Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
- 125.000 km
Met enige vertraging plaats ik alsnog m'n ervaringen van de Toyota Auris (blijkbaar zijn m'n eerdere ervaringen niet opgeslagen).
De Toyota Auris heb ik tussen februari 2010 en juni 2011 gereden. De hybride vierde hoogtijdagen en na de wel erg simpele Honda Civic wilde ik iets meer.
De versie die ik toen koos was de Executive en daar zit eigenlijk alles op. Het enige wat ik heb toegevoegd zijn de xenon lampen. Achteraf had ik wel het schuifdak willen nemen aangezien de auto zo goedkoop is. In deze uitvoering is vrijwel alles elektrisch, krijg je navi, zit er een achteruitrijcamera op, half lederen bekleding, best mooie 17" velgen velgen op en nog van alles en nog wat.
Weggedrag en comfort
De velgen icm het onderstel zorgen dat de auto heel stug is (sportief?). Volgens mij worden hybride auto's standaard wat verlaagd en ik moet bekennen dat het soms allemaal te hard aanvoelde. Als je dit weggedrag combineert met de hard stoelen waarvan het zitvlak wel erg kort is (ik ben net geen 1.80m lang) moet ik concluderen dat het comfort in z'n geheel onvoldoende is. De CVT staat bekend om z'n geloei en ook dit draagt niet bij aan het gevoel voor comfort. In de stad moet je van goede huize komen om de Auris op de eerste meters te verslaan. Hij is erg rap (vanwege de gecombineerde motorisering). Qua vermogen in z'n geheel komt ie netjes mee op de snelweg maar als je gaat accelereren dan begint de CVT ontzettend te loeien.
Het is als bestuurder lastig om op lange ritten je armen goed kwijt te kunnen. De armsteun aan je rechterzijde is amper een steun te noemen. Die zit namelijk diep en bijna achter je verscholen dus daar kun je de rechterarm niet kwijt. Je linkerarm kun je ook amper kwijt want de deur is dermate dun dat je nergens lekker je arm kunt plaatsen (het plastic is ook erg hard dus doet het na enige tijd ook een beetje pijn).
Kwaliteit
Over de kwaliteit ben ik uiterst tevreden. Tijdens de hele periode is er niks stuk gegaan en functioneerde alles naar behoren. Het is een auto vol techniek (veel opties en hybride) en dan is het een compliment waard dat de auto nooit voor reparaties naar de garage moest.
Gebruiksgemak
De Auris is een prettige auto in gebruik. Door de vele opties kom je niks tekort en wordt je constant door de techniek geholpen om gemakkelijk van A naar B te reizen. De optie die ik achteraf het meest kon waarderen is de keyless optie. Je krijgt een klein blokje wat je bij je draagt en als je in de buurt bent open je deuren en eenmaal in de auto start je met de startknop de auto. Aangezien ik veel rijd (zowel lange als korte ritten) scheelt het vaak zoeken en grijpen naar de sleutels. De carkit in de auto is ronduit slecht en de voicecommand werkt totaal niet. De navi scoort net een voldoende. Er zijn erg weinig opbergvakjes in de auto en de kofferbak houdt niet over. Ik moet bekennen dat ik als leaserijder het verbruik niet in de gaten heb gehouden. Wel weet ik dat ik niet in de buurt kwam van het opgegeven verbruik maar mijn rijstijl is daar vast debet aan.
Algehele conclusie
De Toyota Auris is meer geschikt voor personen die niet zoveel rijden en waar het gezin niet bestaat uit meer dan 3 personen (de kofferbak is erg klein). De vele opties verbloemen enigszins de beperkingen (weggedrag en comfort) en kun je dus stellen dat de Auris niet gemaakt is voor vele en lange ritten. Achteraf kan ik alleen maar concluderen dat de keuze gebaseerd was op fiscale voordelen (toentertijd de enige of 1 van de weinige in z'n klasse met 14% bijtelling) en de relatief lage prijs voor zoveel opties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren