AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla Model S 75D (2018) #7

autoreview

Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S

Signalement

UitvoeringModel S 75D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf106.000 km
KM-stand laatst135.898 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een gokje wagen

  • 106.000 km

Kort voorstellen:
35 jaar oud, mooi gezin en een enorme liefhebber van voertuigen. Van huis uit altijd autoliefde mee gekregen wat heeft geresulteerd dat er inmiddels een aardig portfolio aan risicovolle auto's onder mijn hoede zijn geweest.

Begonnen met een alfa 145 waarop ik snel de kans kreeg een Alfa 33 te bemachtigen met 38.000KM op de teller. Deze is 10 jaar in mijn bezit geweest tot 200.000KM+ en zo'n beetje alles wat je kunt vervangen was vervangen. Onze 1e gezinsauto was een 156 1.8 facelift.
Laatste en tevens nog huidige auto is een Alfa 159 TBI waar wij ook 100.000KM+ met veel plezier mee hebben gereden en inmiddels tegen de 2ton aanzit. Dit betekend dat deze Bella plaats moet gaan maken voor een nieuwe bolide.

Dit was een zoektocht van maanden. Gaan we voor Benzine? Hybride of EV? Alle voor en nadelen naast elkaar schrijven, vergelijken, excels maken om uit te rekenen wat het voordeligst is. 1000 advertenties afgaan om zo elke week op een andere keuze uit te komen.

Ook alle reviews van iedereen hier op autoweek lezen wat mij enorm heeft geholpen. Dank daarvoor! Dit is ook de reden dat ik een database wil opbouwen van een particulier die overweegt een 2e hands Tesla aan te schaffen en zo hopelijk anderen kan helpen in hun keuze.

95% van de ritten die ik rij elke dag zijn maximaal 100km, we hebben een oprit en afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in een dak vol zonnepanelen.

Ik kan nog uren schrijven echter is de keuze gemaakt.

Wij gaan voor een Tesla Model S 75D.

Hierdoor werd de zoektocht beperkt en kon ik het tot een paar favorieten beperken die aan mijn eisen voldoen. Enkele voorbeelden hiervan zijn :
- 1 vorige eigenaar,
- een zo laag mogelijke km-stand
- niet afgetrapt zijn.
- zo nieuw mogelijk om zo lang mogelijk onder de 8jaar garantie te vallen van Tesla.

Start review :
Bij aankomst stond de Tesla pal naast de ingang van de dealer klaar in het stralende zonnetje. Hierdoor kregen we allebei direct een wauw gevoel. Wat is de auto imposant als je eromheen loopt. Beide zeiden we met een beetje ongeloof tegen elkaar, "zijn we hier echt voor deze auto?" "Kunnen wij dit echt doen?" Ja zeg ik volmondig. Hup naar binnen naar de verkoper waar we een afspraak mee hadden. Klein praatje maar snel tot actie over, sleutels en proefrijden!!

1e criteria, de sleutels zagen er nog netjes uit zonder krassen. 1e teken dat de 1e eigenaar misschien heel zuinig op zijn auto is geweest. Om de auto heen gelopen waarbij ik op minimale steenslag en een klein lakplekje op de bumper zo goed als geen ruwe gebruikerssporen heb kunnen vinden. Naast de auto gingen de deurhendels vanzelf open. Instappen en is even goed om ons heen kijken en beseffen waar we in zitten. Een E-segment auto. Dit straalt ervan af. Wat een bizarre cockpit waar je inzit en alles geeft het gevoel van luxe. Ik heb nog niet eerder in zulke goede auto stoelen gezeten als deze Tesla. Verstellen met de elektrische knoppen ging makkelijk en snel om zo in een super relaxte stand achter het stuur te zitten. Het panoramadak van voor naar achter is indrukwekkend en mijn vrouw bleef maar naar boven kijken. Let's go! Ik kan niet wachten!! Gordels om, radio uit, hendel naar zijn D en rollen maar.
Zo geruisloos, zo stil, zo soepel wegrijden van de parkeerplaats tot de weg waar we even stilstonden om rechtsaf te slaan. Met wegrijden moest ook ik even wennen aan het koppel dus we schieten van zijn plek met de nekken tegen de hoofdsteunen. Wauw, zo voelt 340 PK met dat mega Tesla koppel inderdaad. Rustig richting de snelweg rijdend opzoek naar een pompstation waar we de auto is extreem kunnen controleren op visuele aspecten. Onderweg 0 kraakjes te horen in het onderstel en 0 speling te voelen in de aandrijving of het stuurgedeelte. (Onthou ik rij al 15 jaar+ Alfa dus ik ben erg allergisch voor enige kraakjes in auto's) 1e indruk nog steeds mega goed. Aangekomen op de parkeerplaats uitstappen en alles aan de auto controleren. Bizar, de bodem is volledig krasvrij, het panoramadak vertoont 0 haarscheurtjes, alle kieren van de auto zijn evenwijdig. Tijd om alle opties te testen. Alles maar dan ook alles wou ik testen om zo te beoordelen of er ergens kraakjes of dingetjes te vinden zijn wat mijn keuze zou beïnvloeden de auto niet aan te schaffen. Kraakvrij 5 keer de auto van de hoogste stand naat de laagste stand versteld. De laadpoort zag er nog zeer goed uit wat betekend dat de 1e eigenaar deze voorzichtig heeft behandeld. Alle kabels en adapters lagen netjes voorin de opslagruimte. En wat een gigantische kofferbak trouwens naast de mega beenruimte achterin. Alles werkt top. Ik kon niks vinden!

