ik werd in de loop van de dag keurig netjes gebeld dat er wat bijzonderheden waren gevonden. Remblokken en schijven aan de voorkant waren versleten en moeten worden vervangen. Interieurfilter was ook aan vervanging toe. Dit verbaasde mij want dit was bij de vorige (grote) beurt ook al het geval. Maar ja.....als het aan vervanging toe is doe dan maar. Faktuur is nog niet binnen dus ik weet nog niet wat de totale kosten zijn geweest. De waterpomp bleek ook lek te zijn, maar dit valt gelukkig nog binnen garantie. Hier heb ik maar direct een afspraak voor gemaakt want nog 9000 km sturen en dan is de garantie al weer voorbij. De monteur adviseerde mij meteen een grote beurt uit te laten voeren aangezien de kmstand dit wel rechtvaardigde. Dit heb ik nog maar even uitgesteld tot het volgende werkplaatstbezoek. Ik moet nog steeds wennen aan de onderhoudsinterval van 15000 kilometer. Als je bijna 800 km per week rijdt wordt dit een regelmatig bezoek aan de werkplaats.
Ik heb de werkplaatsreceptie gelijk maar even gevraagd of er inmiddels een oplossing voorhanden is voor het USB probleem mbt de audio-installatie. De installatie leest maximaal 250 bestanden, terwijl dit volgens de gebruiksaanwijzing 999 bestanden zouden moeten zijn. Er is een oplossing, dit kost echter ruim 170 Euro omdat je dan meteen een nieuwe kaartupdata moet aanschaffen. Op deze SD kaart staat dan meteen een patch voor het USB probleem. Ik heb de dealer inmiddels schriftelijk meegedeeld dat ik dit niet zo'n prettige oplossing. Ik moet nu gaan betalen voor iets wat nog niet correct heeft gewerkt. Ik ga er van uit dat ik hier met de dealer wel uit kom. Over het algemeen nog steeds zeer tevreden met de Toyota en de Service van Van Gent uit Ede.
USB probleem valt binnen garantie
- 92.000 km
Ik heb gisteren via de mail contact opgenomen met Gebr. Van Gent in Ede en uitgelegd dat naar mijn mening het USB probleem zou moeten worden opgelost onder garantie. Vanochtend een verlossend telefoontje gekregen dat zij dit met mij eens zijn. 7 december a.s. worden er twee problemen onder garantie verholpen. Het lek in de waterpomp wordt verholpen en het USB probleem wordt middels een kaartupdate opgelost. Alle lof voor Toyota Nederland in het algemeen en gebroeders Van Gent in het bijzonder.
Eerste "echte" onkosten.
- 92.000 km
Faktuur van de laatste onderhoudsbeurt is op de mat gevallen. Totaal 690 Euro, dit is inclusief een set nieuwe remblokken en remschijven op de voorwielen, omzetten van zomer- naar winterbanden, vervanging interieurfilter. Slijtage van de remmen was geen verrassing. Deze zitten inmiddels ruim 90.000 kilometer onder de Avensis dus die zijn ook een keer op. Er werd mij door de dealer een keurig alternatief aangeboden naast de originele schijven/blokken. Ook hier zit uiteraard de standaard Toyota garantie op. Zoals al eerder vermeld gaat de auto 7 december opnieuw naar Van Gent voor wat afhandeling van zaken onder garantie. Ik zal verslag uitbrengen over het resultaat van de kaartupdate inclusief oplossing USB probleem.
USB "bug" opgelost
- 95.000 km
7 december jl is de Toyota naar Van Gent in Ede geweest voor het oplossen van de USB bug. Keurig onder garantie, zoals al eerder in deze review is gemeld. Bij het ophalen van de auto aan het eind van de dag direct getest of het probleem nu ook inderdaad is opgelost. Ter voorbereiding een USB stick meegenomen die ik had volgeladen met meer dan 1000 muziekbestanden. Het audiosysteem van de Avensis herkent nu keurig alle nummers tot een maximum van 1000 zoals ook in de gebruiksaanwijzing vermeldt staat. Tevens is de kaart voor het navigatiesysteem geupdate (onlosmakelijk verbonden aan het oplossen van de usb bug). De kaart heeft nu zelfs meer dekking dan de vorige kaart. Kortom: weer een prima service van Van Gent uit Ede. De volgende keer dat mijn auto weer naar de dealer gaat zal voor een grote beurt zijn en dan is het wellicht ook tijd om de zomerbanden er weer onder te zetten. Dit zal dan gebeuren in het prachtige nieuw filiaal van Van Gent.
