Tesla Model S 90D (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 90D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 307.000 km |
3 ton, tijd voor een review Model S 90D
- 300.000 km
Meer dan 300.000 km. Een mooi moment om stil te staan bij de Tesla Model S 90D uit 2015. In 2018 tweedehands gekocht met 115.000 km de teller. Daarvoor jarenlang brandstofauto’s van het werk gereden en die met circa 140.000 km zijn teruggeven aan de leasemaatschappij. Nu een Tesla als eigen auto.
Bij collega’s aangegeven dat ik een Tesla tweedehands overweeg en in 2018 was dat volgens de meeste wel dom om te doen, want: Batterij gaat nooit lang mee kijk maar naar je telefoon en kost veel geld om te vervangen. Duur in onderhoud. Veel problemen met kwaliteit en Amerikaans kan toch niet goed zijn. Ondanks de vele waarschuwingen en twijfel die ik daardoor had toch de Model S gekocht. Overtuigd door nog 4 jaar batterij garantie en een kosten/ baten analyse. Toen was het al enige tijd duidelijk dat de richting van onze overheid elektrisch rijden is. De kosten/ baten analyse kwam een stuk positiever uit dan van de benzinewagen. Nu 6 jaar later is een EV voor mij absoluut de juiste keuze.
Rijden met een Model S
Iedere keer als ik naar de auto loop, geniet ik van de uitstraling. En dan mogen rijden met het model S is een heerlijke ervaring die me, zeker in het begin, een stap in de toekomst liet meemaken en laat genieten van het rijcomfort. Ik zie mezelf dan teruggaan naar een brandstofauto. Wat helaas een keer moest vanwege wat schade en helpen met verhuizing. Voorin in de auto zit je heerlijk. Naast comfort biedt de auto veel extra’s waarbij de snelheid van de Media Control Unit (MCU) voor navigatie ed. ongeëvenaard is.
Achterin is het comfort onder de maat voor zo’n wagen. De kinderen geven aan dat achterin in de auto minder fijn is bij lange reizen omdat de benen niet volledig door de zitting ondersteund worden. De model S is een grote en brede auto met een zee van laadruimte. Dat maakt verre vakanties aangenaam. Wat je daarbij wel moet vermijden is oudere stadcentrums zoals in Italië of Portugal. Die smalle binnenwegen zijn duidelijk niet gemaakt voor de Model S.
Functionaliteit
De luxe en functionaliteit die de Model S biedt is goed. Voorverwarmen kan eenvoudig via de app op je telefoon, net als andere functies. Nooit meer krabben In de winter (welke winter?) en altijd ontdooide ramen. De integratie tussen je telefoon en de auto is super tot zelfs het summon van je auto, handig als deze in een krappe garage staat. Zoeken naar laders is verleden tijd. De auto geeft namelijk standaard de laadpunten aan bij de routeberekening. De auto benaderen en de klink komt naar buiten. Je stapt in en kan wegrijden. Een knopje om te starten is totaal onzinnig. Vanwege potentiele autodiefstal na een software update wel een pincode. Zodra je instapt gaat de stoel van ´easy entry´ naar jouw zitpositie, de radio is gelijk aan met jouw zender, spiegels stellen zich en de airco zoemt zacht op de juiste temperatuur, alles automatisch. Zo is de wagen eenvoudig uitwisselbaar met vrouwlief.
Tesla heeft goed nagedacht over de ervaring van de bestuurder en je bent goed ontzorgt alles werkt intuïtief en spraak gestuurd. Wel heb ik een frustratie met de ruitenwisser. In stand 1 werkt het tot een bepaald hoeveelheid regen goed. Bij wat meer regen gaat de ruitenwisser als een bezetenen heen en weer. Op dat moment zet ik de ruitenwisser in stand 3 en werkt het weer ´normaal´.
Autopilot
Autopilot (AP) is een verademing en ik rij nauwelijks meer zonder. Helaas ging de EU zich met AP bemoeien. Voor de EU-regulering reed AP alle snelwegen en autowegen nagenoeg zelfstandig en was ingrijpen nauwelijks nodig. Soms een phantombreak maar dat is eenvoudig te verhelpen. De auto ging goed door de bochten en automatische rijbaan verandering ging vloeiend. Zowel in steden, binnendoor wegen als op Snelwegen gebruik ik AP maximaal. Helaas vond de EU in 2019 het nodig om Tesla een update uit te laten voeren en vanaf die tijd zijn er wat irritaties: automatisch rijbaanwisseling mag alleen op snelwegen. M.a.w. het gedrag van je auto is afhankelijk van weg type. Bochten mogen alleen met een bepaalde G-kracht. Daardoor gaat de auto nu nog maar 60 km/u in een bepaalde bocht waar iedereen met meer dan 70 km/u doorheen gaat. Extra nadeel daarbij is dat voor de G-krachten de buitenkant van de bocht wordt genomen terwijl je op de rechterbaan rijdt van de twee banen. De mensen op de linkerbaan pakken de binnenkant van de bocht. Waarom, beste EU, iets wat goed werkt verpesten?
