Tesla Model S Long Range (2023)

autoreview

Tesla Model S Long Range (2023)

Signalement

UitvoeringModel S Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf42 km
KM-stand laatst28.498 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geëvolueerd tov model 2018

  • 1.350 km

Ik reed 2 jaar met een Tesla Model S van bouwjaar 2018, een 75D achterwielaandrijving, eigendom van mijn vorige werkgever. De rijervaring was super, maar de autonomie bedroevend. Ik kocht mezelf een nieuwe Model S en zie duidelijk de verschillen. Qua acceleratie voel ik quasi geen verschil, alhoewel mijn huidig model een 4 wiel aangedreven model is. Eens je supersnel kan optrekken maakt een seconde meer of minder geen verschil meer. Qua autonomie is er een immens verschil. De batterij heeft een derde meer capaciteit dan de 75 kW en het vermogenbeheer lijkt ook serieus verbeterd. Ik verbruik voor het ogenblik (warm najaar) 150 W/km. Deze winter wordt dit wellicht nog duidelijker.
Ik heb de indruk dat er meer rijgeluid is bij de nieuwe, wat ik minder vind.
De vorige wagen had 3 peddels aan het stuur, eentje voor de richtingsaanwijzers, lichten en autopilot, eentje voor de rijrichting en parkeerstand en eentje om de plaats van het stuur aan te passen. Als die peddels zijn weg. Ik mis enkel nog die voor de richtingsaanwijzer, maar het went.
De laadsnelheid op een Tesla-supercharger is enorm verhoogd ivm het 2018-model.
Vroeger had ik een glazen schuifdak. Nu is het schuifdak vervangen door een volledig glazen dak. Vroeger liep er een zware (rol-)bar over het dak. Die is er niet meer.
Het landscape scherm is praktischer dan het portretmodel zeker omdat je het naar je toe kan draaien. Ook de middelconsole is enorm verbeterd.
Ik nam de optie extended autopilot. Die is eigenlijk best duur omdat de enig meerwaarde is dat je in autopilot kan blijven bij het inhalen. Even de richtingsaanwijzer activeren en de wagen verandert zelf van rijstrook.

Ik hou jullie op de hoogte van hoe mijn verdere ervaring is.

Iets meer dan een jaar, tijd voor een nieuwe revie

  • 28.498 km

Ik rij ondertussen al iets meer dan een jaar met mijn model S.
Verbruik:
Ik reed 28498 km, laadde 5961 kW wat neer komt op 209 W/km. Ik doe vooral autowegen en rijd gemiddeld 120 km/u. Ik doe geen moeite om rustig te rijden, maar mijn acceleratiemodus staat wel op Chill, want dat is die nog steeds vinnig genoeg.
Laadkosten:
Ik laad voor 80 % van de verbruikte elektriciteit thuis op een gewoon stopcontact van 220V aan 13A via mijn Tesla mobiele lader. Ik kan mijn elektriciteit thuis aankopen aan 0,3 €/kW alles inbegrepen. Even overwoog ik om een laadpaal thuis te plaatsen maar was verrast hoe vlot het loopt via een gewoon stopcontact. Door de grote batterij hou ik genoeg reserve om niet steeds volgeladen te moeten zijn. Vlak voor mijn deur heb ik een betalende laadpaal in geval van nood aan 0,69€/kW, maar ik gebruikte hem nog nooit. Op een kleine 10 km heb ik een Tesla Supercharger. Die gebruik ik prioritair als ik thuis niet opgeladen geraak, maar dat gebeurt slechts sporadisch. Daar betaal ik ongeveer 0,42€/kW.
Qua verbruikskost zit ik op die manier aan iets wat tussen 1/2 tot 2/3 van wat een vergelijkbare dieselwagen zou verbruiken.
Rijplezier en veiligheid:
Ik kocht de upgrade voor enhanced autopilot en gebruik hem vaak. Ik heb nog nooit met meer plezier gereden. De wagen voelt goed, waarschuwt tijdig en vaak te vroeg (maar liever dat dan te laat). Ik vond de perfecte zithouding. De (Chill-modus) acceleratie is een plezier.
We gingen naar Noord-Italië op vakantie tijdens het topseizoen. De oplaadbeurten gingen vlot, quasi zonder wachtrijen (slechts één keer).
De software upgrades gingen vlot en leverden gratis nieuwe en nuttige functies op. Het handenvrij openen van de koffer en frunk via de nabijheid van de smartphone zijn hiervan een mooi voorbeeld.
De grote koffer en kofferklep als 5de deur waren vooral de redenen waarom ik geen ander Tesla-model kocht.
Het enige wat meer tijd kostte om eraan te wennen zijn de richtingaanwijzerknoppen op het stuur.

Onkosten:
0 €.
Ik heb vrijstelling van verkeersbelasting. Dat is een mooie bonus.

Eindconclusie:
Een model S kopen blijft een dure investering, maar tot op heden beklaag ik ze niet. Op naar het volgende jaar.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.