De garantieperiode is voorbij.
- 108.000 km
De auto is inmiddels de 100.000 kilometer gepasseerd. Dat betekend dat de garantie voorbij is. Ik hoop, en ga er zelfs een beetje van uit, dat ik nog lang kan blijven doorrijden met deze heerlijke en krachtige reisauto. Tijdens de strenge vorstperiode van afgelopen maand wel 's ochtends wat startproblemen gehad. Dit bleek een kwestie van sleutel blijven omdraaien en volhouden want na enige tijd sloeg de motor wel aan. De maand maart blijf ik nog even doorrijden met de winterbanden en dan kan de auto begin april naar Van Gent voor de grote beurt en het omzetten naar de zomerwielen. Ik moet nog wel steeds wennen aan de onderhoudsinterval van 15.000 kilometer. Aangezien de auto nu niet meer onder de garantie valt denk ik dat ik me ga beperken tot de grote beurten. Begin april kunnen ze mij weer verwachten in Ede. Nog steeds erg tevreden met deze auto en nog geen onvoorziene kosten gehad. Dat wil ik uiteraard graag zo houden.
4000 vakantiekilometers achter de rug
- 123.000 km
Wat is dit toch een heerlijke auto. Het wordt misschien een beetje eentonig maar opnieuw een probleemloze reis gehad met deze fantastische Avensis. Via Duitsland en Oostenrijk richting Italie en Kroatie en vice versa. Geen enkel probleem met het trekken van de caravan, zelfs niet als de combinatie volledig beladen is. Ook in de bergen is er genoeg kracht om de caravan probleemloos naar boven te trekken. Wel zorgen dat het toerental rond de 2000 toeren blijft want dan is de meeste trekkracht voorhanden. Misschien 1 aandachtspuntje: ik heb het idee dat de Avensis wat moeilijk start bij koude motor. Dit ga ik bij het volgende bezoek aan Van Gent maar even laten onderzoeken.
Comfort in de auto is nog steeds uitstekend. Climate control werkt goed, prima geluidsinstallatie (ook in combinatie met de Iphone via de aux ingang), stoelen zitten nog steeds heerlijk (jammer dat de stoelen niet lager ingesteld kunnen worden. Klein minpuntje: soms schieten de gordels achterin te snel in het slot als de kinderen in de stoelen worden vastgesnoerd. Dit heb ik al een keer bij de Dealer vermeld, maar probleem kan niet simpel worden opgelost.
Bij het volgende bezoek aan de dealer zal ik te maken krijgen met de eerste grote kostenpost. Dan zal de distributieriem vervangen moeten worden. Ik ga er vanuit dat dit de enige extra kosten worden bij de volgende beurt. Op naar de volgende heerlijke kilometers.
Edit: mijn auto blijkt voorzien te zijn van een distributieketting en hoeft dus niet vervangen te worden.
Klein " deukje" in het betrouwbaarheidsgevoel
- 142.000 km
Nadat het motormanagement een signaal had gegeven dat het tijd werd voor de olieverversing, de auto naar Van Gent in Ede gebracht voor een 120.000 kilometer onderhoudsbeurt. Aangezien ik de laatste tijd ook last had van een slecht startende auto heb ik dit ook direct aan de werkplaats doorgegeven.
Na onderzoek is gebleken dat de SCV kleppen van mijn Avensis zijn versleten wat het slechte starten tot gevolg heeft. Reparatiekosten worden geraamd op een kleine 450 Euro. Dit kwam voor mij als een onaangename verrassing. Dit verwacht je niet bij een Toyota, een zeker niet bij een Avensis van nog geen 4 jaar oud. Helaas was het niet mogelijk via de dealer in aanspraak te komen voor een coulance-regeling. Ik heb dan ook vandaag contact opgenomen met Toyota Nederland teneinde te informeren of dit een probleem is wat vaker voorkomt. Dit verhaal wordt dus ongetwijfeld nog vervolgd. Op dit moment moet ik het nog even doen met een slecht startende Avensis.
