Tesla Model S 85D (2015) #3

autoreview

Tesla Model S 85D (2015)

Signalement

UitvoeringModel S 85D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst50.048 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

20.000 kilometer met de Tesla Model S

  • 20.000 km

Na 50.000 gereden kilometers een update van mijn review over de Tesla model S en elektrisch rijden in het algemeen.

Review bij 20.000 km.
Naar aanleiding van de introductie van de Tesla model 3 heb ik me verbaasd over de comments bij artikelen over Tesla. Zowel positief als negatief. Er staan nogal wat ongefundeerde meningen, dus ik vond het tijd voor een review met alle voordelen en nadelen van de Model S. Wellicht helpt het toekomstige kopers van een S, 3 of X. Mijn Tesla heeft inmiddels 20.000 km op de teller, waaronder een vakantie naar Oostenrijk.

Waarom de Tesla
Mijn vorige auto was een volvo v70 2.5T. Geweldige auto: ruim zat voor drie kleine kids, representatief en snel genoeg. Echter met 2 ton op de teller was ik toe aan iets nieuws. Deze nieuwe auto moest in ieder geval groot genoeg voor het gezin en bij voorkeur fiscaal voordelig. Ik ben ondernemer op het gebied van marketing software en dus gevoelig voor innovatie en natuurlijk voor alle fiscale voordelen. De keuze ging tussen de Tesla en de Volvo XC90, tot mijn testrit in de Tesla. Na die rit was ik verkocht. Ik vind het model geweldig, innovatief en deze auto is in ieder geval minder slecht voor het milieu dan de plugin hybrides.

Ik heb gekozen voor de 85D, de versie met de grootste range op dat moment: 500 kilometer. Volgens de website tenminste. Verder opties zijn het autopilot pakket, next-gen stoelen en panoramadak.

Aanschaf
De aanschaf van de Tesla viel me in eerste instantie wat tegen. Het concept is super, je maakt een proefrit, besteld online en er wordt een specialist toegewezen die je begeleid in de periode voordat je auto geleverd wordt. Waarschijnlijk pech maar zowel van de initiele verkoper als van de delivery specialist had ik meer service verwacht. Bijvoorbeeld dat ze bij de aflevering op de hoogte zijn van de paketten die ik heb gekozen. Inmiddels is mijn ervaring met de mensen van Tesla een stuk verbeterd, ze zijn stuk voor stuk op zijn Amerikaans klantvriendelijk.

Eerste indruk
Wat moet ik ervan zeggen. De eerste periode met een Tesla is één groot feest. Bereid je erop voor dat je buren om de auto staan, iedereen mee wil rijden en je wegsprint bij ieder stoplicht. Ik heb danwel niet de p85d die in 2,8s op de 100 zit, maar met 4,5 seconden is de auto nog steeds enorm rap. Mijn zoontje werd vijf toen we de auto net hadden, stop vier jongetjes van vijf en één jongetje van 37 in een Tesla model S en je hebt een geslaagd kinderfeestje. De kinderen hebben het sprinten met de Tesla inmiddels omgedoopt tot stromen.

Range en opladen
Nog steeds wordt ik wekelijks aangesproken door wildvreemden over de auto. De eerste vraag: hoe ver kan je er mee rijden? Bij deze het eerlijke antwoord:
500 kilometer is theorie. Ook volgens Tesla overigens. De auto geeft zelf aan dat de 'typical' range zo'n 420 kilometer is.
Het dagelijks helemaal vol laden van de accu is niet aan te raden, dus in de praktijk laad je de auto vol tot zo'n 340 km
Die 340 km haal je onder ideale omstandigheden, weinig stadsrijden en niet al te hoge snelheden op de snelweg. Bijna nooit dus. In de dagelijkse praktijk zit de range tussen de 250 en 300km als je oplaad tot 80%. Belangrijkste factoren hierbij zijn kou, neerslag en het gewicht van je rechtervoet. Harder rijden dan 130km/u is killing voor de range.

De belangrijke andere vraag is: hoe lang duurt het laden. Nu dat zit zo:
Aan een gewoon stopcontact laad je 16km/u
Aan een openbaar punt of 3 fasen stopcontact zo'n 50km/u
Bij een gratis Tesla supercharger zo'n 500 km/u

Dat is dus even schrikken in het begin, maar is het erg? Nou, dat valt gelukkig erg mee. Het geheim van een elektrische auto is namelijk dat je niet moet laden als het moet, maar laden als het kan. Gewoon regelmatig aan het stopcontact in de straat of op een parkeerplaats. Als je de dag start met een volle accu is er niets aan de hand. Tenmninste, als je zoals ik in Utrecht woont waar je struikelt over de laadpalen en bijna iedere nederlander kunt bereiken binnen 150km. Woon je in een gebied met minder laadpalen en rij je dagelijks meer dan 200km? Dan zou ik er nog eens goed over nadenken. Hoe dan ook moet je met een elektrische auto meer plannen en nadenken dan met een reguliere (of ICE) auto.

