Toyota Auris 1.4 D-4D Sol (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.4 D-4D Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Aangezien ik een aantaal weken in het bezit ben geweest
van de Auris, leek het me toch leuk om met een eerlijke
kritische kijk een review te maken.
Het design van het interieur is echt iets om positief
over te zijn.
De middenconsole is wel iets waar je graag naar kijkt
en dat is in de Auris Sol uitvoering dik voormekaar.
Het ziet er gelikt uit en het doet vooral modern aan.
Dit geld idemdito voor de tellerklokken die zich
zelfs bij een scherp zonnetje prima laten aflezen.
Het dashboard voelt solide aan en kraakt gelukkig niet
zoals in de Corolla. Wel is me opgevallen dat sommige
delen niet zo mooi op elkaar aansluiten
en krasgevoellig zijn. Jammer van deze materiaalkeuze.
Verder werkt de airco en verwarming in deze Sol uitvoering super.
Het bedienen ervan tijdens het rijden gaat wel wat lastig.
De knoppen zitten eigenlijk net wat te dicht op elkaar.
Over de stoelen kan ik alleen maar positief zijn.
Deze zitten geweldig en de pook zit op DE perfecte plaats.
Je zit daardoor net even wat meer ontspannen.
Over het onderstel. Deze is prima maar niet sportief.
De Auris is vooral comfortabel. Een minpunt vind ik wel
dat je erg voorzichtig aan moet doen bij drempels als je met
z’n tween in de auto zit want voor je het weet raak je
de plaat aan de onderkant.
Het rijgedrag zelf is geweldig. De pook laat zich heerlijk soepel
door de korte bak verzetten, alhoewel de koppeling wel wat hoog aangrijpt.
De vijfde versnelling is daarentegen opvallend ver van je af wat in het begin wel even wennen was. Wat betreft de 1.4 D4D motor. Dit is een geweldig stuk techniek welke de Auris zeer vlot doet laten meekomen met het verkeer.
Na een aatal weken met deze 1.4 te hebben gestuurd heb ik niet
eens echt het idee dat de 1.6 VVTI van de vorige Corolla veel sneller is.
Wel is de 1.4 D4D in de lage toerentallen of 5e versnelling
levenloos. Het geluidsnivau van de motor is
prima. Bij een beetje doortrappen hoor je hem duidelijk
hard werken maar hij blijft netjes op de achtergrond.
Echter is het verbruik niet echt spectucalair.
In de stad ongeveer 1 op 15.6 en op de snelweg 1 op 17.6
Dan moet je toch behoorlijk wat km’s maken wil je met
deze diesel kunnen besparen ten opzichte van een benzineauto.
De bandenmaat van 205 breed waar de auto standaard van
is voorzien maakt deze auto erg stabiel in de bochten.
Alleen wel even oppassen met de a-stijlen die voor
zichtvermindering zorgen.
Windgevoelig is de Auris echter wel.
Persoonlijk vind ik hem zelfs gevoelliger als de Verso.
Nou moet ik zeggen dat ik heb gereden met een flinke
storm. Maar wat opvallend is is dat de messcherpe
stuurbekrachtiging het sturen in dat geval niet
echt ten goede komt. Je bent continu aan het corrigeren.
Voor in de stad is deze messcherpe besturing wel prettig
omdat je je minder hoeft in te spannen.
Kortom, De Auris is een auto met plus en minpunten
ten opzichte van de Corolla waar hij de opvolger van is.
Echter heb ik de vervanger van mijn auto nog niet gevonden.
Dit komt metname door het drempelverhaal wat ik als een groot
nadeel zie. Buiten het feit dat ik voor het uiterlijk niet zal vallen.
Anders had ik hem zeker graag gekocht.
PROBLEMEN
geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.