Tesla Model Y Long Range AWD (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Onderweg met de model Y Juniper
- 175 km
Politieke disclaimer:
Man man man, wat een gedoe!! Musk is -voor mij- geen reden om Tesla links te laten liggen, evenmin een reden om een Tesla te rijden. Ik kijk naar de auto, de techniek en al die duizenden ingenieurs, techneuten, ontwerpers en mensen die er werken. Daarnaast put ik uit eigen ervaring doordat ik eerder een Tesla M3 heb 'gehad'. Als ik vanuit deze politiek bril een auto zou moeten aanschaffen dan is er over alles wel iets negatiefs te zeggen.
In zijn algemeenheid zou ik graag de volgende quote willen aanhalen: "If you don't read the newspaper, you're uninformed. If you do read the newspaper, you're misinformed." - Mark Twain
Ik ben dus al jaren geleden gestopt met de NOS, de NPO, nupuntnl en dat soort propaganda, angstporno en gekleurde berichtgeving; wat een bevrijding!
Dus: koop, lease, rijd lekker waar je in wil rijden en maak vooral je eigen keuze. De wereld kent grotere problemen dan welk automerk iemand rijdt.
ICE vs BEV disclaimer:
Als autoliefhebbers hebben we, naast de Model Y (gezinsauto), nog een BMW 116i F20, een Mini Cooper cabrio R52 en een (zwaar getunde) Mini Cooper S R53.
Ik sleutel zelf en geloof me, een BMW F20 houdt je zeker van de straat, problemen waar alle moderne ICE motoren mee kampen zijn deze auto niet vreemd, een extra slokje olie, een drupje koelvloeistof en olie van lekkende O-ringen en alles wat er bij komt kijken. In dat opzicht heb ik over Tesla echt helemaal niets te klagen gehad.
Dan de Mini's, heerlijk open rijden op een zonnige dag of met de S lekker boenderen en genieten van het geluid van de supercharger, maar is dat comfortabel, neen. Rammeltjes piepjes, kraakjes, het hoort erbij. Als ik veilig en comfortabel van A naar B moet dan prefereer ik toch de BEV. Ik heb gelukkig de luxe dat ik van beide walletjes kan eten en ben dus niet per sé pro ICE of pro BEV, het heeft allemaal voor én nadelen.
De keuze:
Vier jaar lang een Tesla M3 gereden (zakelijke lease), pré facelift, dus zonder warmtepomp, maar wel met de LFP batterij. Eigenlijk een hele goede auto met erg sportieve prestaties, voldoende ruimte en destijds een zeer lage bijtelling (8%). In vier jaar tijd 85.000km gereden en enkel een verstopt interieurfilter gehad, een lek achterlicht en een afgebroken knopje van de stoelverstelling passagierszijde (vermoedelijke door de schoenen van de dames hier...). Mijn 1e ervaring met elektrisch rijden overigens. Het Supercharger netwerk van Tesla, de aandrijflijn en de uitmuntende uitrusting en gadgets maakte dat een aangename periode.
Wat beviel niet; de lage instap, gemis van een echte 5e deur. Al honderd keer heb ik klachten gelezen over de ruitenwissers, ja dat klopt, tegelijkertijd heb ik nog nooit een auto gehad waar de automatische ruitenwissers precies deden wat ik wilde, ik betrap mijzelf er bijvoorbeeld op dat climatecontrol -op mij- hetzelfde effect heeft; ik blijf toch bijstellen en afstellen in welke auto dan ook.
Daarna is de auto (M3) naar een collega gegaan en heb ik gekozen voor een (riante) mobiliteitsvergoeding. Privé een BMW F31 aangeschaft met de fijne B48 motor, stage 1 tune er op, handbak en rijden maar! Een prima auto, maar zeker niet beter dan de M3, sterker nog ik stoorde me aan de weke vering/demping en de te softe besturing. Een beer van een motor die zeker op de snelweg bleef gaan, ik heb er op de autobahn 250+ mee gereden en toen had ik zeker nog een versnelling over. Leuk...maar in Nederland totaal irrelevant. Storender was om het vermogen in zijn 1e en 2e versnelling op het asfalt over te brengen, laat staan bij vochtig wegdek. Vanwege de tune euro 98, onderhoudskosten, afschrijving, zelf opdraaien voor winter/zomerbanden en toch wel gemis aan sommige features en audio weer gekozen voor zakelijke lease. (Het laatste jaar waarbij dat in het geval van elektrisch nog voordelen oplevert). Wegenbelasting komt er natuurlijk ook aan en er is wat marge in het leasebudget om dat op te vangen dus als het goed is worden voor mij persoonlijk de kosten niet hoger de komende jaren.
