Tesla Model Y Premium RWD (2025)

autoreview

Tesla Model Y
Tesla Model Y faceliftTesla Model Y Tesla Model Y faceliftTesla Model Y Tesla Model Y Tesla Model Y faceliftTesla Model Y First Editiondubbeltest Tesla Model Y vs XPeng G6dubbeltest Tesla Model Y vs XPeng G6dubbeltest Tesla Model Y vs XPeng G6Tesla Model Y (2025)Tesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla Model Y faceliftTesla model YTesla model YTesla Model Y First EditionTesla Model Y First EditionTesla Model Y (2025)Tesla Model Y (2025)Tesla Model Y (2025)

Signalement

UitvoeringModel Y Premium RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst1.026 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van VW naar Tesla

21 oktober mocht ik me in Tilburg melden voor het ophalen van mijn nieuwe leaseauto, een Tesla Model Y, RWD premium. Ten tijde van bestelling de eenvoudigste versie, inmiddels "premium" omdat er nog een uitvoering onder is gezet. Gelukkig nog wat ruimte in het leasebudget voor een kleurtje (stealth grey), helaas geen trekhaak. Ook al ben ik overtuigd van de ruimte, mijn vriendin had liever "een station" gezien... Trekhaak was mooi geweest voor een eventueel koffer en/of fietsen. Het zijn nu dus dakdragers geworden in combinatie met een kleurtje. Lang getwijfeld over quicksilver, maar dat leverde weer zoveel extra bijtelling op dat ik stealth grey ook prima vond. Ervaring leert inmiddels dat stealth grey naast wit de meest gekozen kleur is...

De keuze voor een Tesla was voor mij een relatief gemakkelijke. Ik zocht een ruime auto (2 jonge kids), goed uitgerust, redelijke actieradius (250-300km in de praktijk). Ik keek dus naar een ID.4, Enyaq, ID.7, Scénic, etc. Budget had ik genoeg dacht ik, aangezien mij bij het in dienst treden bij mijn huidige werkgever (mijn lease ID.3 mocht meeverhuizen) werd mij verzekerd dat ik ruime keuze zou hebben bij vervanging, aangezien de ID.3 een budgetcategorie lager viel dan ik uit mocht kiezen. Men bleek alleen geen rekening gehouden te hebben met de uitrusting van de ID.3, want met een cataloguswaarde van 50k bleek deze dus wel degelijk buiten die categorie te vallen. Dat betekende dus dat ik geen enkele auto, behoudens de Scénic, volledig kon uitrusten zoals vergelijkbaar met de model Y. Uiteindelijk vond ik de enige echte concurrent de ID.7, maar die was in een redelijke uitrusting al onbereikbaar. Eigenlijk ook geen probleem. Gezien de huidige bijtelling en het aantal privé km's dat ik op jaarbasis rij zou zelfs de model Y al een relatief dure grap worden (400+ euro bijtelling), de VW zou daar nog zeker 100 euro bovenop gooien.

Ik heb ook kort stilgestaan bij de kritiek die Elon Musk op dat moment kreeg. Ik heb ergens in mei/juni besteld en toen stond heel social media nog in het teken van Tesla's met stickers: I bought this before Elon went crazy. Spoiler: die vent is al z'n hele leven knettergek en dat heeft er onder andere toe geleid dat Tesla de hele automarkt op z'n kop heeft gezet.

De aflevering

In de loop der jaren heb ik veel verschillende verhalen gehoord en gelezen over de aflevering van een Tesla. Kil, onpersoonlijk, rechtstreeks vanaf de boot, beschadigingen, etc. Ik ben natuurlijk als leaserijder gewend dat ik mijn oude auto achterlaat bij de dealer die de nieuwe levert. Doek over de auto, bos bloemen, etc. Daar zit ik eigenlijk helemaal niet op te wachten. Duurt lang en moet links- of rechtsom allemaal betaald worden.
Mijn enige "probleem" was nu dat ik in Tilburg moest zien te komen, aangezien je je oude auto niet achter kunt laten. Geen probleem aangezien ik fijne collega's heb.

Tesla levert natuurlijk de laatste maanden flink minder auto's, dus wellicht dat daarom de ervaring wat persoonlijker is geworden dan gebruikelijk. Ik werd in elk geval vriendelijk ontvangen nadat ik op mijn telefoon had bevestigd dat ik gearriveerd was. De Tesla app heb je al vantevoren op verzoek geïnstalleerd, dus dat verloopt allemaal vlotjes. Kop koffie en 5 minuten later kreeg ik een briefje met waar ik moest zijn in de hal. Ter plaatse zouden medewerkers me helpen indien nodig.
Ik loop naar de auto, geef aan dat ik hem gevonden heb en krijg het verzoek om de auto rondom te controleren. Bij akkoord, digitale krabbel en de auto wordt ontgrendeld. Alleen al van deze ervaring kan ik genieten. Tiktik op je telefoon, in plaats van bloemen en een pak papier ondertekenen in een muf kantoortje van een verkoper.
Eenmaal in de auto krijg je een tutorial waarin je meteen je stoel, spiegels, etc. afstelt. Kort praatje met een medewerker en rijden maar! Ongelooflijk hoe slim en soepel het allemaal verloopt. Geen wonder dat Tesla goedkopere auto's maakt en toch meer winst weet te realiseren dan de conventionele merken.

