Tesla Model S 310kW Performance (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 85 kWh Performance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 300 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Tesla Model S
- 7.000 km
Omdat ik dit forum vaak met plezier heb gelezen ik vind dat er wat weinig wordt geschreven over de Tesla Model S, dan toch een stukje over mijn ervaringen met deze auto.
Sinds medio december 2013 ben ik de eigenaar van een Tesla Model S in de volgende configuratie:
Zwarte Tesla Model S P85kWh Performance met Tech Pakket, panoramisch dak, Duo Charger, luchtvering, sound pakket, binnenverlichting, beveiliging pakket, parkeersensoren (in 2013 nog onderdeel van Tech Pakket), prepaid service en binnenverlichting. Ik heb niet gekozen voor het performance plus pakket. Samen met de dan verplichte 21” velgen vond ik ruim 10.000 euro voor een wat betere wegligging toch wat te gortig. Hierover later meer.
Bij elkaar is het een erg dure auto geworden en 2 keer zoveel als ik eigenlijk van plan was uit te geven. Maar de fiscale voordelen op een elektrische auto maken het over een periode van zo’n vijf jaar toch aantrekkelijk. Ik noem: Kleinschaligheidsaftrek (KIA), Milieu-investeringsaftrek (MIA), nul % fiscale bijtelling, wegenbelastingvrij (in ieder geval tot 2016), lagere energiekosten, lagere onderhoudskosten, lagere verzekeringskosten. Terechte voordelen of niet, hierdoor wordt wel de weg geëffend voor meer elektrische auto’s. Ik denk niet dat ik zonder deze voordelen tot aanschaf over was gegaan. Dat was voor mij toch een te grote sprong in het onbekende geweest.
Over smaak valt niet te twisten (of juist wel), maar ik vind het een prachtige auto. Van buiten vind ik alleen de plastic aandoende kap, waar bij normale auto’s de gril zit, niet de mooiste oplossing. Voor de voorkant krijgt de auto van mij een ruime voldoende maar niet meer. De automatisch uitschuivende handvaten zijn voor mij ook iets teveel van het goede. De lijn van opzij en de brede achterkant zijn wel helemaal mijn ding. Van binnen is de auto erg ruim. Ik heb drie kinderen en die kunnen achter gemakkelijk naast elkaar zitten. Beenruimte voor en achter is ook uitstekend. Alleen de hoofdruimte achter is vanwege de aflopende daklijn niet het beste in zijn klasse. Maar alleen als je boven gemiddeld lang bent zul je hier last van hebben. De afwezigheid van een middenconsole (voor) vind ik jammer. Je hebt toch een beetje het gevoel in een bestelbus te zitten. Ik sta inmiddels op de reserveringslijst voor een na te plaatsen middenconsole. Het opgeruimde dashboard is gemakkelijk in de bediening maar moet wel je ding zijn. De touch screen werkt zeer goed maar is niet op de tast te bedienen. Voor bepaalde functies (zoals het open dak) zou ik een aparte knop gemakkelijker vinden. Nu moet je telkens naar een sub menu. Dit leidt de aandacht af. De afwerking is misschien niet op het niveau van sommige Duitse auto’s maar is meer dan voldoende. Hier absoluut geen reden tot klagen.
Rijden in deze auto is gewoon fantastisch. Andere auto’s doen ineens zo ouderwets aan. Een waanzinnige acceleratie; alle kracht is direct voor handen. Totaal geen vermogensopbouw, gewoon pedaal indrukken en weg schiet je. De wegligging is uitstekend (lage zwaartepunt ivm accupakket in de vloer van 800kg!). Ik betrap mijzelf erop dat ik vaak probeer vooraan een rood stoplicht te staan. Als het even kan stop ik voor oranje (sorry voor die auto achter mij die nog net oranje wilde pakken) om dan als het licht op groen springt ten volle te genieten van de idiote acceleratie van deze auto. De auto laat een lichte fluittoon horen en je wordt hard in je stoel geduwd. Heerlijk en verslavend. Het bochtengedrag, hoewel prima, is niet boven gemiddeld. Ik heb hiervoor in een BMW en Audi gereden, beide met een optioneel sportpakket. Deze waren toch net wat strakker. De BMW en Audi waren alleen wel een stuk lichter (kleiner). De MS weegt zo’n 2100 kg. Ik heb nog niet in een MS gereden welke wel het Performance Plus pakket had. Ik vraag mij nog steeds af of ik deze optie toch niet ook had moeten aanvinken.
De auto is ook heerlijk rustig te rijden. Het geluid binnen in de auto is tot pak hem beet 90 km/h zeer laag. Hierboven gaan rol- en windgeluiden overheersen en is de MS niet stiller dan een moderne benzineauto. Het afremmen op de motor, waarbij de accu weer wordt opgeladen, vergt maar heel even gewenning. Wanneer je tijdens het rijden ineens je voet volledig van het gas (electriciteits)pedaal haalt, remt de auto stevig af. Zozeer zelfs dat de remlichten aanspringen. Als bestuurder probeer je al gauw zo te remmen op de motor dat de remlichten net niet aangaan. Je wilt immers niet dat de remlichten continue aan en uit gaan. Hieraan kun je een beginnend Tesla rijder herkennen. Alleen bij welk punt de remlichten aan gaan, is een beetje gokken. Volgens mij ligt dit bij ongeveer 15 kW. Alleen bij een volledige stop of een noodstop gebruik je het reguliere rempedaal nog. Deze remmen werken trouwens uitstekend.
