Toyota Avensis 1.8 Linea Terra (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 1.8 Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
ERVARINGEN
- 175.000 km
Na vele jaren probleemloos in diverse Opels te hebben gereden, waren we aan een ander merk toe. Veel gelezen over de kwaliteiten van Toyota, en na een proefrit in de Avensis waren wij overtuigd van een goede koop. Positief, de Avensis is een fijne reiswagen, comfortabel, stil en voor een 1.8 ook erg zuinig, gem 1:15. Dat is voor zo’n grote wagen gewoon erg goed. Maar helaas heeft onze Toyota niet de Toyota kwaliteit die je zou mogen verwachten. Hij heeft ons nog niet laten staan, maar als je de problemen leest, ben je vast verbaasd dat het over een Toyota gaat. Een nadeel van de avensis is de bovengemiddelde gevoeligheid voor zijwind en de juiste bandenspanning, altijd 0,2 bar hoger dan fabrieks advies geeft het beste resultaat.
PS. Alle problemen zijn door de importeur en de dealer onder garantie perfect opgelost, waarvoor hulde.
update: 14-05-2007
Zijn nu twee jaar verder en de auto wordt niet zoveel meer gebruikt, de km stand is nu 118000 en er zijn geen problemen meer geweest.
update: 22-02-2008
Bij km stand 130500 zaten de remmen voor vast, na wat aandringen gingen ze toch weer los, maar er waren toch bijgeluiden die er anders niet waren. Toch maar even bij de garage langs, na een proefritje vertelde de monteur dat er waarschijnlijk wat roest tussen de remblokken zat, maar dit zou verder geen kwaad kunnen. Toch maar een paar keer zeer stevig geremd en inderdaad de bijgeluiden waren weg. De volgende dag, direkt veel lawaai van de remmen, vertrouwde het toch niet en maar weer bij de garage langs, nu ging hij eindelijk op de brug en wat blijkt, totaal versleten!!! Dus nieuwe remschijven + blokken en remmen achter reinigen, even € 370 aftikken en weer gaan. Wat blijkt, hij heeft nog nooit zo goed geremd, reageert fel en krachtig, het kan dus na 8,5 jaar ineens wel goed???
Had voor de reparatie inruil op een prius overwogen, maar een inruil prijs van € 4711 vind ik wel erg karig, dus maar doorrijden. Daarom ook maar vier nieuwe pirelli P6 eronder laten zetten en uitlijnen en hij rijdt weer als nieuw.
update 3-12-2008 (139000km)
Na lang wikken en wegen, de auto is inmiddels toch al weer negen jaar oud,besloten om de avensis te laten voorzien van een vialle lpi g3 gasinstallatie. De reden hiervoor is dat hij niet langer als tweede auto gebruikt wordt, maar als hoofdauto en jaarlijks ongeveer 25dkm gaat rijden. Het doel is er nog zeker 6 jaar mee te rijden. Gezien de huidige staat, moet dat makkelijk kunnen en dan is het financieel interessant. Naarmate de auto ouder wordt merken we nu toch dat het met de toyota kwaliteit wel goed zit, want de laatste 50dkm geen problemen meer.
update 27-03-2009 (148000)
We rijden nu alweer 9dkm op lpg, geheel probleemloos. Het vermogens verschil tussen benzine en gas is te verwaarlozen. Het starten gaat altijd op benzine en dan hangt het van de buiten temperatuur af, hoe snel hij dan overschakeld op lpg. Het verbruik is met 1:12 in de koude periode erg gunstig. Met de 52l tank (80% vulling,= 44l netto)is het om de 500km tanken en met 39,9 euro cent per liter, zeer betaalbaar. De wegenbelasting is gestegen van 44 naar 61€ per maand. Omdat de kleppen en klepzittingen van de toyota motor, eigenlijk niet geschikt zijn voor lpg moet er elke 10dkm een TUNAP gas/benzine toevoeging toegevoegd worden. De kosten hiervan bedragen +/- € 50, maar inclusief volledige garantie op de kleppen en zittingen.
