Tesla Model S 100D Performance (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 100D Performance Ludicrous |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Keeps getting better!
- 12.000 km
Na (een kleine) 2 jaar en bijna 100.000km te hebben gereden in een Model S 90D, uit pure fiscale overwegingen toch besloten om toch een nieuwe aan te schaffen. Vanaf 2019 verandert zoals algemeen bekend de wetgeving omtrent bijtelling en de huidige voordelen heb ik nu nagenoeg weten te maximaliseren.
Om een groot misverstand toch nog even aan te halen: het rijden met een EV wordt pertinent niet gesubsidieerd. Wat wel bestaat zijn dus fiscale maatregelen zoals de Milieu InvesteringsAftrek (MIA) waarbij je een X-percentage van het aanschafbedrag mag aftrekken van de winst in de vennootschap zodat de te betalen vennootschapsbelasting lager wordt. Op het moment dat er dus geen of te lage winst wordt gemaakt kan er dus ook niks worden verrekend.
Een subsidie betekend dat er een geldbedrag wordt overhandigd (door een overheid) waarmee er iets kan worden aangeschaft; dit komt voor zover ik weet niet voor in autoland NL.
Bij het genomen besluit om te vervangen ook maar de stap gezet om te gaan voor het extreemste wat Tesla op S-gebied kon leveren; de grootst beschikbare batterijcapaciteit en het Performance model. De auto voorziet werkelijk in alles, mogelijk kom ik daar op terug in een vervolg.
Na bijna 100k km's in een soortgelijke uitvoering, overigens zo goed als probleemloos, te hebben gereden wist ik wat ik kon verwachten maar ben toch op veel punten positief verrast met name op de iteratieve verbeteringen die zijn doorgevoerd in de afgelopen twee jaar. Zo is de auto alweer veel stiller gemaakt (betere geluidsisolatie en betere deurrubbers) en is de afwerking ook weer veel beter. Ook verbeteringen in de veiligheidshardware zoals bijvoorbeeld de camera's en de computer die 40x(!) sneller is geworden t.o.v. de uitvoeringen van 2017.
Het meest te spreken en eigenlijk wel onder de indruk ben ik toch wel over de batterij van de auto. Deze is 100kWh groot en geeft de auto minimaal 430km bereik wanneer deze tot 90% is geladen. Bij normaal rijgedrag, dus 'met het verkeer mee' is dit dus ook de werkelijke afstand en ligt het verbruik op ca 210Wh/km. Wanneer je het rustig aan doet dan is een bereik van ca 520km (172Wh/km) geen spannende opgave; met 'hypermilen' kun je nog verder komen. Echter wanneer je regelmatig het potentieel uitprobeert dan kun je getrakteerd worden met een verbruik van zeker 380Wh/km waardoor je binnen 250km door je beschikbare energie vreet. Ook op basis van 90% lading. Bovenstaande op basis van 90/10 waarbij 90% van de tijd op snelweg wordt gereden en 10% in stedelijke omgeving.
Waarom continue de 90% lading benoemen? De levensduur of beter gezegd de mate van degeneratie van de batterij over de levensduur wordt voornamelijk beïnvloed door de mate van laden en ontladen ervan. Bij maximaal laden en maximaal ontladen van de batterij zal deze sneller degenereren. Idealiter hou je de batterijcapaciteit tussen de ca 15-90%. Dit geldt overigens over het algemeen voor alle batterijen dus ook die van je accuboormachine, laptop, mobiele telefoon, etc.
Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk prima tot 100% laden (het advies is dan wel om zo snel mogelijk na het laden te gaan rijden) en dit laten aflopen tot zo goed als nul. Er wordt gewoon afgeraden dit vaak te doen en feitelijk is het ook niet nodig.
