Tesla Model S 75D (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model S 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
Van Mini naar Maxi
- 1.200 km
Als je de review van mijn vorige auto leest (een Mini Cooper) dan begrijp je de titel van deze review. De aanleiding voor het gaan rijden in deze auto is ook dezelfde als die van de Mini: (alweer) een nieuwe baan. Koos ik twee-en-een-half jaar geleden voor een baan waarbij ik mijn leaseauto (een BMW 330e) met veel spijt moest inleveren, begin december ben ik gestart bij een werkgever die wel aan leaseauto's doet. Omdat de Mini een privéleaseauto is en stilzetten relatief duur hebben we de Mini tot (iets te luxe) tweede auto gepromoveerd. Over dik anderhalf jaar gaat die er uit. Stiekem vind ik dat wel fijn want het is en blijft een fantastisch rijdersautootje dus kan ik als ik de Metro naar Gein (zie verder...) zat ben even lekker op fossiele brandstof scheuren.
Een Tesla dus. Ik rij er nu een dikke week in dus alles wat ik ga vertellen is doorspekt van door een roze bril naar je nieuwe auto kijken. Maar ik zal proberen kritisch te zijn. Ja, dit is een heel bijzondere en luxe auto. Laat ik dat voorop stellen. Comfort in het kwadraat. Maar als je een auto rijdt van dik een ton (ik kan het zelf nog steeds bijna niet geloven) dan mag je ook wel wat eisen stellen niet? En als je in mijn autohartje kijkt dan zul je daar zien dat ik heel erg graag een mooie BMW 5-serie had geconfigureerd of de nieuwe 3 (ook weer prachtig). Want ik hou van rijdersauto's. Maar omdat ik nog net de Tesla-tax die begin 2019 in gaat kon ontwijken ben ik uiteindelijk ook gaan rekenen en dan blijkt dat die BMW al snel 5000 Euro per jaar meer kost prive. Dan moet je wel heel verliefd zijn op je auto. Dus inderdaad: een keuze met het verstand en minder met het hart. Al moet ik zeggen dat toen ik een proefrit maakte in Tilburg vanuit de Tesla fabrieken ik wel erg onder de indruk was.
Eerst nog iets over het alternatief: de Jaguar i-Pace. Eigenlijk was ik er helemaal uit: die wil ik! Wat een prachtig model, de filmpjes/reviews die ik bekeer waren vrijwel unaniem heel positief. Behalve dat het laden toch wat minder goed geregeld is dan Tesla (niet onbelangrijk als je zoals ik tussen 40 en 50k per jaar rijdt). Maar goed, daar werd ik geholpen: de Jaguar bleek stijf uitverkocht. Later, toen de pen boven het contract hing voor de Tesla bleek dat Leasplan er toch nog een aantal had staan maar dat heb ik aan me voorbij laten gaan. Juist bij de Jaguar kon je uitgebreid configureren. En ik vind hem mooi zoals ik hem configureer, en niet als er de verkeerde (porno)velgen onder zitten en hij bijvoorbeeld is uitgerust met de in mijn ogen meest verfoeilijke optie: privacy-glass. Maar laat ik dit blokje afsluiten met te zeggen dat ik het razend knap vind dat Jaguar zo'n volwaardig alternatief heeft ontwikkeld voor de Tesla met een vergelijkbare range, zelfde performance en wegligging en TOTAAl niet Jaguar. Een auto die van de grond af aan is gebouwd als elektrische auto. Een auto die profiteert van decennia lang auto's bouwen. Iets dat terugkomt in de bouwkwaliteit ed.
