Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Luna (2006)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na zes jaar in een VW Passat te hebben gereden (170.000 km), was ik toe aan een nieuwe auto. Drie eisen stonden voorop: betrouwbaarheid, veiligheid en ruimte. Van de auto’s met vijf EuroNCAP sterren waren er twee waar ik in elk geval mee wilde proefrijden. Verschillende auto’s waren minder aantrekkelijk vanwege de verhalen over minder goede betrouwbaarheid. Ik heb geen zin om elke maand bij de garage te staan met weer een één of ander mankement, zoals regelmatig te lezen is in de reviews. Na een proefrit met de gefacelifte Avensis en de nieuwe Passat kwam ik tot de conclusie dat de Passat een heerlijke auto was: een mooie doorontwikkeling op een hoger niveau dan mijn ‘oude’ Passat, maar dat die wel veel meer kost dan de Avensis. De Avensis is het niet helemaal, met name het imago en de styling, maar is wel voldoende pittig en stiller. Het bandengeluid viel me nog een beetje tegen (relatief dan, want hij is stil). De styling aan de buitenkant is niet mijn smaak (veel te bollig), maar ach: ik zit meestal binnen. Ik ben nog even bij Lexus geweest en heb met de IS250 gereden. Pracht van een auto, die qua prijs met de Passat is te vergelijken. Maar helaas veel te klein voor een gezin. Dus het werd de Avensis.

Na de eerste kilometers ben ik minder gelukkig met de parkeersensoren. Die achter piepen te laat en te zacht, en die van voren piepen eindeloos vaak. Te vaak dus, bijvoorbeeld ook als je als eerste voor het stoplicht staat en er echt niets om je heen te bekennen is. Bovendien heb ik het idee dat het wisselt. De ene keer is ie overgevoelig, en de andere keer doet ie het beter. Niet echt handig, want het is onduidelijk waarom ze piepen, en dus zet ik het maar uit. De garage zegt er niets aan te kunnen doen. Verkeerde aanschaf, niet kopen dus. Inmiddels ben ik een keer terug bij de garage geweest voor het tweede puntje (zie volgende alinea) en nu piept ie beter: bijna nooit als het niet nodig is, en wel als je ergens bijna op zit (met enige vertraging). Raar, hè: ze zeggen dat ze er niets aan kunnen doen, en ineens doet ie het anders ….?

Een tweede minpunt is de CD-wisselaar. Die speelt geen mp3 of wma. Terwijl de (standaard) audio met een cd-speler (één cd) dat wel doet. Toyota adverteert met een facelift, maar doet de facelift dus maar half. Heel jammer. Inmiddels heeft de garage aangeboden ‘m eruit te halen en te vervangen door een ipod connector (geld terug; wat ik overigens nog moet krijgen). Wel de behandeling zoals ik die van een goed bedrijf verwacht. Overigens was dat voor de garage niet een klein klusje, want ik moest mijn auto maar liefst vijf dagen bij de garage laten, want er ging van alles mis voordat ze ’t goed hadden. En trouwens zo handig is dat allemaal ook weer niet, bij een paar keer op < disp> drukken (want je wil toch de tag zien), maakt ie kortsluiting en verder is de ipod niet echt goed te bedienen via de toetsen van de audio-installatie.
Toyota is toch vooral als een confectiepak (koop ’t zoals het uit de fabriek komt; verwacht niet teveel een maatpak)?! Muziekinstallatie wel goed verder met acht luidsprekers en behoorlijk goed geluid. LCD schermpje is met wat ouderwetse en grove letters.

De boordcomputer is wat onduidelijk bij de gemiddelden (brandstofgebruik). Waar maakt ie nu eigenlijk gemiddelden van (m.n. verbruik)? Daar kom ik met de handleiding niet uit. Het lijkt op middelen tot je ‘m reset, maar bij sommige gemiddelden lijkt dat niet het geval.

De regensensor gaat bij echte regen te snel (gevoeligheid op zijn laagst), maar bij miezerregen of opspattend water weer wat te langzaam. Lichtsensor mag van mij iets sneller aanslaan, maar dat is niet storend. Bij regen met veel wolken springt ie niet zelf aan, en dat zou ik liever wel automatisch zien. De buitenspiegels zijn inklapbaar. Dat is fijn. Een mooie verbetering is wat mij betreft als ze automatisch zouden inklappen bij afsluiten (en weer uitklappen bij starten). Het stuurwiel is fijn om vast te houden, een prettige leren bekleding met een verdikking op 10 en 2 uur waar je goed je handen kunt laten rusten.

De stoelen zijn wat krap, kort en hoog, maar je kunt het, rechtop zittend, het best lang volhouden. Liever had ik ze wat minder zacht. Niet echt geweldig, maar wel ok.

Hij rijdt prima. Onder verschillende omstandigheden zoeft ie over de weg. Hij gaat lekker strak om de bocht, zodat je het tempo erin kunt houden. Niet echt sportief, maar wel lekker doorrijden. Voor mijn plezier rijd ik soms langzamer om langer te genieten van het rijden. Hij is aangenaam stil. Alleen bandengeluid verstoort de rust, en vanaf 120 km hoor je de motor een tikkie brommen.

De eerste km’s geven aan dat de auto, ondanks de sterkere motor (nu 2.0 i.p.v. 1.8), hij iets minder verbruikt dan ik gewend was in de Passat. Althans dat zegt de boordcomputer. Dat is 7,3 l per 100 km op mijn dagelijkse route. Als ik dat vergelijk met wat ik tank bij de benzinepomp zou het 7,8 l per 100 km moeten zijn. Half litertje smokkelen door toyota?! De brandstoftank is 60 liter, dat is mij net even te klein. Liever 5 of 10 liter meer.