Tijd om verder te rijden en die sprint van 0-100 te ervaren. Alsof je in een achtbaan zit word je in je stoel gedrukt en zit je binnen no-time op 100. Ikzelf ben snelheid gewend door mijn Kawasaki Zx10R, de uitdrukking op mijn vrouw haar zicht was genoeg om te beoordelen dat deze auto extreem hard optrekt. Leuk! Maar ik verwacht dat je dit in de praktijk niet heel vaak zult doen. Terug naar de auto dealer rijden maar alle overige dingen in de auto getest, cruise-control, stoelverwarming, radio, navigatie, alle menu's doorbladeren. Echt alles functioneerd gewoon top en naar behoren. Het mega touchscreen werkt verbazend snel en intuïtief.

Terug bij de garage een uurtje met de verkoper aan tafel gezeten waarop we tot een mooie deal zijn gekomen voor beide partijen. Komende Woensdag 8 Mei mogen we de Tesla ophalen.
Ik kan niet meer wachten!!

Dit was een uitgebreid verhaal. De volgende updates zullen wat korter zijn en alleen plaatsvinden op vraag of bij (onverwachts) onderhoud. Ik hoop hiermee een duidelijk beeld te schetsen over een particulier welke een 5 jaar oude Tesla Model S 75D heeft aangeschaft.

Hartelijke groet,

Half jaar verder

  • 123.000 km

Als vermeld een update :
De Tesla is een half jaar in ons bezit met +-15000km waardoor er redelijk een beeld geschetst kan worden.
De Model S doet waarvoor hij gemaakt is. Brengt je met alle gemakken van A naar B op een hele prettige manier. Ik denk dat ik het het best kan omschrijven als de relatie met je telefoon. Je gebruikt hem elke dag waarvoor hij gemaakt is en het rijdt heerlijk, echter komt dit meer door de elektrisch ontzorgde rijbeleving met luchtvering als specifiek Tesla.

Ja, het is een schitterende auto! Ja, het rijdt fantastisch! Ja, de kinderen willen elke dag mee in de auto! Ja, ik heb nog geen 1 stoplichtsprint verloren en toch zal ik geen emotionele band met de auto krijgen als wat ik met al mijn Alfa's had. Als eerder gezegd is het eerder een mobiel die je puur gebruikt waarvoor die gemaakt is en dat doet hij perfect.

Verbruik :
Rijbereik valt ons mee, zomervakantie (binnen NL), weekend Texel, 2 x weekend België, allen op 1 volle accu gered van huis tot huis. Enkel 1 weekend Brugge moesten we op de terugweg 10m bijladen langs de snelweg om thuis te komen. We hebben onszelf aangeleerd de Tesla direct bij uitstappen op de oprit aan de lader te hangen.
Woon-werkverkeer is een rit van 45km enkeltje(snelweg) waarbij hij 12/14% accu verbruikt. Ik rij op 90% van huis en kom net 62/63% thuis.
Gemiddeld staat de Tesla op 170Wh/km echter is dit vanaf aankoop en zitten hier dus alle sprintjes in verwerkt.
101km/h op cruise control = gemiddeld 140Wh/km

Kritische noten :
LCD scherm is rondom licht ingebrand door hete zomerdagen, dgv rv begint deels te verkleuren. Af en toe gaat de achterklep uit zichzelf open. 1 x gehad dat de Tesla "niet wakker werd". Alle beeldschermen bleven zwart. Na uitstappen/instappen op slot en weer open werd hij weer wakker. Dit is trouwens 1 keer helemaal in het begin gebeurd dus zou een gebruikers issueu kunnen zijn. De lane-assist en te hard op je voorganger rijden alerts zijn extreem. De piepjes staan te hard en wanneer je stuur zelf corrigeerd is het op den duur bijna vervelend. Toch laten we het aanstaan omdat de auto je wilt helpen veiliger te rijden.

Ik denk dat ik nooit elektrisch zou rijden zonder mogelijkheid om thuis te laden. Alleen het idee al dat je eventueel Zaterdagavond de deur uit moet om bij te laden omdat je anders Zondagochtend niet naar het sportveld kan? No way!


Kunnen wij met onze situatie ons over het kritiek bekommeren? Nee, het is een fantastische auto die zijn werk zeer goed doet. We tanken nooit meer, voor elk rit pakken we de Tesla. Onze 2e auto tankt ook nog maar 1 keer per maand.
Op dit moment is het een mega vette auto om in ons bezit te hebben en is het (nu) financieel gunstig.

Om af te sluiten : ik kijk altijd over mijn schouder na het parkeren wat betekend dat hij voorlopig niet weg gaat.

Hartelijke groet,

een jaar verder inc. winter

  • 135.898 km

Bijna 30.000km in een jaar gereden zonder issues welke in een garage opgelost dienen te worden.

De kritische noten hierboven aangehaald zijn er nog 2 van over. Licht ingebrand scherm (geen last van met navi) en een kofferbak welke zichzelf af en toe opent. (na wassen). Rest waren gebruikers issues.

Winter iets minder zuinig +-30%, door thuisladen geen last van.

Verder doet de auto precies wat hij moet doen en het rijdt nog steeds fantastisch.

Betrouwbaarheid met 1 ster omhoog

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren