Tesla Model S 90D (2016)

autoreview

Tesla Model S
Tesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model S

Signalement

UitvoeringModel S 90D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst460 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla model S 90D: Het voortraject

Het voortraject (0 km)

Alvorens ik mijn Tesla model S 90D bestelde heb ik alle reviews op Autoweek en andere sites gelezen. Ook heb ik praktisch elk YouTube filmpje gezien. Hoewel ik pas een jaar geleden een Lexus IS300h ben gaan rijden waarvan het leasecontract nog ongeveer 3 jaar zou duren, besloot ik een proefrit in te plannen, gewoon om ‘eens te kijken hoe zo’n elektrische auto nu eigenlijk aanvoelt’….. Die gedachtegang zal door sommigen worden omschreven als een ‘kapitale fout’, en door anderen als ‘ de beste keuze ooit’, want natuurlijk had ik van te voren kunnen weten dat ik totaal verkocht zou raken aan een Tesla! Even de benen op de grond; natuurlijk zijn dit ‘Champagne problems’, maar laten we eerlijk zijn, jongens blijven jongens!

Ik plande een tweede proefrit (waarbij net als tijdens de eerste proefrit de service en vriendelijkheid van de verkoopadviseur als excellent mag worden getypeerd) en ook na deze tweede proefrit in een 90D werd weer duidelijk: mijn Lexus IS300h moest terug naar de leasemaatschappij! Overigens een auto waar niets mis mee is,deze Lexus! Los van de beperkte bergruimte en een iets te lage voorbumper, heeft dit model me ontzettend veel prettige kilometers bezorgd. Je ziet ze niet zoveel rijden dus ook deze Lexus blijft een bijzondere verschijning, maar onderaan de streep hebben we het over een totaal ander segment dan de Tesla model S. Dat werd overduidelijk bevestigd op het moment dat ik na de eerste en tweede proefrit weer in de Lexus stapte. Wegligging, comfort, afwerking, overzicht, de kwaliteit van de stoelen, innovativiteit; je mag tussen deze twee auto’s echt geen vergelijk maken, en dat geeft ook niet want we hebben het over een verschil van een slordige € 75.000,00 in aanschafwaarde met alle opties erop en eraan!
Een bizarre ervaring was het gebruik van de autopilot. Het duurt dan ook even voordat het brein accepteert dat de auto het van je overneemt zonder dat je in bochten het stuur wilt grijpen. Een onoplettende bestuurder kwam tijdens de tweede proefrit op de snelweg van de rechterbaan naar de linker en sneed als het ware de Tesla af waarna deze direct een uitwijkmanoeuvre uitvoerde vanuit de autopilot functie. De verkoopadviseur zat op de passagiersstoel en had deze uitwijk functionaliteit in praktijk nog niet meegemaakt vertelde hij. Het kon hem echter zichtbaar bekoren. Ook de snelheid waarin de auto van 0 tot 100 km/u accelereert is indrukwekkend te noemen. Als vanzelf verschijnt een brede lag op je gezicht terwijl je lichaam stevig in de stoel gedrukt wordt.

Hoewel de leasemaatschappij nu niet bepaald stond te springen om mijn Lexus 3 jaar eerder dan gepland terug te nemen, bleek het momentum erg in mijn voordeel te werken. Ik ben ondernemer en had voor 4 personeelsleden een nieuwe leaseauto in bestelling te geven omdat de leaseovereenkomsten voor deze auto's op korte termijn zouden aflopen. Inclusief een nieuwe Tesla hebben we het dan over de levering van 5 nieuwe auto’s. Ik besloot dit als een package deal aan te bieden aan de leasemaatschappij. Na enig onderhandelen ging men uiteindelijk akkoord met het boetevrij afkopen van het leasecontract van de Lexus en bestelde ik de 5 nieuwe auto’s waaronder een Tesla model S 90D. Het is inmiddels eind mei en de levering van mijn auto staat gepland op eind augustus / begin september van dit jaar. Ik heb omwille van de actieradius gekozen voor een 90D. Hoewel de auto als basis model al behoorlijk compleet is heb ik gekozen voor de volgende opties:

- Premium upgrades package
- Autopilot functies
- Next generation zetels
- Glazen panoramisch dak
- Titanium Metallic lak

De keuzemogelijkheden in lakkleuren vond ik wat mager. Mijn eerste voorkeur zou uitgaan naar donkerblauw, maar het donkerblauw dat Tesla beschikbaar heeft is erg fel. Een kwestie van smaak uiteraard waarover niet valt te twisten. Het is uiteindelijk Titanium Metallic geworden.

De volgende update volgt na de levering in augustus of september.

Eerste ervaringen

  • 460 km

Deze week heb ik mijn Tesla model S 90D opgehaald in Tilburg bij de Tesla fabriek. De auto werd 3 weken eerder geleverd dan gepland dus dat was een hele mooie verrassing. Het aantal gereden kilometers (360) is natuurlijk nog maar minimaal, maar toch alvast een korte samenvatting van de eerste kilometers.

Mijn eerste ervaring met de auto valt in één woord samen te vatten: WAUW!

Wat een fantastische auto! De actieradius valt beslist niet tegen. Uiteraard moet je met een elektrische auto hier en daar wat beter plannen, maar met een nagenoeg volle accu (90% wordt aanbevolen omwille van de levensduur van de batterij op langere termijn) is 400 kilometer realistisch uitgaande van normaal verbruik.

De acceleratie van de auto is ongelofelijk snel. Dit is iets wat ik moeilijk in een review over kan brengen. Je moet dit eigenlijk gewoon zelf ervaren.

Het comfort in deze auto is fenomenaal. Zowel qua wegligging, (stuur)gedrag van de auto als qua stoelen. Alle batterijen liggen onderin de auto. Dit zorgt voor een ontzettend goede wegligging omdat het zwaarte punt dicht bij het wegdek ligt.

Omdat ik heb gekozen voor een 'D' model (all wheel drive) is de front trunk 'Frunk' zoals Tesla deze noemt, ietsjes kleiner dan in de modellen zonder all wheel drive. Evenwel blijft er meer dan voldoende ruimte over in de frunk voor een aantal boodschappentassen of een krat bier. Ook de kofferruimte achter is praktisch en ruim.

Bediening van de auto gaat via het 17" scherm. Het scherm werkt precies zoals je zou verwachten dat het werkt. Er is dus heel goed nagedacht over gebruiksgemak.

Ik zal bij ca. 5.000 km nog eens een update geven.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens