Tesla Model S 100D (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 100D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Revolutie of evolutie?
- 5.000 km
Disclaimer: naast deze Tesla hebben we ook een BMW 5 Serie uit 2013. In deze review vergelijk ik beide auto's met enige regelmaat, ik kan het niet helpen.
En omdat dit mijn tweede Model S is, neem ik ook ervaringen van de vorige auto mee in deze review.
Weer een nieuwe
In november 2018 toch maar weer een Tesla Model S gekocht en mijn vorige Model S, een 70D ingeruild bij Tesla.
De redenen hiervoor waren niet overduidelijk. Natuurlijk is er de verandering van de bijtellingsregels, maar eerlijk gezegd was doorrijden met de 70D en die dan een keer naar privé verkopen veel goedkoper geweest. Ik was erg tevreden met de 70D, maar als mensen mij vroegen wat voor een Tesla ze moesten kopen, antwoordde ik steevast: koop de grootst mogelijke accu die je kunt betalen.
Dus dat heb ik hierbij rechtgezet. Voor de rest was het geen sterk onderbouwde maar vooral emotionele aankoop. Ik ga daar nog eens professionele hulp voor zoeken.
Een belangrijk voordeel, behalve de grote accu, is de nieuwe hardware die er in dit model zit. Autopilot maakt gebruik van meer camera's en de centrale computer is sneller. Maar eerlijk gezegd merk ik nog geen enkel voordeel. Ik was erg tevreden over de vorige versie van Autopilot en was gewend aan de beperkingen. Nu mijn nieuwe auto dus meer kan zien, worden er ook meer mogelijke risico's gezien die mijn vorige auto niet zag. Dat klinkt goed, maar is het tot nu toe niet: op lokale tweebaanswegen waar de maximumsnelheid 60 KM/h is, is het heel fijn om de adaptive cruise control aan te zetten. Dat zorgt ervoor dat je niet stiekem toch 80 gaat rijden, wat vroeger op die wegen normaal was. Maar het probleem met Autopilot V2 is dat deze heel hard gaat remmen voor tegenliggers. Niet echt een vooruitgang dus.
Nog een regelrechte achteruitgang is de regensensor. Tesla heeft besloten dat de frontcamera achter de voorruit deze functie moet kunnen overnemen. Dat vind ik een fantastisch idee en ik hou van dit soort denkwijzen. Maar de uitvoering in de praktijk is ronduit waardeloos. In 1998 kreeg ik mijn eerste leaseauto, een Peugeot 406 met regensensor, en alle auto's die daarna volgden hadden dit ook. Maar bij geen van die auto's heeft de regensensor me zo geïrriteerd als bij deze auto.
Voordeel van Tesla evenwel is dat je altijd kan hopen dat het beter wordt. Maar in dit geval is het ook hard nodig.
Heb ik dan spijt? Ja een beetje wel, maar ik mag ook niet vergeten wat er beter is aan deze auto. Verlichting is vele malen beter (maar nog lang niet op het niveau van Adaptive Led van onze BMW 5 Serie, wat een feest is dat!), blij ben ik met de luchtvering en ook de stoelen zijn beter.
Over die luchtvering, een andere Tesla reviewer schreef dat dat op het niveau is van een Citroën CX. Mijn advies ga nog eens in een CX rijden...
Last but not least is natuurlijk het bereik. Door het het onvolprezen Supercharger netwerk had ik al nooit last van range anxiety, maar met een 100D is dat er helemaal niet.
Autopilot
Voor mij was en is Autopilot de belangrijkste reden om een Tesla aan te schaffen. Zou Tesla geen Autopilot hebben, dan zou ik ook geen Tesla hebben.
Ik weet, veel petrol heads zijn dit niet met me eens omdat een echte man toch zelf zo sportief mogelijk stuurt, maar als je zoals ik om 6 uur 's morgens in de auto stapt om 2 uur naar je klant te rijden en je 's avonds om 7 of 8 uur weer thuis bent na ook weer 2 uur rijden, ben je helemaal niet meer geïnteresseerd in lekker sturen. Nee het mooiste is dan dat iemand je een beetje helpt en jij lekker kan controleren of het goed gaat. En ondanks dat ik wat te klagen heb over adaptive cruise, werkt Autopilot zelf voor mijn behoefte dus perfect. Maar dat deed de vorige ook al. Mijn geluksmomentjes zijn vooral, na een lange dag werken, na de spits naar huis, Flitsmeister op het scherm en Autopilot op 150.
