Tesla Model S 75D (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 63.000 km |
De eerste 10,000km zitten er op
- 11.500 km
In september 2018 de Tesla Model S gekocht ter vervanging van mijn Audi A4 (2.0 TDI, B&O edition). Die auto was onderhand 7 jaar oud en had ruim 210.000km op de teller. Op zich had ik er in door willen rijden, maar de Model S is fiscaal interessant dus maar eens geprobeerd. Een korte proefrit gemaakt en dat was positief, dus maar een zwarte 75kWh versie bestelt met open dak, licht interieur, auto-pilot, sub-zero package, premium interieur en premium-audio.
De aflevering
De auto is besteld in Duiven (dichtsbijzijnde dealer vanuit Twente), maar moet worden opgehaald in Tilburg. Elders afleveren is niet mogelijk, dus dan maar in de trein. Bij aankomst was alles netjes voorbereid en op mijn auto was niet veel aan te merken. Na de eerste week wel een aantal issues tegengekomen:
* Sinaasappelhuid (slecht lakwerk).
* Gordel binnenstebuiten gemonteerd (eenvoudig zelf op te lossen).
* Chromen sierlijsten scheef gemonteerd.
* Krakende voorvering bij het nemen van drempels.
* Niet werkende 230V lader (omgewisseld door Tesla).
Allemaal issues die door een betere eindcontrole gevonden konden worden, maar gezien de problemen van andere rijders valt het bij mij erg mee.
Rijden
Het rijden in een Tesla is apart als je een diesel met handbak gewend was. Je went er heel snel aan en het rijdt gewoon erg lekker. Tot 130km/u altijd genoeg power voorhanden en het gaat gewoon allemaal erg gemakkelijk. De Model S is een echte cruiser, want ondanks luchtvering en AWD is het geen geweldige stuurmansauto. Het gewicht speelt hem parten, maar ik heb niet de indruk dat een goede wegligging hoog op het lijstje stond. Mijn A4 met zware diesel voorin en voorwielaandrijving gaf veel meer vertrouwen tijdens een stevig potje sturen.
Een EV rijdt veel stiller, maar daardoor gaan andere geluiden extra opvallen. Het geluid van de ventilatie vind ik ineens vrij storend. Hetzelfde met banden- en windgeruis. Nu is dat laatste ook niet echt voor elkaar, want boven de 120km/u is de Tesla veel luidruchtiger dan mijn vorige Audi. Ik vermoed dat er een raam ergens niet goed zit. Druk ik op mijn rechterportier, dan is de auto ineens wat stiller.
Auto-pilot is eigenlijk een must op de Model S. Ondanks de vele situaties waar het niet werkt (binnen de bebouwde kom, druk verkeer, ...) is het toch fenomenaal op de saaie stukken. Ik rij erg veel provinciale wegen en dat vond ik voorheen verschrikkelijk. Met de Tesla zet ik AP aan en ik tuf heerlijk relaxt in het rijtje mee. Mijn rijgedrag is dus een stuk rustiger geworden.
Intelligente zaken die andere merken al jaren voor elkaar hebben werken niet lekker bij Tesla. De automatische ruitenwisser is net zo voorspelbaar als een potje roulette. Auto high-beam heeft vooral tot gevolg dat iedereen vrolijk naar je begint te seinen en snelheidsborden worden niet herkend (oudere Tesla's kunnen dat wel). Waar andere merken standaard componenten inkopen bij Bosch, is Tesla van mening om alles zelf te ontwikkelen. Blijkbaar is dat toch niet zo eenvoudig.
Interieur
Tesla's krijgen veel aanmerkingen op het interieur. Ik vind het interieur prima, maar wel fantasieloos. Een dikke Audi spreekt mij meer aan, maar dit is zeker zo functioneel. De stoelen zijn van "vegan-leer", wat een marketingterm is voor kunstleer. Het is echter wel heel goed schoon te maken (heb licht-beige interieur) en als het lang mooi blijft, dan vind ik het helemaal prima.
De ruimte aan boord is prima, maar voor zo'n grote wagen valt het me tegen. Ik denk dat je met 5 personen in een Audi A4 beter zit en meer ruimte hebt. Vooral de achterbank in de Model S is slecht. Lage zitting en beperkte beenruimte.
Ik ben een station gewend, dus een limousine is even wennen. Desondanks kun je waanzinnig veel kwijt in de achterbak.
