Tesla Model S Long Range (2020) #2

autoreview

Tesla Model S
Tesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model S

Signalement

UitvoeringModel S Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Model S

  • 78.000 km

Op zoek naar een nieuwe auto voor de dagelijkse kilometers was het voor mij duidelijk dat het een elektrische auto moet worden. Diesel wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt, Plug in hybride is me slecht bevallen in het verleden, dus elektrisch it is. Maar welke dan?

De wensen zijn duidelijk: Het moet een ruime en luxe auto zijn. Geen keihard sportief ding, maar gewoon een comfortabele A naar B auto. Met in ieder geval stoelverwarming en stuurwielverwarming, dat miste ik toch wel in mijn vorige auto. En oh ja, geen SUV achtig ding. De ruimte heb ik niet nodig, en extra hoogte heeft verder alleen maar nadelen.

Normaal koop ik auto's ca 1-2 jaar oud met weinig kilometers. Op mijn lijstje dit keer stonden niet heel veel auto's. Simpelweg omdat er niet veel grote elektrische sedans zijn.
de lijst:
-Lucid Air
-VW ID7
-Mercedes EQS
-Tesla Model S
-BYD Han

Lucid Air viel af, want te duur. Mercedes EQS viel af omdat ik jong gebruikt alleen maar de combinatie zwart/zwart vond, en ik eerlijk gezegd het interieur minder fraai vond dan mijn E klasse. BYD gooit de Han in de aanbieding voor een scherpe prijs. Eigenlijk geen fan van Chinees, toch een proefrit gaan maken, positief is dat de auto qua interieur een betere indruk maakte dan de EQS, misschien zelfs beter dan mijn E-klasse, maar tegelijk duidelijk niet voor lange Europeanen gebouwd, viel dus gelijk af. Ook liet de lane assist me rijden als een dronkaard. De VW ID7 was alleen nog met de kleine accu te krijgen, en ik had daar wat weinig vertrouwen in.

Blijft over het merk wat ik eigenlijk probeerde te vermijden: Tesla. Nooit een fan van geweest, maar toch maar eens proberen. En wat blijkt: De Model S is een heerlijk comfortabel rijdende auto, waar mijn lange lijf ook nog eens fijn in zit! Maar dan wil ik er wel eentje met normale stengels aan het stuur, dus moest ik me richten op de iets oudere bouwjaren. Overigens is het interieur van de Model S op het best redelijk te noemen. Lang geleden dat ik in een auto zat waar het nephout zo ontzettend nep aandoet.Uiteindelijk vond ik een nette 2020 S met niet veel kilometers op de teller en na een paar dagen was het de mijne.

Inmiddels zijn we een paar maanden en ruim 20.000 kilometer verder. Ben ik nog steeds blij? of heb ik inmiddels spijt? Wel, dat is een beetje dubbel. Laat ik positief beginnen:

+ Het elektrisch rijden bevalt erg goed. Ook op langere internationale ritten gaat dat prima. Soms vraagt het een klein beetje planning, maar niets onoverkomelijks. Het elektrisch rijden bevalt zo goed, dat ik inmiddels er een tweede elektrische auto bij gekocht heb. Nu heb ik wel de ideale omstandigheden: Ik kan beide auto's thuis voor de deur laden en red de dagelijkse kilometers prima met de range van de Tesla. Dat scheelt flink in de kosten tegenover openbaar laden. De Model S is niet extreem zuinig, maar het is dan ook een grote en zware auto.
+ De Tesla is een erg comfortabele reisgenoot. De stoelen doen het op lange ritten zelfs beter dan mijn vorige E-klasse! De luchtvering is briljant.
+ Hij is snel. Erg snel. Misschien wel te snel. Waarom? Het went erg snel, nog even snel ergens voorbij, die vrachtwagen inhalen kan makkelijk! Maar ik rij niet alleen in deze Tesla, ik heb meer auto's. En die zijn niet zo snel. En dat vergeet je dan soms. Tja, luxeproblemen..

Maar het is niet alleen feest:
- Praktisch: Opbergruimte in de auto is erg beperkt, geen vakken in de deuren, bekerhouders op de plek waar je je arm neer wil leggen, niet handig. Het vak in de middenconsole is zo diep en zit zo ver naar voren dat het meer een soort zwart gat voor vermiste spullen is.
Daarnaast is de auto eigenlijk net iets te breed. Het maakt het geen makkelijke auto om ergens te parkeren. Daarbij zijn de parkeercamera's op z'n best matig en geeft de achteruitrijverlichting nauwelijks licht.
De frunk wordt door mij niet veel gebruikt. Het is fijn dat hij een frunk heeft, prima plek voor vieze laarzen en laadkabels zodat de kofferbak schoon blijft. Maar je sluit hem door met 2 handen stevig dicht te duwen, er staan dus altijd vette vingers op de voorkant van de auto.
- Autopilot: Werkt perfect zolang je op de snelweg achter je voorligger aan gaat, maar in alle andere situaties enigszins twijfelachtig. Voorbeeld: even inhalen, bij de meeste andere auto's schakelt de lane assist uit bij richting aangeven, ga je naar de juiste baan en gaat lane assist weer aan. Niet in de Tesla, die gaat zelf voor je van baan verwisselen als je richting aangeeft, maar doet daar zo lang over dat je toch zelf het stuur overneemt. En dan schakelt autopilot zichzelf uit. Irritant.
Op provinciale wegen remt de auto af voor alles wat ook maar een beetje op een stoplicht lijkt, ook als het geen stoplicht is, heel irritant. Dat kan je overrulen door even een beetje gas te geven, zoals bij een groen verkeerslicht. Maar bij bijvoorbeeld een geel knipperende lamp langs de weg remt de auto telkens weer als de lamp knippert.
Opmerkelijk: De Tesla haalt niet rechts in met autopilot aan.
- Mediasysteem: Fijn dat alles geïntegreerd is, en het werkt ook echt heel goed. Maar ik word bijvoorbeeld veel via WhatsApp gebeld, die oproepen kan de carkit niet opnemen. Niet meer van deze tijd.
- Het merk/de eigenaar. Boeit het me normaal iets wat de eigenaar van een autofabriek doet buiten het werk? Nee. Maar in dit geval doet het kennelijk veel met hoe anderen naar de auto kijken. En wat doet dat met de restwaarde van mijn auto? En hoe veilig kan ik de auto ergens achterlaten?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.