Het laden of 'chargen' in de EV-volksmond kan met de Tesla werkelijk overal en afhankelijk waar je laadt met snelheden van 20km/h tot bijna 600 km/h. Over het algemeen laad ik bij de Superchargers van Tesla die overal in Europa en op ca 10 locaties in Nederland zijn geplaatst. Het laden daar gaat het snelst (op basis van gelijkspanning en hoge vermogens tot 118kW) en is bovendien gratis. Hierover later meer. Daarnaast laad ik soms thuis met een maximale snelheid van ca 55km/h en tegen een tarief van 19ct/kWh (incl. B.T.W.). Wanneer ik dus thuis laad en ik moet de batterij van ca 15% naar 90% krijgen dan duurt het laden ca. 7 uur. en zijn de kosten € 14,25 incl. B.T.W. Bij een Supercharger is duur dit ca 40 minuten. Het laden bij openbare laadpunten kan ook met (sterk) variërende snelheden en tarieven. Economisch gezien het minst interessant maar kan wel handig zijn; je laadt tijdens je afspraak of bezoek en vertrekt dan met een vollere batterij als dat je bent gekomen. Het meeste geld kost het laden langs de snelweg bij bijvoorbeeld Fastned. Hier betaal je € 0,59/kWh(!) maar maak je gebruik van een gelijkstroom (DC) lader die tot ca 350 km/h kan laden. Economisch en praktisch gezien is de Tesla Supercharger natuurlijk onverslaanbaar maar de praktijk leert dat er een mix ontstaat. Ik rij zelf gemiddeld 3500-5000km/maand buiten eventuele europese trips en de energiekosten zijn gemiddeld 175 euro per maand.
De werkelijke gebruikskosten zal ik toevoegen na een volledig jaar rijden met de auto en deze afzetten tegen de vorige auto en mijn laatste brandstofauto van weer daarvoor.
Issues / problemen
Na 12.000 kilometer hebben zich geen noemenswaardige problemen zich voorgedaan maar geheel probleemloos is niet alles verlopen maar uiteindelijk wel goed opgelost.
Bij aflevering bleek dat de achterklep niet netjes was afgesteld waardoor de naden links en rechts qua grootte sterk van elkaar afweken. Dit bleek uiteindelijk een karwei dat niet door Tesla zelf kon worden opgelost maar door hun (externe) plaatwerker. Ook bleef een uitschuifbare deurgreep hangen en zat er bij aflevering een kras op een remklauw; mogelijk veroorzaakt bij het aanbrengen van het wiel. De remklauw is vervangen (!). Al deze zaken zijn gelijktijdig afgehandeld met de complimenten voor het serviceteam in Rotterdam. De werkdruk in de assemblagelocatie in Tilburg is blijkbaar hoog wat ten koste gaat van de kwaliteit en uiteindelijk door collega's op de servicevestigingen moet worden opgelost. Voor mijzelf geen major issue omdat ik uit ervaring weet welke enorme opgave het is om een productielijn op te starten.
Waar ben ik blij mee?
Persoonlijk word ik, ook na ca 2,5 jaar, erg blij van überhaupt de aanblik van de auto en zo mogelijk nog blijer bij het instappen. In het recente verleden heb ik ook nog 5-serie gereden en dat was werkelijk een hele fijne auto met dito ambiance maar op een of andere manier voelt nu iedere brandstof auto aan als een stap terug in de tijd en heeft iets aandoenlijks. Lastig uit te leggen eigenlijk.
Uiteraard zijn de prestaties onaards; 0-100 km/h in 2,6 seconden is absurdistisch. 0-200 km/h in ca 10-11 seconden is zo mogelijk nog belachelijker. De begrenzer grijpt in bij 250 km/h maar je voelt aan alles dat er veel meer in zit. Gelukkig heb ik de leeftijd bereikt dat voornoemde heel af en toe leuk is maar geen doel meer is. Het is voornamelijk een zegen om te beseffen dat je genoeg potentieel tot je beschikking hebt om bijvoorbeeld even snel in te halen.
Waar ik ook erg blij van word is het sublieme navigatiesysteem op basis van Google Maps wat echt ontzettend snel is, zeer accuraat en altijd up to date blijft. De autopilot, glazen panoramadak, stuurwiel- en stoelverwarming, luchtvering, etc, etc. maken het leven aan boord meer dan prettig maar echt op nummer één staat voor mij het feit dat de auto regelmatig een 'over the air' update ontvangt en daarna meer kan of nog beter functioneert. Hoe cool is dat?! Een auto die je blijft verrassen en over tijd een beter apparaat wordt in plaats van verouderd. Dit en de stilte aan boord (indien gewenst) in combinatie met het Supercharger netwerk maken wat mij betreft Tesla onverslaanbaar wat autorijden betreft en er is tot op heden geen enkel merk dat er maar in de buurt komt van wat deze mannen en vrouwen hebben neergezet in 15 jaar tijd.
Anderhalf jaar verder
- 70.000 km
Inmiddels 18 maanden en 70000km verder en dus tijd voor een gebruiksupdate en we beginnen met de issues.