Gelukkig kwamen er niet meer onaangename verrassingen aan het licht. Ruitenwissers en Interieurfilter zijn vervangen. Totale kosten inclusief onderhoudsbeurt ruim 300 Euro. De service bij deze dealer is weer als vanouds, daar heb ik absoluut geen klachten over.
Toyota Dealer Van Gent uit Ede is bereid mij enigs
- 143.000 km
Gisteren ben ik gebeld door mijn dealer. Zij hadden contact gehad met Toyota Nederland. Er kan geen sprake zijn van een volledige coulance gezien de leeftijd en de kilometerstand van de auto. Dit is helaas een voldongen feit. Ik blijf echter van mening dat het probleem zich niet mag voordoen bij een auto met een dusdanige hoge kwaliteitstandaard. Dit zal zeker in de toekomst een afweging voor mij zijn om weer voor een Toyota te kiezen.
De dealer is bereid mij tegemoet te komen in de kosten en bied een korting aan van 19% op de onderdelen. Dit betekend dat de reparatie uitgevoerd kan worden voor 378 Euro. Uiteraard wil ik heel graag dat mijn vertrouwde dealer deze reparatie uitvoert, maar ik eerst nog behoefte aan een second opinion. Wellicht zijn er andere/goedkopere manieren om dit probleem op te lossen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Inmiddels van de dealer een aanbod gekregen om deze reparatie uit te laten voeren voor 330 Euro. Dit aanbod uiteindelijk maar geaccepteerd want ik wil nog wel wat kilometers door met deze fijne auto.
Nieuwe motor.......onder garantie
- 153.000 km
Ongeveer twee weken geleden de auto voor de verplichte APK naar Van Gent gebracht. Ik kreeg als leenauto een nagelnieuwe Prius Wagon mee met alles erop en eraan. Ook een erg fijne auto. Jammer dat je er geen caravan aan kunt knopen.
Tijdens de APK zou volgens afspraak de reparatie aan de SVC kleppen worden uitgevoerd. Dus wat dat betreft zijn de kosten vooraf bekend. Ook twee banden waren aan vervanging toe, dus deze aktie maar meteen laten uitvoeren. Diezelfde middag werd ik door de Van Gent gebeld dat er bij inspectie problemen waren geconstateerd met de koppakking. Hiervoor moet de motor eruit.......en worden vervangen. Gelukkig het geheel wel onder garantie. Aangezien de dealer hier niet direct tijd voor had werd mij gevraagd of ik binnenkort op vakantie zou gaan. Er werd mij geadviseerd dit niet te doen voordat de motor zou zijn vervangen. Ik zou eventueel in de gelegenheid worden gesteld om dan een vervangende auto mee op vakantie te nemen. Aangezien mijn vakantie eind juli in gaat hebben we gezamenlijk toch een periode kunnen vinden waar de oude motor vervangen zal worden door een door de fabriek gereviseerd exemplaar. Ik dacht direct dat hiermee ook de reparatie van de SVC kleppen van de baan was. Maar aangezien dit probleem zich voordoet in de brandstofpomp die weer aan de nieuwe motor wordt bevestigd, is deze reparatie nog steeds noodzakelijk. Al met al onverwacht nieuws. Ik ben echter wel mee dat Toyota direct accuraat optreed en wil hierbij weer mijn complimenten uitspreken voor de perfecte service van autobedrijf Van Gent uit Ede. Ik ga dit jaar met weer met veel vertrouwen met de Avensis op vakantie. Nieuwe motor en nieuwe SVC kleppen. Dat worden weer een paar heerlijke kilometers.
Nog steeds een fijne en betrouwbare auto
- 175.000 km
Vorige maand een grote beurt laten uitvoeren omdat dat nu eenmaal binnen het onderhoudsschema past. Geen grote problemen geconstateerd. Remblokken voor, beide zijden, vervangen en wiellager rechts voor was ook aan vervanging toe. Tijdens vorige beurt was de wiellager links voor aan de beurt, dus op zich was dit geen verassing. De auto voldoet nog steeds aan de verwachtingingen: een betrouwbare en comfortabele auto. Het valt mij op dat de auto nu linksachter een beetje zoemend geluid maakt tijdens het rijden. Ik hoop niet dat nu ook de wiellagers achter aan de beurt zijn. Deze maand een afspraak maken voor het onderzetten van de zomerbanden. Daarvan zijn er twee aan vervanging toe. Maar even winkelen wat de aantrekkelijkste prijs is en even kijken of mijn vaste dealer met deze prijs mee wil gaan. Volgende week maar even een afspraak maken. Dan kan er gelijk naar het dashboardkastje worden gekeken, want deze is aan de linkerkant losgelaten.