Shortlist bleef snel steken op Tesla of wellicht een Skoda Enyaq of Elroq. Enyaq viel af, want vind ik toch wat te lomp. Elroq erg mooi dus initieel gekeken naar privatelease, dat ging mijn mobiliteitsbudget opsnoepen, inclusief een registratie bij BKR en een redelijk beperkt kilometrage in het contract (20.000km per jaar). Tesla was relatief duur in de privatelease. Bij Skoda toch wat huiverig over de softwarematige kant van de systemen en ik begreep dat de laadpoort op precies de verkeerde plek zit als ik alsnog gebruik zou willen maken van het Supercharger netwerk. Ook geen zin om meerdere pasjes en laaddruppels te moeten hanteren, voordeel van de Superchargers is dat het gewoon wordt afgeschreven en ik dit dan periodiek declareer. Thuisladen kan ook en ook dat wordt verrekend, ik heb zonnepanelen overigens.
Toch maar gaan kijken bij zakelijke lease, want onbeperkt privé kilometers, ruim budget voor EV, nog een relatief lage bijtelling, zelf geen gezeur qua onderhoud, afschrijving, banden, verzekering én geen BKR!
Voor de vorm nog gekeken bij de elektrische modellen van BMW, erg mooi, maar alleen de allerduurste aandrijflijnen kwamen in de buurt van Tesla prestaties en als ik opties moest gaan aanvinken dan werd het al snel duur. Sowieso heb ik een hekel aan eindeloze optielijsten die het allemaal nét niet zijn tenzij je alles aanvinkt.. Ik heb nog trauma's van een Audi A3 Sportback die ik ook reed en na configuratie van enkele belangrijke opties alsnog erg kaal en duur was. De TDI motor die er in lag was prettig, maar traag en juist met de Audi heb ik van alle auto's de meeste technische issue gehad.
Ik was reeds bekend met Tesla, alles wat je wenst zit er gewoon op, het is een kwestie van kleur kiezen, eventueel een andere velg en dat is het wel zo'n beetje. Korte levertijden vind ik ook een voordeel. Toevallig werden de longrange AWD modellen als 1e uitgeleverd en dat kwam mij goed uit. In 1e instantie geschrokken van de prijzen van de Launch editie, maar dat bleek gelukkig mee te vallen nu de 'normale' varianten leverbaar zijn!
Waar moest de auto aan voldoen? De eisen ware vrij basic:
- Fijne aandrijflijn en goede prestaties
- Ruim, want gezin
- Goede audio
- Value for money
- Goede software en geen gehannes met laden en laadstations zoeken en vinden (dat zal bij VAG nog wel lukken, maar een Chinees zou ik om die reden niet aandurven, maar dat is persoonlijk)
Standaard zit alles op de longrange AWD, enkel de metallic lak heb ik bijbesteld (stealth grey). Wielen liefst altijd zo groot mogelijk, echter vond ik de 20"velgen als optie niet per sé heel mooi en t.o.v. de standaard wielen de meerprijs niet waard. Gegaan voor de standaard 19" Crossflow velgen en hetzelfde trucje gedaan als bij de M3: set naafkapjes gekocht en daar komt best een prima set onder die wielkappen vandaan. Kosten: €15,-. Schijnt ook wat comfortabeler te rijden dan de 20" velgen. De huidige band/velg combinatie lijkt wat beter bestand tegen stoeprand schade, dat was bij de M3 wel een issue.
Zo gezegd, zo gedaan, levertijd van enkele weken en inmiddels staat de auto voor de deur. De 1e kilometers zitten er op en het bevalt uitstekend! Ik zou niet weten welke EV van rond de 55k méér te bieden heeft qua uitrusting, prestaties, gebruiksgemak en comfort. De audio is subliem, zo ook de prestaties. Geluid van buiten is nauwelijks aanwezig en de auto is daarmee significant stillen dan al mijn vorige auto's. Stuur is lekker klein, stuurt direct, maar zoals bij nagenoeg alle auto's met een elektronische stuurbekrachtiging wat gevoelloos. Neemt niet weg dat de auto zeer sportief te rijden is, weinig overhelt en demping en vering zowel strak, maar toch comfortabel zijn. Bouwkwaliteit was met de M3 al dik op orde en je merkt dat Tesla ook hier weer stappen heeft gemaakt.