Multimedia & entertainment
De navigatie is fijn en de agenda integratie is handig. De drukte wordt perfect weergegeven en de kaarten worden (gratis) actueel gehouden. Jammer is dat er slechts één route wordt aangeboden en dat is niet altijd de handigste route. Iets uitgebreidere routeringsfunctis zouden zeer welkom zijn.
Er zit ook een ingebouwde browser in. Dat lijkt heel fijn, maar in de praktijk gebruik je die niet zo veel. Toch is het handig om af en toe op Google even een adres op te zoeken. Ook kun je ABetterRoutePlanner er op laden en die is veel uitgebreider in de opties. Video's weergeven kan niet (ook niet als je stil staat). Dat was best welkom geweest als je aan de supercharger staat.
De spraakbediening is een lachertje en hadden ze beter niet kunnen doen. Erg jammer, want in mijn vorige auto gebruikte ik het erg vaak en als Audi het in 2011 al redelijk kon, waarom kan Tesla het in 2018 dan niet?
De geluidskwaliteit is dik in orde (premium audio), maar overstijgt het B&O systeem van mijn Audi niet. Spotify integratie vind ik erg prettig, maar valt af en toe uit.
Mobiele app
Elke auto heeft tegenwoordig een mobiele app en Tesla dus ook. Deze app werkt echt goed en ziet er modern uit. Je kunt lekker de auto voorverwarmen, maar ook de lampen/claxon bedienen. Dat is vooral handig als je op lang-parkeren staat en je auto niet meer terug kunt vinden.
Range en laden
De range van een 75kWh versie is niet fantastisch. Ondanks een geadverteerde NEDC-range van 475km is in de winter 300km meer realistisch. Dat was mij wel bekend, maar als je rekent op >450km dan kom je wel bedrogen uit. Nu wijkt het benzineverbruik ook zeker zoveel af, maar dit merk je eerder.
Desondanks is 300km range voor mij voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. Ik laad elke nacht thuis op en sta nooit meer aan de pomp en dat vind ik erg prettig. Nu moet je soms ook wel wat verder weg, maar in de meeste gevallen is een kort bezoek aan de supercharger genoeg om te zorgen dat ik weer thuis kom. Veelal kan ik ook op locatie laden en dan heb ik helemaal geen wachttijd. Al met al valt mij dit 100% mee.
Op vakantie zal het een wat ander verhaal worden. Je staat gewoon elke 300km aan de lader en ondanks dat elke 2.5 uur stoppen wellicht verstandig is, is het het toch jammer dat het nu moet. Wintersport heb ik niet gedaan met de Tesla, maar lijkt me niet fijn.
Wij doen graag roadtrips waarbij we soms een aantal dagen ergens in een berghut blijven. Dan zijn er geen superchargers in de buurt en met een standaard 230V aansluiting is laden geen feest. Daar komt bij dat elk land weer zijn eigen aanbieders heeft voor laadinfra. Je kunt helaas niet met je bankpas/creditcard betalen, dus je moet vooraf pasjes bestellen, apps installeren, ... De echte EV adept vind het allemaal niet zo erg, maar gewoon tanken is in die situaties toch echt praktischer.
Onderhoud
Ik ben één keer bij Tesla geweest voor wat restpunten na aflevering. De bumper wordt opnieuw gespoten vanwege de sinaasappelhuid. Het kraken is een bekend issue, maar daarvoor is nog geen afdoende oplossing. Het kan geen kwaad, maar doet wat afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
Wel jammer is dat de auto elke 20.000km voor een beurt moet (aanbevolen service interval). Dat verwacht je niet bij een EV waar juist minder draaiende delen zijn. Ook de uurprijzen bij Tesla zijn schrikbarend hoog. Zelfs zo hoog dat ik verwacht dat de onderhoudskosten van de Tesla een stuk hoger gaan uitvallen dan van mijn Audi A4 diesel.
Ook is de bereikbaarheid lastig. Ik moet naar Duiven en dat is een uur rijden.
Easter eggs
Een Tesla is wellicht klinisch qua weggedrag, maar de easter-eggs zijn wel erg grappig. Een haardvuurtje in de auto, Atari spelletje, maar vooral het scheetkussen is gewoon dikke pret. Heel kinderachtig, maar laatst met 5 man in de auto en linksachter het scheetkussen aangezet. Dikke pret. Ook jonge kinderen vinden het helemaal fantastisch. Dit soort zaken maakt Tesla wel uniek en het is slimme PR.
Conclusie
Een auto met mixed feelings. Voor dagelijks gebruik (woon/werk verkeer) is het een geweldige auto. Ben je een echte autoliefhebber die de auto vooral in het weekend gebruikt om lekker mee te sturen, dan vooral links laten liggen. Of je neemt er een leuke youngtimer bij naast.