In het afgelopen anderhalf jaar hebben zich de volgende issues voorgedaan, te weten:
- knarsend rubber bij telescoopwerking stuurkolom
- rammel/knispering in/nabij linker A-stijl
- sperrend rolmechanisme middengordel achter
In beginsel minor issues welke netjes zijn verholpen door de garage, behoudens de knispering in de A-stijl; deze manifesteert zich weer.
Natuurlijk heb ik alle horrorverhalen over (afwezige) service van Tesla maar ik kan niet anders zeggen dat tot nu toe al mijn ervaringen tot nu toe prima zijn gelopen. De jongens en meisjes die op de servicelocaties werken zijn niet dezelfde mensen die ook 1000 Model 3's per dag moeten uitleveren, echter het bedrijf wordt wel als één geheel beschouwd bij een negatieve ervaring. Wat mij betreft is er wel de nuance.
Ten aanzien van de kosten heb ik € 1.600,00 uitgegeven aan een set lichtmetalen velgen met winterbanden (zie toegevoegde foto) en heb geïnvesteerd in interieuronderhoudsmiddelen ter waarde van € 50,00. Ook heb ik van Tesla via het refferal programma een set 21" wielen met banden ontvangen welke ik zelf in Gunmetal grey heb laten spuiten. Spuitwerk was € 600,00. Binnenkort een set ruitenwissers en dat is het wat betreft de cash out.
Het gemiddelde verbruik over 70000 kilometer bedraagt 250Wh wat betekent dat ik 17.5MWh aan elektra heb verbruikt. 85% van de laadkosten zijn gegaan via de Supercharger tegen € 0,00 en daarmee de overige 15% betaald geladen. Het betaalde laden is een mix van tarieven waarbij ik het overgrote deel thuis heb geladen tegen € 0,21/kWh (in de BTW). Bij publieke laadpunten betaal je verschillende tarieven en de geschatte mix zal € 0,32/kWh zijn. Dus wanneer ik reken met 25 cent gemiddeld betaald laden per kilowattuur kom ik uit op € 656,25, afgerond op € 700,00.
Hiermee heb ik dus voor 0,0014 euro per kilometer gereden wanneer je het totaal aantal kilometers deelt op het betaalde bedrag.
Mijn gemiddelde verbruik is aan de hoge kant vergeleken met andere Tesla rijders en dat komt door dat ik een niet zuinige rijstijl heb. Op snelwegen waar ik 130km/h mag rijden zal ik het ook niet laten om dat te doen. Vanaf 110 km/h gaat het verbruik significant omhoog. Ik weet ook met een meer behouden rijstijl het verbruik met 15% te laten dalen en met een oma-rijstijl ook wel de 170Wh/km te behalen, alleen daar is geen lol aan.... Ik kruis regelmatig door Europa en nimmer is het gedoe of problematisch om op de bestemming aan te komen dezelfde tijd als in een traditionele auto.
Ook vermeldenswaardig is de staat van de batterij na 18 maanden redelijk intensief gebruik. Hiertoe dient wel te worden beseft dat het maximaal te rijden kilometers op een volledige lading afhankelijk is van klimatologische omstandigheden maar ook van (de historie) van de rijstijl. Op dit moment is de vermindering ca. 4%. De vermindering is allesbehalve lineair overigens want het is de afgelopen 7 maanden niet verminderden er is een sprongetje geweest net voor de zomer van 2019. Al met al keurige waarden en acceptabel wat mij betreft.
Wat de auto het meeste aan plezier geeft naast de prestaties is het feit dat het nog steeds een nieuwe auto is als gevolg van de continue updates. Zo is de al belachelijke acceleratie van 2.6 sec naar de 100km/h nog eens met een tiende aangescherpt ( je gebruikt het zelden) en is de topsnelheid opnieuw afgeregeld van 250 naar 261 km/h. Inmiddels is er Netflix aan boord, neemt de Autopilot zelfstandig afslagen op snelwegen en kun je de auto zelfstandig naar je toe laten komen (echt waar!) om maar een greep te noemen. Ook de laadsnelheid wordt continue verhoogd en bedraagt op dit moment 150kW. Wanneer de V3 Superchargers worden geplaatst in Nederland gaat dit nog eens met 100kW omhoog en de auto is hierop voorbereid.
Al met al ben ik nog steeds een tevreden Tesla rijder en nog lang niet uitgekeken op het merk en auto. Los daarvan zijn er nog steeds geen gelijkwaardige alternatieven wanneer je het autorijden in haar geheel meeneemt met o.a. het Supercharger netwerk. Los van de aanschafkosten kan ik iedereen van harte aanbevelen om de stap naar elektrisch rijden te maken. De prijzen dalen gelukkig....
