Toyota Avensis Verso 2.0 D4-D Linea Sol (2004)

autoreview

Toyota Avensis Verso
Toyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Verso 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na de afgelopen 6 jaar met plezier in een tweedehands Toyota Carina E, 1.8 GLI Liftback (km-stand 290.000, bouwjaar sep-1996) te hebben gereden, werd het tijd voor een andere auto.

WAAROM
Enerzijds vanwege de kosten die eraan zaten te komen voor de Carina maar anderzijds vanwege de gezinsuitbreiding. Het lukt namelijk niet om een Mutsy 4-rider elegant in de kofferbak te krijgen. De bak is hiervoor net een paar centimeter te smal.
Vanwege onze ervaring met betrouwbaarheid van Toyota (Starlet 1994, Corolla 1992 en dus Carina 1996) ging onze voorkeur uit naar een Toyota met een ruime kofferbak.
Hiervoor eerst gekeken naar resp. Corolla Wagon en de Avensis Wagon maar qua ruimte toch enigzins teleurgesteld. In verlijking met bv. Golf Variant steken de wielkasten naar binnen waardoor de beschikbare breedte net als bij de Carina net te weinig is om een Mutsy in de breedte te leggen. Derhalve toch maar ook gekeken naar de Corolla Verso en de Avensis Verso.

DE KOOP
Eenmaal de ruimte van de Avensis Verso gezien, wil je eigenlijk niet anders meer.
Aangezien wij de auto altijd afrijden moest de auto een jaar of 10 meegaan en hebben wij expliciet gekeken naar een Avensis Verso van 2002-2004 (meeste afschrijving reeds geweest), diesel (rijden tussen de 15-45K per jaar) en 7-persoons (makkelijk om opa en oma mee te kunnen nemen).
Hiervoor een zoekservice bij Autotrack ingevoerd (geen idee of dit bij Autoweek ook kan) en zelf met name in de provincies Noord- en Zuid-Holland zitten kijken. Uiteindelijk bij Vetos Mouris Woerden (Bedrijfsketen gespecialiseerd in Toyota, 1 jaar volledige garantie en prima geholpen) een Avensis Verso D4D Sol, sep-2004, 118K gekocht. De auto was afkomstig uit de lease die de eerste 50% afschrijving voor zijn rekening heeft genomen (mijn dank).

RIJDEN
Het rijgedrag vind ik prima. Het overhellen bij rotondes valt reuze mee en de vering is niet al te stug op klinkerweggetjes.
De diesel is zeker niet sportief te noemen maar je kunt goed meekomen. Op de snelweg daarentegen is de acceleratie van 80-120 in 5. beter dan de Carina.
Overigens zit het even klem zetten van het stuur met je been om even een dopje van een fles af te draaien er niet meer in. De drie bereikbare beker/fleshouders maken dit weer goed.
Het geluidscomfort is naar mijn gevoel niet beter dan de Carina en je kunt de Avensis Verso dan ook naar huidige maatstaven niet stil noemen. Dit vind ik overigens ook gelden voor de Avensis Wagon diesel (2005) waar de motor toch ook te nadrukkelijk te horen was. Mogelijk dat dit voor de benzine-uitvoering beter is.

RUIMTE
Standaard zullen wij de achterste 2 stoelen gedemonteerd hebben. Dit gaat vrij simpel. Met 7 stoelen is de bagageruimte net zo groot als een Yaris, met 1 stoel gedemonteerd dan zit je al op het niveau van een wagon. Met 2 stoelen weg, kan de Mutsy zonder inklappen zo de bagageruimte in.
De tweede rij stoelen kun je ongeveer 15 cm naar voren en achteren schuiven. In de achterste stand is de beenruimte zeer luxe. Aangezien je van alle stoelen ook de rugleuning kunt verstellen levert dit prima zitcomfort op. Omdat het allen aparte stoelen zijn en er dus per stoel ruimte is gereserveerd voor gordel en leuningbediening is het zitgedeelte niet bijzonder breed. De extra ruimte onder de vloer achter de derde zitrij is bijzonder handig voor pech-spullen. Je bagageruimte zit er hierdoor altijd mooi opgeruimd uit.

UITRUSTING
De Cruise Control (VDO) heb ik apart laten monteren en werkt redelijk goed. Wel snap ik nog niet waarom het standaard eerst gas bijgeeft alvorens op de ingestelde snelheid te blijven rijden. Even wennen. De Toyota-parkeersensoren ook gelijk laten monteren. Dit is niet goedkoop (€ 381,00) en werkt gewoon met een luidsprekertje in de bagageruimte (niet via de speakers). Het geintegreerde navigatiesysteem werkt prima. Onhandig blijft het dat je enkel stilstaand dit kan instellen. Mocht je de file zien dat een Toyota een gat laat vallen met zijn voorganger: grote kans dat de bestuurder met de NAV aan het werk is.

UPDATE 27-03-2008
VERBRUIK
Zoals al door velen gemeld, is Toyota erg optimisch met het verbruik via de boordcomputer. Na 13.000 km is het verbruik 1:15,2 (Toyota: 1:16,6). Dit alles bij veel snelweg (110 - 120 km/h).
Wel geinig: de gemiddelde snelheid via de boordcomputer wordt berekend via de GPS. Hierdoor dus geconstateerd dat de snelheidsmeter ook (net als bij de Starlet, Corolla en Carina) te optimistisch is (108 is 100 echt).

Windgevoeligheid geldt alleen voor het gebruik. Met windkracht 8 is het 1 op 11 heen en 1 op 20 terug. Van zijwind heb je minder last dan met de Carina.

Detail: De twee dagtellers (A en B) hebben als maximum 9999,9 km daarna beginnen ze weer bij 0. Dacht op teller B het interval tussen de garagebeurten bij te houden, zelf de tienduizendtallen onthouden dus.

Ontwerpfoutje?: Diegenen die frequent op de bijrijdersstoel zullen zitten, moeten voor het uitzicht zelf de voorruit schoon moeten houden. De rechter ruitenwisser is nl. zodanig geplaatst dat je met lengte 1,80 precies op het scheidsvlak wel/geen ruitenwisser zit. Anderzijds, bij de Carina keek je vaak naar de waterstrepen die vanaf de uiteinde van de ruitenwisser naar boven werden geblazen. Dit komt bij de Avensis niet voor.

PROBLEMEN

UPDATE 27-03-2008
Deze maand na 13.000 km te hebben gereden langs de dealer geweest i.v.m. wat piepende geluiden onder de motorkap, voornamlijk bij nat en koud weer. De multiriem is ingespoten en zal bij blijvende klachten onder garantie worden vervangen. Tot op heden geen geluiden meer gehoord.
Garagebeurt staat overigens pas in juni op de planning (2x per jaar bij 45K per jaar is afdoende, ook volgens de dealer).

De radio-ontvangst is twijfelachtig. Met name s-ochtends vroeg is het even behelpen met ontvangst van een aantal radiostations. Deze stations in de middag op dezelfde plaatsen wel ok. Mogelijk dat dit met vocht/ijsafzetting te maken heeft i.c.m. de geintegreerde antenne. Iemand soortgelijke ervaringen?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.