Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Luna (2003)

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis - interieur

UitvoeringAvensis 2.0 D-4D Linea Luna
Bouwjaar2003

Na 8 jaar een Mitsubishi Galant op gas wilde ik eens iets anders. Het moest een Japanner en liefst een Toyota Avensis worden. Ook wilde ik een diesel na 15 jaar op gas gereden te hebben.

Na veel zoekwerk heb ik via internet een nieuw model Avensis 2.0 D-4 met een lage km-stand gevonden bij een Toyota dealer in Oud-Beijerland. Alle eventuele garantie afhandelingen kunnen gewoon bij de dealer in de buurt worden uitgevoerd.(gelukkig maar, zie problemen)

Het is een Linea Luna met ingebouwd navigatiesysteem.
Een zeer stille, prettige en luxe auto, vooral na wat ik gewend was.
Het is vooral de rust en het comfort wat me erg aanspreekt. Ook is de auto erg ruim en degelijk in elkaar gezet. Goede stoelen en een goede algemene bediening verhogen het comfortable gevoel.

Direct na aflevering blijkt de auto, alleen met warm weer!, erg te kraken aan de voorruit of het dashboard.
Gelukkig kon ik terecht bij de dealer in Weert voor garantie maar daar begon het zoekwerk pas.
Na 3 maal een dag in de garage doorgebracht te hebben (dit kon ook nog alleen maar bij warm weer!) had men gevonden wat het was. De voorruit bleek voor een gedeelte niet gekit te zijn (produktiefout).
Ook heeft men tijdens dit laatse verblijf diverse rammels opgelost maar deze komen de laatste tijd weer terug.

Vanaf het begin vond ik de lichtopbrengst erg slecht.
Na wederom een bezoek aan de dealer zijn de beide gehele koplampunits vervangen.

Tijdens de 1e dag van een vakantie trip begon pas echte ellende. De auto hield in een keer volledig in op de auto weg.
Na contact met Toyota en een bezoek aan de dealer bleek de turbo vervangen te moeten worden (waste-gate was defect). Na soms sterk inhouden van de motor (was al voor de turbo) is de luchtmassa meter vervangen en men bekijkt of ook nog de EGR? klep vervangen moet worden omdat het probleem nog steeds niet helemaal verholpen is.

Tijdens de laatste kleine beurt bleken de achterremschijven krom te zijn en vervangen te moeten worden.
Gelukkig werdenn alle reparaties nog onder garantie uitgevoerd maar deze is over een half jaar afgelopen.

3,0