Om met dat laatste te beginnen bij de Tesla: die is heel wat minder goed in elkaar geschroefd. Is het beroerd? Nee! Dat kun je absoluut niet zeggen. Het ziet er allemaal netjes uit, hier en daar neigt het naar chique. Maar het is gewoon niet wat je verwacht van een auto van een dikke ton. Vergelijk het met de 5 waar ik het over had en je begrijpt wat ik bedoel. Dit is meer de kwaliteit die je in een middenklasse Ford of Opel verwacht. Die zien er tegenwoordig heel netjes uit, dus wat dat betreft niets aan de hand. Maar de verwende premium rijder wil zich nu eenmaal onderscheiden. Dat doet de Tesla niet. Wel als het gaat om opbouw. Want het bizar grote scherm waar je alles mee bedient in het dashboard maakt dat er een heel minimalistisch dashboard ontstaat. In het begin toen de Tesla net uit was vond ik het ronduit lelijk, inmiddels kan ik het wel waarderen. Het geeft rust. En het is wel degelijk. Althans zo lijkt het. Geen rammeltjes. En dat is niet onbelangrijk in een auto die superstil is tijdens het rijden. Als er dus iets rammels hoor je het alleen maar beter. Het is ook echt wennen! Je moet even opnieuw leren autorijden. Alles is net iets anders. Ik heb bijvoorbeeld ook al een paar keer mijn auto uit de versnelling gezet omdat ik dacht de ruitenwisser even aan te zetten. Ik reed in het begin met de mistlampen aan terwijl ik dacht in het scherm de achteruitverwarming aan te zetten... Blond! Het is ook allemaal Engelstalig! Dat vind ik wel raar. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de voicecontrol (die overigens zeer beperkt is qua mogelijkheden). Wennen wennen wennen. En dat geldt zeker voor het rijden.
Want ja: dit is gewoon een automaat. Maar het is een elektrische auto. Nu heb ik drie jaar geleden al in een BMW 330e gereden en daar reed ik best veel volledig elektrisch. Dus het gevoel ken ik. Maar dit is "another cook". Door de sterk genererende werking van de elektromotoren remt de auto enorm af als je van het "gaspedaal" af gaat. Dat kun je overigens uit zetten (zodat hij zoals je gewend bent uitrolt) maar dat is zonde want de energie die je opwekt kun je goed gebruiken. Maar belangrijker: het went snel en je kunt letterlijk met één pedaal rijden! Dat is echt zo tof. Zelden raak je nog de rem aan. Het rijden zelf is verder een sensatie. Zonder enig geluid zie je op de digitale "weegschaal" voor je de snelheid met onwaarschijnlijke snelheid toenemen. En dat is als je voorzichtig bent. Het pedaal vloeren resulteert in een bijna misselijk makende duw in je rug en bizarre versnelling. En dan heb ik nog maar de "gewone" versie en geen performance uitvoering met het bekende l-knopje. Tussen de 4 en 5 seconden staat er voor. Maar het zit hem daar niet in. Het is het koppel dat vanaf 0 beschikbaar is. Dat ben je niet gewend uit auto's die een motor hebben die eerst op toeren moet komen. Het is niet perse gaaf, wel indrukwekkend. Het is minder gaaf omdat het ook ontbreekt aan beleving. Als je je ogen sluit dan zou je ook in Metro 54 naar Gein kunnen zitten want daar lijkt het geluid een beetje op. Prive OV (;-) Een beetje oneerbiedig is het wel die vergelijking want het rijden zelf is echt wel anders dan de metro. Hij glijdt werklijk over de weg. Echt indrukwekkend. Dat komt mede door de luchtvering die er geen Citroen CX van maakt maar toch net even de riggeltjes glad strijkt. En hoewel het bepaald geen rijdersauto is (zoals een Alfa Romeo of BMW) voor zo'n zware en ook grote auto (2200 kg) is hij verrassend kwiek. Hij stuurt ook lekker. Absoluut het vage gevoel dat Volvo's me altijd geven (waardoor ik ondanks dat ik het mooie auto's vind nog nooit een Volvo besteld heb).
Het comfort wordt vergroot door de vele systemen en extra's die erop zitten. Noem het maar op het zit er (bijna) allemaal op. Vijf verwarmde stoelen (applaus van de achterbank) een verwarmd stuur en idem dito de ruitensproeier, elektrisch verstelbare (uitstekend zittende) stoelen, een puike geluidsinstallatie, een elektrisch te openen en sluiten achterklep etc etc. En dan de veiligheidssystemen en het beroemde auto-pilot systeem van Tesla. Die werken subliem. Ik vraag me af hoe vaak ik auto pilot ga gebruiken (kosttte toch 5100 Euro extra maar niet aanvinken vond ik geen optie), misschien vooral op lange ritten... maar het werkt enorm goed. Zo knap. Idem (en die staat wel continu aan) de adaptive cruisecontrol. Wat een luxe! In de file hoef je niets meer te doen. Hij volgt gewoon de auto voor je. Maar ook op snelheid werkt hij fijn en fijner dan in andere auto's die ik met dezelfde functie heb gereden. En last but not least (ik kende het al van mijn 330e): je kunt de auto vanuit huis al voorverwarmen. Dus je komt in een heerlijk verwarmde auto binnen in de winter met reeds ontdooide ramen. Halleluja!
