Tesla Model Y RWD (2025) #3

autoreview

Tesla Model Y RWD (2025)

Signalement

UitvoeringModel Y RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla model Y RWD LFP

  • 500 km

Na ruim 15 jaar gereden te hebben in een BMW 318d touring (e91) van nov 2007, werd het tijd worden voor iets anders. Ik wilde in ieder geval voor iets elektrisch gaan en had al een lichte voorkeur voor de Tesla model Y Juniper. Uiteraard heb ik ook naar andere auto’s gekeken, zoals de Skoda Elroq / Enyak, VW ID4, Kia EV3/4 etc. Toch kwam ik elke keer weer tot de conclusie dat de Tesla model Y Juniper rwd met LFP-accu een hele sterke aanbieding is o.a. vanwege de hoge efficiency, het laag gewicht (1903kg vs. meer dan 2200kg voor een Skoda), toekomstige FSD, geen extra opties nodig (Skoda wordt bijvoorbeeld snel duurder als je die aankleedt), veel ruimte, bewezen betrouwbaarheid, geen verplichte jaarlijkse garage checks om de garantie te behouden, en de facelift dus verbeterd op vele punten.

In augustus was er een mooie actie met 4k euro inruilbonus wat voor mij het zetje gaf om er ook eentje te bestellen. Ik heb uiteindelijk een standaard model Y rwd lfp besteld met trekhaak in de kleur Stealth Grey. Medio september kon ik hem al ophalen in Tilburg. Bij de auto wordt standaard ook een Type 2 - 3 fase laadkabel geleverd voor het laden bij een publieke laadpaal en ik kreeg nog 1150 supercharge km’s.

Deze versie heeft een 500km WLTP-waarde en met een 100% opgeladen accu (De netto capaciteit is 60.5 kW) geeft hij een range aan van 434km. Meestal rijd ik in de buurt, met af en toe wat familie bezoeken van 290km (retour). De range zou dus voldoende moeten zijn om dit op de snelweg (met een behoorlijke snelheid) en ook in koudere omstandigheden zonder extra laden te kunnen doen. Tijdens de zomervakantie zal het wat vaker stoppen worden dan normaal, maar gezien de meeste ervaringen van anderen zal dit ook prima te doen zijn (bijvoorbeeld 850km afleggen: met 100% vertrekken en dan 2 laad stops van elk ~ 28 minuten (10 - 80%))

Laden kan thuis en voorlopig gebruik ik de Tesla mobile connector met een Blauwe CEE 16A camping stekker (met een standaard Schuko stekker is het max 13A). Hiermee laadt de auto met 3.7kW, dat betekent 5.5% erbij laden per uur. Dus 10 – 80% duurt bijvoorbeeld ongeveer 14uur. Dat is niet heel snel, maar voldoende om na een hele nacht weer ver te kunnen rijden als dat nodig is. Ik heb al een 3 fase kabel aangelegd, dus ik kan in de toekomst altijd overstappen naar een 11kw lader. Ik laad “slim” via een Tibber dynamisch elektriciteit contract, welke direct met de auto communiceert. Daardoor wordt het laden gestart als de prijzen laag zijn of wanneer mijn zonnepanelen elektra opwekken. Een volle accu met 434km kost me net geen 10 euro (bij een lage 0,15kwh prijs)

Wat zijn mijn eerste ervaringen? Zeer stil met name in de stad, maar daardoor vallen soms andere geluiden extra op (zoals ventilator op laagste stand hoor je best wel goed of banden geruis als het asfalt niet zo mooi is en op de snelweg wat windgeruis). Verder rijdt het zo gemakkelijk en ontspannend omdat je niet hoeft te schakelen, bijna niet hoeft te remmen en versnellen of afremmen heel “smooth” gaat. Bovendien is de auto snel, wat makkelijk is bij invoegen, wegrijden uit een lastige verkeerssituatie en natuurlijk ook erg leuk is af en toe.

Instellingen via het scherm veranderen gaat ok, maar het ging toch iets langzamer dan gedacht. Misschien omdat ik een Android gewend ben en de Tesla UI meer lijkt op een Apple. Ik moet ook nog wennen aan het parkeren, want het zicht naar achteren is niet heel goed en ik moet nog wennen aan de camera feedback en welke afstanden tot een obstakel dat dan ongeveer zijn. Een 3D top view zou ideaal zijn.

Vering en demping zijn prima en de auto rijdt strak. Natuurlijk niet zo strak en dynamisch als een BMW 3, maar voor een SUV is dit echt prima. Wel is de auto wat wind gevoeliger en dit in combinatie met een zeer direct stuur is het dan wat onrustiger dan ik gewend ben. De stoelen zitten goed en het is ook erg fijn dat ze geventileerd zijn. De stoel koeling / verwarming heb ik op automatisch staan, wat echt heel fijn is. Ik zit in de laagste stoelstand en dat zou van mij nog wel iets lager mogen(195cm).

Qua ruimte is het natuurlijk een enorme vooruitgang t.o.v. een BMW e91. Voorin en achterin zit je dus altijd prima, de frunk en de extra ruimte onder de kofferbak zijn groot en superhandig. De opbergruimte voorin is prima, op het kleine dashboardkastje na.

Wat zijn de kosten per maand (pm)? Verzekering = 65 euro pm (Promovendum), Wegenbelasting 2025 = 30 euro pm (75% korting) en in 2026 = 83 euro pm (30% korting), elektriciteitskosten ~ 50 euro pm (bij 15dkm pj met een conservatieve 0,25 euro per kwh), onderhoudskosten zijn laag (banden, interieur filter, remolie) eens in de zoveel jaren, afschrijving is natuurlijk altijd hoog bij een nieuwe auto. Als ik dit vergelijk met mijn BMW 318d touring (Wegenbelasting 165 pm, Diesel 115 pm, onderhoud 60 pm, verzekering 32 pm (WA). Afschrijving natuurlijk relatief lager dan is het best een groot verschil.

Wat het verbruik betreft is een elektrische auto zuinig in de stad en verbruikt relatief veel op de snelweg (vergelijken met een benzine / diesel auto precies andersom). Ik ga de komende tijd meten wat de echte range / snelweg verbruik is bij verschillende snelheden. Daarnaast ga ik me wat verdiepen in FSD & en de meer standaard adaptieve cruise control. Ik zal over een tijdje weer wat toevoegen, maar hoop dat mijn review anderen nog wat kan helpen bij het maken van hun eigen keuzes.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.