Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 112.988 km |
KM-stand laatst | 121.328 km |
Een korte ervaring...
- 121.328 km
Aan het begin van de Corona crisis besloot ik dat mijn diesel het veld moest ruimen (Opel Astra). Een elektrische auto met behoorlijke actieradius valt nog buiten mijn bereik, dus was ik op zoek naar een zuinige benzine auto. Daarnaast wilde ik graag een automaat. Dan komen er in een keer hybrides in beeld!
Toevallig kwam deze hybride bij mijn garage beschikbaar en ik besloot gelijk een proefritje te maken. De auto deed wat hij moest doen en reed ook fijn. Wel ontbrak het aan een aantal opties die ik eerder wel had, maar goed... hoe belangrijk kan dat zijn?! De deal was dus snel gemaakt.
De CVT doet precies wat je er van verwacht. Helemaal in Nederland is het een prima automaat. Het hybride systeem werkt subliem en je merkt niets van het overschakelen tussen de motoren. In het buitenland is dat anders. Wanneer je meer in bergachtig gebied rijdt blijft de auto heel hoog in zijn toeren hangen, maar dat is voor mij alleen tijdens een vakantie, dus dat stoort mij niet.
Met de Auris wordt het een sport om zoveel mogelijk gebruik te maken van elektriciteit. Dan is het ook heerlijk zoeven over de weg. Voor een verkeerslicht werkt het hybride systeem perfect. De electro motor duwt je alvast weg en de motor schakelt in als je om meer power vraagt. Dus geen traag optrekken door een motor die moet inschakelen om weg te kunnen rijden (start-stop systeem).
Het uitrustingsniveau van de auto voldeed niet helemaal aan mijn wensen. Er zaten geen parkeersensoren op en dat is toch wel erg makkelijk. Ik heb er een origineel setje van Toyota ingebouwd en dat probleem was verholpen. Verder miste ik nog een aantal andere handigheidjes. Sommige opties slaan nergens op, maar als je er aan gewend bent is het toch wel fijn. Ik ga verder niet op de details in, want dit ligt aan het uitrustingsniveau van de auto en niet aan de Toyota Auris in het algemeen.
Al met al was de Auris precies wat je ervan kon verwachten. Een hele verstandige auto om te kopen (alhoewel ik niet over onderhoud kan meepraten). Dat begon steeds meer te knagen, Corona en verstandig gaan niet goed samen. De auto ziet er goed uit, is wel aan de zware kant (1355kg), maar met ruim 1:20 nog best zuinig te noemen (heel veel stadsverkeer). Het is voor mij de afgelopen jaren een sport geweest om zo zuinig mogelijk van a naar b te komen, maar ik hoef niet meer zo vaak van a naar b! Daarnaast is het in deze coronatijd ook wel eens leuk om iets heel doms te doen. Daarom heb ik de Auris na een half jaar alweer verkocht en is er een Opel Antara 3.2 V6 voor in de plaats gekomen. Een hele onverstandige auto, maar wel iedere keer een glimlach ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Youngtimer, Bluetooth, trekhaak, super zuinig...
- 2010
- 174.835 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic Aut. | climate-control | trekhaak |
- 2013
- 166.075 km

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Business | Navigatie | Fietsendrager | Incl. beurt, APK en 12 maanden garantie |
- 2012
- 229.372 km