En dan niet onbelangrijk: het laden zelf. Ik moet het een maand zonder laadvoorziening doen thuis want het is zo druk dat ze pas medio januari komen installeren. Gelukkig is er op de zaak wel een laadpaal. En eigenlijk is dat voor dagen dat ik daar ben al voldoende. En ik heb de mazzel dat er 7 km van mijn woonhuis een Tesla supercharger station is. Dus daar ben ik al een paar keer gaan laden. Op internet las ik dat je daar in half uur 300 km er in knalt. Nou dat heb ik nog niet meegemaakt, ook niet als ik er alleen stond. Maar feit is (hij is nooit helemaal leeg natuurlijk) dat je met een kopje koffie of gewoon je mail checken in een verwarmde auto snel weer vol zit. Vol betekent nu in de winter zo'n 350 km. Dat is uitgaande van 80% vol laden. Iets dat Tesla adviseert om de levensduur van de accu te maximaliseren. Voor een lange rit kom je met 100% dus op 430 km en in de zomer zal dat nog wat meer zijn. Het is natuurlijk ten opzichte van iedere benzine of dieselauto heel weinig. Maar meer dan voldoende. Met mijn leasebudget kon ik ook de 100D leasen en die doet 150 km meer. Maar is maar liefst 20.000 Euro duurder. Ik vond het wel best. Je moet gewoon aanwennen om waar het kan je auto aan te sluiten en weer vol te laten. Zo simpel is het. Ja dat in het begin best een getrut met de kabel (thuis zit er een vaste kabel aan de paal straks) maar het went. En gaat allemaal heel makkelijk. En dat moet ik maar voor lief nemen want ik rij nu prive wel voor minder dan 100 Euro per maand in een super de luxe auto...
Wat mis ik? De geheugentoetsen uit mijn BMW waarmee je alle functies van het controlsysteem kon opslaan, de voicecontrol commands die ik mijn BMW (en ook Mini) kon gebruiken om functies op te starten, de kaartenbakken in de portieren, de verlening voor je benen in de sportstoelen van mijn BMW/Mini (ik ben 1.95m) en een mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden (inmiddels wel standaard in deze klasse).
Nog even iets anders dat je in deze klasse gewend bent: uitgebreide configuratiemogelijkheden. In de BMW configurator kun je mij urenlang zien spelen met de vele opties, kleuren, wielen etc. Niets daarvan bij Tesla! Niet voor niet heb ik een nietszeggende foto van een Tesla geplaatst (niet zijnde mijn auto) die weliswaar de kleur die ik heb gekozen toont en ook de velgen, maar bepaald uniek is het niet. Je hebt bijna geen keuze! Iets van 7 kleuren, 4 soort velgen en een paar opties (zoals een schuifdak en autopilot) kun je aankruisen. En een extra luxe interieur. That's it! Gevolg: eenheidsworst. En ook dat is bijzonder omdat deze auto zich qua pricing tot de topklasse mag rekenen. Je hebt geen keuze en doet het er mee. Erg? Welnee! Opmerking: dat wel.
Zo dat was het even... Ik ga meer eens even flink ervaring op doen. Als ik er enkele tienduizenden op heb zitten meld ik mij hier weer.
Zoef!
Geen topper, wel heel erg goed
- 63.000 km
Zo… inmiddels staat er 63.000 km op de teller. Na dik anderhalf jaar. Tijd voor een update.
Altijd leuk om te lezen hoe je tegen je auto aan keek toen je hem net had. Door zoals ik het toen schreef je roze bril. Nou de periode van cognitieve dissonantie is wel voorbij. Ik kan en durf wel eerlijk te zetten hoe ik deze Tesla Model S heb ervaren. En als het goed is nog minimaal anderhalf jaar ga ervaren…
Eerst een kort vraag en antwoordspel, daarna wat meer details
Heb je spijt van je keuze van destijds? > Nee
Zou je deze auto zo weer bestellen? > Misschien
Kun je hem een cijfer geven> 8,5
Is het laden je mee of tegengevallen> Enorm meegevallen
En dan het waar meer uitgebreide verhaal.