Cijfers
Qua cijfers ben ik meer geïnteresseerd in prestaties dan verbruik. Ik weet wel dat de wagenparkbeheerder graag heft dat ik bij een Supercharger laad, want die kosten zijn lager dan de meeste andere aanbieders. Ik weet ook dat de Tesla heel zuinig kán zijn, maar in de praktijk let ik daar dus minder op.
Met de BMW F31 reed ik -met fluwelen voet- 1:16, echter met stevig doorrijden was 1:8 ook geen uitzondering. De Cooper S doet normaliter 1:12, maar in de praktijk met fun ritten eerder 1:8. Gisteren betaalde ik bij de Tesla Supercharger 0,29 cent, de laatste keer dat ik 98 tankte was dat €2,17,-
Lastig om een zuivere vergelijking te maken omdat het nogal uitmaakt wat voor auto je gaat rijden en voor hoe lang, maar in zijn algemeenheid denk ik dat de conclusie van de ANWB dat elektrisch rijden (voor een gemiddelde gezinsauto) inmiddels duurder is dan benzine niet klopt. Zelfs als je rekening houdt met wegenbelasting. Alle moderne benzine motoren met verregaande CO2-reducerende uitstoot maatregelen kennen simpelweg veel (standaard) problemen, dan heb ik het nog niets eens over kettingen, geleiders, natte riemen, et cetera. Als ik voor pakweg 20k opzoek zou moeten gaan naar een privé auto dan denk ik dat een gebruikte EV goedkoper is om te rijden dan een benzine model met een ton op de teller. Puur vanwege alles wat mogelijk kapot kan gaan en vroeg of laat ook kapot gáát. Datzelfde argument zou je ook kunnen aanvoeren voor het accupakket van een BEV natuurlijk. Om die reden lijkt mij persoonlijk 20k stoppen in een plug-in hybride de grootste financiële risico's met zich mee te brengen. Met betrekking tot BEV hebben wij, althans bij ons op de zaak, nog geen enkel probleem ondervonden. Ik ben dus benieuwd hoe lang de oude M3's die nu voor weinig te koop zijn het volhouden op termijn...
Emotie en realiteit
Ja, als ik in de avonden of weekenden voor de fun een rondje ga rijden pak ik de Cooper S, ik vind dat prachtig autorijden (pops & bangs uit de uitlaat, de supercharger whine, de zware koppeling en het zware sturen). Als ik naar een klant moet dan is de Tesla wel 100x prettiger als metgezel met alle files. Neem als voorbeeld al die tweebaans rotondes, met de Tesla vind ik sneller een moment om mijn weg te vervolgens dan met de Mini of de BMW waarbij je toch weer moet koppelen/schakelen en sowieso is het instant koppel van een BEV iets waardoor je in de dagelijkse praktijk gewoon sneller en veilig kan rijden, in mijn beleving. Doortrekken in de versnellingen van de mini is heerlijk, maar ga eens voor de lol rijden in België; dat land is inmiddels één grote trajectcontrole. Dan de BMW, ja op de Autobahn 250+ is machtig mooi, maar hoe vaak doe ik dat? In Nederland mag ik überhaupt blij zijn als ik richting Utrecht of Amsterdam de 100km/uur haal.
Als ik mijn kinderen uit school haal met de cabrio krijg ik klachten over dat ze hun benen niet kwijt kunnen, de radio stoort en ze het sowieso belachelijk vinden dat ze geen telefoon kunnen koppelen. Heel hard rijden met de BMW mocht ik lekker alleen doen, mijn vriendin haalde daar minder plezier uit en als we dan gingen road trippen bleek dat de BMW (bouwjaar eind 2018) toch al een erg verouderd navigatiesysteem had.
Als hier dus wordt gevraagd met welke auto gaan we, dan krijg ik in 100% van de gevallen Tesla te horen. Ik vermoed ook dat ik de enige autoliefhebber ben in dit huis...
Wordt vervolgd!
De 1e 1500km.