Andere ervaringen
Naast de looks en de performance heeft een Tesla nog een aantal onderscheidende voordelen. Zo is er een gratis data abonnement, kan je het onderhoud voor vier jaar afkopen en krijg je gratis toegang tot de Tesla superchargers. Je kunt dus nagenoeg gratis rijden als je het uitkient. Verreweg het meest onderscheidende aan de Tesla model S vind ik software updates via Wifi. Sinds augustus heb ik de volgende features softwarematig erbij gekregen:
Autopilot (handsfree rijden)
Summon (auto laten uitparkeren via telefoon of apple watch)
Spotify
Kaart updates
Ongeveer 30km extra range

Mijn auto is dus beter en completer dan toen ik hem kocht. Ik weet dat de capaciteit van de accu afneemt bij gebruik, tot nog toe is de range door de software updates alleen nog maar groter geworden.

De nextgen stoelen zijn overigens een aanrader, zeker op lange ritten zitten ze heerlijk comfortabel. Wegrijden zonder geluid is een ervaring op zich. Ik ervaar de auto als snel, comfortabel en heb de auto nog niet in de slip gekregen zonder de functie 'slip start' te gebruiken. nadeel is wel dat het interieur dusdanig minimalistisch is dat er bijna geen bakjes of vakjes te vinden zijn.

De autopilot zet ik altijd meteen aan als ik de snelweg oprij. Mijn handen hou ik nog wel aan het stuur maar het zelf rijden is heerlijk relaxed, zeker bij druk verkeer. Daarbij scheelt het een hoop boetes.

Automatisch inparkeren gebruik ik dan weer nooit. Over het algemeen duurt het me te lang, in straten met veel verkeer ontstaan er opstoppingen of is er altijd een auto te dicht in de buurt.

Wintersport
Wij gaan één keer per jaar op vakantie met de auto, met de wintersport. Dit jaar dus naar Oostenrijk met de Tesla. Dat betekent rijden van supercharger naar supercharger. Ook dit vraagt meer plannen. Van te voren hebben we een overnachtingshotel geboekt met uitzicht op een supercharger. Tijdens de rit berekend de auto precies waar je moet stoppen en hoe lang, echter de range is nogal afhankelijk van snelheid, kou, heuvels en neerslag. Bij twee trajecten hebben we ons toch zorgen gemaakt of het wel goed zou gaan, wat uiteindelijk dan weer mee blijkt te vallen. Leuk dat je de auto op zo'n rit goed leert kennen, jammer is dat je niet lekker door kunt karren als de autobahn leeg is. In vergelijking met onze familie die tegelijk vertrok hebben we er zo'n anderhalf uur langer over gedaan. De rit is wel weer helemaal gratis vanwege de Tesla Superchargers.

Voor andere vakanties geld volgens mij dat als je een dakkoffer, fietsdrager of caravan hebt, de Tesla geen optie is. Ik weet dat er mensen zijn die genoegen nemen met nog meer laadstops, maar voor mij zou dat te lang gaan duren. Het alternatief is een auto huren of auto lenen, je kunt waarschijnlijk wel iemand met een ICE vinden die een paar weekjes wil ruilen.

Kosten
In de aanschaf is de Tesla natuurlijk een stuk duurder dan een Volvo. Voor het berekenen van de kosten ben ik uitgegaan van één van de sheets die je op internet kunt downloaden voor het berekenen van autokosten. Hierbij ben ik uitgegaan van de totale kosten over vijf jaar, inclusief afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering en wegenbelasting. De variabele kosten zoals onderhoud en brandstof zijn fors lager dan bij de (benzine) Volvo. De grote vraag is natuurlijk hoe groot de afschrijving is. Bij een normale afschrijving heb ik, na vijf jaar, vergelijkbare kosten als bij mijn vorige auto die de helft goedkoper was. Mocht de afschrijving tegenvallen, dan blijf ik er gewoon in rijden. Er zit namelijk 8 jaar garantie op de accu en drivetrain en gezien het beperkte aantal bewegende delen blijft de auto het daarna ook wel doen.

