Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Executive (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 231.000 km |
KM-stand laatst | 278.500 km |
Japanse auto?
- 258.000 km
Na 5 jaar in een Mazda6 te hebben gereden was ik toch een beetje klaar met de bloemkolen bij de wielranden achter. Bij de spatborden voor begon de roestduivel ook al te knagen. Als je je auto wast en de stukken roest vallen er af, tja, daar word je wel verdrietig van. De houding van Mazda omtrent de productiefout waardoor veel Mazda's voortijdig gaan roesten was ook om te huilen, dus voor mij geen Mazda meer voorlopig.
Maar wat dan wel? Het moest maar weer eens een station worden. Na veel vergelijken kwam ik in eerste instantie uit bij de Honda Accord, maar da's toch wel een zwaargewicht. Evenals vergelijkbare stations als de Volkswagen Passat en VAG-aanverwanten. Uiteindelijk de Toyota Avensis in het vizier gekregen. Het moest wel een Executive uitvoering worden omdat het zitcomfort daarin een stuk hoger is dan in de overige uitvoeringen. En dan ga je zoeken en dan vind je alleen maar auto's met hoge kilometerstanden. Maar, geen probleem toch, het is immers een Toyota? Ook was de spoeling voor benzine-executives nogal dun. Als er eentje online kwam, was die steeds direct al verkocht, of het was een afgeleefde bak. Tot er eentje om de hoek bij de dealer beschikbaar kwam. Een mooie zwarte, met creme interieur, slechts 231000km gelopen. Proefrit gemaakt en dat reed fantastisch! Dus aangeschaft, bij aanschaf direct 4 nieuwe Michelin CrossClimates laten monteren.
Comfort
Na de Mazda6 is de Avensis een verademing. De Mazda is echt gebouwd op sportief rijden. Korte versnellingen, veel motorgeluid, strak afgeveerd, direct sturen. Prachtig voor de gemiddelde autojournalist, maar ik was er wel een keer klaar mee. De Avensis is veel comfortabeler geveerd en heeft door zijn lange versnellingen een veel relaxter rijkarakter. Dankzij de 2.0 in het vooronder met variabele klepfoefjes is de auto voldoende snel als je dat wil, maar de auto vraagt er niet om. De met leder omtrokken stoelen zitten heerlijk. Voldoende hoog, voldoende diep, veel verstelmogelijkheden en indien gewenst lekker warm dankzij de stoelverwarming. Doet nauwelijks onder voor de zo geroemde Volvo-stoelen.
Prestaties
Zoals ook boven geschreven, presteert de auto prima als het moet, maar heeft wel een lekker relaxed karakter. Ik was verbaasd dat de handbak geen 6e versnelling heeft. Maar door de lange versnellingen van de 5-bak is de ontbrekende 6e versnelling geen probleem. Alleen met het trekken van de vouwwagen zat ik door de lange overbrengingsverhoudingen wel vaak een versnelling te hoog; de auto heeft pas zin om te trekken rond de 3000 toeren wat in deze auto heel hoog lijkt waardoor ik toch steeds geneigd was een versnelling hoger te schakelen. Maar dan zat ik te laag in de toeren en ging het ook niet meer zo lekker. Een stukje gewenning denk ik...
Betrouwbaarheid
De auto is gebouwd in Engeland. Ik was altijd van mening dat een Japanner alleen goed is als die in Japan is gebouwd. Tot nu toe doet de Engelse Toyota het op zich ook prima, en ik heb hem nog niet lang genoeg om echt wat over de betrouwbaarheid te kunnen zeggen. Maar ik heb er over het algemeen wel vertrouwen in.
- Een paar maand na aanschaf begon de koppeling door te slippen. Dit is keurig onder garantie vervangen door de dealer (Peterman, Enschede). En een koppeling slijt bij elke auto, is Toyota dus niet speciaal aan te rekenen.
- De kachel wordt links koud als de auto warm is. Twee keer voor teruggeweest bij de dealer. De eerste keer de thermostaat vervangen en kleppen afgesteld, tweede keer nog een keer de kleppen afgesteld, geen soelaas. Om nu verder te diagnosticeren zou het dashboard eruit moeten. Daar heb ik niet zo'n zin in, dus voorlopig moet het maar zo blijven. Wel een smet op het blazoen van het oerdegelijke Toyota.
- Inklapbare spiegels met geïntegreerd knipperlicht zijn leuk, maar door al dat in-en uitgeklap gaat de bedrading blijkbaar wel stuk. Het knipperlicht van de rechterspiegel besloot er dus mee op te houden. Spiegel van de sloop gehaald voor 100 euro, kapje gewisseld en klaar.
Gebruikskosten:
Onderhoudsinterval is 15000 km. Seriously? Mijn Mazda had 20000, een VAG auto van deze leeftijd gaat vaak al richting 30000. Dit betekent dat ik dus vaker dan 1x per jaar een beurt moet laten doen met mijn jaarkilometrage van rond de 20000. Dat viel me wel wat tegen. Heb nu dus ook al twee beurten gehad, overigens zonder problemen. Wel zijn de remschijven en blokken voor vervangen.
Samenvatting:
Tot nu toe ben ik tevreden met de auto. Voelt niet als een auto met ruim 2,5 ton op de teller. Geen kraakjes, geen rammeltjes, alles behalve de kachel werkt gewoon prima. De kachel baal ik wel een beetje van; leuk om climate control met gescheiden zones te hebben, maar ik zit nu nog steeds bij te regelen als de temperatuur om onduidelijke reden omlaag gaat.
Grote beurt
- 261.987 km
De auto mocht zicht melden voor de grote beurt. Braaf bij de Toyota-dealer. Geen centje pijn! Het enige was een rammeltje bij de einddemper. Daar is een klein, niet zo relevant, stukje van het hitteschild afgehaald waardoor de rammel weg is. Op naar de volgende beurt (helaas al over 15000km).
Weer een beurt
- 278.000 km
Het was weer tijd voor een beurt, een kleine dit keer. Advies was accu vervangen, airco afvullen en nieuwe voorbanden. Deze hadden nog ruim 3mm profiel maar dat is voor effectieve werking van all seasons niet voldoende. Toch heb ik de banden even gelaten voor wat het is, en alleen de accu en airco laten doen. Verder is het keypad van de sleutel vervangen; de knopjes waren volledig vergaan en verdwenen. Met nieuw padje weer een nette sleutel.
Krrrrgr.... dood
- 278.500 km
Ondanks de nieuwe accu... startproblemen. Volgens de mevrouw van de Toyota pechhulp moest dat wel de accu zijn... nou niet dus. In al mijn jaren autobezit gebeurde het nu voor het eerst... mijn auto moest worden afgesleept... defecte startmotor! Nou ja zeg, het is toch een Toyota? Die kan toch niet stuk? Wel dus. Omdat de auto toch weer bij de dealer stond alsnog maar doorgepakt en gelijk de voorbanden laten vervangen. Een paar dagen later een enthousiast startende en heerlijk sturende auto mogen ophalen. Gelukkig zitten er fijne stoelen in, want ik moest wel even zitten om bij te komen van de rekening...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.