Zomerbanden gemonteerd, geen vreemde geluiden meer
- 188.000 km
De auto is weer naar Van Gent geweest om de zomerbanden te laten monteren. Twee banden moesten worden vervangen. In overleg met de dealer een keurige prijs afgesproken. 125 euro voor twee Michelin Energy Savers. Tijdens het rijden met winterbanden bleek het stuur niet helemaal in de rechtuitstand te staan. Dit probleem is door de dealer opgelost door de auto na het monteren van de winterbanden uit te lijnen. Het "zoemende" geluid is nu gelukkig niet meer waarneembaar. Dashboardkastje is weer keurig (kosteloos) gemonteerd dus ik ben weer klaar voor een zorgeloze zomerperiode. Ik merk wel op dat de laatste tijd de auto wat moeilijk start. Wellicht nog even een bezoekje aan de dealer voordat de auto weer wat zomervakantie-kilometers gaat maken. Het wordt wat eentonig, maar ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto.
Op weg naar de 300.000 kilometer
- 205.000 km
Vorige maand bij Van Gent een kleine onderhoudsbeurt aan de Avensis laten uitvoeren. Bij de vorige beurt informeerde de dealer mij dat er twee winterbanden aan vervanging toewaren. Keurige deal afgesloten en twee nieuwe Dunlop Wintersport 4D laten monteren voor 236 Euro.
Voorafgaand aan de beurt merkte ik dat bij stevig remmen het rempedaal behoorlijk trilde. Door de remschijven voor af te draaien is dit probleem nu verholpen. Samen met het vernieuwen van remblokken achter, interieurfilter, kentekenlampjes en wielenwissel kwam het totaal van deze beurt op ruim 750 Euro. De auto is in ieder geval weer winterklaar. Ook deze beurt weer geen onverwachte kosten. Vandaar dat ik de betrouwbaarheid van deze auto heb opgewaardeerd.
Gezien het feit dat de auto al ruim 5 jaar oud is, is het nog steeds een fijne auto om in te rijden. Ook optisch gezien kan hij zeker nog met z'n tijd mee. Ik hoop dan ook zonder al te veel problemen de 300.000 kilometer te halen.
Onverwachte olie-lekkage
- 220.000 km
Elke dag zetten wij onze Toyota op dezelfde plaats voor de deur. Afgelopen donderdagavond, 7 mei dus ook. Toen mijn vrouw de volgende dag de Avensis mee had naar haar werk zag ik oliesporen op de plek waar onze auto had gestaan. In eerste instantie denk je: "Dat kan niet van onze auto zijn, want wij rijden Toyota". Maar de oliesporen bleken vers dus ik voelde al nattigheid. Ik heb direct contact opgenomen met Van Gent in Ede. De medewerker vond het ook vreemd dat de auto olie lekte, zeker gezien het feit dat onze auto altijd netjes om de 15.000 kilometer voor onderhoud naar Ede afreist. Toch maar even afgesproken dat ik voor de zekerheid even naar de auto wilde laten kijken. Direct daarna mijn vrouw gebeld met de vraag of zij aan het einde van haar werk ook even wilde checken of onze auto nattigheid op de parkeerplaats achterliet. Na een paar uur kon zij dit helaas bevestigen.
Toen mijn vrouw thuis kwam met de auto heb ik direct het oliepeil gechecked. Hier kon ik niets vreemds ontdekken. Olie stond keurig op niveau. Ook onder de auto kon ik op het eerste gezicht niets ontdekken. Vervolgens een stuk karton opgezocht en deze onder de auto gelegd. Kon mijn grijze vriend de hele nacht "lekken" zodat ik zeker wist dat ik niet voor niets naar Ede af zou reizen. De volgende ochtend bleek inderdaad een kleine hoeveelheid olie op het karton te zijn gelekt. Nu wist ik in ieder geval zeker dat de lekkage uit onze auto kwam. Direct in de auto gestapt en afgereisd naar Ede voor een bezoekje aan Van Gent.