De eerste kilometers

  • 300 km

Inmiddels heb ik zo'n 300 km gereden en denk ik dat ik best al wat ervaringen kan delen.

Samenvattend: het is écht even wennen. Waar ik normaal 2 ritjes nodig heb om een auto te leren kennen, worstel ik nu toch echt al een aantal dagen.

Het is echt een hele grote (brede) auto, dus ik heb al heel wat stoeprandjes te pakken gehad op die paar dagen tijd. Gelukkig (nog) geen schade... Parkeren is dus echt rustig aan de tijd nemen en heel goed kijken. De extreem kleine draaicirkel van de ID.3 mis ik nu al, aangezien een Tesla een draaicirkel van een stadsbus heeft.

Waar ik ook echt aan moet wennen is de autopilot (basis). Ik heb deze op de beta-modus staan, dus stuurhulp aan. Na 5 jaar VW ben ik niet meer gewend zelf tussen de lijnen te moeten blijven :) Dit is echt wel een stap terug ten opzichte van de travel assist die ik in de VW had jammer genoeg.
Irritatie 1: richting aangeven en/of sturen = autopilot uit en meteen vertraging tenzij je "gas" bijgeeft. Inhalen op de snelweg is dus echt wennen en het bevordert links plakken. Ik snap niet dat de cruisecontrol niet actief kan blijven bij richting aangeven en van baan wisselen. De upgrade van de autopilot kost 4800 euro, die kan zelf van rijstrook wisselen. Je zou haast denken dat de basis bewust zo gemaakt is om je te stimuleren om de upgrade te nemen.
Je merkt ook aan alles dat het een Amerikaanse auto is. Even niet opletten, ogen niet op de weg, etc. betekent meteen waarschuwingen op het dash en met geluid. Iets te lang het stuur niet stevig vast? Autopilot uitgeschakeld voor de rest van de rit. Te vaak en te lang ogen niet op de weg? Dan krijg je een loeier van een waarschuwing, moet je de autopilot handmatig uitschakelen en tot die tijd gaan zelfs de alarmlichten aan. Nadat de autopilot is uitgeschakeld volgt de mededeling dat als je dit nog 4 keer doet, de autopilot definitief uitgeschakeld wordt. Dit blijkt een week te zijn overigens, in tegenstelling tot de melding... Je kan aan alles zien dat de Tesla autopilot juridisch flink onder vuur wordt genomen in de VS.

Ik hoop dat ik er aan kan wennen. Misschien eens proberen op de stand zonder stuurhulp, misschien dat het dan wel werkt. Switchen tussen de 2 modi kan helaas alleen als je stilstaat.

Overall kwaliteitsbeleving in de auto is echt heel hoog. Véél stiller dan de ID.3 van binnen, ook op hoge snelheid. De (geventileerde!) stoelen zitten lekker. Helaas geen de mogelijkheid om het zitvlak te verlengen, maar ik heb voldoende ondersteuning met mijn 1.81.
Mooie materialen en alles voelt lekker degelijk aan. Ik heb in 2019 een aantal weken een Model 3 gereden die toen in Nederland net uit was. Het verschil in kwaliteit tussen die auto en de huidige generatie is echt ongelooflijk. Van inferieur naar... Volkswagen-niveau en dan heb ik het niet over de eerste generatie ID.3. Ik heb te weinig in écht premium auto's gereden om te stellen dat de kwaliteit superieur is.
Het standaard geluidssysteem krijgt een dikke voldoende.

Even pauze, de rest volgt snel!

De eerste 1000 kilometer

  • 1.026 km

De eerste 1000km zitten erop! Inmiddels wat verschillende ritten gemaakt, van lange snelwegritten tot boodschappen doen en kinderen naar school brengen.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het design van de vernieuwde Model Y echt geslaagd. Ik vond het vorige model een Model 3 op hoge poten, maar deze facelift de auto echt een eigen smoel gegeven.

De achterkant is wat mij betreft het sterkst. Die doorlopende lichtstrip oogt écht strak en zorgt net voor dat beetje extra zonder over de top te gaan. De voorkant is, zoals je mag verwachten van Tesla, minimalistisch maar dan wel op de goede manier. Alles klopt, zonder poespas.

