Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna (2007)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna (2007)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst105.400 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 81.000 km

Update 20 oktober 2008

km. stand 81.000 en samen met die 30.000 km in acht maanden sinds de vorige update zijn er weer flink wat problemen geweest. Een kapotte turbo heeft heel veel overlast bezorgd in Spanje. Na maar liefst 10 dagen was de auto gemaakt! Dankzij een zeer gebrekkige service van Eurocare (de service van Toyota).
Eenmaal in Nederland duurde het nog geen twee weken voordat de koppakking ging lekken en bovendien het blok intern olie lekte. Wederom 5 dagen in onderhoud. Nu loopt ie weer als een zonnetje. En als dat zo blijft, dan ga ik nog met plezier de volgende 80.000 km tegemoet, maar een lekker gevoel geven de problemen tot nu toe niet.
verbruik is nog steeds 6.3 L/100 km en ik denk dat het daarop gestabiliseerd is.
De standaardbanden zijn inmiddels allemaal vervangen door Michelins. De originele, Dunlop Sport, bleken onregelmatig af te sluiten, wat trillingen tot gevolg heeft.

Ondanks alle gebreken van mijn Avensis is de service van Toyota in Veenendaal formidabel (Van Gent).

Update 29 februari 2008

Inmiddels weer een flink aantal km’s verder. 49.300 op te teller in 10 maanden. Algemene indruk: gezien de prijs een goede auto voor lange afstanden. Voldoende luxueus en dito rijgedrag. Kwaliteitsniveau technisch is goed, maar afwerking kan beter. De laatste tijd hoor ik steeds meer rammeltjes en piepjes, die overigens niet echt irriteren, behalve de rammel in het dashboardkastje. Ik ga binnenkort zelf aan de slag met wat tape/isolatiemateriaal.
Verbruik is bij een pittige rijstijl van mijn kant blijven steken op 6.3 l/100 km. Dus wel gezakt ten opzichte van afgelopen augustus.
Het trillen blijft nog steeds, ook na uitbalanceren. Ik laat er bij de volgende beurt nieuwe banden op zetten.
Prestaties zijn op zich prima. Je kunt uitstekend meekomen met het verkeer, maar een tip voor iedereen die een Avensis op het oog heeft: ga voor de 177 PK. In de lease is het slechts een paar tientjes. Ik heb daar nu spijt van.


Update augustus 2007

De Avensis is meegeweest naar Spanje. Onderweg 7 keer moeten stoppen en de auto resetten vanwege een elektronische storing!! De eerste keer dat de storing optrad was in Nederland. Auto naar de dealer gebracht, echter men kon niets vinden. Enfin, de heenweg naar Spanje was ellendig. Vreemd genoeg heb ik daarna geen hinder meer ondervonden. Het probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost. Herkent iemand dit misschien?
Als we bovenstaand probleem buiten beschouwing laten, ben ik nog steeds tevreden over de Toyota. Er beginnen hier en daar wel wat kleine piepjes te ontstaan, maar niets dat echt storend werkt.
Dieselverbruik is inmiddels teruggelopen tot 6.2 L/100 km. Is voor mij denk ik het maximaal haalbare en op zichzelf redelijk te noemen.
Kruissnelheden van 180 km/uur zijn geen enkel probleem, kort bochtenwerk aan de andere kant tovert geen glimlach op je gezicht. Daarvoor stuurt te auto te gevoelloos, maar bovenal geven de stoelen echt te weinig zijdelingse steun.
Hoewel de Toyota de concurrentie aan moet gaan met een reeks nieuwe modellen (o.a. Renault Laguna, Ford Mondeo) slaat de Toyota nog steeds geen slecht figuur.
De Avensis lijkt opvallend te zijn geplaatst tussen twee klassen in. Aan de ene kant de Golf, Megane, Focus en aan de andere kant de Peugeot 406, VW Passat, Volvo V50. Beter dan de eerste drie, maar toch ietsje minder dan de laatste drie (als we het totaalplaatje van prestaties, uitstraling, kwaliteitsgevoel en imago meetellen).