- 1.500 km
Inmiddels 1500km verder, veel snelweg kilometers in zowel Duitsland als Nederland. De auto inmiddels goed bekeken en gewassen en ik kan zeggen dat de bouwkwaliteit prima in orde lijkt, geen panelgaps of aanverwante zaken en ook geen rammels, kraken en piepen, zoals je verwacht van een hagelnieuwe auto. Blijkbaar geven ze Wouter Karssen altijd Tesla's mee die op maandagochtend in elkaar zij gezet ;-)
Op de Autobahn (wat een genot en beleefdheid onderweg i.t.t. het verkeer in Nederland) onderweg naar een bestemming net voorbij Paderborn (Duitsland), op de digitale teller stop de auto abrupt met versnellen bij 205km/uur. Ook op de linkerbaan blijkt de auto een vlotte en fijn rijdende bolide die vlot accelereert tot aan de begrenzer. Net zo vlot -of vlotter- als menig dikke Duitser, ik doel dan op de auto's. Ja, de topsnelheid is dan relatief laag, maar het gemak en comfort waarmee dit gaat zijn top. Voor ons meer dan prima. Ik ben echt een grote fan van het one-pedal-driving en afremmen op de elektromotor doet de auto veel, na 1500km zie ik nog steeds de beschermlaag op de remschijven. Die blokken gaan dus nog wel een tijdje mee...
Er wordt vaak geklaagd over het kale interieur en dat alles via het scherm moet, ik kan vooral zeggen dat het materiaal gebruik gewoon goed is, alles voelt degelijk aan en ziet er keurig uit. Op alle plaatsen zachte afwerking en goede materialen, persoonlijk vind ik dat (bijna) alles via het scherm gaat prettig en erg intuïtief. Het werkt snel, je hoeft geen hele menu structuren door en functies zitten waar je ze verwacht, daarbij is het veelal een kwestie van eenmaal je voorkeur en bestuurdersprofiel instellen en rijden maar.
Mede voor een Tesla gekozen vanwege het Supercharger netwerk en dat bleek maar weer in Duitsland. Bij een overvolle supercharger (vanwege een groot winkelcentrum) toch weer meerdere Mustang Mach-E, Polestar en Skoda rijders zien klungelen. Klungelen omdat t.o.v. de superchagers de laadpoort bij diverse auto's aan de verkeerde kant zit. Of je soms wél plek hebt, maar vervolgens niet kan laden omdat de laadkabel relatief kort is. Zelf gelukkig geen last van dus. Er was een man die rode briefjes achter de wissers deed van een aantal EV's. In 1e instantie dachten we van goh de Tesla-haters zijn hier wellicht bezig met een actie. Snel bleek dat de briefjes enkel bij niet-Tesla's werden geplaatst. Er bleek een tekst op de staan met een boodschap in de trant van "u bezet twee laadplekken, hou daar a.u.b. rekening mee".
Nog een deel van de rit achterin plaatsgenomen en de ruimte is méér dan prima en de zit ook comfortabel, ben zelf ongeveer 1.85m. Tijdens een trip naar de milieustraat de elektrisch inklapbare achterbank geprobeerd en dat vind ik echt een handige feature; geen gehannes met hoofdsteunen en alles klapt vlot in en op en de voorstoelen maken keurig plaats om vervolgens weer in hun positie terug te keren.
Stoelventilatie werkt top en ook het verwarmde stuur en stoelen worden erg gewaardeerd. Nog wat gespeeld met de geluidinstellingen, maar zeker in de AWD-uitvoering zijn we daar super tevreden over. (Ik kan het enkel vergelijken met het geluid van de BMW F31 en de Model 3).
De verlichting is significant beter dan van de Model 3, mooi lichtbeeld en fel (maar gelukkig niet voor tegenliggers).
Valt iets in negatieve zin op?
Ik was gewend aan de parkeersensoren van de Model 3 die keurig de afstand aangaven in centimeters. Tesla heeft dat nu opgelost met camera's. Op zich werkt het goed, maar ik kan niet zeggen dat het een verbetering is, hooguit gelijkwaardig. Deels gewenning. Anderzijds ben ik meer dan bekend met traditionele parkeersensoren en dan werkt dit significant beter.
De grote draaicirkel, gelukkig werkt het swipen om te switchen tussen vooruit en achteruit prima, maar de auto vraagt de nodige ruimte om te kunnen keren.
Frunk, in 4 jaar tijd bij de vorige Tesla misschien 4x gebruikt, momenteel nog niet open gehad. De ruimte kan handig zijn, maar het dichtdrukken van de frunk vind ik dan weer een beetje knullig. Altijd bang om te hard te drukken of weer vieze vingers achter te laten op een gepoetste auto. Geen groot issue, maar daar mag Tesla nog iets beters op verzinnen (het slotmechaniek voelt wat zwaar en lomp aan in een auto waar verder zo ongeveer alles soepel en elektrisch gaat).
Al met al erg blij met de keuze en leuke reacties so far (in the real world). Negativiteit merk ik tot dusver enkel vanuit de mediaberichten en 'digitale activisten'.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.