Tesla Model S 75D (2018) #6

autoreview

Tesla Model S 75D (2018)
Tesla Model S 75D (2018)Tesla Model S 75D (2018)Tesla Model S 75D (2018)Tesla Model S 75D (2018)Tesla Model S 75D (2018)

Signalement

UitvoeringModel S 75D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste meters (in een paar seconden)

  • 20.000 km

De eerste meters in mijn eerste eigen elektrische auto waren zoals dit waarschijnlijk voor iedereen zou gelden:

- onder de indruk van de sprint (onder andere door de enorme tractie bij deze vierwiel aangedreven variant)
- onder de indruk van de stilte door het vrijwel volledig ontbreken van motorgeluid

En daarna kom je achter wat specifieke dingen die iets minder rooskleurig zijn:
- onderstel vrij hard op korte oneffenheden, maar niet de bijbehorende scherpte van een sportieve auto
- snelheid op de eerste meters indrukwekkend, boven de 120 km/u neemt dit wel een beetje af
- verbruik enorm afhankelijk van rijstijl
- instappen achterin is voor veel mensen niet handig

Kritisch verhaal? Welnee, het is een fantastische auto:
- een enorme bagageruimte van meer dan 600 liter (welke personenauto heeft dat?)
- op lange ritten wordt je volledig ontzorgd qua laadplanning (dit werd later na diverse updates nóg beter)
- het supercharge netwerk is echt een meerwaarde
- de wagen is hoewel niet uitdagend toch erg goed controleerbaar bij sportief rijgedrag (dit is bij eerdere versies en bij versies met achterwielaandrijving wel iets minder het geval)

Qua onderhoud en verdere ervaringen houd ik jullie op de hoogte!

Tussentijds naar de dealer

  • 90.000 km

Je raakt gehecht aan een auto, maar ook gewend. Bijgeluiden komen vaak geleidelijk opzetten, en veel mensen horen zo niet de afwijkende geluiden in hun eigen auto.

Zo niet bij deze Tesla.
Er komen natuurlijk enorme krachten vrij op het onderstel van deze krachtige en zware wagen. Een hoop gekraak en gepiep liet mij via de app een afspraak maken bij de dealer. Geen kinderachtig lijstje, en ook geen bescheiden kosten naar mijn mening:

sierlijst vervangen € 88,18
- Vloermatten vervangen € 158,18
- Raammechanisme afstellen € 110,11
- Stuurkolomlager vervangen € 551,57
- Binnenverlichting repareren € 15,73
- High Volt Batterij repareren € 78,65
- Aandrijfas component vervangen € 1762,24

Ofwel, ongeveer 2800 euro.

Heeft een elektrische auto remmen?

  • 120.000 km

Jazeker, en als je ze veel gebruikt (de auto loopt 225 km/u) slijten ze ook.

Na enige discussie met de dealer die uiteindelijk toch ook slijtage aantrof (de remkracht en het remgevoel waren echt niet meer oké) is er veel uitgevoerd, voor best veel geld. Wel raar trouwens, de auto hoeft normaal gesproken nooit gecontroleerd worden, er wordt niet gestuurd op beurtjes, er branden geen lampjes maar je wagen is niet in topconditie. Wat mij betreft gevaarlijk toch?

De lijst:
Veer repareren € 78,65
- Remvloeistof bijvullen of laden € 15,73
- Airco vulling vervangen € 291,90
- Remblokken Achter reinigen € 342,30
- Ruitenwisserblad voor vervangen € 71,73
- Remschijf en -blok Voor vervangen € 995,12
- Interieur Int luchtfilter vervangen € 27,35

Ofwel, circa 1800 euro.