update: 29-9-2009 (161000)
Heb in een vorige update misschien iets te vroeg de Toyota kwaliteit bevestigd,want deze periode is niet zonder extra onkosten verlopen. Ten eerste een wiellager linksvoor (€229),en een stuurkogel rechts (€ 133 incl uitlijnen). Misschien niet abnormaal voor een Toyota met deze km stand, maar met onze Honda civic uit 1998 met 268000km op de teller, had nooit extra onkosten. Verder rijdt hij weer prima, maar ik kijk ondanks mijn voornemen om de 100000km op lpg vol te maken, toch af en toe naar een vervanger. Kijk daarbij niet alleen meer naar een Toyota.
update 4-3-2010 (172000)
De auto heeft nu 33000km op LPG gereden en geeft geen krimp, er zijn wel wat problemen geweest met de gasinjectoren van vialle.
Deze blijken na gebruik niet 100% af te sluiten, waardoor er gas in het inlaatspruitstuk komt en de motor start op benzine dus slaat deze niet aan, even doorstarten tot het gas weg is en hij doet het. Blijft het wel doen maar prettig is anders. Nieuwe injectoren (tot nu toe 7 stuks!!!) en het probleem is over. Vialle heeft alles onder garantie vervangen. Het verbruik is nu met winterbanden nog steeds 1:12 dus dat is netjes. Rijden nu vaak langere afstanden en dan is het met 11j nog steeds een fijne reiswagen.
update: 6-5-2010
Door lichamelijk ongemak heb ik een auto met automaat moeten aanschaffen. Dit betekent afscheid nemen van de avensis, zal hem nog wel vaak zien, want onze schoonzoon is er heel blij mee.
Maar voor mij is het einde review, terug kijkend hebben wij er een hele fijne auto aan gehad, wel een paar problemen, maar heeft ons nooit laten staan,vandaar dat ik de betrouwbaarheid hoger heb gewaardeerd. Als vervanger hebben wij een Honda Insight elegance aangeschaft van november 2009 met 4200km op de teller en 4500 euro beneden de nieuwprijs!!!!! Dat is wat je noemt de kop eraf, heeft iemand toch behoorlijk afgeschreven?
Misschien wel interessant de onderhouds kosten tot nu toe:
datum km beurt extra
24-5-2000 11500 kleine olie 45,83
31-5-2001 31000 grote olie 113,00
1-8-2001 40000 garantie stabilisator rubbers vervangen 0,00
7-2-2002 45400 grote olie 144,00
5-7-2002 52000 banden 4 x michelin cupperen 400,00
30-9-2002 60000 grote olie 208,70
1-6-2003 70000 garantie koppelingsplaten ivm resonantie 0,00
8-9-2003 75400 grote olie+ interieur filter 189,90
19-7-2004 92000 garantie nw versnellingsbak lagers 0,00
23-9-2004 95000 grote olie+ 2x michelin banden 450,00
12-9-2005 104567 apk 30,75
11-1-2006 106048 grote platina bougies 510,25
distributieriem
spanrol
6-3-2006 108000 remolie remolie verversen 45,10
25-9-2006 114000 apk 10,00
14-5-2007 118000
10-7-2007 123000 olie airco controle 84,45
15-9-2007 127200 apk 30,00
10-2-2008 130500 remschijven+blokken+schoonmaken 370,00
15-2-2008 130700 4 pirelli P6 + uitlijnen 400,00
24-9-2008 138000 apk 2 lampjes vervangen! 37,80
28-9-2009 161000 apk wiellager/ stuurkogel tot € 397
kosten onderhoud € 3468 per km € 0,022
PROBLEMEN
- 175.000 km
- roest op de raamlijsten en gescheurd!
- ruitenwissermotor maakt lawaai.
- raamrubbers sluiten niet aan.
- remmen matig, voorzien van zachtere blokken.
- rammels in dashboard en hemel.
- dorpel rubbers los.
- rammel in stuurkolom.
- windgeruis linker voorportier.
- wielmoeren verroest!
- kraken rubbers stabilisatorstang achteras, alle rubbers
vervangen bij 40000 km.
- resonantie koppelingsplaten bij 70.000km!
- lagers versnellingsbak vervangen bij 92000km!
- wielager linksvoor bij 161000
- stuurkogel rechts bij 161000
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.