Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration (2014)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring SportsToyota Auris Touring Sports

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf17.926 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Auris TS 1.8 hybride aspiration

  • 100.000 km

Bij een auto kijk ik naar de volgende 3 eigenschappen:
1. Veiligheid
2. Functionaliteit (dus ook betrouwbaarheid)
3. Economie

Dat vind ik wel in deze stevige, maar niet overdadige middenklasser.

Design, lijn, looks, emotie, ik vind dat niet zo belangrijk.

Veilig? Een goede acceleratie kan levensreddend zijn. Dat heeft ie, zeker in de powerstand. En verder hebben de tests wel aangetoond dat de veiligheid goed zit in deze Auris.
Een steeds luider wordend piepje waarschuwt als ik mijn gordel vergeet. Bescheiden dagverlichting, goed dim- en grootlichten die me niet doen verlangen naar xenon. Piepje bij het achteruit rijden. Maar wat raar, dat is binnen wel, maar buiten niet hoorbaar! Dus dat kind achter je auto? Goede achteruitrijcamera!
Het klopt allemaal wel bij deze hybride wagen, met weinig echte minpunten. Hij is minder saai dan mijn vorige uitermate degelijke Toyota Avensis 1.8 uit 2001, maar gillend enthousiast word je er nou ook niet van. Deze Auris 1.8 Hybride doet wat er van 'm wordt verwacht, en zo hoort het ook! Want is dat nou niet wat we van een auto verlangen anno 2015? Geen status maar economische bruikbaarheid?

Als ik plaatsneem achter het stuur van deze Auris anno februari 2014, valt mij op dat ik van 2 schermen vrijwel dezelfde informatie krijg... De indeling van het dashboard kan logischer en eenduidiger. Motorgegevens, energiestromen vind ik 2 keer op het dashboard, in het multi-informatieschermpje tussen ecometer links en snelheidsmeter rechts, wat ingeklemd, maar wel lekker duidelijk zwart-wit.
Maar dan ook nog eens diezelfde informatie in het centraal geplaatste touchscreen, waar je ook mee navigeert, de radio-cdspeler bedient, de handsfree telefoon en niet te vergeten de ruime achteruitrijcamera.
Op het stuur zitten ook weer de bedieningsknopjes van telefoon, volume die ook al rondom dat touchscreen zitten. En de aanjager, ook al dubbel te bedienen via een knopje fast-medium-slow en een draaiknop rechts met dezelfde mogelijkheid, zij het met meer dan 3 standen. Dubbele bediening op diverse punten. Niet nodig, kost dashboardruimte. Jammer.

De zit achter het stuur is goed, mocht wat hoger nog en met mijn lange benen kan het allemaal net met de stoel helemaal achteruit. Op lange ritten blijkt de zit iets te centraal en krijg ik na 150 kms. wel een blikken achterwerk... Bij de dealer een paar vulringetjes laten monteren, zodat de stoel wat meer steun onder de bovenbenen geeft.

Verbruik ga ik nog eens wat preciezer bijhouden met een van de 2 dagtellers, maar lijkt voor winterse omstandigheden met winterbanden op gemiddeld 1 op 18 te blijven. 's Zomers gemakkelijk 1 op 20.

Acceleratie is zelfs in de ecostand voldoende fel. Je bent zo weg uit gevaarlijke situaties. De powermode heb ik maar een paar keer gebruikt. De EV-stand, volledig elektrisch, werkt alleen als je er een stukje mee gereden hebt. 's Morgens om 5 uur de wijk uit sluipen kun je dus gevoeglijk vergeten, dat vertikt ie als ik nog maar net de garage uit ben gerold. Want druk ik dan de EV-mode in dan geeft het kleine zwarte schermpje aan dat de accu niet fris genoeg is daarvoor. Ik denk dat ik maar een paar procenten van het rijden met deze hybride uitsluitend elektrisch rijd. Bij gas wegnemen en remmen gaat ie even op elektrisch, maar zodra ik dan even wat gas bij geef, springt de benzinemotor - overigens nauwelijks merkbaar/hoorbaar - weer bij.
Over het alom beklaagde geloei dat zo nu en dan spontaan uit de motor komt tijdens het sturen, merk ik niets. Wat een gezeur, zeg. Een benzine/dieselmotor loeit toch ook als je 'm op zijn staart trapt?

Deze AurisTS rijdt lekker soepel en stil, de automaat schakelt vlot en traploos op en terug (CVT).

Ik heb bij de aankoop bewust gekozen voor de wagon, want dan heb je de ruimte die de sedanversies van Auris en Lexus 200 CT (technisch op de achterwielophanging na identiek) missen.

