Tesla Model Y RWD (2025)

autoreview

Tesla Model Y
Tesla Model Y faceliftTesla Model Y Tesla Model Y faceliftTesla Model Y Tesla Model Y Tesla Model Y faceliftTesla Model Y First EditionTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla model YTesla model YTesla Model Y First EditionTesla Model Y First Edition

Signalement

UitvoeringModel Y RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst3.369 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De perfecte auto

  • 3.369 km

Na 5 jaar met bijzonder veel plezier een Tesla model 3 AWD gereden te hebben en deze na de leasetermijn prive over genomen te hebben, heb ik lang getwijfeld of ik uberhaupt een andere auto wil. Maar na een proefrit in de nieuwe Model Y Juniper ben ik toch overstag gegaan.
In april heb ik de instapper RWD met lfp baterij besteld in de basis uitvoering wit met zwart interieur. Mijn model 3 kostte destijds 60k, deze Y 'slechts' 46k. Natuurlijk zakelijk aangeschaft, vandaar de keuze voor de instapper gezien de flink hogere bijtelling dan in 2019. Ook het feit dat de lfp batterij altijd tot 100% geladen mag worden speelde mee in de keuze. De werkelijke dagelijkse afstand die ik nu kan rijden komt overeen met wat ik gewend was in de 3. Dit is 350 a 400 km voordat je weer moet/wilt laden. In combinatie met het tesla supercharger netwerk heb ik nog nooit enige vorm van laadstress of range anxiety gehad. Verre vakanties ook geen probleem.
Eind mei mocht ik mijn Model Y ophalen! In de 3 was ik gewend aan een zeer verslavende sprinttijd (0-100 in 4,4 sec) en dat was het enige wat in de Y voor mij een twijfel puntje was, die doet er nl. 5,9 sec over. Dan denk je misschien ‘hoeveel scheelt dat nu’ en ‘hoe vaak doe je dat nu werkelijk’. Nou, dat scheelt heel veel (verschil tussen wel of geen buikpijn, of nekpijn zoals mijn vrouw zegt) en ik heb het 5 jaar lang dagelijks gedaan. De Tesla Model 3 is daarmee officieel de leukste auto die ik ooit heb gehad. (Omdat je geen motorlawaai hebt is het nl elke keer weer even leuk)
Maar zodra je in de Y gaat rijden is die behoefte meteen verdwenen. Wat een ongelooflijk comfortabele en stille auto is dat geworden zeg! Hij rijdt super smooth, zacht als een mes door boter, en nog even strak en als een blok op de weg. Ik kan nu naar de radio (ik luister klassiek) blijven luisteren, ook bij 120. Het is zo ontspannen rijden dat ik die gekkigheid van de model 3 niet mis.
Ik heb al een trip gemaakt naar Frankrijk (2x 700 km) en stapte even fris uit als in. Vooral doordat het interieur zo stil is, dat het niet uitmaakt of je 80, 100 of 120 rijdt. Het is een geweldige reiswagen. Ook dankzij de grote bagageruimte met elektrische klep, waar je niet hoeft na te denk over indelen: gewoon erin leggen wat je wil.
De autopilot lijkt ook verbeterd tov de model 3: hij neemt bochten veel natuurlijker en niet zo dicht bij de middenlijn. Fantom brakes komen wel eens voor, maar eigenlijk heb ik daar nooit echt last van.
Minpuntje is dat de autopilot in de Y maar 1 stand heeft, terwijl ik in de 3 (en dit kan in de huidige 3 ook nog) 2 standen had: alleen cruise control, of ook tussen de lijntjes. Nu is het alles of niets. Bij inhalen op de snelweg betekent dit dus niets: de autopilot gaat uit en je moet zelf de snelheid opvangen en vasthouden.
Kort samengevat is dit voor mij (na een carriere van een stuk of 15 auto’s) de perfecte auto: hoge instap, super stil, vlot en vooral geen overbodige knoppen of handelingen. Tesla was al een rijdend voorbeeld van hoe UX moet werken, en dat is nu weer verder geoptimaliseerd. Je komt aanlopen, je opent de deur, stapt in, doet de gordel om, trapt het rempedaal in en de auto zet zelf de juiste versnelling in. Na het rijden doe je de gordel los, de auto zet hem direct in de P, je stapt uit, sluit de deur en loopt weg. Geen enkele overbodige handeling, ik word daar heel blij van.


10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.