Nee spijt heb ik zeker niet. Ik blijf er wel eerlijk bij zeggen: ik heb deze auto toch ook vooral gekozen uit kostenoverwegingen. En ondanks dat het een peperdure auto is kost hij mij dus bijna niets privé. Dat is fijn. Maar hij rijdt gewoon ook heel fijn. Het is en blijft een goed sturende, supersnelle en bovenal zeer comfortabele auto. Het blijft ook vooral een voertuig, geen rijdersauto. Ja hij heeft een prima wegligging, zeker voor zo’n grote bak, maar je gaat er niet voor je plezier bochtjes mee rijden of anderszins. Ik blijf ook het motorgeluid missen. Ik ben nu eenmaal een auto man. Gaat niet komen. En nagebootst wat je wel eens ziet is natuurlijk uit den boze.
Ik schrijf dat ik hem misschien wel weer zou bestellen. Dat hangt dan om te beginnen natuurlijk af van wat ik als alternatieven kan bestellen voor hetzelfde geld. De 4% bijtelling waar ik nu nog van geniet is passe. Dus ik zou echt even moeten shoppen. Maar goed, aan de kwaliteit van de auto ligt het dus niet. Die is prima. Met wat kanttekeningen. Daar kom ik zo op. Een 8,5 is natuurlijk ook geen slecht cijfer. Maar bij een auto van een dikke ton zou dat eigenlijk een dikke 9 moeten zijn toch? Nou dat haalt hij niet. Niet voor mij.
Dan een belangrijk punt: het laden. Nou mensen geloof me… alle azijnzeikers die zeggen dat dat een issue is, het is het gewoon niet. Nul nakka nada. En ik heb echt niet zo’n enorm range. Het absolute bare minimum is 250 km. Maar dan heb je het over een situatie met zwaar vriezen, alles wat je kunt verwarmen aanzetten en flink doorjakkeren. Gemiddeld haal je makkelijk 300 km maar als je volledig laadt (ik laad standaard op 80% om de accu te sparen) dan is 350km tot 400 km (in de zomer) ook haalbaar. Maar belangrijker: je moet niet naar die range kijken zoals je dat bij je benzine- of dieselauto doet. Dat klopt gewoon niet (helemaal). Ik heb er een gewoonte van gemaakt om als ik de auto voor wat langer weg zet (pak hem beet twee uur of meer) om hem aan de laadpaal te zetten. Dan heb je altijd volle bak. Iedere keer weer. Het hele idee van “ik moet nog tanken” vervalt. En thuis kan ik ook op drie fasen laden wat betekent dat er zo'n 50km per uur bijkomen. Maar dat thuisladen doe ik dus lang niet altijd omdat het niet nodig is. Ik laad bij kantoor. Of op de adressen die ik bezoek. Ik heb letterlijk een keer met geknepen billen gezeten omdat ik naar huis reed en dacht ik haal het nog wel. En toen zat er nog 10 km in. Dat was eigenlijk gewoon mijn eigen schuld. Te lui geweest. De superchargers van Tesla zijn een zegen! Supersnel laden en altijd werkend, altijd in de buurt van een punt waar je even koffie kunt drinken. Of je werkt je mail even bij. Klaar! En ik ben ook twee keer in het buitenland geweest. Een trip heen en weer naar Kopenhagen. En nog een keer naar Hamburg. Gaat prima! Ja het duurt iets langer. En je moet braaf de door Tesla berekende laadpunten aanhouden. Wachttijd (als je het zo wilt noemen) variërend van 10 min tot 50 min. Gewoon even koffie drinken of wat eten. Of (wat sinds een tijdje kan… briljant!) Netflix kijken of Youtube. Ik ervaar het niet als heel extra belastend. Ja in de herfst en winter sta je wel eens in de regen die vieze kabel op te rollen. Dat is niet comfortabel. Maar sta je ook niet in weer en wind te tanken terwijl het guur is en waait? Ook geen feest. Zeker als EV’s een nog grotere range krijgen is dit hele punt van laden echt van tafel. Daar ben ik van overtuigd.
En dan tot slot nog wat ervaringen. Groter en kleiner. De een wat meer storend dan de andere. Het gaat ook over kwaliteit. Nog steeds weinig rammels ed. Gelukkig! Ik ben daar allergisch voor. Ik heb wel wat gerammel in het onderstel gehad. Daarvoor moest Tesla wat dingen vervangen in de ophanging. Dat brengt me bij de service.
