Toyota Avensis 2.0 16v VVT-i D4 Executive (2004)

autoreview

Toyota Avensis 2.0 16v VVT-i D4 Executive (2004)

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 16v VVT-i D4 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst146.240 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Avensis

na bijna 2 jaar in de corolla te hebben gereden werd het tijd voor een grotere (reis)auto, voornamelijk omdat ik grotere afstanden ging afleggen.
Na was gesurf en rondkijken viel de keus op een '04 Avensis 2.0 VVT-i D4 Business Executive sedan.
Na een proefrit in een 1,8 avensis van hetzelfde bouwjaar was ik om, er moest een 2.0 komen, ik miste onderin heel wat vermogen/koppel.
11-07-2009
na meer dan 6000km te hebben gereden, valt het me nogsteeds niet tegen.
De auto is stil, rijdt soepel en toch erg vlot.
De lederen stoelbekleding i.c.m. stoelverwarming en electrische verstelling zitten goed, en zijn niet vermoeiend op lange afstand.
Ik heb nog geen problemen ondervonden en dat verwacht ik ook niet van een toyota.
minpuntjes:
-Het dashboard reflecteerd behoorlijk in de voorruit, daar had wat beter over nagedacht kunnen worden.
-Bij 2 personen op de achterbank vind ik de auto wat ver doorzakken na een heuvel of drempel, bij lange heuvels op de snelweg deint de auto ook wat meer dan ik zou willen.
Misschien dat hulpveren zouden helpen...

Brandstofverbruik is naar wat je verwacht van een auto van dit formaat, stadsverkeer 1:9 á 1:10 en op de snelweg 1:12 tot 1:13,5, afhankelijk van de snelheid.

steeds zuiniger

  • 104.000 km

de auto is steeds zuiniger gaan rijden, lange afstanden tot 1:14 en stadsverkeer 1:11 bij een vlotte rijstijl.
ook is de auto verder losgereden (lees: minder lui geworden)

testdag toyota

  • 105.993 km

Op uitnodiging langs de dealer gegaan voor de landelijke Toyota wintercheck-dag.
Auto op de brug geweest en goed nagekeken/gecontroleerd door de monteurs (was er zelf bij)
Geen op of aanmerkingen van de monteurs, ook niet over de xenon welke niet af-fabriek is.
Alleen de ruitensproeiervloeistof is bijgevuld en de sproeiers afgesteld.
K&N inlegfilter besteld en 2 dagen later gemonteerd, resultaat: de powerboost die je bij optrekken krijgt zodra je de 3000rpm passeerd is gelijkmatiger geworden, maar niet minder.
Het verbruik daalt ook iets 0,2 ltr op 100km.

still going strong

  • 110.364 km

Update: Een weekje voor vertrek naar wintersport, even de toyota-dealer (CarNet H'sluis) gebeld wegens een kraakje rechtsvoor en een piepend geluid in de koppeling. 2 daagjes later kon ik langskomen, koppelingsmechanisme (pedaal met scharnieren) zijn gesmeerd en de aandrijfashoezen zijn ook even nagekeken en ingevet. Na een kort ritje bleken mijn klachten verdwenen. (kosten 0) De batterij van de a/b is ook meteen vervangen op mijn verzoek, die werd de laatste weken al wat zwakker.(kosten 13,67)
Pas een weekje naar zuid-Tsjechië geweest, wintersport.
Winterbandjes gehuurd (Vredestein) en op weg naar de wintersport.
Op de heenreis redelijk kunnen doorrijden tot Köln daarna was het drama en tot de oostenrijkse grens niet meer boven de 70km/h gekomen, veelal rond de 50 gereden ivm de gladheid en veiligheid.
Winterbanden houden zich goed op de snelweg, maar bij scherpere (haarspeld en haakse)bochten is het drama, voor mij geen vredestein wintrac meer.
Na een week stilgestaan startte de auto wel iets lastiger (2sec), maar met temperaturen van -10 tot -15 snachts mag dat ook wel.
Op de terugweg goed kunnen doorrijden en weinig gladheid onderweg, wel een hoop regen. toch 130 tot 150km/h gereden, 170km/h vonden de winterbandjes niet leuk en gingen zwabberen.
(verbruik gemiddeld 1:12,8)
Na thuiskomst de zomerbanden er weer onder, inclusief 2 nieuwe conti's achter. de achterbandjes waren bijna op.
Kleine beurt en apk staat op voor volgende week.

lekker hoor....

  • 115.230 km

2 weekjes terug een kleine beurt (volgens schema) met apk gehad, buiten de remblokken achter geen bijzonderheden tegengekomen, de winter heeftie goed doorstaan!

De buitentemperatuur stijgt, dus het verbruik daalt weer!
Weekendje Duitsland gedaan, eventjes de auto schoongeblazen op de snelweg, zonder problemen 180km/h op de cruisecontrol, de top helaas niet kunnen aantikken ivm overig verkeer, maar kwam wel lekker mee met de grotere duitse auto's.
Gemiddeld verbruik over het weekendje 7,8/100km.
Auto is te koop!

en verder.....

  • 120.054 km

gister de 120000km op de teller gezet tijdens een ritje naar het noorden des lands. geen op of aanmerkingen.
Pas ook nog zonder nukken een ritje oost-duitsland gemaakt, gemiddeld verbruik 7,0-7,4 ltr/100km.
Climate-control is echt een verademing, zeker met dit weer!

en we rijden gewoon door....

  • 125.524 km

ondertussen het najaar en de winter (deels) achter de rug, de Avensis rijdt zonder problemen door.
vandaag grote beurt en apk laten doen, remschijven en blokken voor vervangen, en we kunnen er weer een jaar tegenaan.
verbruik is iets gestegen, maar dat komt door de lagere temperaturen.

zuinigheidswonder?

  • 126.830 km

in het kader van groen rijden en de hoge brandstofprijzen, besloot ik eens een tankje rustig aan te doen, oftewel proberen het maximale uit een liter brandstof te halen.
Netjes me aan de maximum snelheid gehouden, zowel binnendoor als op de snelweg gereden, ook een keertje de stad in. Op de snelweg een maximum snelheid van 110km/h aangehouden en zoveel mogelijk op de cruisecontrol. resultaat 1:15,8, en dat voor een E-label!!!
helaas vind ik zo rijden niet leuk, er valt geen lol te beleven....
Liever wat meer betalen en vaker tanken en nog lekker vlot doorrijden.

verkocht

  • 146.240 km

Geen bijzonderheden tot nu toe, blijft dus een saaie review.
na een aantal trouwe dienstjaren heb ik besloten de Avensis te verkopen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.