Tesla Model S 75D (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Wow, wat een ervaring. Na een week elektrisch rijden, wil ik al niet meer terug naar "ouderwets" rijden. Natuurlijk is de beleving van een dikke V8 ook niet te versmaden, maar de beleving van elektrisch rijden is net zo onversmaadbaar. Geruisloos rijden (afgezien van wat windgeruis en bandengesuis), zonder haperingen (schakelmomenten) van 0 naar 150 en alle power in 1x tot je beschikking. Heerlijk.
Dan even over het interieur. een mooi afgewerkt interieur waarbij mooie materialen gebruikt zijn, leer in overvloed en fijne stoelen. Er zijn maar 2 minpuntjes: geen vakken in de deuren en de bekerhouders in de armsteun zijn totaal onbruikbaar want daar leg je je arm neer....
De autopilot werkt superfantastisch. In de file reageert ie mooi op tijd, stopt ie op tijd en trekt de auto ook weer voldoende vlot op. Het wisselen van rijstrook op de snelweg gaat soms wat haperig, maar ik denk dat dat vooral aan mij ligt. Het is even wennen aan de veiligheidsmarges van de Tesla, met andere woorden wanneer vindt de Tesla het veilig om van rijstrook te wisselen.
De kleur blauw in combinatie met het crèmekleurige interieur is echt supermooi. Had er alleen even niet over nagedacht dat de vloermatten dan ook licht zijn.... Foutje bedankt. Even via bol.com setje rubberenvloermatten besteld voor nog geen 5 tientjes en de kinderen mogen tijdens regen ook meerijden met papa ;-)
En dan de range. Tot op heden nog geen enkele vorm van rangeanxiety gehad. Laden met de superchargers gaat voldoende snel om hier op je reis iets in te plannen. Ik werk bijvoorbeeld mijn e-mails weg tijdens het laden en bereid overleggen voor. Al met al word je reis rustiger met een Tesla, het laden, de voorbereiding, het rijden zelf, alles gaat soepeler.
Wat me opvalt is dat het aantal Tesla-laadpunten in de polder (waar ik voor mijn werk redelijk vaak vertoef) te laag is, namelijk 0. Hoop dat dit gauw gaat veranderen, want laden via een openbare paal is toch een beetje alsof je met een gewicht aan je middel een berg probeert te beklimmen, het gaat wel, maar echt rap gaat het niet.
Aangezien meneer Musk het gratis supercharge-programma wat verlengd heeft, hier een referral-code die te gebruiken is: http://ts.la/geurt99286
Update
- 3.400 km
Eerste update na 4 weken en ruim 3400 km.
Nog steeds elke dag een genot om in de auto te stappen en te rijden. De rust en het gemak bij het rijden is superrelaxed.
Het zorgen dat je genoeg "prik" in de auto hebt, is geen enkel probleem en zorgt ook voor rust in mijn werkdagen. Nog geen rangeanxiety gehad.
Het rijden met Autopilot is een genot, maar vereist wel anticipatie op de NL (snel)wegen. Je kunt merken dat AP is ontworpen voor het Amerikaanse systeem van keep-your-lane. Op de NL binnenwegen, met optisch versmalde rijbanen werkt AP niet optimaal. Sowieso werkt de autosteer dan niet omdat je dan midden op de N-weg rijdt. Ook grijpt de CruiseControl soms in als een tegenligger wat dicht bij de "middenstreep" rijdt.
1e onderhoudsbeurt achter de rug
- 22.000 km
deze week de eerste onderhoudsbeurt gehad. Aangezien er weinig onderhoudspunten te vinden zijn op een Tesla had ik maar net de koffie op of de monteur stond al weer klaar met de sleutel om te melden dat de auto weer voor me klaar stond. Dat is nog eens tempo...
Inmiddels heb ik ook Versie 9 van de software. Super mooie update waarbij de display je een uitstekend beeld geeft van het verkeer om je heen. Navigate On Autopilot is helaas in Europa nog niet beschikbaar, maar weet ook niet of ik dat een echt gemis vind, gelet op de veiligheidsmarges die Tesla ingebouwd heeft, is zelf uit- en invoegen denk ik gewoon een stuk fijner.
De dashcam-functie is leuk en geeft verrassend goed beeld. Zou zelf nooit een dashcam gekocht hebben, maar als de camera er toch zit en die kan zo gebruikt worden, is het een aardige toevoeging.
Met de eerste koude dagen weer achter de rug, is het opwarmen voordat je instapt een genot. Niet alleen de auto op temperatuur, maar als het maar koud genoeg is, gaan ook de stoel- en stuurverwarming aan.
Range
Na bijna 9 maanden in de auto gereden hebben heb ik een goed beeld van de range en is het vooruit denken over de planning op een dag een gewoonte geworden. Dit heeft tot op heden slechts pas in 1x ertoe geleid dat ik aan de Fastned-stekker moest om voor de eerste rit de volgende ochtend genoeg jus in de accu's te hebben (ik kan thuis niet laden) Overigens is het laden aan de Fastned-stekker echt een noodmiddel. Ten eerste is het veeeeeel te duur (60 ct/kWh) en echt Fast is het niet als je de SC van Tesla gewend bent
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.