Vragen over elektrisch rijden
Er zijn een paar dingen die altijd aan bod komen als je het hebt over electrische auto's. Daarom hier nog wat reacties op veelgestelde vragen:

Is het wel milieuvriendelijk? Stroom komt toch voornamelijk uit kolencentrales?
Check daarvoor deze link
http://co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/
Ook met grijze stroom stoot een electrische auto over de hele keten minder co2 uit. Mijn ervaring is dat openbare laadpunten gebruik maken van groene stroom. Daarnaast: als de hele electriciteitsproductie vergroent dan worden alle electrische auto's meteen groener.

Maar waterstof is toch de toekomst? Dan kan je wel in 10 minuten tanken
Ik ben absoluut geen expert maar ik denk het eigenlijk niet. Het probleem met waterstof is namelijk dat het enorm veel energie kost om het klaar te maken voor gebruik als brandstof. Check daarvoor deze link: http://cleantechnica.com/2014/06/04/hydrogen-fuel-cell-vehicles-about-not-clean/. Daarnaast is de infrastructuur er niet. Een waterstof auto is een electrische auto met een ander soort accu en veel meer techniek. Als ik nu zou moeten kiezen voor een duurdere auto, met meer complexe techniek (en dus meer onderhoudskosten) en minder laadruimte, met als enkel voordeel dat ik sneller kan tanken, dan zou ik dat waarschijnlijk niet doen. Maar wie weet, als waterstof in 2020 de leidende brandstof is stap ik gewoon weer over.

Maar het wordt toch heel druk bij de laadpalen
Daar maak ik me ook wel eens zorgen om, zelf heb ik namelijk geen eigen oprit. Gelukkig worden er in Utrecht heel veel palen geplaatst. Ik denk overigens wel dat het beter is als er meer puur elektrische auto’s komen met grote accu’s. Ik zie plugin hybrides die na ieder ritje weer moeten laden en vervolgens nog een dag aan een paal staan terwijl de accu al lang weer vol is. Zelf hoef ik maar een paar keer per week aan de laadpaal en sta dan een groot deel van de nacht te laden. Hoe groter de accu’s hoe efficiënter het gebruik van laadpalen wordt.

Conclusie
Wat maakt Tesla nu zo speciaal dat mensen in de rij staan voor een nieuw model? Het belangrijkste is volgens mij dat Tesla ervoor zorgt dat je je als berijder bijzonder voelt. Dat doen ze door hun marketing en de uitstekende service. Maar ook doordat de auto die je dagelijks gebruikt op het journaal komt als er weer een nieuwe update is. Of omdat je altijd iets cools te vertellen hebt. Ondanks de tegenvallende range zo ik nu dezelfde keus weer maken.

Over de 50.000 km met de Tesla

  • 50.048 km

Na 18 maanden heb ik meer dan 50.000 km gereden met mijn Tesla. Iets meer kilometers per jaar dan ik oorspronkelijk had gedacht. Bij deze een update van mijn ervaringen:

Ervaring met elektrisch rijden en range
Soms rij ik in de benzine-auto (Kia Sportage) van mijn vrouw en dat is dan wel even wennen. Elektrisch rijden is stil, snel en goedkoop. Het minst genoemde voordeel is misschien wel het rijden met één pedaal (remmen is bijna niet nodig). Met name in druk verkeer of situaties waar je veel moet optrekken en afremmen is dit enorm fijn.

Naar aanleiding van mijn vorige review was er wat discussie over de range van de Tesla. Ik laadde de auto toen op tot 80% voor dagelijks gebruik, inmiddels doe ik dat tot 90%. Ik heb het afgelopen jaar het bereik bijgehouden in verschillende situaties (inclusief foto's voor iemand die me niet gelooft) en kom tot het volgende bereik bij 100% laden:

temperatuur 15-20 graden, voornamelijk 100km/u snelweg: max 440km (verbruik 160Wh/km)

temperatuur 0-2 graden, voornamelijk 100km/u snelweg: max 300 (verbruik 260 Wh/km)

De range is met name afhankelijk van kou en snelheid, 80-100km/h is zuinig, boven de 130 km/h gaat er een hoop van de range af. Als iemand het bereik wil weten in andere situaties, laat maar weten!

Na 50.000 km is de capaciteit van de accu niet merkbaar afgenomen. Sterker nog, er is een software update geweest die gezorgd heeft voor meer range.

Rij-ervaring, lange ritten en vakanties
Afgelopen zomer geen zomervakantie met de auto maar sinds de vorige review heb ik er wel een onvervalste roadtrip naar de WO2 stranden in Normandië en weer een wintersport opzitten.

Het aller-aller leukst aan een Tesla is rijden op bochtige wegen. Vaak accelereren, veel sturen, makkelijk en snel vaart minderen zonder de remmen te gebruiken. En dat alles met een soort voorname, serene rust. Het is geweldig.