Bijna 3,5 jaar verder; final update!
- 124.980 km
Het einde van de relatie tussen mij en de S P100D is aanstaande... Begin 2022 gaan we voorgoed uit elkaar na dan ruim 3,5 jaar dikke vrienden te zijn geweest. Geen enkele keer ben ik in de steek gelaten door de auto gedurende deze periode, iets wat ik ook niet had verwacht. Geen storingen ondervonden anders dan eerder omschreven en de auto rijdt nog beter dan in het begin als gevolg van de over the air updates. Van de zomer nieuwe banden laten passen en op de voorassen nieuwe remschijven met blokken laten zijn om comfort redenen. Bij stevig remmen trilde het stuur als gevolg van een kromgetrokken remschijf. Dat laatste was de enige onverwachte reparatie gedurende de bijna 125K kilometers. Het interieur is nog kraakhelder en evenals de lak, afgezien van wat steenslag op de bumper. Niks kraakt, rammelt of is defect dan wel afgebroken en wat kwaliteit betreft valt er heel weinig tot niets te klagen. De degeneratie van de batterij is ca 6% en al geruime tijd steady. De elektromotoren net zo hardcore als in het begin. Was het de aanschafprijs van 162K waard? Op het moment van besluiten wel, echter een half jaar later niet meer toen Tesla besloot dezelfde uitvoering voor 50K minder te leveren. Daar is nimmer door het bedrijf een vorm van coulance of begrip getoond en dat maakt niet fraai.
De 'nieuwe' model S is inmiddels te koop maar deze laat ik aan me voorbij gaan ondanks de veelbelovende en veelgeprezen spec's. Wat betreft het uiterlijk zijn er te weinig verschillen met dit model en hoewel er toch weer een stap gezet is op technologisch en kwalitatief gebied word ik er persoonlijk niet door geprikkeld. Wat betreft value for money is de auto 15-20K te hoog geprijsd is mijn optiek en wel om de volgende redenen, te weten:
- free supercharging is een fenomeen van het verleden
- er zijn inmiddels competitors met dezelfde spec's gecombineerd met een fijner interieur wat betreft meubilair
- te weinig zichtbare vernieuwing ten opzichte van de vorige modellijn
Uiteraard zijn dat persoonlijke redenen en voor een ander geen argument om de auto te laten staan. De wereld is inmiddels ook behoorlijk veranderd sinds 2018 en de EV-markt is een stuk volwassener geworden intussen. Ergo: er valt meer te kiezen! Vooralsnog is er geen enkele andere aanbieder die dergelijk compleet totaalpakket als Tesla weet te bieden maar puur en alleen op het voertuig zelf is er prima keuze.
Mijn keuze is dan ook gevallen op de BMW iX3 lci. De eerste keuze was de i4 M50 maar deze viel op het laatste moment toch echt af vanwege onze trouwe viervoeter die met geen mogelijkheid op een fijne manier zou mee kunnen. De iX is zelfs voor mij nog erg wennen en daar moet ik nog leren een gevoel van begeerte voor te ontwikkelen. Als dat ooit gaat lukken. Hetgeen wat Audi te bieden heeft kan mij niet bekoren, evenals de Model Y van Tesla. Het aanbod van Mercedes EQC vind ik om meerdere redenen ook beperkt en Porsche komt gewoon te laat met een model waar je op een fatsoenlijke manier 4 personen met bagage of flinke hond kunt vervoeren.
Ik beschouw mezelf bevoorrecht om reeds vele jaren EV te kunnen rijden en heb een stevig afwegingskader ontwikkeld met dito maatlat waarlangs ik ook de nieuwe relatie ga leggen in een nieuwe topic.
Conclusie na 7 jaar Tesla rijden: alle vooroordelen aangaande het merk kunnen wat mij betreft overboord. Ik ben overtuigd dat je kinderlijk eenvoudig de miljoen kilometer kunt bereiken zonder noemenswaardige inspanning en kosten. Je moet het dan wel kunnen opbrengen om heel wat jaartjes in dezelfde auto te rijden, iets waar ik niet goed in ben.
