Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Another Tesla review?
- 200 km
Deze week mocht ook ik mijn Tesla 3 in ontvangst nemen in Amsterdam. Er zijn al wat reviews van deze auto te vinden en toen ik nog aan het twijfelen was over aanschaf heb ik sommige daarvan met plezier gelezen. Ik probeer er nog wat zinvols aan toe te voegen :)
De aflevering is wat treurig in vergelijking met andere ervaringen. Op een haventerrein in Amsterdam staan rijen met Tesla's te wachten. Als je je meld in het geïmproviseerde gebouwtje wordt je vriendelijk te woord gestaan, je ID wordt gecheckt en dan hoor je waar de auto staat. Auto is open, keycards liggen er in, controleer alles goed, als je geen vragen hebt mag je wegrijden... that's it.
Veel mensen zeggen dat Tesla's zoveel slechter zijn afgewerkt dan een premium merk als BMW. In de auto valt dat volgens mij nogal mee, maar als ik eens goed in de kofferbak kijkt dan zie ik het ook: de bekleding loopt niet overal mooi door en op plekken zie je onafgewerkte carrosserie.
En ook had de auto nog wel een schoonmaakbeurt nodig na aflevering: overal stofjes/restjes van transportmateriaal, buiten op sommige chroomrandjes zaten kleine restjes van beschermplastic. Toen ik mijn BMW 1 ooit kocht was dat toch een hele andere ervaring.
Over de rijervaring is al veel geschreven, ik voel me gelijk thuis in de auto. Ik heb de uitgebreide auto-pilot er nog niet bijbesteld, misschien later. Maar de gewone autopilot werkt heerlijk.
Ik heb ook wat andere elektrische auto's overwogen, maar die bieden vaak lagere range, maar vaak ook niet zoveel innovatief comfort en rijgenot als de tesla.
Als ik nog 1 ding had mogen veranderen: dan een echte vijfde deur... dat is wel een gemiste kans.
En natuurlijk: mocht je een tesla gaan bestellen: je bent wel gek als je dat niet met een referal-code doet, dan krijg je 1500 km supercharger tegoed. En ik zou het dan leuk vinden als je die van mij gebruikt: https://ts.la/bart65622
Heb je vragen over de Tesla 3 in dagelijks gebruik? Laat het weten!
Eerste kritische noten - maar nog steeds heel tevr
- 7.000 km
De eerste 7.000 kilometers zitten erop. Merendeel woonwerkverkeer (ca 60 km enkele reis), maar ook een paar langere tripjes (Keulen bijvoorbeeld).
*Onderweg laden*
Een reis maken die verder is dan de accu vol is, dat is simpel: de navigatie geeft aan bij welke Superchargers je moet stoppen en hoe lang je daar moet staan. In mijn ervaring mag je vaak na 10 of 20 minuten weer de weg op - terwijl je net lekker in een Netflix-serie zit of iets anders (npostart.nl werkt ook prima via de webbrowser). Ik vind het beter dan verwacht.
*Rijden*
De auto rijdt simpelweg geweldig. De wegligging is subliem, zij het wat aan de stevige kant. De bediening via het touchscreen bevalt ook prima.
Ik heb kort na aanschaf de uitgebreide Auto Pilot aangeschaft. Navigeren met Auto Pilot is geweldig: op de snelweg hoef je niet veel meer te doen dan af en toe met je richtingaanwijzer bevestigen dat je van baan wilt wisselen. Behalve als het heel druk is. De auto pilot rijdt lekker relaxed en is behoudend, soms is het nodig om wat assertiviteit te tonen op de weg.
De auto is razendsnel en wendbaar, maar nodigt mij toch uit tot rustig rijden. Misschien ook omdat je zo goed ziet hoe je rijstijl het verbruik beïnvloed. Ik kom afhankelijk van drukte en weer uit op zo'n 140-160 Wh/km.
In Duitsland tikte ik vrij vlot 223 km/uur aan toen ik weer moest afremmen.
*Accessoires*
Ik heb een paar simpele accessoires gekocht. Om te beginnen de bestaande telefoon-'houder' vervangen door een exemplaar dat draadloos oplaadt. Je ziet het verschil alleen aan twee LED'jes.