Dat Tesla overigens de maximum snelheid voor Autopilot beperkt heeft tot 150 snap ik wel, maar dat dat ook geldt voor adaptive cruise control vind ik jammer. Dat doet onze BMW veel beter :-)
Opladen
Van mijn vorige Tesla heb ik geleerd dat je moet laden wanneer je kunt in plaats van wanneer het moet. Superchargers en andere snelladers zijn fantastisch, maar en mankeert één ding aan en dat is dat ik ergens op moet wachten. Als ik dat kan combineren met een Van der Valk lunch vind ik dat nog ok, maar anders vind ik het maar niks. Ik ga dan ook nooit in mijn auto zitten wachten tot ik weer verder kan.
Opladen doe ik daarom het liefste thuis, 's nachts of ergens aan een publieke laadpaal. Mijn auto staat toch meer stil dan dat ik er mee rij. Voordeel nu van de 100D is dat ik meestal niet meer zo nodig hoef bij te laden. Maar als er een vrije laadpaal beschikbaar is dan doe je dat toch.
Thuis laden heeft voor mij ook andere voordelen omdat ik 36 zonnepanelen in onze tuin heb gelegd: dit compenseert het gebruik maar houdt de fossiele energiecentrales helaas nog steeds in stand. Ik ben niet rijk genoeg om daarvoor een accu te kopen.
Tips zijn welkom, dus zowel voor goedkopere opslagmethoden als rijk worden.
Verwarming
Ik heb me er maar bij neergelegd dat het hoort bij een elektrische auto, maar verwarming en ventilatie is echt onder de maat. Weer vergeleken met onze BMW, die doet op dat vlak alles beter. Dus ruitontwaseming, interieurverwarming en zelfs de stoelverwarming is warmer.
Degelijkheid en onderhoud
Ik benoem dit punt apart omdat er nogal wat ophef is over het afwerkingsniveau en de degelijkheid van Tesla. Mijn vorige en huidige Tesla voldeden voor mij helemaal. Geen vreemde geluiden of kieren. Omdat ik in het oosten van het land woon, ga ik naar het Service Center in Duiven. Voor mijn werk ben ik vaak in Amsterdam, maar ik geloof niet dat ik daar ooit iets aan mijn auto zal laten doen.
In Duiven word ik echt als klant behandeld.
Voorbeeld met mijn vorige Model S: Ik had in mijn schuur nog 20 servers liggen en ik besloot om deze naar het oud ijzer te brengen. Ondanks dat de BMW en aanhanger klaar stonden besloot ik toch om dit met de Tesla te doen. De Tesla is namelijk erg ruim van binnen. Na ongeveer 500 meter begon de boel in de auto te schuiven met als gevolg dat de achterkant van de bijrijdersstoel totaal vernield was. Denk nou toch eens een keer na man!
Bij Tesla aangekomen heb ik mijn domme actie opgebiecht. De auto zou sowieso daar naartoe moeten voor een onderhoudsbeurt. Toevallig hadden ze nog een reserve/sloop stoel waar de achterkant van afgehaald is en waarmee mijn auto gerepareerd is. Ik was erg blij dat dit zo kon, maar nog blijer toen ik merkte dat hiervoor niets in rekening is gebracht.
Onderhoudsbeurten vind ik wel een lastig dingetje bij Tesla. Onderhoud moet iedere 20.000 km worden uitgevoerd, maar de auto meldt dit ook verder niet. ik vind het ook wat vaag wat er precies gedaan wordt tijdens een onderhoudsbeurt. Daarom heb ik de interval verschoven naar 40.000 km. Maar dat ben ik ook vergeten. Dientengevolge heeft mijn vorige auto eenmaal een onderhoudsbeurt gehad bij Tesla in een periode van ongeveer 100.000 km. In het rijden en bij inruil heb ik hier niets van gemerkt.
Overige kosten
Ervaring van mijn vorige 70D is dat ik 40.000 km doe met een set banden. Tesla Duiven adviseert om die banden niet bij hen te kopen(!) vanwege de prijs. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het zonde vinden van hun tijd.
Banden laat ik in onze dorpsgarage monteren. Leven en laten leven dus.
Mijn huidige en vorige Tesla heb ik verzekerd bij Carmeleon. In combinatie met 18 schadevrije jaren is het een erg scherp tarief voor een auto van 120.000 euro. Nadeel bij deze 100D is wel dat ik nu een LoJack moest laten inbouwen vanwege de hogere aanschafprijs.
Alles overwegend blijft mijn Tesla een "goedkope" auto als je de hobbel van de aanschaf hebt genomen.
Conclusie
Is een Tesla een revolutie of een evolutie? Ik denk dat het merk Tesla echt een revolutie is en gestart heeft.
Ten opzichte van mijn vorige 70D is mijn nieuwe 100D echter maar een heel klein stapje vooruit.
En verkocht!
- 40.000 km
Het is inmiddels wel even geleden dat ik de auto verkocht, maar ik vind het wel belangrijk om te melden waarom de auto verkocht is.
Eigenlijk was ik vanaf het begin dat ik deze auto had, niet zo heel erg tevreden. Dat heeft alles te maken met prijs en kwaliteit. Mijn eerste Tesla, weliswaar met een kleiner accupakket, zat gewoon beter in elkaar.
Met een gewone, werkende regensensor en adaptive cruise control/AutoPilot die de bestuurder niet verrassen.
Dat is niet de reden waarom je een auto verkoopt. Immers, bij Tesla kun je wachten en hopen dat je auto beter wordt omdat de software verbeterd wordt. Dat is mij ook altijd beloofd door Tesla.
Nee, de druppel voor mij was de manier waarop Tesla met haar garantievoorwaarden omgaat. Onze auto had last van twee bekende problemen. Er ontstond een bruine rand om het hoofdscherm in de auto en de ledverlichting of eigenlijk dagrijverlichting was ook bruin verkleurd. Via het Tesla forum had ik vernomen dat beide problemen bekend zijn bij Tesla en dat scherm en koplampen onder garantie vervangen zouden worden.
Daarom had ik de auto aangemeld voor de reparatie bij Tesla. Een paar dagen voordat de afspraak zou plaatsvinden, kreeg ik een SMS van Tesla dat de kosten ongeveer 3600 Euro zouden bedragen.
Ik heb de afspraak geannuleerd en de auto te koop gezet. Gezien de blinde focus van veel mensen op lage fiscale bijtelling en met behulp van een vriendelijk bedrijf in Almere was dat snel en pijnloos geregeld.
Achteraf vraag ik me wel eens af waarom ik eigenlijk zo emotioneel moest reageren op deze move van Tesla. Maar het komt erop neer dat het vertrouwen weg was. Niet zozeer in de auto, je kunt immers best leven met een verkleurinkje hier en daar, maar wel in de Tesla organisatie. Immers, als je na ruim een jaar na aankoop al zo'n ervaring hebt, dan geeft dat weinig vertrouwen voor de toekomst, wetende dat er bij zo'n nieuw product altijd dingen kapot gaan. Bij mijn vorige Tesla is er best wel wat onder garantie vervangen.
Maar toen had Tesla nog de ambitie om premiummerk te zijn, met bijbehorende garantievoorwaarden. Maar toen ik twee keer met mijn ogen knipperde is Tesla broodjesverkoper geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S 75D Base, Enhanced Autopilot, Pano, Carbon, Leder, CCS, 1e Eigenaar
- 2017
- 107.998 km

Tesla Model S 75D | AutoPilot 2.5 | BTW | Panorama |
- 2018
- 131.283 km

Tesla Model S BWJ 12-2017 | 75D 334PK Base | LEDER | PANO | AUTO PILOOT | CLIMA | NAVI | CAMERA | CRUISE | 19'' LMV
- 2017
- 103.599 km