Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Terra (2005)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 D-4D Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst208.860 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 7500 kilometer

  • 128.500 km

Na het jammerlijk "overlijden" van mijn Astra Break (waarvan ik overigens nog alle dagen heel veel spijt heb, wat een goede wagen was dat) kreeg ik snel een andere wagen toegewezen door het bedrijf. Op zo'n ogenblik is het een beetje een loterij, dus was ik toch tevreden om een wagen uit een hogere categorie te krijgen. Deze Avensis dus. Uitzonderlijk mocht ik deze wagen ook tot het einde van de leasetermijn brengen, wat wil zeggen dat deze wagen tot augustus in mijn bezit zal zijn (hij zal dan 160000km hebben).

Het rijden in deze wagen valt zeker niet tegen, als je hem beschouwt als kilometervreter. De zetels zitten lekker en het veercomfort is goed in orde. Dit maakt hem tot een uitstekende wagen om toch een 200 kilometer per dag te doen. Helaas stel ik ook wel prijs op een goed bochtegedrag, en dat is in deze wagen duidelijk minder voor elkaar. In vergelijking met mijn vorige Astra is dit een beetje een boot in de bochten, waarbij weinig communicatie door het stuur komt en de wagen zich wat zoekerig gedraagt. Hierdoor krijg je moeilijk een idee van wat de wagen kan en waar de limiet ligt, daar waar ik dat bij de Astra haarfijn aanvoelde. Onderstuur is in vrij grote mate aanwezig, vooral bij het afrijden van een rond punt is het zeer voorzichtig doseren met het gas geblazen.

Qua motor heb ik gemengde gevoelens. Minpunt is dat hij erg hard nagelt en vooral bij koudstart erg luidruchtig is. Eenmaal warm en op snelheid valt het heel goed mee, maar ik mis wel duidelijk een zesde versnelling. Die zou het toerental en dus ook het geluidsniveau sterk helpen drukken: bij 130km/u draait de motor zo'n 3000RPM en dat is al aardig veel. Ook het verbruik zou erbij gebaat zijn. Hoe ik ook probeer, ik blijf rond de 7l/100km steken. Dit vind ik vrij veel gezien ik bijna uitsluitend snelweg doe en de naald daarbij nooit boven de 130km/u uitkomt. Noot: de boordcomputer geeft 5.5l/100km aan, wat een enorm verschil is met het reëele verbruik.
Krachtig gedraagt de motor zich wel. 116PK lijkt niet enorm voor zo'n wagen, maar ik heb zelden het gevoel dat hij tekort komt. Even op het gas en ik voeg zonder een centje pijn in op het linkervak.
Al bij al vind ik het nog best een aangename motor.

Wat betreft het interieur: hier toont deze wagen zijn ouderdom al een beetje. Het ziet er minder actueel uit en ik trok grote ogen toen ik zag dat er naast een CD ook nog plaats was voor een casette. Ik merk wel dat het materiaal veel verschil maakt, want een Linea Sol heeft een alu-achtig materiaal in de middenconsole en dan ziet het er ineens wel goed uit. De boordcomputer is ook overdreven omslachtig: 1 knop voor elke functie is echt teveel, een cycle-knop vind ik veel slimmer dan 6 verschillende knoppen.
De radio tenslotte is een teleurstelling: de geluidskwaliteit is doenbaar, maar de ontvangst is verschrikkelijk slecht. Een gevolg van de ingebouwde antenne?

De koffer is erg ruim, ik heb dit weekend nog mogen merken dat ik eigenlijk best met een sedan zou kunnen leven. Er ging toch echt veel in.

Al met al ben ik, ondanks de duidelijke minpunten, toch tevreden over deze wagen en ik zie het best zitten om met deze wagen het komende half jaar nog een 30000-tal kilometer af te leggen.

Motorproblemen

  • 135.000 km

Ik heb de laatste twee weken nogal wat motorische problemen. Ik weet niet direct aan wat het ligt (ergens vermoed ik slechte diesel getankt, maar ik weet het dus niet), maar ik heb volgende symptomen:
- wagen verbruikt meer dan een liter meer dan voorheen. Ik zit nu aan een absurd verbruik van 8l/100km, dit met 80% autosnelwegverkeer waarbij de naald niet boven de 130 gaat. Ik kan nauwelijks nog 700km afleggen met een tank.
- veel roetuitstoot, met af en toe een enorme roetexplosie waarvan mijn achterliggers ongetwijfeld last hebben.
- wagen kan geen continu snelheid aanhouden, vooral op de autosnelweg is dit merkbaar. Met het pedaal in een vaste positie houdt de wagen zich voortdurend wat in, geeft dan weer wat bij, houdt dan weer in, etc.

Afspraak gemaakt met de dealer die weinig zin vertoont om mij snel binnen te brengen ("als er geen lampjes branden op uw dashboard kunnen wij die niet aan de computer hangen en gaan wij niet veel kunnen zien") en ik dus pas twee weken na de problemen eindelijk binnen kan gaan. Minpunt.

Voor de rest blijft de Toyota een betrekkelijk aangename wagen.

Problemen opgelost

  • 136.500 km

De wagen is maandag en dinsdag binnengeweest in de garage en is nu gemaakt. Kapotte turboslang was de diagnose. Ik wist niet wat er gebeurde toen ik er terug mee vertrok en het gaspedaal beroerde. Blijkbaar miste ik veel meer vermogen dan ik dacht. In vergelijking met de voorbije weken voelt hij als een raket aan.