Nadat de auto op de brug was gezet bleek de lekkage vanuit de versnellingsbak te komen. De ring die voor de afdichting moet zorgen was kapot en moet worden vervangen. Geschatte kosten ongeveer 225 Euro. Een onaangename verassing maar blij dat het probleem zich nu voordoet en niet over twee maanden langs de Franse tolweg. Aangezien het zaterdag was en de werkplaats geen volledige bezetting had werd mij voorgesteld een leenauto mee te nemen. Naar alle verwachting kan ik dinsdag 12 mei de auto weer ophalen. Ik ben geen auto-deskundige en ik weet dus ook niet of dit soort problemen normaal zijn bij een auto met een kilometerstand van ruim 200.000 kilometer. Ik zie het daarom ook maar als een incident. Eind mei mag de auto weer terug voor de grote beurt. Ik hoop niet dat er dan nog meer onverwachte zaken worden geconstateerd. Blijft dus nog even spannend deze maand.
Avensis laat me in de steek
- 225.000 km
Zaterdag 25 juli vol goede moed begonnen aan de vakantiereis naar Noord Spanje via Dourdan en Millau. In Dourdan zonder problemen aangekomen. Zoals gebruikelijk: heerlijk comfortabel en de auto trekt zonder problemen. De volgende dag, 110 kilometer voor Millau tijdens een klim, verliest de motor plotseling het vermogen en branden plots de waarschuwingslampjes betreffende motorstoring, vsc, en TRC off. Op dat moment de auto direct op de vluchtstrook geparkeerd en ons in gele hesjes gehesen. Direct Toyota Europa pechhulp gebeld. Volgens de Franse wet mag alleen de plaatselijke hulpdienst de auto (inclusief caravan) van de weg naar de dichtstbijzijnde garage vervoeren. Na melding via praatpaal verscheen er binnen het kwartier de Franse wegafzettings dienst en een half uur daarna de wegsleepdienst. Nadat onze auto bij de garage was afgeleverd weer contact gehad met Toyota pechhulp. Dossier aangemaakt en alle bijzonderheden hierin laten vermelden. Volgende dag (maandag 27 juli) ben ik teruggebeld dat er pas op dinsdag 28 juli een diagnose gesteld kan worden. Daar gaan minstens twee vakantiedagen. Ik heb de Toyota pechhulp verzocht om vervangend vervoer in te zetten zodat ik naar de camping in Millau kan rijden om daar de reparatie af te wachten. Want ik heb per slot van rekening 3 werkdagen recht op dat vervangend vervoer. Inmiddels wacht ik bijna 3,5 uur op de eventuele toezegging hiervan. Ik heb ook contact gehad met Toyota Van Gent in Ede. Die kunnen, begrijpelijk, niet zo heel veel voor mij doen behalve het maken van excuses. Zij hebben wel een voorzichtige diagnose gesteld: waarschijnlijk probleem met het roetfilter. Nu nog wachten op analyse van Franse collega's. Wordt vervolgd.
De vervangende auto is inmiddels geregeld via Toyota pechulp. Door de Franse "siësta" duurde het wat langer dan normaal. Klein probleempje: er is geen auto, binnen budget, beschikbaar met trekhaak in de directe omgeving. Enige optie is een Volvo XC 60 die 25 kilometer verderop beschikbaar is. Deze auto kost me wel 50 euro per dag, aangezien hij buiten het budget van Toyota pechulp valt. Per taxi auto opgehaald en met caravan vertrokken naar de van te voren gereserveerde camping in Millau. Nu wachten op de diagnose. Een dag later dan overeengekomen is de diagnose gesteld: kapotte turbo. Kosten tussen de 1100 en 1900 euro. Daar gaat je vakantiebudget. Op de een of andere manier bedruipt mij het gevoel dat ik een oor wordt aangenaaid. Met Toyota kom ik overeen dat de Avensis op hun kosten naar Nederland wordt gepatrouilleerd voor een second opinion bij mijn eigen dealer: gebroeders Van Gent in Ede (die mij overigens met alle mogelijke moeite telefonisch hebben ondersteund). Ik had nog een uitdaging: de Volvo heb ik maar 3 werkdagen tot mijn beschikking en daar kan Toyota pechulp niet van afwijken: regels zijn regels. Gelukkig heb ik nog een vervangend vervoer verzekering lopen bij de ANWB. Zij zijn bereid de huurtermijn van de vervangende auto over te nemen tot en met de terugreis naar Nederland: chapeau!!!! Ik kan mijn vakantie voortzetten. Ik vertrouw er op dat ik samen met Van Gent Ede, na mijn vakantie, een passende oplossing zal vinden voor deze zeer onverwachte aanslag op mijn budget. Wordt (weer) vervolgd.....