Apk op 2 plekken

  • 150.000 km

Ook bijzonder. De APK bij een Profile in de buurt verliep voorspoedig, maar het vervangen van de koplampunit (lichtopbrengst apk afkeur) konden ze niet voor me doen. Dus toch weer naar de Tesla dealer voor deze operatie, daarna terug naar de garage voor controle en afmelden. Ben je weer een middag van (of juist op) de straat../

Einde verhaal

  • 180.000 km

Voor alle kritische Tesla-volgers (wat eigenlijk nooit Tesla-bezitters zijn) een teleurstelling: “einde verhaal” is niet omdat deze Tesla na 180.000 km op is.

Voor alle leaseauto-haters, ik moet julie gelijk geven: het verhaal stopt omdat de bijtellingsvoordelen van deze bijna 5 jaar oude auto stoppen. Nou en?

En voor alle Tesla-aanbidders even een reality check: de auto is bepaald niet meer als nieuw.

Wat kan ik daar over zeggen? Ik heb de auto niet gespaard:

- In de eerste jaren (in het buitenland) regelmatig langere tijd “plankgas” met 225 km/u over de snelwegen gevlogen. En ja, dat “langere tijd” is dan erg relatief met een 75 accu.
- Tijdens langere ritten veel aan de supercharger gehangen. (En omdat ik vanwege financiële redenen geen CSS update heb gedaan en je dus van het Tesla netwerk afhankelijk bent ook niet altijd met ideale waarden geladen qua state of charge.
- Het acceleratievermogen na rustig warmgereden te hebben vrijwel dagelijks gebruikt bij het invoegen op de snelweg etc.
- Klaverbladen, lange doordraaiers en bochtige trajecten soms sportief meegepakt.
- Met zeer volle bepakking op zomervakantie, wintervakantie, bezoek aan bouwmarkt en noem maar op.

Per saldo staat hier nu een auto met gebruikerssporen, een accu die naar schatting/berekening 5 a 7 procent minder presteert en iets minder vlot snellaad, die licht kraakt bij bepaalde drempels en die iets wolliger aanvoelt qua besturing.
En het concept van de 5 jaar oude S 75D maakt dat er echt wel stillere auto’s te vinden zijn.

Maar verder:
- de auto komt vanwege z’n relatieve zuinigheid voor mij nog steeds ver genoeg
- heeft nog steeds bijna de ruimste kofferbak van alle te koop zijnde auto’s
- zit voorin nog steeds heerlijk, is voorin voldoende ruim en qua interieur nog als nieuw (op het pianolak schuifpaneel van het opbergvak na).
- is na enige aanpassingen (schuiflade in bergvak onder scherm en extra inlegbakje met inductielader voor mobiel) nog zeer gebruiksvriendelijk
- de snelheid en prestaties zijn nog steeds fantastisch en de vierwiel aangedreven wagen heeft zeer veel tractie
- ik geef toe dat het objectief is, maar met z’n brede heupen en sensuele snuit blijft het een schitterende dame op wielen. (Hoewel ik mijn wielen niet de mooiste uit het assortiment vind).

Na vorig jaar het leasecontract met 1 jaar verlengd te hebben bereikt deze kar nu bijna de leeftijd van 5 jaar, waardoor de bijtelling wordt vermenigvuldigd. Dat is de reden dat deze wagen eruit gaat. En, eerlijk is eerlijk, hij is en voelt niet meer volledig als nieuw. Overnemen naar privé nog overwogen, om meerdere redenen ga ik dat niet doen. Een van die redenen is dat ik een hele mooie nieuwe EV heb gevonden, geconfigureerd en besteld, en die staat momenteel op transport naar de dealer.

Longlist:
Model Y
Model 3
i4
ix1
Polestar
Ionic 5
Q4 Etron
Mustang

Afgevallen:
EQE (te duur, zeker met opties)
EQA (inmiddels gedateerde looks)
XC40 Recharge (interieur ook gedateerd en rond)
Eniaq (rijdt heerlijk comfortabel, maar dat zoek ik niet perse)

Ik verklap nog niks ;-)

Binnenkort volgt een review van mn nieuwe wagentje!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.