Tesla Model S 85D (2015) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model S 85D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Model S - afscheid na 10 jaar
- 210.000 km
Gisteren na 10 jaar en dik 210.000km afscheid genomen van mijn Model S. Tijd dus voor een uitgebreide terugblik.
In 2015 schreef ik deze review over mijn Model S: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/tesla-model-s-85d-2015-3/. Helaas kan ik om onduidelijke redenen die niet meer bijwerken dus een nieuwe review.
Toen ik de Model S kocht was elektrisch rijden revolutionair en moest ik de eerste laadpaal aanvragen in onze buurt, inmiddels is dat wel veranderd.
In het begin was de eerste vraag: hoever kan je ermee rijden. De laatste twee jaar is dit: hoe goed is de batterij nog.
Laten we daarmee beginnen. Een vergelijk van de 'typical' range, haalbaar je bij goede omstandigheden (temperatuur) en een goede mix van snelweg/stad en niet al te hard rijden:
In 2015 gaf de auto bij 100% laden een 'typical' range van 420km.
In 2025 geeft de auto bij 100% laden een 'typical' range van 360km.
Dit betekent dat het bereik in 10 jaar en 210.000km ongeveer 15% is afgenomen. Wat mij betreft is dit een prima waarde.
Dan het kostenplaatje. De Model S is natuurlijk een forse investering en de grootste kostenpost is zoals bij iedere auto de afschrijving. In 10 jaar tijd is de auto 85% afgeschreven. Fors, maar niet ongebruikelijk voor een auto in deze categorie. Het is opvallend dat de waarde van de auto nogal kan fluctueren. Twee tot drie jaar geleden werd nog de hoofdprijs betaald voor tweedehands Tesla's, door alle ontwikkelingen in de markt is die prijs hard naar beneden gegaan.
Over de verbruikskosten kan ik simpel zijn, als ik de Tesla vergelijk met de ICE van mijn vrouw dan rijdt de Tesla zeker 50% goedkoper. Ik kan overigens niet thuis opladen omdat ik geen eigen parkeerplaats heb en geen kabel over de stoep mag leggen. Ik had met de Tesla onbeperkt gratis superchargen, ongeveer 15% van mijn verbruik was dus helemaal gratis.
Het reguliere onderhoud van de Tesla is verwaarloosbaar, de afgelopen jaren is er nauwelijks onderhoud geweest. De remschijven zijn één keer vervangen en de remblokken twee keer. Bij gewoon rijden valt ook de bandenslijtage erg mee. Ik maak maximaal gebruik van regeneratief remmen.
Wel zijn er in de loop van 10 jaar een aantal andere zaken kapot gegaan en de volgende zaken zijn vervangen
- alle deurhendels (linksvoor meerdere keren)
- het open dak (dit was een dure)
Ik heb gebruik kunnen maken van het lage bijtellingspercentage van 4% en de versnelde afschrijving. Dat maakt dat het ook achteraf een uitstekende deal is geweest.
Qua comfort hebben we met de Tesla niets te klagen. Het is een ruime auto, ook nu onze kids groter zijn kunnen ze nog makkelijk achterin. Wel merken we steeds meer rammeltjes en kraakjes in de auto. We zijn vier keer met de Tesla op wintersport geweest, maar daar waren de meningen over verdeeld in ons gezin. De laatste jaren zijn we met de ICE van mijn vrouw gegaan.
De afgelopen jaren heb ik continu uitgekeken naar een vervanger van de Model S, waarbij me steeds opviel hoe modern en uitgebreid de auto nog steeds is, mede door de reguliere software updates. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een iets kleinere auto te gaan rijden, dat is een BMW I4 geworden.
Waarom weer elektrisch? Het rijd heerlijk, ik ben eraan gewend en uit alle objectieve onderzoeken blijkt dat het beter is voor het klimaat. Ik ben pragmatisch op dat vlak, dus als je zo'n grote batterij koopt met alle stoffen die erin zitten, dan is het voor de portemonnee en het klimaat beter om er zo lang mogelijk mee te doen.
Waarom een BMW? De model 3 is de beste deal op de markt maar het ontbreken van een dashboard, stuurhendels, knoppen vind ik niet fijn. Ook vind ik de 3 minder mooi dan de S of de I4 En ik heb geen zin om Elon Musk verder te supporten.
De eerste verschillen met de I4 en de MS:
het formaat
Het ontbreken van achtergrondgeluid tijdens het rijden
Het geluid van de deuren als ze dichtklappen
De stoelen (+ BMW)
De grote optielijst van BMW met zaken die standaard zijn bij Tesla
De range van de BMW zou veel beter moeten zijn maar daar heb ik na twee koude dagen nog onvoldoende beeld van.
De software van de BMW is gelijkwaardig aan die van de S, dat heeft Tesla dus wel goed voor elkaar.
Er staan veel reviews van de I4 op autoweek, maar als ik daar nog iets aan toe kan voegen dan zal ik er ook daar eentje van maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.