De EU werkt aan standaarden zoals de USB-C en dat is zeer succesvol. Dat hebben ze ook gedaan met de CCS adapter. De gedachte is goed maar waarom zo’n dikke stekker? Dat had veel gebruikersvriendelijker moeten zijn. Terecht dat America voor NACS gaat. Tesla bied voor de oudere Model S een CCS adapter upgrade aan en dat is een echte aanrader. Je hebt gelijk toegang tot veel meer superchargers door Europa. Ook kan je de MCU upgraden naar de MCU2 met LTE wat de gebruikservaring sterk verbeterd. Het scherm was al snel met reageren maar de upgrade doet daar nog een stapje bovenop en krijg je extra functionaliteit zoals: Netflix, Disney, YouTube, spelletjes, internet radio ed. beschikbaar is.
Snelladen
Door het vele rijden heeft de auto ook veel aan de snellader gestaan. Iedere week staat de auto aan de snellader en regelmatig meerdere keren. De auto heeft verouderde laadtechnologie en kan met 130 kW max laden, dat is tussen de 10% en 60%. Daarna zakt de snelheid geleidelijk terug. Aangezien ik de gewoonte heb om de auto meestal tussen 20-80% te houden, Sta ik meestal 20 minuten aan een snellader. Nu heb ik dat nooit een probleem gevonden vanwege mijn type werk. Laptop pakken en gewoon mail wegwerken. Op vakantie op het grote scherm een filmpje of bij mooi weer een activiteit buiten uitvoeren zoals wandelen of frisbee ‘en. Dan staat de auto eerder 40 minuten aan de lader van circa 5 a 10% naar afhankelijk wat nodig is. Als ik snel wil zijn, dan is de 10-60% range het beste vanwege het snelst laden in die percentage range.
Het laadnetwerk van Tesla is uitmuntend ze werken altijd en slechts 1x heb ik moeten wachten op een laadpaal. Nooit heb ik bereikangst gehad. De navigatie van Tesla houdt overal rekening mee. Van opwarmen van de batterij voor hogere laadsnelheid tot adviseren rustig te rijden om met voldoende batterijlading het doel te halen. Iedere laadstop wordt goed aangegeven in de navigatie waardoor een verre reis een genot is, zeker i.c.m. met AP.
Verbeteringen, onderhoud of issues
De auto heeft mij nooit in de steek gelaten, maar iedere auto heeft vroeg of laat wel wat issues. In mei 2019 met 144.000 km kwam de melding dat de 12V accu vervangen moest worden. Gevolgd door vervangen van de parkeerrem in feb 2021 en 187.000 km. Achteraf beschouwd had beter onderhoud aan de parkeerrem het probleem voorkomen. Bij iets meer dan 200.000 km Okt ‘21 de onderste draagarmen voor laten vervangen vanwege speling op de rubbers, het nadeel van een zware auto. Bij de APK is aangeven dat de armen wel langer meekonden maar dan moet volgende jaar ook de bovenste draagarmen vervangen worden.
In Juli ´22 met 221.000 km Liet de airco het afweten. Deze is door Tesla bijgevuld met vloeistof incl. een UV gevoelig stofje om de lekkage op te sporen. De lekkage is nog steeds niet gevonden en de Airco doet het nog steeds goed.
In aug ´22 Geeft een koplamp de geest en bestel ik twee nieuwe Xenonlampen. Daarbij heb ik op een YouTube film gekeken hoe te vervangen. De Tesla Model S (2012 t/m 2016) heeft de D3S 35W als aangegeven op YouTube. Echter door Europese wetgeving, heeft de Tesla Model S (2012 t/m 2016) in NL de D8S 25W. Je raadt het al ik had eerst de verkeerde besteld. Een Lampoloog vroeg zich, bij het ruilen, af waarom ik de D8S wou hebben, omdat de D8S niet vaak voorkomt in NL.
Feb ´24 met 282.000 km komt de melding dat de Pyrofuse batterij bijna leeg is en vervangen moet worden. Daarbij komt ook nog dat aan de bijrijder kant, de deurhendel niet altijd zonder hulp automatisch naar binnen gaat. Schoon maken van de deurhendel binnenste heeft geholpen.
Jun ’24 299.000 km claxon reparatie en Radar kalibratie nadat er waarschijnlijk een steen tegenaan is gekomen. Toen heeft Tesla ook ontdekt dat de ruitenwisser langzaam wat aluminium schraapt uit de motorkap door speling op de aansluiting. Afspraak voor reparatie is gepland.
Ik heb goede ervaringen met Tesla service en de wijze waarop de zaken opgepakt worden. De communicatie via de app is wennen en kan ook leiden tot verkeerde communicatie vanwege de beperkte bericht mogelijkheden. Gelukkig neemt Tesla contact als meer duidelijkheid nodig is. Enige nadeel van Tesla service vind ik de prijs. Die is aan de stevige kant en gelukkig zijn er alternatieven.
Afwerking en kwaliteit
Al met al zijn de problemen niet noemenswaardige gezien de 3 ton op de teller. Waar ik me eerst zorgen over de batterij maakte omdat, zoals men me waarschuwde: Het een Amerikaanse auto is en die kennen geen kwaliteit, ben ik ontzettend blij met mijn auto.
De afwerking is als al vaker aangegeven, sterk voor verbetering vatbaar. Panelcaps zijn best stevig al zag ik jl. een Polestar EV met grotere panelcaps. Het achterruitje bij de bestuurderskant is verzonken en als je het weet, dan blijf je het zien. De lak is van mindere kwaliteit. Allemaal geen probleem maar voor zo´n dure auto bij nieuw aanschaf zou dat eigenlijk niet mogen. Keerzijde is dat Tesla toen nog in de opstartfase zat. Intussen is de afwerking vele malen beter. Zeker als ik de Model 3 Highland meeneem in de vergelijking.
Op naar 500.000 km wat met de Model S eenvoudig moet kunnen. Er rijden al meerdere rond met een veel hogere tellerstand.
Wat concrete cijfers, vanuit Excel:
Verbruik, In bezit van Sept 2018 tot nu:
- 185 731 km met een verbruik van 33.617 kWh. Gemiddelde 181 Wh/km.
- 40.677 kWh daadwerkelijk geladen: Extra verbruik, bij stilstaan, is 21% aan o.a.: Airco, voorverwarmen, koelen, camping mode, phantom drain, dashcam ed. Te weten: uitgaande van thuisladen met 21 ct./ kWh (tot juli dit jaar) gelijk aan €8.542,-aan laden. Daarvan is € 1.446,- thuisladen, overige is free-supercharging. Ter vergelijk de brandstofkosten zouden €25.178 euro zijn met een verbruik 1 op 18 brandstofwagen.
- Verzekering, eerste paar jaar allrisk nu WA verzekerd: € 10.520,-
- Banden zomer. Michelin, vervangen met ruim 52.000 km, Falken, nu circa 48.000 km, winter: Twee keer Hankook, circa 48.000 en nu circa 28.000 km: € 3133,-
- Noodzakelijk onderhoud (draagarmen, 12V accu, airco ed.): €3854,-
- Accessoires en gewenste onderhoud (CCS-adapter, MCU2, wasmiddel ed.): €2302,-
- De auto is gekocht voor 50 en kan nu tussen de 20 a 22 verkocht worden. Een afschrijving van €30.000,-
Totalen
Totaal na 6 jaar rijden en bijna 190.000 km voor noodzakelijk onderhoud, verzekering en “brandstof”: € 18.953,-. Inclusief afschrijving komen we op minder dan 26 ct/km of 680 €/maand.
Er zijn zes schade gevalletjes, te weten:
- BMW op de A2 rijdt achterop: €1200,- Toen pas een paar maanden in bezit….
- Busje bij de supermarkt gooit tegen mijn geparkeerde auto de deur open: €925,-
- Dame veranderd van rijbaan en zag mij niet in de dode hoek: €900,-
- Stoeprandje waarbij de velg is beschadigd.
- Paar deukjes rondom de laadpoort: 250 euro (Zelf betaald).
- Deukje, eigen fout, van hoge drukspuit opgepakt op de deukjesdagen van Centraal Beheer.
Verbruik over een heel jaar
- 304.007 km
In de reacties is gevraag voor meer inzage in verbruik. Nu hou ik dit maandeljks bij en rij veelal dezelfde woon-werk routes en afstanden.
Rijstijl:
- vertrek 's-morgens na 5:30 uur en rij dan gewoon 120/ 130 km/u. Na 6 uur rij ik 105 km/u
- Meeste ritten zijn 90 - 95% snelwegen >75 km
- Zuinigste lange rit is 119 Wh/km en Minst zuinige lange rit is 240 Wh/km
- In de winter is de batterij de eerste 50 km nog koud en daarmee verbruik hoog.
- Maand aug-23. was een lange vakantie en dus veel km's
Bijgaande mijn maandelijks verbruik van het afgelopen jaar:
Maand kilometers kWh gem. Wh/km prijs (21 ct/kWh)
aug-23 10428 1795 172 € 377
sep-23 2954 500 169 € 105
okt-23 2676 451 169 € 95
nov-23 2726 493 181 € 104
dec-23 2843 565 199 € 119
jan-24 2780 567 204 € 119
feb-24 2646 556 210 € 117
mrt-24 2982 580 195 € 122
apr-24 5506 990 180 € 208
mei-24 3437 632 184 € 133
jun-24 2388 400 168 € 84
jul-24 3987 710 178 € 149
*aug-24 2886 481 167 € 101
* Maand Aug-24 is niet volledig
APK alleen kentekenplaat lampje stuk
- 307.000 km
Vrijdag APK keuring van de auto. De banden hebben weinig profiel en lopen tegen de profielindicator aan. Voor de zekerheid maar APK en bandenwissel gecombineerd. Bij de APK is aangegeven dat de banden alleen een advies zouden krijgen maar omdat het toch al gepland was, helemaal geen probleem meer. De auto kwam goed door de keuring al moest er wel een kentekenplaat lampje vervangen worden. gelijk allebei de lampjes maar laten doen want als de ene al kapot is...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.