Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Luna (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds een week rijd ik nu in de Avensis Wagon met de 2.0 liter diesel motor in de Luna uitvoering. Het eerste wat me opvalt is het geluid. Of beter gezegd: de stilte. Wat een verschil met andere diesel motoren! De motor is niet hoorbaar. Bij ver doortrekken (warme motor) begin je de motor wel te horen, maar dan lijkt hij meer op een benzine motor. De motor pakt goed op en versneld naar tevredenheid. Het is geen snelheidsmonster, maar kan goed meekomen met het overige verkeer. Ben vaak veel sneller weg dan anderen.
De wegligging is een stuk beter dan de Laguna. De Laguna filtert wel alles weg, maar ik mis het contact met de weg. In normaal genomen bochten zette hij vaak een stapje opzij, waar je bij de Avensis totaal geen last van hebt. Ligt heel solide op de weg en voelt erg vertrouwt aan.
In de Luna uitvoering mis ik eigenlijk niets. Alles zit erop en eraan.
Meer dan genoeg opberg ruimte om de bestuurder heen. Veel diepe vakken, met name in de armsteun, al is deze wel een beetje hard. Er mocht wel dikker materiaal opzitten.
Alle knoppen voelen solide aan.
De radio heeft erg goed geluid. Je kunt hem erg hard zetten, zondar dat het pijn aan je oren doet. Dat was bij de Renault wel anders.
Gelukkig zitten de knoppen van de cruise controle allemaal bij elkaar en niet verdeeld over links en rechts op het stuur. Nu kun je alles bedienen met dezelfde hand.
Regensensor werkt erg goed en zelfs de gevoeligheid is instelbaar. 1 keer op de automatische stand en je hoeft er nooit meer aan te komen.
De stoel is in z’n laagste positie nog vrij hoog. Dit mocht best een stukje lager en iets meer zijdelingse steun was welkom. Voor de rest zit de stoel wel goed.
Jammer dat de deuren niet automatisch op slot gaan bij een bepaalde snelheid. Als je dit wilt doen zul je elke keer bij het rijden op een knopje moeten drukken. De spiegels kan je alleen automatisch laten inklappen als de sleutel op contact staat. Waarom niet verbinden met de afstandsbediening zodat bij het afsluiten van de auto de spiegels automatisch inklappen?
update 10 november bij 5800 km
_______________________________
De eerste paar duizend kilometers zitten erop. Nog geen enkel probleem mee gehad. Ik geniet nog elke dag van de stilte tijdens het rijden. Ook op lange snelle ritten (op en neer naar Zwitserland) is dit een hele fijne auto. Vooral het koppel van 320 nm komt dan goed van pas. In z’n 2 trekt moeiteloos de stijlste bergen op en laat laat je veel andere auto’s ver achter je. In Duitsland trekt hij zeer soepel en snel door tot 200 (op de teller). En dat nog steeds in alle rust. Daarbij ligt de auto ook nog heel solide op de weg. Je hebt echt niet het idee dat je zo snel rijdt. Grote pluim!
Aan de stoelen begin ik steeds meer te wennen, maar als ik eerlijk ben zijn er auto’s met veel betere stoelen zoals die in de V50. Die zijn geweldig!
Ook de ingebouwde navi doet zijn werk goed. Elke klein straatje in Duitsland en Zwitserland kent ie. Het grootste pluspunt is zijn rekensnelheid. Bij het kiezen van een andere route heeft hij het in no-time weer opgepakt en de route opnieuw berekent. Daar kan geen Tom Tom aan tippen.
De bagageruimte hebben we ook goed kunnen testen. We hebben aan onze koffers gemerkt dat de Avensis net een stukje breeder is dan menid andere auto’s waardoor je 2 grote koffers naast elkaar kunt leggen. Probeer dat maar eens in een V50, Laguna of ...? De avensis slikt alles.
Voor mij is de regensensor perfect. Goed instelbaar en veegt op het juiste moment. Vooral goed kunnen testen de laatste dagen.
Vlak voor de trip naar Zwitserland heb ik er winterbanden onder laten leggen (Vredestein Snowtrack). Geen enkel verschil in geluid.
Dan over de automatische verlichting. Het schijnt dat de dealer via de computer de gevoeligheid kan aanpassen. We hebben verschillende mogelijkheden, maar ik merk helaas geen verschil. Het liefst rijdt ik altijd met de verlichting aan en vind het jammer dat er geen stand op zit waarbij de verlichting altijd aangaat bij het starten van de motor. - wie heeft een tip? -
Het verbruik houdt ik niet nauwkeurig in de gaten. Volgens de boardcomputer verbruikt hij ongeveer 6,6 liter per 100 km.
In het begin heb ik erg moeten wennen aan de zelfdimmende binnenspiegel, maar nu wil ik niets naders meer. Dit werkt echt perfect. Nooit meer iets schuinzitten omdat de koplampen van de auto achter zo hinderlijk in je spiegel schijnen. Hij kleurt vanzelf mooi dondergroen.
Helmaal niets te klagen dan? Nou, afgezien van de al geneoemde punten in het eerste deel niet, nee.
PROBLEMEN
Geen problemen, pas een week in bezit.
na 5800: geen probleem
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Avensis 1.8 VVTi Dyn.Bns Sp.
- 2009
- 149.208 km

Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Luna Business | Leder + Clima + Stoel verw. nu € 2.975,-!!!
- 2008
- 267.534 km

Toyota Avensis 2.0 VVTi Executive Business -VOLLEDER-STOELVERWARMING-NAVI-KEYLESS-CRUISE-CLIMA-PDC ACHTER-MEMORY SEAT-DEALER OH!
- 2009
- 164.161 km