Update juni 2007

Ik heb de Avensis sinds 26 april in gebruik en inmiddels staat er ruim 9.000 km op de teller. Het is een heerlijke reisauto op een kruissnelheid tussen de 130 en 170. De Avensis is niet gek op pittige tussenacceleraties en daar helpt qua beleving het geluidsniveau in de auto ook niet bij. Dit is positief bedoeld, immers het is en blijft opmerkelijk stil in de auto. Zelfs bij snelheden boven de 180 kun je een rustige conversatie voeren zonder je stem te verheffen.
Mijn 2.0 D4D is snel genoeg om sportief te rijden, echter is het lastig om de grenzen op te zoeken, omdat bij hogere bochtsnelheden het stuur gevoelloos wordt. Om snel op te trekken is het cruciaal om te schakelen op het juiste toerental, omdat de Avensis stilvalt onder de 2300 toeren. De juiste trekkracht ligt tussen de 2300 en 3300 toeren.
De afwerking is netjes, maar niet perfect. In deze klasse zijn echter alleen de Volkswagen Passat en de Volvo V50 nog beter afgewerkt. Geen slecht resultaat voor Toyota dus.
De stoelen zijn behoorlijk, ondanks de wat korte zit. Mensen langer dan 1.90 zullen wat problemen krijgen om lekker te zitten op lange afstanden.
De standaard meegeleverde audio-installatie is redelijk. Er is een prima cd-speler ingebouwd. Ik ben veel minder tevreden over de radio. Regelmatig slechte ontvangst, zender worden slecht vastgehouden en de ontvangst van de antenne is ronduit beroerd. Ik speel noodgedwongen veel vaker cd’s dan ik eigenlijk zou wensen.
Opbergruimte is meer dan voldoende voorhanden. In de portieren, de middenarmsteun, in de achterbank en in de kofferruimte zijn diverse vakken beschikbaar om klein spul in kwijt te kunnen.
Uiterlijk gezien mag de Toyota er best wezen en regelmatig krijg ik opmerkingen van mensen dat hij er goed uitziet. Hadden ze niet verwacht!

Het enige dat me tegenvalt is het verbruik. Een gemiddelde van 6,7/100 km is teveel naar mijn smaak. Daarbij lijkt het weinig uit te maken of je nou pittig of bewust rustig rijdt.

PROBLEMEN

  • 81.000 km

Oktober 2008
Turbo kapot en vervangen.
Kapotte koppakking en interne olielekkage
ABS werkt niet meer (wordt komende beurt hersteld).

februari 2008
op de trillingen na geen enkel mankement.

augustus 2007
De laatste tijd merk ik echter wat trillingen in de voorwielen op. Dit verschijnsel treedt op bij een laag toerental en rond de 90-110 km/u. Heeft iemand hier ook ’last’ van?

juni 2007
Een zeer vervelende elektronische storing die zichzelf lijkt te hebben hersteld. Resetten (accupool loshalen, minuutje wachten en weer aansluiten) hielp, maar niet voor lang. Dit probleem heeft zich voorgedaan tussen de 12.000 en 15.000 km. Daarna geen problemen meer gehad.

De laatste update

  • 105.400 km

Hierbij mijn laatste update van het "reisverslag" van de Toyota. Er is inmiddels een nieuwe Audi A4 besteld ter vervanging van deze Japanner.
Sinds de laatste update bij km-stand 81.000 zijn er geen noemenswaardige problemen meer geweest. De Avensis rijdt prima, verbruik is gedaald naar 6,1 L/100 KM en daar staat de verbruiksmeter al een hele tijd op. Lijkt me een goede verhoudig dus tussen verbruik en de geboden prestaties.
Het is wellicht gevoelsmatig, maar ik heb het idee dat de auto tussen de 81.000 en de huidige km-stand nog wat sneller is geworden.
Na het klokje rond te hebben gereden zou ik de Avensis als volgt kunnen samenvatten:
Na enige opstartproblemen, gevolgd door een uitzonderlijk probleem met de turbo heeft de Avensis me nog nooit in de steek gelaten. Een redelijk comfortabele reisauto met wat korte zittingen in de stoelen die problemen zullen geven voor mensen langer dan 1.90 m. Prestaties zijn meer dan voldoende als je niet hoeft te scheuren, alleen het maximale vermogen had voor mij wel op een iets lager toerental beschikbaar kunnen komen (nu 2000 tpm). Zeker als je meedoet met het nieuwe rijden en in de stad gewoon op de vierde versnelling afstemt. De Avensis houdt niet van kort bochtenwerk, maar op de snelweg is het dankzij het zeer lage geluidsniveau in de auto zeer comfortabel, je kunt fluisterend met elkaar praten bij een snelheid van 135 km/u.
Voor het oog is het misschien minder fraai dat de auto wat smal is, maar dat is wel zeer praktisch als je veel parkeert in de Nederlandse parkeergarages (die zijn altijd te smal).
Concluderend kan ik, ondanks de problemen die ik heb gehad, deze auto aanbevelen voor mensen die qua afmeting, prestaties en comfort een exemplaar zoeken dat eigenlijk een beetje compomisloos (beetje saai, maar wel goed) is en je je portefeuille ontziet op aanschafprijs.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.