Daarnaast een kleine SSD-schijf om dashcam-beelden op te slaan.
En vorige week twee veren waarmee de kofferbak met een druk op de knop op de telefoon niet alleen van het slot springt, maar ook direct open veert.
*Wat is er allemaal niet goed of wat kan er beter*
Van alles natuurlijk. En veel daarvan is software. Ik heb al een keer of vier een software-update gekregen. In de release notes staan dan wat nieuwe features, maar je merkt ook vaak subtiele verbeteringen aan de auto-pilot of andere dingen. Dus wellicht leest Elon Musk mee met mijn wensen/ideeënlijstje:
- Auto Pilot: als de auto tot volledige stop wordt gebracht is de afstand tot de voorganger veel te groot (ca 4m)
- Auto Pilot: vanuit stilstand wegrijden is wat abrupt (is al verbeterd!)
- Auto Pilot: remmen is soms wat onsubtiel, het kan geleidelijker en meer met regeneratief remmen.
- Auto Pilot: bij het wisselen naar een snellere baan, duurt het wat lang voordat de auto gaat accelereren.
- Auto Pilot: bij het wisselen naar rechts: als de auto achter je ook naar rechts gaat wordt de baanwissel soms onderbroken.
- Auto Pilot: als de auto voor je naar rechts gaat, duurt het wat lang voordat de auto gaat accelereren.
- Auto Pilot: ik zou wel een knop willen hebben om onverwacht gedrag van de auto-pilot te melden bij tesla, met wat camera footage erbij.
- Radio: het is niet altijd duidelijk of een zender FM is of DAB, pas als je 'm hebt gekozen
- Radio: ik zou bij DAB wel graag stationslogo's willen zien
- Spotify: alle playlists worden bij elkaar getoond, terwijl ik in Spotify mapjes heb gemaakt.
- Climate control: zoals ik de A/C uit kan zetten, zou ik ook graag de verwarming uit willen kunnen zetten (tip: verwarming in een EV is een energieslurpen, gebruik liever de stoelverwarming!)
- Display: op het display lijken auto's/objecten iets verder weg dan in werkelijkheid
- Temperatuur: ik zou wel wat uitgebreide weerinfo willen als je op de buitentemperatuur tapt.
- Ramen: kunnen de ramen automatisch sluiten als de auto op slot gaat?
- Gemiddeld verbruik of streefverbruik in de energiemonitor zou eigenlijk afhankelijk moeten zijn van temperatuur.
- Voice bediening: ik kan niet navigeren naar namen in mijn favorietenlijst of in het telefoonboek (je kan overigens wel prima navigeren door inspreken van adres, werkt erg goed. Je kan ook op je telefoon met Google maps een adres opzoeken, sharen met je Tesla-app en voila: de navigatie van je auto is ingesteld!)
- Navigatie: ik zou graag willen dat ik op de Tesla kan inloggen op mijn Google account, zodat hij favorieten daaruit kan halen.
- Opladers: zou fijn zijn als ik zie waar laadpalen staan en wat de status daarvan is, die info is beschikbaar.
- Navigatie: als ik de stem uitzet, geef dan een waarschuwingstoon als ik binnenkort een afslag/bocht moet maken.
- Navigatie: inplannen van een tussenstop kan niet
- Ruitenwissers: de automatische ruitenwissers zijn iets te fanatiek
- Parkeren: sommige auto's maken zo'n mooie luchtweergave van de camerabeelden, zou ik hier ook wel willen
- Opladen: als de auto niet op slot is zou de oplaadpoort eigenlijk ook altijd open moeten zijn.
En er is één ding wat ik echt graag had gehad, maar wat Tesla niet levert en dat is geventileerde voorstoelen.
Die lange lijst hierboven is natuurlijk allemaal klein bier. De auto pilot moet je beschouwen als beta-software die langzaam beter wordt. Op de snelweg is het heerlijk, maar ik zet 'm vaak bij drukke knooppunten nog even uit.