Wat je wel mist is een uitgebreid dealernetwerk. Je moet naar de Tesla fabriek of steunpunten. En die zijn dun gezaaid. Daar staat tegenover: eigenlijk hoef je er nooit te zijn (:
Na dik een jaar en 45.000 km dacht ik ik maak maar eens een afspraak voor een beurt. Maar eigenlijk zeiden ze daar: wat kom je doen? Een beurt bij een EV is niet nodig. Je remmen slijten nauwelijks, een motor zit er niet in (behalve de elektromotoren die geen onderhoud nodig hebben). Maar goed: dus wel als je wacht klachten hebt. Je kunt wel heel makkelijk een afspraak plannen met de app. Dat werkt heel handig en je communiceert ook via die app (als ze vooraf vragen hebben). En over de service in Tilburg (waar ik altijd heen ga) ben ik tevreden.
Dan nog wat ergernissen:
De Tesla is uitgerust met kunstleer. Voor het milieu. Hmhm. Heel eerlijk: zo van buiten naar binnen ziet het er best ok uit. Maar kom op! Als ik leer wil wil ik leer. Dat ruik je, dat voel je, dat zie je. Vooral als het materiaal vies wordt (en dat is al snel) ziet het er al snel goedkoop uit. Een luxe wagen onwaardig.
Dat geldt ook voor de matten die op de vloer liggen. Kom op jongens! Gooi er degelijk materiaal in. Dat kost je de kop niet. Idem dito het plastic in de bagageruimte en rond de deuren. Overal wordt goed materiaal gebruikt en daar is op bezuinigd. Dom dom dom.
Dan: de regensensor. Die doet het gewoon niet goed! Een regensensor. In een Fiat Panda werkt hij nog beter. In het menu zie je als je hem inschakelt dat hij nog op bèta-software draait. Al anderhalf jaar zie ik dat! En geloof me of niet… ik heb regelmatig gehad dat ik thuis weg reed met kurkdroog weer terwijl de ruitenwissers op volle stand heen en weer bewogen. Waarom? Ik heb geen idee. Maar erger: ik heb ook op de snelweg gereden met behoorlijke stortregen en de ruitenwissers kwamen niet in beweging. Ik heb me laten vertellen dat ze geen sensoren gebruiken maar de camera’s die ook worden gebruikt voor de auto pilot ed. Nou daar moeten ze rap mee stoppen. Waardeloos. En als je het bij de garage meldt halen ze hun schouders op en verwijzen naar een volgende softwareupdate. Die geen soelaas biedt.
Wat ook irritant blijkt in de praktijk: er zit dan wel stoelverwarming op de achterbank maar die kun je alleen vanuit voor bedienen via het grote scherm. Gek toch? Maar wel lekker kostenbesparend voor Tesla. En de sensoren die in de achterbank zitten zijn extreem gevoelig. Dus als ik mijn (niet zware) tas op de achterbank zet word ik getrakteerd op gong die waarschuwt dat de “passagier” zijn gordel niet om heeft.
Afijn, het is allemaal niet heel groot. En de fijne dingen die ik in mijn eerste verhaal schreef gaan nog steeds op. Dus echt klagen mag ik niet. Ik kreeg een keer een leen Tesla mee uit de beginperiode (2014) en toen dacht ik: blij dat ik die niet heb. Wat een verschil. Tesla is echt wel vooruit gegaan in de afgelopen periode. Leren hoe ze auto’s moeten bouwen.
Op naar de 100.000 km!
Ik ga deze auto (voor een deel) missen
- 198.000 km
Dik 4 en een half jaar Tesla Model S. En bijna 2 ton op de teller. Tijd voor afscheid. Dat afscheid zou ik veel eerder hebben genomen als mijn nieuwe (lease)auto, een BMW i4, niet zo'n enorm lange levertijd had gehad. Een jaar om precies te zijn. Ik ga hem vrijdag as ophalen. En hoezeer ik er ook naar uitkijk, ik merk ook dat ik een beetje weemoed voel. Want ik ben deze Tesla enorm gaan waarderen. Een groter compliment kun je een auto toch niet geven?
Veel van mijn ervaringen die ik hier eerder opschreef gaan nog steeds op. Maar ik zal proberen met wat steekwoorden mijn ervaring te beschrijven. In het algemeen kun je wat mij betreft stellen dat dit een HEEL GOEDE EV is. En een heel fijne reisauto. Betrouwbaar. Heel goede wegligging. Punt.
Wat onderleggers voor deze kwalificatie:
EENVOUD
Ik schreef eerder over dat deze auto wel heel simpel is van binnen. Maar de eenvoud die hierbij hoort ga je wel waarderen. Geen knop te veel. Je grijpt nooit mis. Er zitten weinig functies op waarvan je denkt "wat moet ik er mee". En dat werkt gewoon. No nonsense.