Ook als je niet thuis kunt laden, dan zou ik de auto links laten liggen. Als je op je werk kunt laden, dan is het wellicht ook te doen, maar ik zou gek worden als ik elke dag op pad moest om te kunnen laden.
De auto heeft natuurlijk een fikse belastingkorting (4% bijtelling, MIA en geen MRB), maar Tesla vraagt er toch ruim een ton voor. Voor dat geld mag je gewoon een beter afgewerkte auto verwachten en wellicht ook een hoogwaardigere interieur.
Onderaan de streep ben ik toch content met de wagen. 90% van mijn ritten zijn de saaie dagelijkse ritten en dan is het fijn dat de auto zoveel zelf kan doen.
De eerste vakantie en storingen
- 30.000 km
We hebben inmiddels twee vakanties gedaan met de Tesla. Eén keer een trip van 5.000km door Noorwegen. Door de superchargers is rit van/naar Noorwegen prima te doen. Je staat wat vaker stil, maar het laden kost relatief weinig tijd. Een kop koffie duurt vaak langer om te bestellen en op te drinken dan de Tesla nodig heeft om te laden. De hond was er blij mee, want die kon er wat vaker uit :-) Laden op locatie was ook geen probleem. Met 230V kun je prima 's nachts voldoende laden om overdag van alles te kunnen doen.
Daarna een week naar Kroatië op zwarte zaterdag. Ook hier geen probleem met laden. Door software updates gaat het laden nog wat sneller en ook met de enorme drukte op de weg totaal geen wachttijd bij de Tesla laders en altijd op vol vermogen kunnen laden.
Het is een perfecte reisauto. Snel, stil, waanzinnig veel ruimte en auto-pilot is erg prettig op lange saaie stukken of in de file. De auto is wel erg groot en dat is niet altijd even praktisch met parkeren.
Helaas blijven de standaard kwalen, die veel Tesla rijders hebben, mij ook niet bespaard. Binnenkort gaat de auto naar Tesla om de volgende zaken aan te pakken:
* Krakende vering verhelpen (mits definitieve oplossing beschikbaar)
* Rammelende assen verhelpen (mits definitieve oplossing beschikbaar)
* Koplampen DRL aan beide kanten vervangen
* Airconditioning compressor vervangen
* Deurpaneel vastzetten
* Overmatig windgeruis bij hoge snelheid verhelpen (treedt soms op).
* Bumper spuiten (nog niet zeker of ze dat willen doen, eerder toegezegd maar heb ik niet zwart op wit).
* Scherm is vergeeld en daar schijnen ze te kunnen oplossen met een UV-lamp.
Ik ben niet de enige met deze problemen en het lijkt er ook sterk op dat een aantal problemen steeds weer terugkomen. De koplampen kosten meer dan €1.000 per stuk, dus buiten de garantie zijn dit dure grappen. Ook de airco compressor lees ik veel op diverse fora. Het schijnt dat er wel eindelijk een goede oplossing is voor de rammelende assen en krakende vering, maar dat gaan we mee maken.
Het vergeelde scherm is echt heel lelijk. Volgens Tesla slechts een cosmetisch issue en willen ze uit coulance hooguit 1x oplossen. Belachelijk, want het ziet er gewoon niet uit. Wellicht dat de UV-fix het definitief oplost, maar de reactie van Tesla vind ik ronduit schandalig.
De auto zou eigenlijk al eerder voor reparatie gaan, maar er is een koplamp niet voorradig (3 weken geleden aangemeld), dus heb de werkzaamheden weer 2-3 weken uitgesteld.
Een nadeel is dat Tesla telefonisch niet bereikbaar is en ook vrijwel niet reageert via e-mail. Problemen moet je aanmelden via de mobiele app, maar daar wordt in eerste instantie wel goed op gereageerd. Maar communicatie via app, SMS of e-mail is omslachtig en je krijgt soms geen antwoord op een vraag. Ik wil bijvoorbeeld weten hoe lang dit allemaal gaat duren en of ik eventueel een leenauto mee krijg, maar daarop komt gewoon geen antwoord.
De auto rijdt geweldig en heeft mij ook nooit laten staan. Bovenstaande zaken staan het rijden niet in de weg, maar doen wel afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Qua rijden zou ik direct weer een Tesla kopen en als problemen netjes worden opgelost, dan kan ik daar ook wel begrip voor opbrengen.
