Tesla Model S 75D (2017)

autoreview

Tesla Model S 75D (2017)

Signalement

UitvoeringModel S 75D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst36.000 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Tesla ervaringen

  • 5.800 km

Eind September was het feest, ik mocht mijn Tesla 75D ophalen uit de fabriek in Tilburg. Vol goede moed ben ik met mijn Zwager de auto gaan halen wat een plaatje om te zien. In de fabriek aangekomen stond ik natuurlijk te popelen om te gaan rijden, maar ik moest nog even wachten. Tesla had de auto voorzien van een kleed die de spanning deed oplopen. Na een kopje koffie te hebben gedronken was het zover, het kleed ging van de auto af en we kregen uitleg over de auto van een erg vriendelijke dame. Na een kwartier mochten we op pad en begonnen we onze reis naar het noorden, de Tesla is merkwaardig comfortabel en heerlijk stil, een genot om in te rijden. Echter kwam ik snel achter het feit dat de door de NEDC vermelde actieradius kilometers totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. Van de 490 kilometer bleven er maar 280 over, had misschien ook te maken met het snelle accelereren wat we hebben gedaan, maar dat moet je natuurlijk testen. Na twee week rijden en enorm wennen aan het constante denken of je de bestemming kunt halen op je lading kwam ik er achter dat zelfs bij het rustige rijden het actieradius niet behaald kon worden, het maximale wat ik heb kunnen behalen is 315 kilometer. Daar moet ik wel bij zeggen dat dat ik maximaal 115 kilometer per uur op de snelweg heb moeten rijden anders zou het niet haalbaar zijn.
Ergens in de tweede week in de ochtend zou ik mijn auto openen maar de auto reageerde nergens op en de deurgrepen kwamen niet naar buiten waardoor ik niet in kon stappen. Na een tijdje proberen kwamen aan de passagier zijde de grepen wel naar buiten waardoor ik via die zijde in kon stappen. Ik heb de auto naar Tesla Groningen gebracht waar hij een week heeft gestaan. De oorzaak volgens Tesla: Een connector in de bestuurdersdeur is niet goed, die hebben we vervangen dus het zou nu goed moeten zijn. Dus met frisse moed de auto weer meegenomen en een week in gereden. In het weekend de auto geparkeerd op Schiphol omdat we een lang weekend weg gingen. Teruggekomen na het weekend had ik het zelfde probleem, echter met het verschil dat de passagierszijde ook niet meer functioneerde. Na een vlucht van 8 uur nog twee uur moeten wachten voordat we een vervangende auto kregen, maar we konden weer naar huis. Sindsdien staat de auto bij Tesla in Amsterdam, ruim 3 week nu, in die drie week ben ik erachter gekomen dat Tesla eigenlijk nog helemaal niet klaar is voor de markt. De eerste week werd ik gebeld met het verhaal dat mijn Tesla in de “Bodyshop” staat om de vlekken te verwijderen. Ik vertel dat ik geen vlekken in mijn auto heb maar dat ik was gestrand waarop mevrouw zegt “Oh dan heb ik vast het verkeerde nummer. Een goed half uur later wordt ik wederom gebeld door dezelfde mevrouw met de mededeling dat ze heeft uitgevonden hoe het in elkaar zit: “Ik heb uitgevonden hoe het in elkaar zit, Uw auto is lek en lekt bij het voorruit waardoor er water in de auto loopt. Doordat er water in de auto loopt gaat er elektronica kapot waardoor uw auto het niet meer deed. Door de lekkage heeft u vlekken in de bekleding, en daarom staat hij in de bodyshop” Heel bijzonder, maar oké dat is dan even zo en dan moet je even wachten op de reparatie. Einde week twee besloot ik toch maar te bellen om te vragen hoe het ervoor stond, toen kreeg ik te horen dat de auto bij de spuiter stond omdat er bij een demontage van het vooruit beschadigingen waren gemaakt. Week drie maar weer gebeld, toen waren de bestelde onderdelen niet de juiste. Nou heb ik normaal gesproken altijd veel begrip voor dit soort situaties, maar mijn geduld raakt wel een beetje op. Zodra ik weer nieuws mag ontvangen zal ik mijn ervaring aanvullen, laten we hopen dat het een goed einde krijgt.