Er zijn natuurlijk meer EV's te koop en ook goedkopere. Maar voor het budget van een Tesla 3 zou ik absoluut niets anders kiezen. Voor de maandlasten van een Tesla 3 zou ik ook geen ICE-auto weten die qua comfort, prestaties en uitrusting een alternatief voor mij zou kunnen zijn.
Naar Parijs
- 9.000 km
Afgelopen weekend met de Tesla naar Parijs. Leuk natuurlijk, maar ook een interessante test: de langste rit tot nu toe. Mijn ervaringen:
Ongeveer 50 minuten van de reis ging op aan superchargen. Geen groot probleem, met Netflix vermaakten we ons wel.
Volgens de website van de parkeergarage onder Centre Pompidou konden we daar parkeren en laden. Daar aangekomen was er geen laadstation te bekennen. Op straat laden: één locatie geprobeerd die in de Shell Newmotion App stond genoemd, maar die werkte niet. Sowieso is op straat parkeren in Parijs niet verstandig, ze parkeren nogal lomp daar. Vervolgens nog een garage gevonden aan de overkant van ons verblijfadres, waar we ook konden laden. En dat bleek uiteindelijk een gewoon 220V stopcontact te zijn. Moraal van het verhaal: het vereist nog wel wat uitzoekwerk om een goeie parkeerplek te vinden - de informatie online is niet altijd betrouwbaar.
Als er nog iemand tips heeft voor laden in het buitenland: een andere laadpas? een betere app met informatie? ik hoor het graag!
Aan de twee mensen die mijn link gebruikten om een Tesla te bestellen: dank jullie! Wil je ook een Tesla bestellen? Gebruik dan deze link en ontvang 1500 km gratis superchargen: https://ts.la/bart65622
Eerste kleine euvel
- 20.000 km
Je hoort best wel wat spookverhalen over problemen met Tesla's. Ik had vocht in een achterlicht na een carwashbezoek. En even daarna bleek een deel van de verlichting kapot. Afspraak gemaakt en de unit werd op mijn locatie vervangen. Het mag natuurlijk niet kapot gaan, maar het is prima opgelost. Tot nu toe is dit het enige issue.
Ik ben ook nog naar Praag gereden, prima te doen met de superchargers onderweg. Wel wat extra reistijd, maar dat is prima in te calculeren.
Fantastisch om te zien hoe de software stap voor stap beter wordt. Inmiddels stopt de auto-pilot zelfstandig voor stoplichten (en krijg je altijd een belletje als het licht op groen springt, ideaal).
Ik rij nog met enige regelmaat naar mijn werk (ik kan niet alle dagen thuis werken). Het valt me op dat ik zoveel meer ontspannen op mijn werk of weer thuis aankom, dank zij de autopilot. Ook al moet je alert blijven, het rijden kost minder energie.
Ik ben nog steeds enthousiast over de auto! En ik zag dat nog iemand met mijn referalcode heeft besteld. Heel tof! Dank! https://ts.la/bart65622
Een jaar is voorbij
- 32.000 km
Een jaar met de Tesla is voorbij.
Ik ben nog steeds blij met de auto. Ik ervaar niet echt laadstress, er is een hele enkele keer geen plek bij een laadpaal in mijn straat, maar dan is een korte stop bij een supercharger altijd een goed alternatief.
Ik heb in de winter wel gemerkt dat de actieradius flink lager is door de kou.
Als je niet alleen naar de aanschafprijs kijkt, maar naar de total cost of ownership, dan zou ik nog steeds geen auto kunnen bedenken die ik liever heb dan deze. Er zijn inmiddels wat mooie alternatieven verschenen, zoals de Polestar 2 (duurder) en de Mercedes EQA (zelfde vanafprijs, maar dan wel kaal, en flink trager). En een paar duizend euro meer in de aanschaf betekent gelijk een flink hogere bijtelling.
Ook vind ik de interface van de Tesla prettiger, de alternatieven zijn vaak toch meer traditionele auto's met een nieuwe aandrijving. En de EQA is echt een kermis van binnen. Ik waardeer de rust in het interieur van de model 3.
Wat ik mis in de uitrusting: een verwarmd stuur voor de winter en stoelventilatie voor de zomer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.