Toyota Avensis 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 1.8 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 45.340 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Mijn negende Toyota
- 52.000 km
De Corolla die ik had, deed het prima. Maar toen ik deze Avensis zag staan, met heel weinig km's voor zijn leeftijd, en voor een schappelijke prijs kon overnemen, en ook nog een aardig bod voor de Corolla kreeg, was de keus snel gemaakt. Net even iets meer auto... Ik ben vermoedelijk verwend door de Carina's die ik hiervoor had.
Ik rijd niet meer dan een 20000km per jaar, en houd de auto zolang totdat 'ie op de boot naar Afrika kan, en dus ruim 250000 km heeft gereden.
Omdat ik qua betrouwbaarheid goede ervaringen heb met over het algemeen wat oudere Toyota's heb ik weer voor dit merk gekozen.
De auto is stil. Het starten duurt net even wat langer.
De stoel had wat mij betreft (192 m lang) iets meer naar beneden gemogen, in de laagste stand zit ik overigens wel goed. Ook op lange ritten zitten de stoelen prima. Achterin is nog zat beenruimte. Hoofdruimte wat minder, de Corolla station had wat meer.
Voor het eerst ervaar ik de luxe van een cruisecontrol (achteraf ingebouwd overigens, John Gold), een dimmende binnenspiegel, ruitenwissers met regensensor, en automatische temperatuurregeling. Geweldig, wat een luxe. Wat ook bijzonder is: er zit een cassettespeler in. Wel gedateerd, maar ik kan wel mijn oude bandjes uit de 70- en 80er jaren weer draaien. CD en radio ontbreken uiteraard niet.
Ik heb geen last van onderstuur, vering en wegligging zijn prima. Verbazingwekkend is ook het verbruik: gemiddeld en met een normale rijstijl 1:15. Dat is nog zuiniger dan de Corolla die ik hiervoor had. De 1.8 kan goed meekomen, het is maar wat je gewend bent.
De trekhaak heb ik zelf gemonteerd, overigens goed te doen als je niet te bang bent voor wat licht sleutelwerk. Bespaart toch weer 200 euro.
De remmen piepen af en toe, wel wat irritant maar ik lig er niet wakker van. Tips welkom! Schakelen gaat prima, dat ben ik ook van Toyota gewend.
Verder heb ik een Parrotje (handsfree carkit) ingebouwd, zo gebeurd, en (las ik ergens op internet) het schermpje past precies in... de asbak, en klap je dus mooi weg als je 'm niet gebruikt. De kofferbak is erg ruim. Meer dan voldoende, voor ons, voor vakantieritten. Het klokje had van ons naar de boordcomputer mogen verhuizen, dan kunnen alle passagiers zien hoe laat het is, het zit nu op de snelheidsmeter en zonder leesbril bijna onleesbaar.
Voor het werk rijd ik regelmatig in een Vectra. Ook een auto met goede rijeigenschappen, maar ik vind de Avensis toch echt stukken beter rijden, en veel betrouwbaarder, vermoed ik (de toekomst zal het leren....)
- 69.688 km
Bij de APK in februari 4 nieuwe Good Year zomerbanden gemonteerd op 2e hands LM velgen.
Verder geen bijzonderheden bij de APK. Op vakantie naar Zuid Duitsland gedraagt de Avensis zich prima. Het gemiddeld verbruik ligt na 27 geregistreerde tankbeurten op 1:14,8 (zie ook verbruikmonitor) Kortom: nog steeds zeer tevreden!
grote beurt & apk
- 74.600 km
Op enkele lampjes na geen bijzonderheden.
abs/vsc/trc-off lampjes branden
- 78.600 km
Na een rit met de aanhanger branden er plots 3 lampjes: abs/vsc/trc-off. De schakelaar linksonder het stuur reageert niet meer. ABS sensor rechtsvoor defect. Reparatie door Louwman Groningen: 338 euro.
APK/airco/remmen vóór
- 103.800 km
Bij de APK bleken naast de gebruikelijke lampjes de remschijven nét te dun (23,9 ipv 24 mm) en de remblokken waren ook weg. Verder was er te weinig koelvloeistof (waar blijft ie...Toch geen lekke koppakking?) en was het vlgs de garage verstandig om het interieurfilter te vervangen.
Kosten 580 euro.
grote beurt
- 115.332 km
grote beurt: geen bijzonderheden, alleen de accu wordt minder (nog origineel...)
Geen krimp
- 126.070 km
APK + terugroepreparatie airbag. Geen bijzonderheden.
APK: Geen problemen
- 140.000 km
terugroepactie: computer airbag vervangen; ook maar de APK vast gedaan: geen problemen gevonden
Accu en dynamo geven de geest
- 142.500 km
Na 9 jaar (!) was de Toyota accu op. Nieuwe Varta gemonteerd. Maar die was binnen 3 dagen leeg. Gek genoeg brandde het waarschuwingslampje voor laadstroom niet. Toch maar nieuwe dynamo gemonteerd en ook gelijk maar een nieuwe multiriem. Bijna 330e armer, maar de Avensis kan er eerst weer tegen...
grote beurt & apk
- 150.000 km
tja, eeh niks. Zonder problemen goedgekeurd, en de grote beurt is uitgevoerd.
kleine beurt & APK
- 167.000 km
Deze auto's staan er om bekend dat ze saai zijn. Maar wat is er dan zo spannend aan die Audi's, BMW's en Volkswagens?? Maar ik denk dat ik het snap: saai, omdat er nooit wat aan mankeert! De Avensis is inmiddels bijna 17 jaar oud en ik heb slechts 50 euro betaald voor de APK. Wederom.
afscheid
- 170.000 km
en toen kwam het afscheid... Bij het indraaien van een straat moest ik uitwijken voor een tegenligger die op de verkeerde straathelft reed, en daarom scherp naar rechts sturen waardoor ik een paaltje schampte, gevolg krassen en een deuk in achterspatbord en achterdeur. Doodzonde. Iets daarvoor liet zoonlief de achterdeur openstaan terwijl ik wegreed, pats tegen een paaltje. Hoewel de Avensis nog steeds erg goed bevalt is de aardigheid er toch af... Tijdens vakantie kwam ik een station uit 2017 tegen, en kreeg ondanks de deuken een goede inruilprijs.... dus na meer dan 10 jaar trouwe dienst± dag Avensis!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.