Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus NL (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus NL |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
- 17.000 km
Ik ben sinds november 2014 in het bezit van een Toyota Auris TS Hybrid Lease Plus. Het leasecontract van mijn vorige auto liep af (Volkswagen Scirocco Highline Plus) en omdat ik graag een complete station met automaat wilde, met het liefst ook een gunstige bijtelling, kwam ik al vrij snel bij de Auris uit.
Ik was echter wel een beetje huiverig voor de CVT automaat omdat daar de verhalen toch wat wisselend over waren. Na een proefrit bij de Toyota dealer was die twijfel eigenlijk al snel weg. Ok, vanuit een Scirocco was het iets totaal anders maar ik vond het zeker niet slecht rijden. Het grootste gedeelte van de tijd rijd ik op cruise control maar als ik een auto in moet halen of iets dergelijks dan is er altijd meteen voldoende vermogen beschikbaar.
Na de proefrit heb ik dus een parelmoer witte TS Hybrid in Lease Plus uitvoering besteld, een zeer complete auto met panoramadak, stoelverwarming, navigatie, xenon verlichting, parkeersensoren, achteruitrijcamera enz enz. Bovenop de Lease Plus uitvoering had ik ook de antraciet 18 inch wielen besteld, er stond een auto in de showroom met deze velgen en die maakten de auto echt af. Daarnaast had ik onder mijn Scirocco ook 18 inch velgen en dat is mij altijd heel goed bevallen.
Inmiddels heb ik de auto een half jaar in bezit dus kan wel een aardig oordeel vellen over de auto. Groot pluspunt: de xenon verlichting. Wat is dat een verbetering ten opzichte van de verlichting die standaard op auto's geleverd wordt zeg! Andere echt grote pluspunten heb ik niet, maar dat is niet negatief bedoeld. De meeste dingen doen wat je ervan verwacht. Het navigatiesysteem vind ik prima, de stoelen zitten goed al vond ik de zijsteun in het begin wel wat smal. Ik heb zelf wel een brede bouw maar dit heb ik in andere auto's toch niet eerder gemerkt. Maar ik moet zeggen dat ik het inmiddels amper meer merk, de stoel zet zich uiteindelijk toch wat naar het lichaam. De afwerking vind ik wel een stapje terug ten opzichte van mijn Volkswagen, de materialen van de stoelen, stiksels en dashboard waren in de Scirocco toch wat meer premium. En ook de achterbank is wat krap, voor volwassen mensen is er achterin niet veel ruimte.
Het grootste minpunt voor mij tot nu toe is echter het onderstel, al lees ik dat niet veel in andere reviews terug. Vanaf het begin zit er een trilling in mijn Auris, voelbaar in de stoel, armsteun en stuur. Eerst werd dit gedacht dat dit aan één van de velgen lag, want bij het monteren van de winterbanden bleek er namelijk een velg krom (de auto was toen pas een week oud, rara). Er is daarna veel over en weer gewezen tussen Profile (waar mijn winterbanden waren gemonteerd) en de Toyota dealer hoe dit opgelost zou gaan worden. De Toyota dealer zei dat Profile een fout had gemaakt bij het monteren van de andere banden en Profile zei dat de dealer geen nieuwe velgen onder mijn auto had gemonteerd bij aflevering. Is een heel gedoe geweest, maar uiteindelijk heeft de Toyota importeur besloten om mijn auto te voorzien van nieuwe velgen zodat alles uitgesloten kon worden. Wat dat betreft een pluim voor de importeur.
Ik ook blij, want ik dacht dat daarmee het trillen ook over zou zijn. Helaas bleek dat niet het geval, ook met andere velgen trilt de auto meer dan mij lief is. Inmiddels ben ik al een paar keer terug bij de dealer geweest hiervoor. Eerst zou het liggen aan de bandenmaat, mijn auto zou meer trillen omdat er 18 inch onder zat. Daarom hebben we een keer 15 inch wielen onder mijn auto laten monteren maar ook met die velgen was er nauwelijks verbetering. Daarna zijn we bij de dealer met een andere Auris TS Hybrid gaan rijden om te kijken of die geen trillingen had. Die had echter ook trillingen, waarop de dealer aangaf dat ze weinig meer voor me konden betekenen. De andere Auris had het immers ook, dus het leek op een producteigenschap.
Het trillen van de auto is niet zo extreem dat ik van mijn stoel tril, maar het is meer het gevoel alsof een wiel niet goed is uitgebalanceerd terwijl dat nu toch echt wel het geval is. Ik blijf hopen dat er bij een volgende onderhoudsbeurt toch nog iets gevonden wordt wat het trillen veroorzaakt.
Verder is het zoals ik eerder aangaf een prima auto voor dagelijks verkeer.
Drie jaar verder
- 80.000 km
Ik heb de auto inmiddels 3 jaar in bezit dus tijd voor een update van deze review.
Het grootste punt van mijn eerdere review was eigenlijk het trillen van het onderstel. Ik moet zeggen dat dat voor mijn gevoel inmiddels stukken minder is geworden. Ik merk wel dat het meer aanwezig is met winterbanden dan met zomerbanden, maar het is niet meer iets waar ik mij heel erg aan stoor. Of het gewenning is of dat de auto echt rustiger is geworden durf ik eigenlijk niet te zeggen.
Verder ben ik eigenlijk ook gewoon tevreden met de Auris. Ik vind nog steeds dat de afwerking van het interieur niet super is en ik vind ook de stoelen niet bijzonder (ik heb afgelopen week in een Peugeot 308 premium gezeten en dat zat toch een stuk fijner) maar verder is het gewoon een prima auto. Ik ben vooral zeer te spreken over de CVT automaat, dat vind ik hét grote pluspunt van deze auto. Het is gewoon heerlijk om altijd meteen maximaal vermogen beschikbaar te hebben als je het nodig hebt, de auto zit nooit in de verkeerde versnelling.
De auto gebruik ik vooral voor woon-werkverkeer in Nederland en België, maar inmiddels twee kinderen rijker is de auto ook al een paar keer tijdens vakanties goed op de proef gesteld. We zijn meerdere keren volgepakt en met een skibox op het dak naar Oostenrijk op vakantie geweest en die ritten zijn met de Auris prima bevallen. In de bergen zet ik de auto wel in power mode zodat de gasrespons beter is, maar dat is ook een van de weinig keren dat ik deze modus gebruik.
Het is kortom een prima auto, waar ik nog twee jaar met plezier in zal rijden. Overall krijgt de auto van mij een 7.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (100PK), Automaat, Toyota-Dealer-Onderh., Navigatie, Achteruitrijcamera, Airco/Climate-Control, LM.-Velgen-16Inch, DAB, Cruise-Control, Privacy-Glas, NL-Auto
- 2015
- 139.505 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration | Wordt binnenkort verwacht |
- 2014
- 177.697 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid pro|GARANTIE|NAP|TREKHAAK|PANO|CAMERA|NAVI|CRUISE
- 2015
- 174.836 km