Ik verwacht dat ik, met de standaardprijzen voor onderhoud van Toyota, voor het gebruik van de auto minder kwijt ben dan bij Volkswagen. Daar waren de prijzen behoorlijk pittig (45 euro voor het verwisselen van een koplampje van nog geen 50 eurocent!). Daarover later meer.

Al met al ben ik behoorlijk tevreden, en zijn bovengenoemde minpunten eerder puntjes dan punten die beter op de i kunnen. Ik ben benieuwd of ik er net zo over denk als ik met vakantie ben geweest in Frankrijk of Italië, maar dat komt later wel.

Update 6 april 2007:
Eerst kleine beurt gehad voor 154 euro (inclusief leenauto). Parkeersensoren zouden verholpen moeten zijn met het bijbuigen van mijn kentekenplaat. Eerste indruk is dat het geholpen heeft.
Volumeinstelling bij verkeerinfo heeft de garage aangepast. Of het werkt, weet ik nog niet. Komt later.
Had RAV4 al vervangend vervoer. Prima, maar wat een rust als je weer in je in de Avensis zit!

Update 12 september 2007
Eerste grote beurt voor 272 euro (gratis leenauto; alleen aanvullend vernieuwde interieurfilters). Parkeersensoren werken nu prima. Alleen blijft het volume niveau van de filemelding te hard. Ook garage heeft het niet aangepast gekregen. Blijft altijd op volume 19 staan, wat ik (of garage) er ook aan draai. Has Prius als vervangend vervoer. Leuke vervangauto. Pittig en verbazingwekkend hoe snel ik ge- of ver-wend was aan/met een automaat (CVT).
Puntjes voor verbetering voor Toyota aan de Avensis zijn voor mij: tochtvrije airco (blaast teveel), en vooral betere stoelen. Echt kleine verbeteringetjes laat ik maar even zitten. Verder zeer tevreden.

Update 26 februari 2008
Vandaag 45.000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden. Prijs conform onderhoudsprijs 142 euro. In zijn algemeenheid weinig te melden. Ik ben iets beter gewend aan de stoelen. Airconditioning blaast mij toch te veel. Je hebt weinig aan de automatische stand. De icelink voor de i-pod heeft bij koud weer geen verbinding, en moest af en toe gereset worden. Ga ik niet weer aanschaffen bij volgende auto. Regensensor iets beter, maar raakt af en toe iets op hol (geen druppel te zien, maar toch gaat ie op z’n snelst). Verder een mooie 7 als rapportcijfer wat mij betreft.

Update 17 augustus 2008
Vorige week 60.000 km beurt. Ruitenwisserbladen en interieurfilter vervangen. Leenauto was niet meer gratis (veel beloven bij aanschaf en dan gauw beleid wisselen: nou niet mijn idee van betrouwbaarheid, Toyota Louwman!). Volgende keer ga ik een andere garage proberen. Totale kosten 333 euro. Rijden met mooi weer of het steeds verder inrijden heeft geleid tot een lager gemiddeld vebruik dan voorheen, scheelt wel 0,8 l per 100 km (althans volgens de niet geheel betrouwbare verbruikscijfers van de boordcomputer. Ben behoorlijk tevreden met probleemloze, stille en behoorlijk comfortabele Avensis. Verder geen bijzonderheden.

Update 24-2-2012
Toch nog maar eens een update. Over het geheel genomen prima tevreden over de auto, al gaat het verbruik met deze benzineprijzen langzaamaan wel pijn doen. Eén vervelend probleem heb ik nu al tijden. De garage kan het probleem niet lokaliseren en kan geen oplossingen vinden: sinds een vervanging van mijn voorruit (flinke ster) geeft de linker ruitenwisser in de uiterste stand bij het wissen een lelijke, irritante krak. Alsof ijzer de ruit raakt. Dit speelt vooral bij hogere snelheden (dus wanneer er flinke winddruk op de ruitenwisser staat, en die nog verder tegen de ruit wordt aangedrukt). Is behoorlijk irritant als het regent. Helaas doet het zich niet voor als de auto stilstaat (en daarom vind de toyota garage het probleem ook niet). Domper!

PROBLEMEN

Zie hierboven: parkeersensoren niet geweldig en CD-wisselaar speelt geen MP3.

Zie hierboven: inmiddels volgens mij parkeersensoren voor kapot. Piepen altijd, ook al is er niets in de buurt van de auto. Verder krijg ik het volume van de verkeersmeldingen niet omlaag. Die staat te hard, maar wat ik ook doe, iedere keer als de audio overschakelt naar verkeersberichten staat ie weer even hard als altijd.
Inmiddels lijkt oplossing gevonden (zie boven)

Nu begint de garage te stellen dat leenauto niet gratis is bij de grote beurt. Dat is eerder wel toegezegd. We zien wel bij de volgende keer, maar mooi is anders.

Leenauto was dus gratis. Enige probleempje is de volume instelling van de filemelding. Die krijg ik of de garage niet aangepast.

11 januari 2008
Vandaag stond de auto bij de garage omdat het glaasje van de mistlamp rechtsvoor gebroken was. Ook het lampje zelf was kapot. Ik denk een steentje ertegen, want verder had ik geen schade. De toyota dealer heeft het gepresteerd om de hele mislampunit te vervangen voor 238 euro. Ok, ik had ook een leenauto. En dat omdat het glas en lampje kapot waren. Dat sommige automerken forse prijzen rekenen, maar dit viel mij toch zwaar van Toyota. Volgende keer maar een andere oplossing zoeken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.