Alles? Nee, ik lieg. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de wielen net een maatje of 2 te klein zijn. Ik hou van gevulde wielkasten en de 19" oogt eigenlijk wat klein voor zo'n grote auto. Helaas zijn de afdekdopjes op dit moment niet leverbaar, maar ben benieuwd hoe de auto er zonder aerodynamische kappen uitziet. Gelukkig is het een volwaardige velg zonder die kappen, in tegenstelling tot de vorige model 3. Die velgen schreeuwen letterlijk dat er eigenlijk een kap op hoort.

De ruimte in de auto is overweldigend. Sterker nog, ik ben volop aan het kijken voor accessoires om de kofferbak een beetje in te delen. Ik mis namelijk een haakje om de boodschappentas aan te hangen. Ik kwam uit de supermarkt met een tas vol boodschappen en kwam thuis met de kofferbak vol boodschappen en een tas :) De frunk biedt overigens een prettige oplossing! Ik hoef daar geen laadkabel in te leggen, aangezien ik thuis een laadpaal met vaste kabel heb en ik vrijwel nooit extern hoef te laden.

Achterin heb ik 2 autostoeltjes van Cybex (4 en 1 jaar zijn de kids). Beide stoeltjes nemen behoorlijk wat plek in en ik twijfel of een volwassene nog in het midden op de achterbank kan zitten. Zal dat eens testen.
Het schermpje achterin is een succes. Als je 4 jaar bent en je hebt "een televisie" achterin de auto, dan is dat natuurlijk fantastisch en tot nu toe krijg ik elke rit de vraag of er een filmpje op mag. Nog niet geprobeerd, maar kennelijk kun je een bluetooth koptelefoon aansluiten en apart audio streamen. Dat is fijn voor bijvoorbeeld een luisterboekje tijdens lange ritten.

Het multimediasysteem is sowieso een succes. Een auto die scheten laat, een lichtshow geeft, of verandert in een arrenslee is voor een vierjarige natuurlijk één groot feest en stiekem voor papa's ook wel ;) Ik zie het als qualitytime.

Het scherm werkt vloeiend, net zoals de navigatie. Spraakbediening top. Het is echt absurd dat VW dit niet voor elkaar krijgt want dat systeem leek echt op een comodore64 in vergelijking met de Tesla. Géén Apple Carplay, dat mis ik ergens toch wel. Niet elke app die ik gebruikte in Carplay is ook bij Tesla beschikbaar. Vervelend hierin vind ik ook dat geluiden van telefoonmeldingen niet worden afgespeeld (lees: Flitsmeister). Je moet de audio dan op bluetooth zetten, maar dat betekent dat je spotify ook via je tel moet aanzetten. Mogelijk ga ik dus toch voor een telefoonhouder, aangezien de draadloze lader (die meer een kookplaat voor telefoons is) net te ver weg ligt om de telefoon lekker te kunnen bedienen en je dan ook nog eens naar beneden moet kijken.

Parkeren blijft een dingetje. Geen andere info op het camerabeeld dan de stand van de wielen, die ook nog eens niet lekker overeenkomen met de breedte van de auto. VW geeft naast de stand van de wielen ook nog eens de breedte van de auto aan met de buitenspiegels als buitenmaat. Het is nu al 3 keer voorgekomen dat ik puur op de achtercamera achteruit inparkeer en me vervolgens rot schrik als ik in de spiegels kijk hoe dicht ik langs andere auto's ga.

2 kleine dingetjes nog. Stuurbekrachtiging is instelbaar in 3 standen. Ik vind de middelste stand net aan de zware kant, maar de laagste stand dan weer echt te licht. Hopelijk went het.
Het fors regeneratief remmen en het volledig tot stilstand komen van de auto kan ik eigenlijk wel waarderen. Je kan echter niet snel en eenvoudig switchen tussen de modi en dat mis ik een beetje. Als je echt maximaal zuinig wil rijden is anticiperen en "coasten" effectiever dan regenereren. In de VW switchte ik makkelijk en vaak tussen die twee modi doordat deze een fysieke hendel heeft.
Met parkeren mis ik het kunnen laten rollen van de auto zonder het gaspedaal te bedienen. Maar goed, ook dit zal vast wennen.

Verbruik zal ik binnenkort ook delen, ik ben in elk geval onder de indruk van de verbruikscijfers tot nu toe. Significant lager dan de VW.

Voordat ik ga afsluiten, de app. Ook dit is een verademing. Na de zéér beperkte functionaliteit van de VW-app is het echt heerlijk om te ervaren hoe het ook kan. Zo'n beetje alles is bedienbaar vanuit de Tesla-app die ook meteen reageert. Tik op "open" en direct reageert de auto. Bij VW was het eerst een paar seconden in spanning afwachten of de app überhaupt verbinding kreeg met de auto. Ook de telefoonsleutel is echt heerlijk. Note-to-self: dat je je sleutelbos niet nodig hebt voor je auto wil niet zeggen dat je zonder sleutelbos op pad kan. Gelukkig was mijn vriendin thuis....

Dat was het voorlopig weer. Heb je specifieke vragen of mis je dingen? Laat het me weten in de comments!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.