UPDATE

  • 36.000 km

Eerste update na bijna een jaar en ruim 36.000 kilometer.

Enkele weken nadat ik mijn review had gepost heeft Tesla alle mankementen aan de auto verholpen en ik ben daar uiteindelijk best tevreden over.

Zoals jullie kunnen lezen zijn mijn eerste ervaringen met het servicecenter (Amsterdam) van Tesla niet de beste, maar het servicecenter in Groningen heeft in de afgelopen maanden mijn ervaringen sterk verbeterd, dat mag natuurlijk ook wel gezegd worden!

Ik rij inmiddels bijna een jaar in mijn Tesla 75D en heb mijn bevindingen wat aangepast na de eerste beoordeling.

Aan het begin van mijn Tesla carriere heb ik veel problemen gehad met de auto en heeft hij mij een aantal keer laten staan helaas. Na een aantal reparaties heb ik daar tot nu toe nog geen last weer van gehad gelukkig.

Het rijgedrag van de auto is prima, niet wat ik van BMW gewend ben, maar voor een auto van meer dan 2000 kilo gaat het erg goed, hij is lekker stil, comfortabel en snel. Het enige wat ik af en toe wel heb is dat het "systeem" vastloopt waardoor je navigatie / radio / clima niet meer werkt. Een simpele reset is voldoende. De reset kan uitgevoerd worden door de twee draaitoetsen op het stuur tegelijk 10 seconden in te drukken.

Het actieradius blijft wel een dingetje, daar heb ik heel erg aan moeten wennen. Ik woon in het noorden van het land en dan is natuurlijk alles ver waardoor ik (dagelijks) redelijke afstanden moet rijden. Een keer laden onderweg is voor mij eigenlijk niet te vermijden, op zich niet vervelend maar als je aan het einde van de dag graag naar huis wilt is 30 minuten lang.

Het superchargen is trouwens wel een uitkomst, ik kan 5 jaar lang gratis laden, het gaat best snel en over het algemeen genomen is er altijd wel plaats zodat je direct aan de beurt bent. Ik heb alleen in Amsterdam een keer moeten wachten op een plaatsje, maar het was toen ook spitsuur.

Op vakantie met de Tesla, dat is iets wat ik afgelopen Juli heb gedaan met als bestemming Kroatie (nabij Porec). De reis was heel relaxed, zeker met autopilot. Je moet natuurlijk wel blijven opletten maar autopilot is een echte hulp. De totale reis was voor ons iets meer dan 1400 kilometer en we hebben 1 overnachting gedaan nabij Munchen. Ik heb ervaren dat het best prettig is om te stoppen en even te rusten (lees laden). Om de 2 a 2,5 uur hebben we een kleine pauze van rond de 30 minuten gehouden en dat is prima te doen. Het supercharger netwerk ik Kroatië is niet heel goed, er zit er maar 1 onderin en dat is wel lastig. We hebben in Porec kunnen laden bij een Hotel maar zonder superchargen ben je zeker een uurtje of 4 onderweg.

Ik ben nu tevreden over de auto, het rijgedrag en het laden van de accu's, maar ik ben nog niet heel blij met het actieradius en haal zo rond de 300 kilometer als ik me netjes gedraag.

Als je me vraagt of ik nog een keer voor een Tesla ga zal mijn antwoord daarop nee zijn. Ik zou zeker andere alternatieven gaan bekijken, maar als het actieradius van Electrische auto's niet verbeterd zal ik me zeer zeker weer gaan verkennen op fossiele brandstof markt.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.