Op de snelweg is de auto natuurlijk ook prima. Ik denk dat het geluid niet eens zoveel minder is dan vergelijkbare auto's in deze klasse, maar autopilot is bij lange ritten fijn (kom ik zo uitgebreider op terug).

In de zomer naar Frankrijk geen enkele last gehad van Range Anxiety, de navigatie stuurt je van supercharger naar supercharger en sinds de laatste update zie je ook of daar nog plek is. Naar Oostenrijk is het wat beter opletten vanwege de kou. Iets vaker laden dus en opletten op het tijdstip van vertrek.

Overdag is laden namelijk helemaal niet erg. Tegen de tijd dat wij met drie kids uitgestapt zijn, naar de WC geweest en iedereen wat gedronken heeft is de auto alweer vol. Het is echter een heel stuk minder leuk om s'nachts met drie slapende kids drie kwartier op een parkeerterrein naast een gesloten restaurant in de auto te zitten.

Gelukkig hebben we nog nooit meegemaakt dat er geen plek was bij de Superchargers. Dit blijft een geweldige dienst van Tesla. Zonder Superchargers is vakantie met de elektrische auto onmogelijk.

Gebruik van Autopilot
Er is veel positieve en negatieve berichtgeving rondom autopilot. Van video's waarbij ongelukken voorkomen worden tot video's waarbij het juist voor ongelukken zorgt. De meningen zijn ook bij ons verdeeld. Zelf rij ik vrijwel altijd op autopilot, mijn vrouw heeft er een hekel aan.

Wat in ieder geval als een paal boven water staat: Autopilot werkt alleen als je je aandacht erbij houd. Bij iedere rit ontstaan er situaties waarbij je beter zelf kunt rijden. Ik merk dat ik overschakel van autopilot naar handmatig als;
- ik zie dat er ver voor me langzaam gereden wordt
- de auto voor me van baan verwisseld en ik vast gas bij geef
- bij opritten en afritten
- als het wisselen van baan me niet snel genoeg gaat

In de situaties waarbij het goed werkt (lange stukken op stabiele snelheid) zorgt het wel echt voor een veel fijnere en rustigere rij ervaring. Onlangs reed ik in het donker in dikke mist en dan is het een heel veilig gevoel dat de radar meekijkt. Bij goed gebruik geloof ik dat autopilot veiliger is. Als je Autopilot gebruikt om tegelijk een film te kijken of iets anders te gaan doen, dan ben je mijns inziens niet goed bij je hoofd.

Onderhoud, reparaties en kwaliteit
Inmiddels heb ik twee onderhoudsbeurten achter de rug. Bij aanschaf van de auto heb ik het service plan aangeschaft wat voorziet in vier onderhoudsbeurten. Ik vraag me eerlijk gezegd af of ik dat had moeten doen. Er gebeurt niet heel veel bij een beurt en onlangs sprak ik een Tesla rijder die 100.000 km zonder onderhoud gedaan had.

Bij het onderhoud zijn wat kleine reparaties gedaan. De charge port is vervangen vanwege een terugroepactie, de middenconsole is beter vastgezet, er zat wat los bij de middenbalk van het glazen dak. Een aantal lezers zullen dit wellicht wijten aan de 'slechte bouwkwaliteit' van het interieur van de Tesla. Misschien hebben ze zelfs gelijk, in ieder geval is ieder individueel punt naar volle tevredenheid opgelost. Op het gebied van de besturing, aandrijving, accu etc geen enkel issue.

Over de service van Tesla ben ik sowieso nog steeds meer dan tevreden. Altijd een leenauto (Tesla) en onlangs belden ze na een beurt met het aanbod om de auto even in Utrecht om te komen ruilen.

Software updates
De software updates blijven uniek. Sinds de vorige review is autopilot verbeterd, heb ik Spotify erbij gekregen, is de hele user interface verandert en onlangs is de Tesla App verbeterd.

Ik ben wel benieuwd wat er met de software van mijn autopilot gebeurt nu er in nieuwe Tesla's andere hardware komt. In ieder geval zijn de software updates een groot voordeel waardoor de auto nog steeds up to date is en hopelijk nog een tijdje blijft.

Dagelijks gebruik
Ik wil niet al teveel als een die-hard Tesla fan klinken, want ik weet best dat er heel veel goede redenen zijn om geen Tesla te kopen. Voor mij geld echter wel dat ik iedere dag met plezier naar mijn auto loop, het cool vind dat de deurgrepen naar buiten komen als ik in de buurt ben. Blij ben als ik de auto kan voorverwarmen als het koud is en er van geniet om in alle stilte weg te cruisen.

Hmm, misschien toch een fanboy dus....

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.