Ben je in de markt voor een occasion kijk dan naar de bouwjaren vanaf 2018 en nieuwer wat betreft de modellen S en X. Daar zitten de snellere en betere computers in en de build quality heeft een grote stap gezet. Kies voor zover het kan voor de auto met de meeste bijgekochte functionaliteit zoals full self driving en de update voor sneller laden; daar heb je naar de toekomst toe het meeste plezier van. De Performance modellen hebben nog meer extra's dus wanneer je jezelf deze investering kunt veroorloven: doen!
The wrap up!
- 130.000 km
29-01-2022 zal de dag zijn wanneer onze scheiding wordt geëffectueerd. Met gemengde gevoelens dat toch wel, zeker omdat de scheidingswens louter van mijn kant komt en 'miss S' niets te verwijten valt en altijd voor mij heeft klaargestaan om bereden te worden. We hebben een fijne tijd samen gehad zonder noemenswaardige dallen en met zekere regelmaat hoge pieken. Hoewel schoonheid vergankelijk is, moet ik toegeven dat miss S nog steeds 'the looks' heeft ondanks haar (ontwerp)leeftijd, desondanks zie je toch ontegenzeggelijk de ervaring doorschijnen ten opzichte van jeugdige modellen. Mijn nieuwe partner is aanstaande; van zilverblond Amerikaans naar Beiers Duits met Nubiaanse teint.
Op een iets serieuzere noot: erg fijne auto geweest. Nog steeds overigens. Over het prestatiepotentieel is al veel gezegd en persoonlijk is dat maar een aspect van het totaal. Persoonlijk vind ik het spijtig dat Tesla niet meer werk heeft gemaakt van de opvolgers van de S en X. Mogelijk was ik dan als klant behouden gebleven. Dit gegeven en het feit dat de zure bijsmaak is gebleven als gevolg van de plotselinge verlaging in prijsstelling vlak na het moment van aanschaf (de auto gekocht voor EUR 162.000 en enkele weken later plotseling de prijs verlaagd met EUR 50.000) zonder enige vorm van coulance, regeling of afspraak heeft mede gezorgd voor shoppen buiten de deur. Er is nu inmiddels ook veel meer aanbod maar op basis van toegepaste technologie staat de rest over het algemeen op zekere afstand van Tesla. Al met al zijn mede door de (achteraf bezien te) hoge aanschafprijs de gebruikskosten fors en hadden bijna 30% lager horen te liggen.
Bovengenoemde laat onverlet dat de toekomstige partner van miss S een geweldig fijne machine tot zijn/haar beschikking heeft met weinig (te verwachten) operationele kosten en van alle gemakken voorzien. Onderstaand een beknopt overzicht van zaken gedurende de looptijd. De volgende review zal zijn van de BMW iX3 LCI M Sport HE. Bedankt lezers!
Overview kosten Tesla Model S P100D Ludicrous+ 2018 (periode 3,6 jaar)
2018 Aanschaf auto EUR 162.000
2018 Voertuig volgsysteem EUR 395
2018 Aanschaf winterset EUR 1.700 (19" lichtmetalen set)
Verzekering EUR 6.000 (all risk inclusief voertuigvolgsysteem, totaal gehele periode)
2020 Vervangen voorruit na breuk EUR 600 (Eigen risico)
2018 Herstel storing deurgreep: kosteloos (garantie)
2019 Vervanging koplampen wegens verkleuring : kosteloos (garantie)
2021 Ombouw naar CCS-laden: EUR 290
2021 Vervanging veerpoten luchtvering voor: kosteloos (coulance)
2021 Vervanging remschijven en blokken voor: kosteloos (coulance)
Betaalde laadkosten: EUR 900 (totaal over gehele periode)
Totaal kosten: EUR 171.885 incl. btw
Totaal kilometers: 130.000
Prijs per km: EUR 1,32 incl.btw excl. afschrijving
Prijs per km: EUR 2,05 incl.btw incl. afschrijving
Bijtelling 4%: EUR 6480 bruto per jaar
Verbruik gemiddeld: 21,8 Wh/km
Geen extra uitgaven gehad ten aanzien van banden in verband met het gratis verkrijgen van een 21" velgen set met banden via het refferal programma.
Zakelijk gezien liggen bovengenoemde kosten lager in verband met het bedrijfsmatig verrekenen van btw. Scheelt dus ruim een vijfde.
De degeneratie van de batterij over de periode bedraagt 8,9% en betreft een niet lineaire afname. Tesla heeft nooit informatie gegeven hoeveel capaciteit van de 100kWh batterij beschikbaar is voor daadwerkelijk gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.