Waar ik geen begrip voor heb is de dramatische service organisatie. Het ligt volgens mij niet aan de mensen, maar de organisatie is gewoon zwaar overbelast en de procedures zijn erg klant-onvriendelijk. Daarbij zijn erg weinig service centra en dus voor veel mensen niet om de hoek. De dichtsbijzijnde is voor mij 1 uur rijden, dus even langs gaan is geen optie. Dat je dan langs komt terwijl je amper weet wat er gaat gebeuren voelt gewoon niet goed. Daarbij is het nu nog allemaal garantiewerk, maar ik hoop dat er ook coulance is na die periode. Een aantal onderdelen zijn gewoon kwalitatief ondermaats (airco, koplampen, scherm), dus dat kan anders flink gaan oplopen in de kosten.
De conclusie is dat ik het een geweldige auto vind om te rijden, maar dat er wel een beetje vervelende bijsmaak aan zit. Tesla moet de service organisatie op de rit krijgen en de kinderziektes die in de auto zitten oplossen. Dan is het een fenomenale auto.
60,000km
- 63.000 km
Vanwege de Corona pandemie veel minder gereden dan verwacht en ook gaat de Tesla niet meer altijd mee op vakantie. Dat laatste heeft twee redenen.
Wij boeken vaak een huisje ver weg van de bewoonde wereld en dan is laden echt een issue. Voor de reis zelf is het geen enkel probleem, maar als je niet bij het huisje kan laden dan is het belangrijk dat er een supercharger dichtbij zit. Dat is niet altijd zo en ook kost je dat zo 1.5 uur als je moet gaan laden (incl. omrijden).
De andere reden is dat ik meer plezier beleef aan een 30 jaar oude cabriolet (Audi cabriolet, 2.8 V6, 1993) op vakantie. Door de bergen met een cabrio is gewoon heerlijk. Ook het meer compacte formaat en dat een parkeerschade op deze auto mij niet zo gek veel interesseert maakt het die wagen tot de vakantie auto bij uitstek (mits goed weer).
Door de vele (dure) storingen die ik heb aan de auto maak ik mij ook een beetje zorgen over de kosten na garantie. De rechter koplamp is wederom kapot en zo'n reparatie kost buiten garantie maar liefst €1.500. Ik heb al 3 kapotte units gehad in 60.000km, dus je kan alleen al 7.5ct/km rekenen voor je koplampen als dat zo door blijft gaan. Volgens Tesla is het allemaal incidenteel, maar als je goed kijkt zie je heel veel S-jes rondrijden met kapotte koplampen. Ook overige reparaties komen veelvuldig voor en zijn allemaal knaterduur.
Daarom vind ik het wel lekker dat ik niet al te veel rij, want dan trek ik mijn garantie door tot zo'n 3-3.5 jaar. De laatste 1.5 jaar hoop ik dan maar dat er niet al teveel sneuvelt en dan gaat de auto er echt uit.
Mijn laadpoort gaat ook om de haverklap kapot. Gelukkig kan je wel blijven laden, maar hij staat soms open als het niet moet en soms gaat die niet direct open (altijd wel binnen 30s). Laadpoort is al vervangen en een aantal keren afgesteld, maar het wil maar niet goed komen.
Ik blijf bij mijn vorige conclusie dat het een erg fijne auto is, maar dat er gewoon teveel aan kapot gaat. De auto rijdt eigenlijk te goed, want ik vind het wat steriel en verveel mij onderweg. Waar ik in mijn Audi (1993) of Volkswagen (1950) nog nooit een mobiel in de hand heb gehad heb ik dat bij de Tesla wel meer. Secundair op auto-pilot heb je niets te doen en gaat het allemaal vanzelf. Het voordeel is dat ik minder gejaagd rij (voorheen wilde ik altijd inhalen), maar het nadeel is dat het wat saai is.
Als Tesla de kwaliteit niet op orde krijgt en de auto hoge kosten blijft houden na de garantieperiode dan is het de laatste Tesla ooit. Jammer, want het merk heeft enorm veel potentie. Als ze maar eens niet zo zaten te drukken op een 0-100 sprint, maar investeerden in kwaliteit...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S 75D Base High Fidelity Pano Schuifdak MCU2 CCS Luchtvering
- 2017
- 204.954 km

Tesla Model S 100D Performance Autopilot ACC Panodak Leer 360 Elektr. achterklep LM velgen PDC Lane Stuurverwarming Stoelverwarming voor en achter Alcantara hemel
- 2021
- 109.691 km

Tesla Model S 100D Pano schuifdak premium interior CCS mcu2
- 2018
- 143.299 km