GEEN RAMMELS
Voor mij heel belangrijk: ook na bijna 2 ton op de teller is de auto nog stil en vrij van rammels. Heerlijk. En niet vanzelfsprekend
SUBLIEM MULTIMEDIASYSTEEM
Dit ga ik vooral missen! Dat weet ik nu al. Want dat hele grote scherm werkt als een trein. Het reageert razendsnel op aanraken. Is intuïtief. En laat zich bedienen met de stem. Wat ik bij nog geen een andere auto heb gezien. In mijn BMW gebruikte ik het bijvoorbeeld ook wel om mijn bestemming in te geven maar dat vroeg om duidelijk articuleren, stap voor stap bedienen en dat ging niet altijd goed. Hier zeg je "Navigeer naar Restaurant A in B" en voordat je op het scherm hebt kunnen kijken staat de routeplanner al aan! Verbluffend. Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld zegt "draai Angie van de Rolling Stones". In no time klinkt het juiste nummer in de auto. Gewoon DE maatstaf voor Multimedia. Navigatie met Google is ook superfijn, ook door de goede integratie met verkeersinformatie. En niet te vergeten: het feit dat je route op lange termijn wordt bepaald langs de laadpunten. Je hoeft niet na te denken...
ACCU HOUDT STAND
Ik heb er dus bijna 2 ton opzitten. Toen ik de auto eind 2018 ophaalde in Tilburg stond er 339 km rijbereik bij 90% laden. Als ik dat nu doe is het 318 km. Dat is zo'n 6% verlies. Vergelijk dat met de accu van een telefoon na zo'n periode. Onvergelijkbaar. Sowieso gaat degene die met deze auto gaat rijden nog heel veel fijne kilometers maken. De auto is als het ware nog maar net ingereden.
GEEN ONDERHOUD
Ik schreef eerder dat ik de auto bij 45k heb aangeboden voor onderhoud. Daarna dus niet meer. Wel ging bij 110k er iets kapot waardoor de auto niet meer kon opladen. Dat is nog onder garantie verholpen. Maar verder heb ik alleen de banden gewisseld bij de seizoenen. Verder niets! Ongelooflijk toch?
WEGLIGGING UITSTEKEND
Deze auto ligt als een blok op de weg. Dat heeft natuurlijk onder andere te maken met de enorme accu's onderin. Die maken dat de auto strak op de weg ligt. Maar dat is het denk ik niet alleen. Hij heeft gewoon een prachtig onderstel. En ondanks dat het een lel van een auto is hangt hij ronduit sportief aan het stuur. Je kunt met hoge snelheid en zonder dat het vaag wordt door bochten scheuren als je dat wilt. Of gewoon rustig cruisen met heel veel rust. De eerder genoemde luchtvering helpt daarbij maar hij wordt daar zeker niet deinig van. Eerder tegen het stugge aan. Ik vind het superfijn.
HEERLIJK SCHUIFDAK
Ik kies alleen auto's waar ik een schuifdak in kan bestellen. Deze Tesla heeft er ook eentje en wat voor een! Heerlijk groot. Ik heb prive nog een 24 jaar oude Saab Cabriolet in de garage staan en het gaat te ver om het daarmee te vergelijken. Maar geheel open heb je wel zicht op een blote hemel. Echt heerlijk. En je kunt het openen en sluiten handig onder een knop op het stuur programmeren. Dus voor een klein ritje gaat het dak al open. Top!
AUTO PILOT
Ik rij op de snelweg bijna altijd met auto pilot. Het werk geweldig. Niet dat je iets anders kunt gaan doen (als je 30 seconden je stuur niet aanraakt stop het systeem (terecht)) maar het maakt dat je iets meer achterover kunt leunen en vooral: het is passieve vergelijking. Inhalen is een kwestie van je richting aangeven de auto gaat als er ruimte is snel naar de strook ernaast. Een afslag mis je niet snel want het systeem zet de richtingaanwijzer aan en neemt de afslag. Echt een heel goed systeen. En ik ben benieuwd hoe de vergelijkbare oplossing in de BMW i4 dit doet. Dure optie maar zijn geld wel waard.
En daarmee neem ik afscheid van deze auto. Misschien kom ik nog wel een keer terug bij Tesla. Ik ga het nu in een BMW proberen. En dat wordt vast ook een geweldig ervaring. Met hier en daar wat heimwee naar Tesla.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.