Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Toyota Auris Aspiration - Eerste hybride ervaringe
- 1.700 km
Een tweetal weken geleden mocht ik een hagelnieuwe, door mij voor de lease uitgekozen, Toyota Auris Hybrid Aspiration ophalen.
De keuze voor deze auto was voor de hand liggend.. de enige benzineauto in het C-segment welke past binnen mijn lease-budget. Ik heb voordat ik tot deze keuze ben gekomen wel gekeken naar het B-segment en heb nog even proefgereden met de Ford Fiesta... Rijdt ook prima maar was gewoon te krap.. Zelf mijn Corsa had meer ruimte voor mijn gevoel.
Dus een proefrit gedaan met de Auris... en tsja, het rijdt eigenlijk wel heel relaxed. Je zit er erg lekker in door goede stoelen. Genoeg ruimte, het interieur is overzichtelijk en duidelijk maar niet al te spannend.
De beruchte CVT houdt, wanneer je het gaspedaal vol intrapt, de motor inderdaad op hoge toeren. Is het nodig het gaspedaal volledig in te trappen? Nee, wanneer je normaal optrekt, en dat hoeft echt niet meteen heel sloom te zijn, valt het allemaal wel mee maar het is wel wennen. Zoals anderen ook al schreven, ben je op snelheid, cruise control aan en je rijdt rustig en stil verder. Oh, en wil je echt hard, vol gas wilt 'ie echt wel vooruit. Bij een stoplicht knopje power in drukken en vol gas geven geeft ook een leuk effect!
De verdere rijeigenschappen bevallen mij tot nu toe goed. Het is niet de meest comfortabel geveerde auto, maar ook niet te strak. Ik had het idee dat mijn Corsa soms beter over de snelweg zoefde, alleen de Auris ligt wel minder 'week' op het asfalt. Het rijdt gewoon goed. Ook op langere afstanden.
In de stad is 'ie superstil. Op de snelweg niet lawaaiig behalve als je power nodig hebt van de motor. En zelfs dan, alleen wanneer je echt vol gas moet. Het valt dus wel mee. Het vereist gewenning. Het bandengeluid en de windgeluiden zijn wel aanwezig maar niet echt storend. Ik kan me wel voorstellen dat andere auto's stiller zouden kunnen zijn.
Als optie heb ik Touch&Go Navigatie laten plaatsen. Deze werkt goed. Audio middels BlueTooth en direct iPod loopt goed. Het menu van het zoeken naar muziek kan wel iets beter vind ik zelf.. maar het werkt.
Hoe bevalt het hybride rijden mij? Het went erg snel. Ik betrap met erop er toch op te letten om het verbruik in de gaten te houden. Wanneer ik netjes rij, veel snelweg en wat stukjes provinciaal en stad kom ik rond de 1 op 19 uit.. wanneer ik ietsje meer doorrijd valt het gebruik gauw terug naar 1 op 16/17. Het ligt eraan hoe je met de auto omgaat dus. Met een tank van 45 liter zit je redelijk gauw bij de snelweg als je van lekker doorrijden houdt!!
Wat zijn de mindere punten van de auto? -Mijn Aspiration heeft geen automatisch uit- en inschakelen van het dimlicht bij het uit- en inschakelen van de auto. De Corsa had dit wel, en ik mis het wel maar raak er nu ook wel weer aan gewend. Een piep herinnert je eraan de dimlichten uit te zetten.
-Het menu van Touch&Go had iets beter gekund. Bijvoorbeeld meer uniformiteit in navigeren door de verschillende schermen.
-De climate-control blaast soms koude lucht. Volgens mij wanneer de zon op de sensor schijnt en de ECC denkt dat het te warm gaat worden. Het zal wel zo horen om te temperatuur op een vaste waarde te houden...
-in het 'power' gebied zijn er trillingen van de motor voelbaar aan het gaspedaal en bodem.. Dit valt niet zo heel erg op, maar het is er wel. Vraag me af of andere dit ook hebben en of het misschien minder wordt wanneer de auto helemaal is ingereden.
Positief aan de auto?
-Hij rijdt prima. Zoeft lekker op de snelweg. Voorspelbaar gedrag.
-Fijne stoelen die ook na 300km per dag geen rugpijn geven.
-geluidskwaliteit (geen JBL pakket) is nog steeds goed genoeg.
-Zuinig bij een juiste rijstijl
Lekker ingereden
- 20.000 km
Jawel.. Ik heb er alweer 20.000 opzitten. En moet zeggen het waren 20.000 fijne kilometers. Zo langzamerhand ben ik gewend geraakt met de CVT-automaat, de manier van rijden met een Toyota HSD en de tips en trucs om het rijden zuinig en plezierig kan maken. Ik moest toevallig vandaag denken hoe het zou zijn zonder automaat, en eventueel met een gewone automaat... Dan denk ik dat de CVT je langzaam maar zeker verwend op de manier hoe deze zijn werk doet. Zeer prettig.
Vebruikt
Wat mij opvalt. Met wind tegen verbruikt de auto zo 1L per 100Km meer. Ok, met wind mee scheelt het ongeveer 0.5L tot 1L per 100Km.. maar het maakt dus wel zeker wat uit. Ook de snelheid heeft erg veel invloed. Blijf ik onder de 120 dan is de auto zuinig, ook bij tegenwind. Gaat de snelheid omhoog dan neemt het verbruik best veel toe en al helemaal met meer tegenwind. Aan de andere kant.. 140KM/u met 90% +- 140 kilometer en 10% 80/100KM/u levert nog steeds een redelijk verbruik van 6,4L/100KM op.
De auto heeft ook zijn eerste beurt gehad. Geen problemen. Ik heb zelf ook nog geen enkel probleem ervaren. Hij start altijd prima, rijdt prima, geen gekkigheid.
Op een dingetje na; Het dashboard heeft een kraak/piek aan de passagierskant. Daar waar het metalic plastic gedeelte aansluit op het middenstuk van het dashboard kraakt het. Wanneer ik het middenstuk los trek en weer vastklik is het een tijdje weg weer... om later weer terug te komen. Ok, het is niet heeeel hinderlijk maar omdat de auto zo stil is, vooral in de stad, valt het wel eens op en dat is dan toch ietsje minder. Ik heb de dealer ernaar laten kijken maar het is er niet beter op geworden (gewoon hetzelfde nog). De oorzaak is volgens mij het wrijven van plastic op plastic.. Ik las dat teflonspray hier een oplossing voor zou kunnen. Ik ga dat maar eens proberen.
Dus verder nog wel heel tevreden met de Auris.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.