Het verbruik is nu minder dan ooit, ik verwacht met deze tank (getankt nadat ik de garage heb verlaten) onder de 6.5l/100km te raken en dat is voorheen nooit gelukt. Ook geen roet meer.

Ik ben dus weer volop tevreden over de Avensis. Kost hem wel een sterretje aan betrouwbaarheid, helaas.

150.000

  • 150.000 km

Een paar maand verder, enkele duizend kilometer verder. Ik heb de kaap van de 150.000 bereikt en de Toyota heeft me de laatste 15.000km probleemloos op bestemming gebracht. Het verbruik ligt tegenwoordig rond de 6.2l, wat aanvaardbaar is (zeker gezien de vijfbak).

De motor blijft me verbazen, in die zin dat hij sterker aanvoelt dan de 116PK en 280Nm die opgegeven worden. Maar dat zal wel slechts een gevoel zijn. Alleszins, vlot blijft hij wel. Ook qua comfort blijf ik het lekker hebben in deze wagen.

In augustus trek ik met deze wagen richting Italië, ik verwacht dat hij het gewoon goed zal doen. Mijn volgende update volgt na de reis.

Enige echte bron van ergernis blijft de radio, waarvan de ontvangst ondermaats is en mijn favoriete zenders het af en toe toch laten afweten.

Er is me overigens onlangs gemeld dat mijn termijn voor deze wagen verlengd is, ik zal hem nu rijden tot 200.000km dus tot ergens april 2010.

Airco kapot + reis Italië

  • 162.000 km

Zoals beloofd na de Italiëreis een nieuwe update.

Eerst nog pre-Italië: de airco is nog voor de reis kapot gegaan en gelukkig werd dit (na een drietal weken aanslepen) net voor de reis in orde gebracht. Met een redelijk gerust gemoed op reis, dus. Helaas moet ik de Toyota hiervoor toch weer een sterretje voor betrouwbaarheid aftrekken.

De wagen heeft het daar best goed gedaan. Ik heb op 12 dagen 6000km afgelegd en kwam keer op keer fris uit de wagen. Tijdens de terugrit heb ik me na 5.5 uur sturen even op kant gezet omdat ik me moreel verplicht voelde, maar ik voelde me eigenlijk niet aan rust toe. Zitcomfort blijft dus zeer goed. Het veercomfort komt overigens wel van pas op de Italiaanse wegen, waarvan velen toch in zeer slechte staat verkeren. Bergop was ook geen enkel probleem, de motor trekt het allemaal zeer fijntjes met nog genoeg ruimte om te versnellen.

Ik heb wel nog twee lastige dingen meegemaakt:
- Achterremmen bleken ineens versleten en ik heb deze ter plaatse moeten laten vervangen. De dealer had me hiervoor bij vorig onderhoud niet gewaarschuwd. Minpunt voor de dealer dus.
- Op kant gezet door de politie wegens blijkbaar alweer een falend voorlicht. Deze wagen vreet door de lichten heen. Mijn Astra had op 75000km nog geen enkele nieuwe lamp nodig, bij deze wagen weet ik al niet meer hoeveel lampen ik moeten vervangen heb. Ook in de achterlichtclusters zitten er weer 2 of 3 kapot.

180000km

  • 180.000 km

De wagen heeft ondertussen 180000km gelopen en sinds augustus is er, op het vervangen van een mistlamp na, niets foutgegaan.

Op naar de laatste update nu, want veel langer dan 20000km zal ik niet meer met deze wagen rijden.

200000km - koppeling vervangen

  • 200.000 km

Toch nog even een tussentijdse update. De Avensis is het voorbije weekend de grens van de 200000km gepasseerd. De laatste 20000km waren grotendeels onbezorgd, alhoewel een paar weken geleden wel de koppeling moeten vervangen is. Dit is misschien wel normaal, gezien de wagen ondertussen toch al een redelijk kilometeraantal heeft en alle dagen de Brusselse files mag ondergaan. Ook alweer een paar lampjes laten vervangen.

Aan enkele dingen merk je dat de wagen al even meegaat: hier en daar toch een paar kraakjes, als ik het gaspedaal beroer hoor ik wat klikjes uit de motor, en hij start ook ietsje lastiger dan toen ik hem kreeg (alhoewel dat heel goed meevalt - het is niet alsof hij me al laten staan heeft).

In juli doe ik de laatste update hier, want dan gaat hij er echt uit en zal de nieuwe klaarstaan. Indien ik er geen problemen meer mee heb zal de betrouwbaarheid dan toch weer een sterretje stijgen.

Einde lease

  • 208.860 km

De nieuwe wagen is na een levertermijn van 5 maand eindelijk binnengekomen en dat betekent dus exit Avensis.

Zoals beloofd geef ik deze wagen een sterretje bij voor betrouwbaarheid aangezien hij zonder verdere problemen gebleven is. Afgezien van enkele kraakjes voelt en stuurt de wagen nog steeds solide, en hij kan dus nog wel een tijdje door bij een nieuwe eigenaar.

Mijn eindoordeel blijft min of meer hetzelfde als eerder: een comfortabele wagen om de kilometers af te malen, waarmee ik best graag gereden heb.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.