Later kom ik terug met precieze verbruiksgegevens.

Blijvend tevreden

  • 30.000 km

Bij 30.000 kms. blijf ik helemaal bij mijn eerdere grotendeels positieve opmerkingen over deze auto. Toch enkele verbeterpunten:

- Bij gebruik met zware belading (4 volwassenen, of veel vakantiebagage, fietsenrek met twee fietsen) valt op dat het zicht naar achteren matig is. Je ziet dan in de binnenspiegel alleen maar wegdek tot zo'n 30 mtrs. achter de auto. Dat zit 'm in de lage plaatsing van het achterraam. Op de buitenspiegels moet ik rijden dan en dat vergeet je nog wel eens als je normaal op de binnenspiegel rijdt en snel moet reageren. Minpuntje qua veiligheid dus.

- De dubbele dashboard-informatie in deze Auris TS Aspiration blijf ik raar vinden. Dus ventilatieknopjes en motormanagement.

- De navigatie is niet zo secuur onder de 100 meter. Lastig, maar daar kan de auto niks aan doen. Updates ook erg duur! Ik vind Tomtom beter.

-- Het bandenplak-systeem ipv. een gewone reserveband - geen dun thuislopertje - is afschuwelijk ingewikkeld, met een elektrisch pompje en een cartridge met een soort lijm en een manual die je in de regen in het donker echt niet voor elkaar krijgt. En dat allemaal voor een paar kilo gewichtswinst! Dit is het enige echt slechte aan deze auto, maar veel concurrenten zullen tot dezelfde gewichtsbesparing zijn overgegaan. Jammer. Verder kan ik echt geen minpunten bedenken.

Nu ook de plussen, naast wat ik er al eerder over vermeldde:

++ Automaat bevalt uitstekend! Bij ritten in de bergen voldoet de Bergstand van het pookje goed. TS rijdt heel soepel en vrijwel geluidloos. Nauwelijks enig verschil in motorgeluid bij elektrisch of benzine-motor. Of toch, bij afremmen hoor je de elektrische motor zachtjes zoemen, bepaald niet storend. Van spontaan benzine-motorgeloei heb ik niks gehoord. Wel hoor je 'm even als je wat extra gas geeft, maar dat doet elke auto toch?

Nog steeds alles kits

  • 80.000 km

Op de minpuntjes na en dat blijven ze, nog steeds goed tevreden. Verbruik is in de winter - op winterbanden, extra energie voor opwarmen e.d. - nog geen 1 op 18, in de zomer gemakkelijk 1 op 20.
Ik raad ieder een wagon aan, als je deze Toyota kiest.
Jammer dat je maar 350 kg. aan aanhanger mag trekken. Dat is echt een serieus minpunt. Op vakantie met een caravan? Forget it! Snoeigroen uit de tuin? Niet teveel want dan ga je daar al overheen. Waarom toch hiermee zo zuinig bij deze AurisTS hybride als een RAV4 hybride 1500 kg kan hebben?

80,000 Kms tevreden, maar lage instap en zit.

  • 80.000 km

Auris TS hybride, febr. '14 aspiration bevalt nog steeds uitstekend. Wel vinden we de zit wat te laag en de instap dus ook. Verder een heel betrouwbare en veilige auto zonder fratsen. Redelijk kaal, zonder cruise control, maar wel met een ruime achteruitrijdcamera, die parkeersensors vrijwel overbodig maakt. Die zitten er dan ook niet op. Geen elektrische inklappende buitenspiegels of elektrische ruitjes achterin, maar waarom? Wij hebben geen kinderen meer die achterin zitten en die enkele keer dat we passagiers hebben, dan passen ze zich maar voor een ritje aan.
Verbruik zo steeds tussen 1 op 17,5 en 1 op 20,5, wat van de omstandigheden afhangt.
Laadruimte zeer ruim en comfortabel, gebruiken we doorgaans nauwelijks helemaal, maar toch lekker om te hebben. Dakrails prettig als je wat groots extra te verslepen hebt (kano, omadoos, kast of doodskist), maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die rails nog maar 5 keer gebruikt heb ik 4 jaar.
Thuislopertje gekocht, tweedehands bandje en dus lullig pompje en flacon lijm en manual weggeflikkerd. Hoe verzinnen ze deze flauwekul in je auto. Je zult maar in de regen, kou of donker staan te rommelen met gebruikshandleiding, tube lijm en pompje. Kom op, zeg. Echt een dikke min voor een dergelijke pech-voorziening.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.