Tesla Model S 75D (2018) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 102.000 km |
It only gets better...
- 19.000 km
Eerder schreef ik al enthousiast over mijn eerste Tesla Model S 70D uit 2015:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/tesla-model-s-70d-2015-2/
Ik kreeg de kans een nieuwe te bestellen en zal hier verder gaan waar mijn zeer positieve ervaringen gebleven zijn.
Allereerst: wat is er nieuw / beter tov. mijn vorige?
- De facelift versie met het nieuwe neusje
- Mooi glazen dak (standaard)
- Luchtvering nu standaard
- Led verlichting
- Betere stoelen
- Midden console
- Nieuwe AP2.5 hardware
- Snellere Touch screen (mcu2)
- Mooiere materialen in interieur
- Sneller naar de 100 (4,4 i.p.v. 5,4)
- Iets grotere accu met iets meer bereik, altijd prettig
- Laadklepje sluit nu automatisch (kun je hem ook niet meer vergeten)
- Elektrische achterklep
- Blauw i.p.v. grijs
Al met al weer een hele fijne auto waar ik volop van geniet. Komende zomer weer naar Frankrijk. De luchtvering maakt de auto nog fijner. Iets comfortabeler (met name drempels) en tegelijk ook strakker op de weg. De nieuwste software heeft eindelijk navigatie die goed genoeg is om mijn TomTom niet meer te gebruiken.
Nog steeds niet perfect:
- luchtvering kraakt een klein beetje bij kou als je hard over de drempels gaat
- nog steeds geen haakje om je jas op te hangen
- 75D laadt iets langzamer aan supercharger vanwege lagere voltage (nu max 92kw i.p.v. 120kw). Nog steeds snel genoeg voor lange trips. Wellicht dat supercharger v3 dit nog wat verbetert, maar gaat pas echt komen met nieuwe type batterij die nu al in model 3 zit (250kw(!))
Overall nog steeds zo blij als een kind, elke rit voelt speciaal en ik kijk nog steeds even om al ik wegloop bij de auto.
Update
- 80.000 km
Korte update na 3jr en 80.000km.
- Hij bevalt nog steeds uitstekend
- Meerdere vakanties en lange reizen gemaakt
- Door software updates is de laadsnelheid inmiddels maximaal 126kw wat een stuk beter is dan 92 in het begin. Over het algemeen hebben we met 3 kids meer tijd nodig om te stoppen dan de auto om te laden
- 1x een onderhoudsbeurt bij 40k km, nu weer een plannen voor de 80k. Verder 0 issues en buiten de eerste beurt geen service nodig gehad
- Om te laden op de nieuwste CCS laders kun je voor 300 euro een module laten inbouwen plus stekker adapter. Bijvoorbeeld voor de v3 Superchargers en nieuwe netwerken zoals Ionity. Vooralsnog hebben we dit niet gedaan en niet nodig gehad. Wel een interessante overweging
Afscheid
- 102.000 km
Na 4 jaar en 102.000km liep de lease af en heb ik een Tesla Model Y Performance in gebruik mogen nemen. Daar heb ik net de eerste ervaringen van online gezet (zie separate review).
Deze S is wederom erg goed bevallen en het afscheid viel best wel zwaar. Had nog beste wel langer ermee door willen rijden en heb nog overwogen deze prive over te nemen, maar 52K vond ik teveel, dus toch weer een nieuwe leaseauto besteld.
Verder geen bijzonderheden met de S meegemaakt. Afgelopen zomer nog een mooie laatste vakantie in Frankrijk gedaan. Langste trip op 1 dag was terug uit de Pyreneeen 1300km naar Utrecht. We reden op zwarte zaterdag om 8:00 weg en waren om 23:30 thuis en hebben ongeveer 1u file gehad. Bevestigt wederom dat lange trips goed en comfortabel te doen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.