Van Gent in Ede bevestigd: Turbo probleem
- 225.000 km
Gisterenochtend, 17 augustus, is de Avensis vanuit Frankrijk bij Van Gent in Ede afgeleverd. Helaas ook nu dezelfde diagnose: turbo aan het einde van z'n latijn. Ongelooflijk.... naar mijn mening veel te snel voor het merk wat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Daarom ook een ster minder voor betrouwbaarheid en gebruikskosten. De dealer heeft een verzoek gedaan richting Toyota Nederland om een coulance-regeling toe te passen. Ik heb het voorstel gedaan de kosten te delen: 1/3 voor mij, 1/3 voor Van Gent en 1/3 voor Toyota Nederland. Ik hoop hier morgen uitsluitsel over te krijgen. Wordt vervolgd.
Toyota Nederland heef helaas mijn coulanceverzoek afgewezen. Jammer, ik had op wat meer clementie gerekend. Contact gehad met de dealer hoe we het probleem nu gaan oplossen. Er zijn twee mogelijkheden: het schoonmaken van de turbo of de turbo vervangen. Als ik kies voor het schoonmaken van de turbo loop ik het risico alsnog in een later stadium de turbo te moeten vervangen. In tegenstelling tot Toyota Nederland wil dealer Van Gent wel wat voor mij betekenen. Er wordt voorgesteld de turbo schoon te maken, de auto goed te testen en mij een half jaar garantie te geven op deze reparatie. Wanneer binnen dat half jaar toch turbo-geralateerde problemen optreden, wordt de turbo vervangen zonder berekening van arbeidsloon. Totale kosten komen voor nu dan op een kleine 800 euro waarbij het arbeidsloon niet in rekening wordt gebracht. Hier kan ik goed mee leven en hoop dan op een voorlopig probleemloze periode. Uiteraard grote complimenten voor Toyota Van Gent in Ede.
Bedankt Avensis
- 242.000 km
Na ruim 5 jaar en 200.000 kilometer in deze prima auto gereden te hebben, hebben we de keuze gemaakt om de auto in te ruilen. Allereerst denk je dan toch weer aan Toyota. Deze auto heeft me in 5 jaar maar 1 keer echt in de steek gelaten en de service van de Toyota dealer is uitmuntend. Eerst maar eens naar diverse occassions gekeken waaronder (weer) een Avensis, maar dan iets jonger en minder kilometers en de Mazda 6. Op de een of andere manier vind ik de Aziatische auto's wel prettig rijden. Niet te veel poespas gewoon oerdegelijk. Voor beide occassions moest ik toch wel weer erg in de buidel tasten. Als je dan de maandelijkse autokosten in overweging gaat nemen, is het overwegen van een private-lease constructie niet eens zo'n gek idee.
Na een paar weekenden achter elkaar flink gerekend te hebben, een aantal offertes aangevraagd. Toyota Auris, Kia Ceed SW, Seat Leon ST en Skoda Octavia. Aangezien wij minimaal 36000 kilometer per jaar rijden waren wij op zoek naar een lease-constructie van 60 maanden. Niet alle dealers bieden dit. KIA wel, en dit merk was ook een van de eerste die mij een offerte kon aanbieden. Alle andere merken (waaronder Toyota) gingen niet verder dan 48 maanden en dus werd het maand bedrag te hoog. Ik had voor mezelf een budget in het oog en alleen de KIA Ceed viel hier binnen.
Daarnaast blijkt ook de KIA een erg complete auto voor zijn catalogusprijs. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor een KIA Ce'ed SW 1.6 CRDI GT Line. Prachtige auto met alles er op en er aan en voorzien van een heerlijke dieselmotor. De auto is inmiddels besteld en de Avensis wordt hier op ingeruild.
Levertijd ongeveer 2 weken omdat de auto uit voorraad geleverd kan worden. Uiteraard zal ik van deze auto ook uitgebreid mijn ervaringen via dit medium delen.
Als laatste wil ik Toyota Nederland en Toyota Dealer Van Gent Ede heel hartelijk danken voor de verleende service. Ik wens onze Avensis een prettige nieuwe eigenaar toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.