Dan het bereik. Wanneer je de accu tot de vooringestelde 90% opgeladen hebt, kun je met gemak 300 km rijden. Dan kun je ook nog af en toe gebruik maken van vermogenspotentieel (een beetje spelen). Met een volledig geladen accu en enige beheersing moet 400 km geen probleem zijn. En dan kun je gewoon 120-130 km/h rijden en de airco aan houden. Bij koud weer en korte ritten is het verbruik duidelijk hoger. De auto zal vlak na het wegrijden de accu gaan verwarmen. Dit kost een korte tijd zeer veel energie. Wanneer je na een paar kilometer de auto weer laat afkoelen om een paar uur later weer weg te rijden, zal het gemiddelde verbruik flink stijgen. Kortom, voor bijna alle gebruik meer dan voldoende.
De tijd die het kost om de accu weer te laden verschilt enorm per laadstation. De auto kan gewoon aan een regulier stopcontact worden gekoppeld. Dan duurt het echter > 30 uur voordat een lege accu weer vol is. Maar een lange rit (>200km) naar een vakantiehuisje, om de auto hier vervolgens aan de het stopcontact te leggen, werkt prima. Thuis heb ik een laadpaal met een vermogen van 11 kWh. Hoe leeg de accu ook is als ik thuis kom, de volgende dag is hij weer helemaal vol. Met het gebruik van publieke laadstations heb ik nog niet veel ervaring. Wel heb ik de SuperChargers van Tesla zelf een keer gebruikt. Deze werken subliem. Binnen een half uur is een lege accu weer > 80% vol. En helemaal gratis. Tesla is van plan deze langs alle hoofdwegen in Europa te plaatsen. Wanneer dit een feit is (planning eind 2014), kan ik de auto ook gebruiken voor een zomervakantie met de auto. Deze zomer moet ik het doen met een Renault Scenic. Ik wil de eigenaren van een Scenic echt niet voor het hoofd stoten, maar ik mis mijn auto nu al.
Conclusie; ik ben zeer blij met mijn auto en ook blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Een auto met een verbrandingsmotor en hetzelfde kwaliteits- en prestatieniveau kost over een gebruiksduur van, pak hem beet een jaar of vijf, in ons land veel meer. Een auto in deze klasse blijft natuurlijk overbodige luxe
update
- 25.000 km
Inmiddels een kleine 25.000 km op de teller en nog steeds zeer tevreden met mijn keuze.
Afgelopen zomer zoals gezegd een auto gehuurd, maar in oktober vorig jaar ben ik naar Parijs geweest. Dit ging uitstekend, met stops bij drie superchargers. Ik denk dat ik met een auto met verbrandingsmotor maar twee stops zou hebben gehad en de rit duurde daarom een klein uurtje langer dan anders. De grootste afstand tussen superchargers was ongeveer 250 km en dus ruim binnen de actieradius van de auto. Hierbij wil ik wel een kanttekening maken. De laatste 10% laden bij een superchargers gaat relatief langzaam. Mijn accu was derhalve bij vertrek ook slechts voor een 90-95% vol (aangegeven range 370 km). De maximum snelheid op de Franse autoweg was ter plaatste 130 km/u. Een grote, krachtige en stille auto als de Tesla nodigt uit om zelfs nog iets sneller te gaan rijden. De eerste 100 km reed ik ongeveer 140 km/u en speelde ook nog wel eens met het vermogen zoals ik in Nederland gewend was. Bij deze snelheden ligt het verbruik echter duidelijk hoger. Aangezien dit mijn eerste langere reis met deze auto was, wilde ik wel een veilige marge aanhouden. De volgende 150 km heb ik derhalve de cruise control op 120 km/u gezet. Ik kwam aan bij het volgende oplaadpunt met een resterende actieradius van 70 km. De afstanden tussen de superchargers overbruggen gaat dus makkelijk. Hou wel een maximale afstand van 300 km tussen laadmomenten aan. Anders moet je je rechtervoet wel weten te beheersen (maar dit ligt misschien een beetje aan mijzelf). Verder is het een heerlijke reisauto met alle ruimte en luxe die je je maar kunt wensen.
Een aantal weken geleden ook nog een mindere ervaring met mijn Tesla gehad. Op een avond vlak bij mijn huis, hoorde ik een klap en de aandrijfunit (motor) was losgeschoten van de as. De motor deed het dus nog wel, maar ik kon niet meer rijden. Via de Tesla pechlijn snel hulp ter plaatse met een vervangende auto. Het was vlak voor het weekend en op de dinsdag hierna werd de auto weer teruggebracht. Service was uitstekend.
Verder heb ik wel een aantal kleine probleempjes gehad welke voornamelijk betrekking hadden op de elektronica. Zo liep de navigatie in het dashboard en op de middenconsole eens niet synchroon, had het parkeersysteem kuren en hield de digitale radio er eens mee op. Door middel van het ingedrukt houden van de knopjes op het stuur, kun je de elektronica re-setten. In alle gevallen loste dit de problemen op.
Een aantal kanttekeningen bij deze update dus. Maar alle positieve punten van deze auto bestaan ook nog steeds. Een heerlijke auto en voor mij een zeer goede keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.